چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۲۱۰
۲۰
هدایت افکارعمومی برای نابودی یک زیرساخت اقتصادی؛

توپخانه رسانه‌ای حمایت از قاچاقچیان علیه شفافیت!

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 326562
پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت که باید مرجع اخبار رسمی مقامات وزارتخانه باشد، این روزها منبع خود را نقل قول از افراد غیرمسئول و غیرکارشناس قرار داده است.
توپخانه رسانه‌ای حمایت از قاچاقچیان علیه شفافیت!
گروه اقتصادی جهان نيوز: فناوری اطلاعات در زندگی ما تغییراتی را ایجاد کرده است که همه انتظار دریافت خدمات لحظه‌ای را داریم. خدماتی که قبلا توسط دستگاه‌های عریض و طویل دولتی با رانت، فساد و معطلی زیاد همراه بودند به تاریخ پیوسته است؛ به گونه‌ای که باید شاه‌بیت کلیدی ارایه خدمات این جمله باشد:«لطفا مراجعه نفرمایید...!»

برای نیل به این مقصود، چاره‌ای جز بازمهندسی فرآیندها و طراحی آنها مطابق با دنیای IT نداریم. برای شفاف سازی فرآیندها نیازمند تبدیل موجودیت‌های دنیای حقیقی به دنیای مجازی هستیم تا هر کدام هویت مستقلی داشته باشند.

این قاعده کلی در تجارت و صنعت نیز قابل نقض نیست و ارایه خدمات به شهروندان باید در دنیای مجازی صورت پذیرد. کد ملی، شناسه ملی، کد اقتصادی، شناسه کسب‌وکار و کد پستی برای شفاف‌سازی و هویت‌بخشی به موجودیت‌های تجاری در فضای مجازی به وجود آمده‌اند که روزانه به وفور با آنها سروکار داریم. اما هویت بخشی به یکی از مهمترین موجودیت‌های تجارت الکترونیک یعنی کالا، این روزها مورد هجمه واقع شده است؛ کالا نیز در فضای مجازی باید هویت داشته باشد تا بتوان تجارت کشور را شفاف کرد.

با توجه به تغییر مستمر اطلاعات، تعداد و تنوع زیاد و دوره عمر کوتاه کالاها، دو رویکرد غالب در کدگذاری کالاها به وجود آمده است:

۱. کدگذاری با رویکرد طبقه‌بندی ۲. کدگذاری با رویکرد تک‌شماری.

بهترین مثال برای این دو، کدگذاری خودرو است که خودروی هیوندای و بنز با رویکرد اول تمیز داده می‌شوند، اما در رویکرد دوم (پلاک) هر خودروی بنز را به صورت مجاز، متمایز می‌سازد تا تخصیص مالکیت به آن امکان‌پذیر باشد. مهمترین نوع کدگذاری با رویکرد طبقه بندی در کشور، ایران‌کد و مهمترین نوع کدگذاری با رویکرد تک‌شماری، کد شبنم یا اصالت است که تاکنون از نوع اول ۲.۱ میلیون کد و از نوع دوم بیش از ۱.۵ میلیارد کد یکتا صادر شده است. در اینجا نیازی به توضیح بیشتر درباره ایران کد و شبنم نداریم؛ چرا که اطلاعات کافی در این خصوص ارایه شده است.

با روی‌کار آمدن دولت جدید شاهد تغییرات غیرمنطقی در اجرای این دو زیرساخت شفافیت اقتصادی هستیم. آقای نعمت زاده وزیر صنعت با لابی اتاق بازرگانی ایران در اقدامی شتاب‌زده، دستور لغو سامانه‌های شبنم و ایران‌کد را بر خلاف قوانین مصوب مجلس صادر کرد که این دستور به صورت شبانه نیز اجرا شد. چنانچه دیوان عدالت اداری به این حوزه ورود کند، قطعاً حیثیت دولت در لغو طرح‌های قانونی زیر سوال می رود.

تلاش‌ها برای متقاعدسازی آقایان در دولت جدید نیز مثمر ثمر نبوده است. مسؤولان اقتصادی دولت فعلی به جای ارایه یک صفحه دلیل کارشناسی یا پیشنهاد یک راهکار جایگزین، توپخانه رسانه‌ای خود را در توجیه این اقدام آقای نعمت‌زاده به کار انداخته‌اند تا افکار عمومی را برای عادی‌سازی اقدامات خود همراه کنند. روزنامه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای در این راستا آسمان و ریسمانی بافته اند که به نمونه هایی از آن اشاره می‌شود:

روزنامه دنیای اقتصاد، روز یکشنبه ۲۶ آبان، در مطلبی با عنوان «افزایش ۵۰ درصدی هزینه‌های واردات با اجرای طرح شبنم» نوشت:«شبنم باعث افت ۸ پله‌ای ایران در شاخص کسب‌وکار شده است. اگر قیمت کالایی ۲۰۰ تومان باشد، ۹۵ تومان هم برای دریافت این کد باید پرداخت شود که در نهایت تورم ۵۰ درصدی واردات را به همراه دارد»؛ اولاً شبنم کمتر از ۱۰% کالاهای وارداتی را پوشش می‌دهد. ثانیاً شبنم به فرآیند واردات هیچ ارتباطی ندارد و قبل یا بعد از ترخیص، برچسب‌ها الصاق می‌شود. ثالثا تجارت فرامرزی یکی از ۱۰ شاخص کسب‌وکار است، رابعاً چگونه طرحی که در هیچکدام از فرآیندهای گمرکی نقش ندارد و کمتر از ۱۰% کالاها را پوشش می دهد، می‌تواند تاثیر این چنین داشته باشد؟ خامساً شبنم برای کالاهای زیر ۲۰۰۰ تومان اجرا نمی‌شود.

شاتانیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت نیز در تلاش است تا اقدامات وزیر را توجیه کند. این سایت که باید مرجع اخبار رسمی مقامات وزارتخانه باشد، این روزها منبع خود را نقل قول از افراد غیرمسئول و غیرکارشناس قرار داده است. این سایت در روز سه شنبه ۲۸آبان، ۶ خبر را از رسانه‌های زنجیره‌ای جمع‌آوری کرده و روی صفحه اصلی خود قرار داده است. بعنوان مثال خبری از قول «عضو هیات نمایندگان اتاق شهرکرد» با عنوان «طرح شبنم بروكراسي را در كشور گسترش داد» را منتشر کرده است تا سایت رسمی دولت نیز این خبر را بازنشر بدهد! اگر نگاه این چنین به امور داشته باشیم، باید کل دولت را نیز تعطیل کنیم، زیرا دولت یعنی بوروکراسی!

اگر شبنم به لحاظ طراحی مشکل داشت، چرا وزارت بهداشت آنرا متوقف نکرد؟ وزارت بهداشت تحت تاثیر لابی قدرتمند اتاق بازرگانی ایران قرار نگرفت و منافع کشور را به منافع عده‌ای واردکننده در اتاق بازرگانی ایران ترجیح نداد. معادل شبنم در وزارت بهداشت، طرحی به نام «اصالت و سلامت» نام دارد که با قدرت بیش از پیش در حال اجراست و این وزارتخانه در تلاش است تا فاز بعدی یعنی رهگیری کالا را نیز انجام دهد.

این رفتار وزارت صنعت در انجام اقدامات خلاف قانون، بدون ارایه دلیل کارشناسی و دستور به رسانه‌های زنجیره‌ای برای توجیه آنها، چه منافعی برای کشور دارد؟ بجای اینکه کار به دیوان عدالت اداری کشیده شود و حیثیت دولت تدبیر و امید را خدشه‌دار کند، بهتر است که وزیر صنعت، لابی اتاق بازرگانی ایران را نادیده بگیرد و منافع آنان را به منافع کشور ترجیح ندهد. اجرای این زیرساخت‌ها در جهت شفافیت اقتصادی در همه جای دنیا انجام شده است. البته اگر ایرادی هم در اجرا وجود دارد، می توان از طریق ارایه دلیل کارشناسی و پیگیری های قانونی، آن را بطرف نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رئیسی
شک نکنید منافع شخصی در میونه. این بحث کاملا علمی و ثابت شده است و باید از دولتی که مدعی کار کارشناسی دقیق هست از این اقدام تعجب کرد.
Iran, Islamic Republic of
به نظرم هر جا پای رسانه های اصلاح طلب میاد وسط باید نسبت به موضع گیری شون تأمل کرد. بس که کارنامه خیانتهاشون سیاهه
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان یا افسا..طلبان؟
دانشجوی شریف
Iran, Islamic Republic of
دولت می خواست یارانه اقشار پر درآمد رو حذف کنه، کاری که شش سال پیش دولت نهم می خواست انجام بده
تازه قبلش هم گرفتن زیرساخت های شفاف سازی اطلاعات مثل همین شبنم و ایران کد و ... رو نابود کردن
حالا دیدن نمیشه پشیمون شدن می خوان کل یارانه رو بردارن
آقایان داس که ندارند تبر دارند
هموطن
لعنت بر داس جفا!!!!!!!
هرکار بکنن این دولت اقتصادش مثل دولت هاشمی و خاتمی لیبرالیستیه بازم فقرا تحت فشارن یعنی50میلیون نفر!!!!!!!!!!!!!!
France
بابا همه جای دنیا این کار رو دارند می کنند فقط برای ما مشکل ساز شده؟ اگه تو اجرا اشکالی هست اونو اصلاح کنید نه اینکه صورت مساله رو پاک کنید.
Iran, Islamic Republic of
بله حرفیه؟
حسن
دولت برای جایگزین شبنم جهت مبارزه با قاچاق کالا چه طرحی داره ؟ اگر طرح جدیدی در دولت شروع شد و در اوایل مشکلاتی داشت , اون مشکلاتو بررسی و رفع میکنند یا اینکه طرح را کلا تعطیل میکنند ؟
Iran, Islamic Republic of
تعجبم که چرا شبنم داره حذف می شه
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
شفافیت در حد المپیک
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
با نوع چیدمان تیم اقتصادی دولت که به صورت مشارکتی و ترکیبی از تجار کارگزاران و تجار سنتی کشور (طایفه اتاق بازرگانی) هستند قابل پیش بینی بود که به محض جلوس بر کرسی اقتصاد هر آنچه ابزار شفافیت بر واردات، صادرات و تجارت وجود دارد را از ریشه براندازند تا به راحتی بتوانند بدون ردگذاری از فعالیتهای اقتصادی خود و قبیله‌شان، بر شریانهای اقتصادی مسلط شوند. حضور آقای نهاوندیان (از اطاق بازرگانی که نهادی غیر دولتی است) در دفتر بالاترین مقام اجرایی کشور با حفظ سمت از جمله مفسده‌های اقتصادی است که هیچ توجیهی برای آن متصور نیست الا توجیه فساد اقتصادی.
حضور آقای کرباسیان سنتّی و ضد فناوری اطلاعات (مشاور ارشد اتاق بازرگانی) در رأس گمرک جمهوری اسلامی ایران از مظاهر دیگر فساد است که با پیشتازی آقای نعمت زاده، مثلث مخالفت با شفاف سازی را تشکیل داده اند و موضوع مخالفت آنان با ایران کد و شبنم ، شاهکار مقدماتی آنهاست و اقتصاد بیمار کشور باید منتظر نوش جان کردن سموم مهلک بعدی دست پخت این گروه باشد.
این جماعت می‌دانند که اگر پروژه‌های شفاف سازی جریانات اقتصادی پیاده سازی شود بسیاری از یاران آنها که هم اکنون به مدد کارتهای یکبار مصرف و جعلی به واردات و صادرات مشغولند و هیچ اثری از آنها در اسناد گمرکی و مالیاتی دیده نمی‌شود باید خود را در معرض شفافیت قرار دهند بنابراین چه بهتر که از اساس شفافیتی وجود نداشته باشد.
گفتنی‌ها بسیار است ....
...، اتاق بازرگانی ایران ممکنه بازوی اقتصادی انج.... باشه ،
قربانی
این شد طرح یادمه خودم هر بار رفتم جایی بخرم دیدم هیچ بدردی نمیخوره.
شبنم یه طرحی برای یه سری شده آبو نون میرن روی کالاهای قلابی می چسبونن هیچ کسی هم نمیاد بگه چیه
....
معصومه
وقتی بدرد من و شما نمیخوره و چک میکنیم میبینم چرت و پرته بهتره جم بشه

مثلا شما عطر و ادکلن قانونی شبنم بخرید
بدون شبنم هم بخرید

اونایی که شبنم نداره چون قاچاق اومده اصلن!!!
اونایی که شبنم داره قلابیه شبنم زدن اصل بشه!!!
امید رهگذر
Iran, Islamic Republic of
می گویند و شنیده ایم مومن زیرک و باهوش است. صد گرم گوشت زبان در دهان را می توان برای فریب افکار عمومی آنچنان چرخاند که مردم ساده فکر کنند بهشت سوراخ شده و این دولت پنجاه و هفت دهم درصدی از آن پایین افتاده اند. اما رفتار و عمل را دیگر نمی توان برای مدتی مدید پنهان کرد. اتهام زنی علیه دولت قبل و ادعای راستگویی و نشان دادن خزانه خالی ... و از بین بردن بسترهای شفاف سازی مالی که قبلا" ایجاد شده بود حکایت از زد و بندهای گروه های مافیایی دارد. رئیس دولت که اقتصاددان و یا مدیر برجسته ای نیست که سر از کار برخی مسئولین اقتصادی در بیاورد. هرچه که القاء می کنند می پذیرد. شک نکنید که اکثر سرمایه داران امکان ندارد تحت هیچ شرایطی، از سودها و درآمدهای قبلی خود صرفنظر کنند این را به هر حقه و فریبی که هست تامین می کنند حالا می خواهد فشارش به دوش قشرهای ضعیف جامعه بیاید خب بیاید. چارچوب اعتقادات و باورهای مذهبی آنها با مومنین به انقلاب اسلامی کاملا" متفاوت است. آنها سودشان و رفاهشان باشد , عیش و نوششان برقرار باشد حالا سر به تنه انقلاب هم نباشد خب نباشد با کسی دیگر کار می کنند. برایشان مهم نیست. اینجا مومنین به انقلاب اسلامی باید فکری به حال ارزشها بکنند، برای حفظ حرمت خون شهیدان و امام عزیز و وفاداری به رهبر عزیز و عشق به ایران اسلامی، برای کمتر از چهار سال دیگر ، با هم متحد شوید و بساط طبقه اشرافی به ظاهر انقلابی را برچینید و مافیای معروف را به زانو درآورید. در غیر اینصورت و سفت شدن جاپای فتنه گران دیروز و حامیانشان، اثری از انقلاب امام (ره) باقی نخواهد ماند و کربلایی دیگر مهیا خواهد شد. پس برای رضای خدا، به قرآن و نماز استعانت بجوییم و متحد شویم.
Sweden
پس مجلس چه کارست؟....
محسن
شما فعلا mpt نمایندتونو داشته باشید...
morteza
Switzerland
فقط کسانی که خواهان واردات بیرویه و قاچاق کالا هستند از حذف طرح شبنم سود میبرند.

...
United States
خودم جلوشونو می گیرم
United States
طرح خوبیه