يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۷
۲۸
حجت الاسلام رفیعی:

برخی کشور را بهم‌ریخته و هنوز هم ازنظام طلبکارند

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 324667
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که گذشت در مسائل شخصی درست است،‌ گفت: اگر فردی نسبت به انجام اشتباه خود مصر بوده و اشتباه خود را نمی‌پذیرد نباید گذشت کرد، در کشور ما نیز هنوز کسانی هستند که مملکت را بهم ریخته و باز هم می‌گویند حق با ما است نباید نسبت به این افراد گذشت داشت.
برخی کشور را بهم‌ریخته و هنوز هم ازنظام طلبکارند
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه شب گذشته در جمع عزادارن هیأت رزمندگان اسلام قم در مجتمع امام خمینی(ره) به بررسی سبک زندگی امام حسین(ع) پرداخت و گفت: زندگی ائمه(ع) به سه بخش زندگی ویژه، بومی و اصول اخلاقی تقسیم می‌شود. زندگی ویژه همانند داشتن علم غیب و علم لدنی است که ما نمی‌توانیم به آن برسیم، زندگی بومی نیز مانند سوار شدن بر اسب و لباس وصله دار پوشیدن است که این‌ها را نیز ما نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما باید از اصول اخلاقی اهل‌بیت(ع) الگو بگیریم، اصول اخلاقی زمان بر نیست، حتی خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید «یا رسول الله به جنبه‌های هدایت دیگر انبیا اقتدا کن و الگو بگیر»، ائمه(ع) امامان ما هستند، ما نیز مأموم هستیم و مأموم باید امام(ع) را یاری کند، یاری کردن امام(ع) نیز با عملکرد،‌ حفظ تقوا و عفت است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که در میان اعمال و صفات برخی
برخی از افراد مباحث را با یک‌دیگر خلط کرده و در جای که نیاز به گذشت نیست گذشت می‌کنند و در جای که نیاز به گذشت است گذشت نمی‌کنند، گذشت در مسائل شخصی صحیح است.
از اعمال همانند سر به تن هستند، اظهار داشت: برخی از ارزش‌های دینی همانند نماز در عبادت، امر به معروف و نهی از منکر در مسائل اجتماعی، حیا در صفات نفسانی و شرح صدر در مدیریت کلیدی هستند، اگر تمام کارهای فرد درست باشد ولی نماز درست نباشد بقیه کارها مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: یکی از مسائل که از زندگی اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) باید الگو و درس گرفت گذشت و عفو است، کسی که گذشت نداشته باشد در درون کینه داشته و با دیگران قهر می‌کند، کسی که عفو نداشته باشد مرتکب قتل و فحش می‌شود، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «اگر کسانی که اشتباه کردند نزد شما آمدند از آن‌ها بگذرید».

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به آیات سوره نور، خاطرنشان کرد: خدا در قرآن به نبی‌اکرم(ص) می‌فرماید «خطاکارها را بخشش، ناآگاهان را آگاه کن و با جاهلان سر به سر نزار»، اگر به این آیات عمل شود اختلاف، نزاع، جنایت در جامعه و درگیری‌ها اتفاق نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: کمک کردن به فقرا و حل کردن مشکلات مردم از دیگر اخلاق ائمه(ع) بود، حتی گذشت در کربلا هم بود، البته گذشت نیز جا دارد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که گذشت در حق شخصی درست است، خاطرنشان کرد: برخی از افراد مباحث را با یک‌دیگر خلط کرده و در جای که نیاز به گذشت نیست گذشت می‌کنند و در جای که
اگر فردی نسبت به انجام اشتباه خود مصر بوده و اشتباه خود را نمی‌پذیرد نباید گذشت کرد، در کشور ما نیز هنوز کسانی هستند که مملکت را بهم ریخته و باز هم می‌گویند حق با ما است نباید نسبت به این افراد گذشت داشت.
نیاز به گذشت است گذشت نمی‌کنند، گذشت در مسائل شخصی صحیح است.

وی تأکید کرد: اگر به فرد جسارت و توهینی شود باید گذشت داشته باشد، ائمه(ع) نیز نسبت به مسائل شخصی خود گذشت داشتند، حتی خداوند در قرآن می‌فرماید «اگر به سرعت می‌خواهید به بهشت بروید تقوا داشته، انفاق کنید، خشم خود را کنترل کرده و از مردم بگذرید، خدا محسنین را دوست دارد».

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که گذشت در سه جا صحیح نیست، یادآور شد: اگر فردی نسبت به انجام اشتباه خود مصر بوده و اشتباه خود را نمی‌پذیرد نباید گذشت کرد، در کشور ما نیز هنوز کسانی هستند که مملکت را بهم ریخته و باز هم می‌گویند حق با ما است نباید نسبت به این افراد گذشت داشت.

وی افزود: در روایت آمده «از مردم بگذرد تا زمانی که به دین لطمه نخورد»، اگر گذشت سبب وهن در دین شود نباید گذشت داشت، امیرمؤمنان(ع) حتی اصحاب خود را در صورتی که گناهی مرتکب می‌شدند حد می‌زد، نباید در انجام حد اسلام پارتی بازی کرد، برخی اوقات عفو و گذشت سبب لطمه به دین و بد بین شدن مردم نسبت به اسلام می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نباید از افرادی که در پی‌خار و کوچک کردن مؤمنان هستند گذشت، خاطرنشان کرد: گذشت تاج کرامت و صفت خدا،‌ انبیا و اهل‌بیت(ع) است، حضرت موسی(ع) به خداوند متعال گفت «خدایا چه کاری انجام دهم که گرفتار خشم تو نشوم»،‌ خدا ندا داد «ای موسی تو علیه کسی غضب نداشته باش تا من هم علیه تو غضب نکنم».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این سخن استاد برگرفته از روایت است
حدیث داریم از امام معصوم علیه‌السلام
«العفوُ علی المُقرّ لا علی المُصرّ»
عفو و گذاشت برای انسانی است که به اشتباه خود اقرار و اعتراف دارد نه برای کسی که بر اشتباه خود اصرار دارد.
Latvia
مثل....
Iran, Islamic Republic of
منظور ایشان دولت ... است که کشور را به ریخته و طلبکار هم هست خلط مبحث نکنید
Iran, Islamic Republic of
دقیقا با حضرتعالی موافقم
Iran, Islamic Republic of
جالبه از منفي ها و مثبتها ميشه فهميد اين جماعت خودبرتربين فتنه گر چطور توهم ميزنن و همه چي رو دلخواه خودشون تفسير مي کنند.
Iran, Islamic Republic of
پرت و پلا نگو
ناراحت نشو داداش حرف دیگه ای بلد نیست بزنه
امیرحسین
راست میگه حوادث کهریزک رو خلق کردند به کوی دانشگاه حمله کردند توقع قدردانی هم دارند!!!
Iran, Islamic Republic of
هرچیزی جای خود دارد
کسی که ادعای تقلب می کند و 8 ماه کشور به هم می ریزد ...
Iran, Islamic Republic of
حوادث کهریزک جنایت بود اما اصل موضوع که فتنه انگیزی بود و توسط سران فتنه انجام شد از اونم بدتر بود
فتنه 88 مادر جنایاتی مثل کهریزک بود و همش گردن سران فتنه قانون شکن و قانون گریز بوده و هست
...شماها بازی خورده اید ....
حرف حق
این سخنران با ورود به مباحث سیاسی خودش را از چشم مردم می اندازد.
...
راست می گی ؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نكن حرف حق را هميشه بايد گفت اگرچه به ضرر انسان باشد اونائيكه براي رضايت خلق مسامحه ميكنن ممكنه پيش خلق آبروئي داشته باشند اما پيش خدا بي آبرويند
مرگ برخوارجین زمان
Iran, Islamic Republic of
همچنين مرگ بر مرجفین (کسانیکه تردید در دل مومنین ایجاد می کنند و امروز دور دور اونهاست)
Iran, Islamic Republic of
اقا شما 3000 میلیارد ما را ندیدین؟؟گمش کردیم
France
چرا عزیزم
بردنش پیش همون 123 میلیارد تومن دهه 70 و 250 هزار میلیارد تومن دانشگاه آزاد و نگفته های کرباسچی و امثالهم.
Serbia
افرین برجناب حاج اقارفیعی که سکوت نکرد و موضعش درباره اصحاب فتنه (خاتمی موسوی کروبی فرزندان اقای هاشمی وبقیه اقازاده های خوارجی که اول همه ب خون پدرشون خیانت کردن واشرافی گرایان ونعیمه هاو...) رو روشن کرد.

اینا باید محاکمه بشن تا درس عبرتی برای رهروانشان که البته همراهی با امام بلکه پشت سرامام زمان ونایب برحقش توفیق می خواهد و بهشت رابه بها دهند نه به بهانه.
تازه الان کلیدصورتان داس سیرت و راستگونمایان دروغگو هم که سر کار اومدن دیگه هیچی. فکر کردن فتنه شون به نتیجه رسیده و حکومتو گرفتن نمی دونن مردم در تاریکی نشستن و روشنایی اینا رو می پان تا در صورت خطا مثل رای متزلزلشون (0.7) خودشونم به لرزه در بیارن
دمت گرم اقای رفیعی
ادم باید موضعش رو در اصول روشن کنه
همینکه نشون دادی کدوم وری هستی تا بعدها باعث سوءاستفاده نشی دمت گرم
چه کسی کشور را بهم ریخت چه کسی اشتباه کرد چه کسی به اشتباه خود مصر است ؟ جز با یک محاکمه آزاد و عادلانه نمی توان به سوالات جواب قطعی داد
محمد
United Kingdom
ضمن تشکر .حاج آقا نیز انگارفراموش کرده اند که ذکر نمایند در مورد بیت المال و تخلف افراد اعم از افراد عادی ویا مسئول و زیان رسیدن به حق الناس عمومی و سرمایه های مادی ومعنوی و اجتماعی اصلا حرفی در مورد بخشش و کوتاه امدن ومصلحت بینی در اسلام وجود ندارد مگر اینکه قدرت مسلمان مسئول برای اجرا کرد محاکمه نمودن مجرم، تفویض وحیانی و مردمی نشده باشد

عزیز گذشت فرد از فرد ( فرد حقیقی از فرد حقیقی )فقط در اسلام است ودر مورد مردم و حق مردم ،گذشت و بزرگواری نشان دادن فقط تحت شرایطی که بازهم در نهایت باعث جلب رضایت عموم خواهد شد مصلحت است وتشخیص این شرایط فقط با نظر ولی امکان پذیر است ولاغیر
ای خدا محرم هم سیاسی شده ... عده ای از اینها در محرم هم ول کن مسائل بی ربط سیاسی نیستند .... خدایا به همه ما بصیرت عاشورائی عطا بفرما
France
این بصیرتی که شما داری ازش دم می زنی شبیه اون بصیرتهایی هست که میگه پولوتو با معاویه بزن و نمازتو به علی اقتدا کن!
نه جانم محرم سیب زمینی صفت ارزونی خودتون
محرم غیرسیاسی همون دین از سیاست جدائه هست.
فتنه گران مصداق بارز خوارج در زمان ما بوده و هستن.
کوچولو ازمحرم فقط چایی خوردنو نذری خوردنو دوست داری؟ حرف محرم همش سیاسیه اینهمه برانذری میری هیات روضه هم گوش بده
برخی تابلوست که کی ها هستن
Iran, Islamic Republic of
خدا حفظشون کنه