يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۱
۹

ایرادات ۱۰ گانه تعطیلی روز شنبه

حبیب الله ترکاشوند
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۵
کد مطلب: 880949
سه دهه پیش دولت تکنوکرات هاشمی به بهانه صرفه‌جویی در مصرف انرژی با پروپاگاندا ساعت رسمی کشور را تغییر داد. بعد از 30 سال کشورهای غربی پی به پوچ بودن این ایده بردند و با اثبات اثرات منفی این تغییر ساعت بر متابولیسم شهروندان عطای ساعت تابستانی را به لقایش بخشیدند.
جهان نيوز - حبیب الله ترکاشوند: این روزها موضوع تعطیلی شنبه که به تصویب مجلس نیز رسید و منتظر نظر شورای نگهبان است، به یکی از موضوعات پرمباحثه روز تیدیل شده، به گونه‌ای که حتی در تاکسی و مترو نیز مردم درباره آن بحث می‌کنند. 10 ایرادی که به نظر نگارنده این سطور به مصوبه وارد است از قرار ذیل است:

1. اصل ۱۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریج دارد که «تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است». طبق این اصل یک روز آن‌هم روز جمعه به عنوان تعطیلی هفتگی پذیرفته شده نه دو روز. در صورت تائید این طرح، تعطیلی هفتگی دو روز خواهد شد که با این اصل قانون اساسی در تغایر است(هر چند مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است و باید شورا در این یاره نظر تخصصی بدهد).

2. در اصل 67 تصریح شده که وکلای ملت باید سوگند یاد کنند که از قانون اساسی دفاع کنند که یکی از نمایندگان(حجت الاسلام سلیمی) نیز در صحن علنی مجلس این تذکر را مطرح کرد و تعطیلی شنبه را مخالف اصل 17 و اصل 67 دانست اما علی‌رغم این تذکر باز تصویب شد به راستی چرا؟

3. حامیان طرح می گویند ما به جای پنج‌شنبه، شنبه را تعطیل می‌کنیم و فقط جابجایی روزهاست. در حال حاضر ممکن است که برخی سازمان‌ها و نهادها روز پنج‌شنبه بسته باشند اما این روز تعطیل رسمی نیست و کار و تلاش در این روز جریان دارد. باید بدان‌ها پاسخ داد مگر روز پنج‌شنبه تعطیل بوده که حالا دنبال جایگزین می‌گردید؟

4. یکی از معضلات بخش عظیمی از جامعه ما (و نه همه البته) تنبلی و ضعف فرهنگ کار است. کافی است یک روز در هفته به علت مناسبت‌های مختلف ملی یا مذهبی تعطیل باشد که می‌بینیم آن هفته عملا نیمه‌تعطیل است و اگر دو روز تعطیل باشد که عملاً باید کل هفته را جزو تعطیلات حساب کرد. ایام نوروز نیز که یک‌ماه کار و تلاش به کما می‌رود. در چنین فرهنگی آیا صحیح است که سالی 52 روز به تعطیلات اضافه شود؟ و سوال مهم‌تر اینکه افزودن قریب دوماه به تعطیلات رسمی چه نسبتی با شعار «جهش تولید» مورد تاکید رهبر انقلاب دارد؟

5. موضوع بعدی بحث تغییر فرهنگ مردم است که یک‌شبه با یک مصوبه مطمئناً تغییر نخواهد کرد. با تعطیلی شنبه، نه تنها روز نیمه‌تعطیل پنج شنبه به روز کاری تغییر نخواهد کرد بلکه صرفا یک روز به تعطیلات پایانی هفته افزوده خواهد شد. یعنی سه روز هر هفته کار و تلاش کاملا تعطیل! حال اگر تعطیلات مناسبتی نیز بدان اضافه شود که دیگر فاجعه خواهد بود.

6. سه دهه پیش دولت تکنوکرات هاشمی به بهانه صرفه‌جویی در مصرف انرژی با پروپاگاندا ساعت رسمی کشور را تغییر داد. بعد از 30 سال کشورهای غربی پی به پوچ بودن این ایده بردند و با اثبات اثرات منفی این تغییر ساعت بر متابولیسم شهروندان عطای ساعت تابستانی را به لقایش بخشیدند. پس از اروپا نوبت جامعه ما بود که ساعت تابستانی لغو شود اما واقعا خروجی این 30 سال پیروی کورکورانه از غرب چه بود جز بازی با روح و روان مردم؟

7. تعطیلی روز شنبه در صورت تصویب معیار هفته مردم ایران که بالغ بر هزار سال بدان عادت کرده‌اند به هم خواهد ریخت. از این پس هفته با یک شنبه شروع و با شنبه به پایان خواهد رسید و عملاً روز جمعه که در روایات ما روز عید مسلمانان است تحت‌الشعاع روز شنبه قرار خواهد رفت. هزینه تبعات فرهنگی اجتماعی این معضل را چه کسی تقبل می‌کند؟

8. جمعیت صهیونیست‌ها اعم از ساکنان اسرائیل و کشورهای دیگر نهایتاً به 13 میلیون می‌رسند آیا به فکر این جماعت اندک نمی رسد که برای هماهنگی بیشتر با تجارت جهانی، روز تعطیلی اکثریت جهانیان یعنی یک‌شنبه را به جای شنبه تعطیل کنند. پس چرا این کار را نمی‌کنند؟ غیر از این است که تعطیلی شنبه برای آن‌ها ایدئولوژیک و فراتر از تجارت و مراودات مالی است و هویت دینی و قومیتی آن‌ها را تشکیل می دهد؟

9. بیش از 7 ماه است که رژیم اشغالگر قدس، مردم مظلوم غزه را محاصره کرده و بیش از 35 هزار نفر از آن‌ها را به شهادت رسانده است. تعطیل کردن روز رسمی تعطیلی صهیونیست‌ها در کشور اول جبهه مقاومت چه پالسی به مردم غزه و جهان اسلام خواهد داد و دنیا چه برداشتی از این مصوبه خواهد داشت؟ آیا واقعا یک و نیم میلیارد مسلمان و سایر ملل جهان خواهند پذیرفت که تنها بحث مراودات خارجی است و برداشت سیاسی از آن نخواهند داشت؟

10. ایده تعطیلی شنبه ظاهری دارد که موضوع تسهیل تحارت خارجی و افزایش مراودات اقتصادی نماد آن است اما باطن کریه آن که متاسفانه از آن غفلت شده، هویت دینی و ملی مردم ایران را هدف گرفته است و حتی اگر طراحان و موافقان این مصوبه نیز اطلاعی نداشته باشند قطعاً سناریوی صهیونیستی پشت این ایده است که شاید چند صباحی دیگر عیان شود.
https://jahannews.com/vdcfjxdc1w6dc1a.igiw.html
jahannews.com/vdcfjxdc1w6dc1a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت!
100% صحیح است.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
نكنه تعطيلي شنبه ها بخشي از سند 2030 باشه ؟؟
هركي ميدونه بگه
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
تعطيلي شنبه ها ادامه شعار زن زندگي آزادي نيست
كه در اين بخش ظهور و بروز پيدا كرده ؟؟؟
REZA
Iran, Islamic Republic of
دروذ بر شرفت ...... عالی نوشتی
حمید
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله این مصوبه در شورای نگهبان قانون اساسی رد خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
بیخیال یه تعطیلی شنبه این همه مشکلات
Iran, Islamic Republic of
آسمان و ریسمان را به هم بافتید تا جلوی یک کار درست مجلس را بگیرید.
Iran, Islamic Republic of
آیا واقعا یک و نیم میلیارد مسلمان و سایر ملل جهان خواهند پذیرفت که تنها بحث مراودات خارجی است و برداشت سیاسی از آن نخواهند داشت. ؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
چه دلایل ضعیفی!