پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
محمدرضا باهنر:

"جامع‌ترین کاندیدای ریاست جمهوری هستم"

نفر اول نظرسنجی نباشم کناره‌گیری می‌کنم
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 284553
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: اگر بر اساس نظرسنجی‌ها نفر نخست باشم ثبت‌نام می‌کنم وگرنه به نفع دیگری کنار خواهم رفت.
"جامع‌ترین کاندیدای ریاست جمهوری هستم"
به گزارش جهان به نقل از فارس محمدرضا باهنر بعد از ظهر امروز در نشست خبری تا انتخابات و در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی قم در پاسخ سوالی مبنی بر اصلح بودن خود اظهار کرد: عقل و شرع می‌گویند اگر کسی خود را اصلح نمی‌داند نباید وارد میدان شود بنابراین حتما به این نتیجه رسیده‌ام که بنا به دلایلی اصلح هستم و اشخاص دیگر هم چنین برداشتی از خود داشته‌اند؛ در مورد خودم می‌توانم بگویم بر اساس تجربه 25 ساله نمایندگی در مجلس، مشخصات ویژه‌ای را دارا هستم به طوری که حداقل بر تصویب، اجرا و نظارت 20 بودجه ملی تسلط دارم و در تصویب چهار برنامه توسعه هم نقشی اساسی داشتم.

وی افزود: طی این مدت با بیش از هزار نماینده و 200 وزیر سر و کار داشته‌ام و از همه دولت‌های پس از انقلاب هم آشنایی کاملی دارم.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه جامعیت من در بین هیچ یک از نامزدهای دیگر دیده نمی‌شود، گفت: با این وجود شرط اساسی رأی مردم است به همین دلیل وارد ائتلاف شده‌ام و اگر بر اساس نظرسنجی‌ها نفر نخست باشم ثبت‌نام می‌کنم وگرنه به نفع دیگری کنار خواهم رفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد هاشمی رفسنجانی و اظهارات اخیر وی خاطرنشان کرد: ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و اعتقاد داریم کشور فلسطین باید باقی بماند و همه مردم صاحب رأی باشند اما گاهی اوقات هاشمی‌شناسی خود پروژه مستقلی است و حقیقت امر را باید از خود ایشان پرسید.

سوال بعدی از باهنر در مورد جریان انحرافی بود که وی در جواب گفت: گاهی نقدهایی به دولت و مجلس وارد است که هیچ اشکالی هم ندارد اما موضوع انحراف تفاوت‌هایی با این امر دارد؛ معتقد هستم انحراف یک جریان نیست که ظرفیت اجتماعی داشته باشد بلکه یک حلقه است که سخنان هنجارشکن دارد؛ اگر این افراد به قدرت برسند و بتوانند بر برخی مسائل احاطه یابند احساس می‌کنیم مسیر انقلاب به انحراف کشیده می‌شود که این نوع انحراف در مجلس دیده نمی‌شود هرچند اشکالاتی وجود دارد؛ در مورد یکشنبه سیاه مجلس باید گفت سه فعل از سه فاعل سر زد و رهبر معظم انقلاب هم با صریح‌ترین بیانات نظر خود را بیان کردند.

وی ادامه داد: ما هم به عنوان مدیران مجلس مخالف استیضاح بودیم و با امضاکنندگان آن هم صحبت کردیم اما نمی‌توانستیم از نظر قانونی جلوی آنها را بگیریم؛ شخص آقای لاریجانی هم در مقابل تهمت‌ها دفاع کرد و رهبری هم فرمودند دفاع تندی بوده است؛ در مورد رئیس جمهور هم رهبری فرمودند کار ایشان خلاف شرع، مصلحت، قانون و اخلاق بوده است. به شخصه اعتقاد دارم اگر در یک تریبون رسمی تنها در مورد یکی از این موارد مخاطب ولی فقیه قرار گیرم دیگر نتوانم کاری در کشور انجام دهم.

باهنر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر لابی در سیاست بیان کرد: در تعریف لابی اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ به نظر من لابی یعنی تلاش برای همفکر کردن دیگران و در این صورت امر به معروف و نهی از منکر هم نوعی لابی محسوب می‌شود؛ بر اساس این تعریف تا آخر عمر لابی را دنبال خواهم کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری با مضمون توانمندی‌های خود گفت: توان اجرایی و مدیریت در ریاست جمهوری تفاوت‌هایی با دیگر مسئولیت‌ها و پست‌ها دارد؛ به نظر من سابقه وزارت برای ریاست جمهوری کفایت نمی‌کند، کسی می‌تواند رئیس دولت باشد که علم عمومی، قدرت ادراک و جمع‌بندی داشته باشد و بتواند مدیرانی متخصص را با یکدیگر هماهنگ کند. کسی که در مورد قانون برنامه پنجم کار کرده باشد و آن را به تصویب برساند این توانایی‌ها را دارد.

وی ادامه داد: مدیریت یک کمیسیون به نظر من سخت‌تر از ریاست بر هیئت دولت است زیرا اعضای کمیسیون می‌توانند به راحتی رئیس را حذف کنند بنابراین باید بر دل‌ها حکومت کرد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حمایت از احمدی‌نژاد افزود: آقای یونسی همه داستان را نگفته است؛ زمانی که احمدی‌نژاد قرار بود شهردار بشود ایشان مباحثی را مطرح کردند که خلاف قانون بوده است، در آن زمان گفتم باید در وزارت اطلاعات تجدید نظر اساسی بشود که یک شخص پایین‌تر را تایید صلاحیت کرده اما احمدی‌نژاد را قبول نمی‌کند.

وی ادامه داد: 20 سال پیش از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با او رفاقت داشتم اما در سال 84 رئیس ستاد انتخاباتی لاریجانی بودم زیرا بنا نداشتیم مصالح کشور را فدای دوستی‌ها کنیم؛ پس از آن هم با اینکه نمی‌خواستیم احمدی‌نژاد رئیس جمهور شود اما به دلیل اینکه اصولگرا بود از او حمایت کردیم ولی به تدریج دریافتیم نظرات کارشناسی احمدی‌نژاد را هم قبول نداریم؛ در طول هشت سال مدیریت او هرجا کاری از دولت به نفع ملت بوده دفاع کرده‌ام و در مقابل برنامه‌های غیر از آن ایستاده‌ام.

باهنر گفت: بر اساس قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام توسط رهبری تعیین می‌شوند و مجلس هم موظف به کار در همان چارچوب است؛ رئیس جمهور هم اگر در چارچوب قوانین کشور فعالیت کند بر اساس همان نظرات رهبری است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست‌های رهبری در تمام قوانین جاری کشور جاری است، گفت: معدود مواردی بوده است که امام راحل یا رهبر معظم انقلاب امری داشته باشند که در چارچوب قوانین نبوده است؛ تبعیت از رهبری را از نظر شرع و قانون لازم می‌دانم اما نیازی نیست برای اجرای هر قانون از رهبری کسب تکلیف کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *