سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

بداخلاقی‌ها ناشی از نیات غیرالهی است

پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 284467
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که در انتخابات اگر هر شخصی برای خداوند قدم بردارد، دچار اختلاف افکنی‌ها و کوبیدن‌های یکدیگر نمی‌شود، گقت: از نشانه‌های کار برای خداوند صبر و تحمل انسان را افزایش می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه چهارشنبه شب در شبستان امام(ره) حرم حضرت معصومه(س) گفت: در انتخابات  اگر هر کس برای خداوند بیاید جلو، دچار اختلافات و کوبیدن‌های یکدیگر نمی‌شویم، امیدواریم در انتخابات پیش رو مردم مشارکت بسیاری داشته باشند و این امر نشان از استقامت مردم و پایداری آنان در برابر تحریم‌ها دارد.

وی ادامه داد: انسان اگر برای خدا کار کرد،‌ صبر و تحملش زیاد می‌شود و مریضی و شداید را در این راه تحمل می‌کند، امام خمینی(ره) به دلیل کار کردن برای خداوند محبوب و ماندگار شد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: کار برای غیر خداوند از هم می‌پاشد اما کار برای خداوند باقی می‌ماند، کاری که از همان ابتدا برای خداوند باشد ماندگاری دارد، احترام به مادر، همسرداری خوب و  همه کارها برای خدا باشد، عظمت حضرت زهرا(س) به این دلیل است که همه کارهای وی برای خداوند است.

مبلغ و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: شخصیتی مانند حضرت زهرا(س) فانی در خدا است، پیامبر(ص) فرمود همه وجود فاطمه زهرا(س) ایمان و یقین است،‌از این رو حضرت زهرا(س) هر کاری انجام می‌دهد برای خداوند است.

وی به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بروج پرداخت و افزود: خدا در قرآن دسته بندی می‌کند، گاه دانا و نادان و سعید و شقی را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد، خداوند به قول ما طلبه‌ها در این‌گونه موارد تقسیم صناعی انجام می‌دهد و این امر برای ما درس‌آموز است.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که کسانی که مؤمنان را آزار دادند و سپس توبه نکردند برای آنان عذاب جهنم و عذاب حریق است، خاطرنشان کرد: اما در ادامه کسانی را که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند استثنا می‌کند.

وی ادامه داد: عمل صالح باید سه ویژگی را داشته باشد، اول این‌که باید برای خداوند باشد و دوم این‌که انسان هر چه در عمل صالح پیش می‌رود اعتقادات انسان را قوی کند و سومین ویژگی آن است که در عمل صالح انگیزه‌های دیگر داخل نشود.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: لازمه عمل صالح برای خداوند بودن است، اما اگر برای خداوند نبود،‌ به طور قطع عمل صالح نیست، رأی دادن و شرکت در راهپیمایی اگر برای خدا نباشد عمل صالح نیست.

وی با توصیه بر زهد و دلبسته نبودن به دنیا ابراز کرد: انسان هر چه در دنیا دارد امیر آن باشد و اسیر آن نشود، باید برای مردن آماده شویم و دلبسته دارایی‌ها خود نشویم، امام خمینی(ره) در چهل حدیث می‌فرماید کاری کنید که در موقع جان دادن دشمن خدا نشوید.

مبلغ و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: جوانان چهل حدیث امام(ره) را بخوانند، البته چند حدیث آخر چهل حدیث امام خمینی(ره) عرفانی است، امام چهل حدیث را در دوران جوانی نوشت و یک دوره اخلاق است.

وی ادامه داد:‌ خداوند بیشتر پادشاهان و ظالمان را با آن چیزی که دوست داشتند، عذاب کرد، فرعون را توسط رود نیل عذاب کرد، قارون را همراه با مال و منال خود در زمین فروبرد، جان مأمون را در برابر لشکریانش گرفت.

حجت‌الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: خداوند هر کجا که آیه عذاب را ذکر می‌کند، در ادامه‌اش از رحمت و مغفرت خود یاد می‌کند، از این رو در ادامه آیه «ان بطش ربک لشدید» به بیان صفات رحمت خود یعنی غفور و ودود می‌پردازد.

وی گفت: خداوند با مجد و عظمت است و هر کاری می‌تواند بکند، ایجاد زلزله و باد و باران برای خداوند کاری ندارد، خداوند فعال لما یرید است، خدا هر کاری بخواهد بکند می‌تواند انجام دهد، اما ما بسیار تصمیم‌ها گرفتیم اما نتوانستیم آن را انجام دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *