پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

وزیر: در بحث ارز روسفید می‌شویم

پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 245631
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : تصمیمات جدید دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث ارز با جدیت ادامه دارد و قول می دهم تا در شرایط تحریم برای مردم همچون سرباز ، روسفید بمانیم .
به گزارش جهان، ایرنا نوشت،ˈ سید شمس الدین حسینیˈ چهارشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری ( شبکه دوم سیما ) ضمن بیان این مطلب افزود: در ماههای اولیه سالجاری در بورس ، شرایط خوبی نداشتیم و شاخص رو به نزول بود اما بتازگی شاخص کل 10 درصد رشد کرده است.
 
وی اضافه کرد : در خصوص صادرات میعانات گازی و پتروشیمی نیز مشکلاتی وجود داشت اما اکنون این موارد در حال برطرف شدن است .
 
حسینی با تاکید بر اینکه تحریم کنندگان، بدنبال افزایش قیمت نفت دچار مشکل شده اند ، افزود: پیشتر هم ما با ارایه مستندات ثابت کرده بودیم که در این خصوص آنها متضرر خواهند شد و امروز این مسئله به اثبات رسیده است .
 
وی در ادامه گفت :شکی نیست که ما اکنون درشرایط تحریم هستیم و بطور قطع کاستی هایی وجود دارد اما تلاش ما بر این مسئله استوار است تا روسفید باشیم .
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین تاکید کرد که بانک مرکزی زمانی تلاشش به ثمر می نشیند که هم دولت و هم مجلس از آن حمایت کند.البته در این زمینه جلساتی با حضور کارشناسان مجرب برگزار شده تا یک بازار کارآمد تشکیل گردد و ریشه بازار کاذب ارز خشکیده شود.
 
حسینی افزود: نرخ ارز باید دو درصد زیر قیمت روز بازار باشد و باعث جلوگیری از نوسانات قیمت ارز شود.
 
وی تصریح کرد: با هماهنگی دولت و مجلس در این طرح محدودیت ها برای عرضه ارز برداشته می شود و شفاف کردن نرخ ارز، حذف رانت را در پی خواهد داشت.
 
حسینی با اشاره به اینکه در مقوله ارز 2 نگرانی وجود دارد، افزود: یکی از این نگرانی ها این است که عده ای با التهاب بازار ارز به ثروت های غیر عادلانه ای دست پیدا می کنند و عده ای دیگر نیز غیر حرفه ای در این وضعیت وارد شده و مورد سوء استفاده سودجویان قرار می گیرند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص بخش خصوصی در این بازار نیز، اظهار داشت: لزوما همه منافع بخش خصوصی با منافع مردم مطابق نیست ،انها بدنبال منافع خود هستند ولی در عین حال عده ای نیز در بخش خصوصی مسوولیت پذیر هستند.
 
سخنگوی اقتصادی دولت همچنین در خصوص ارز مسافری، افزود: ارز مسافری در چارچوب مقررات مربوط به خود واگذار می شود و 200 دلار با نرخ مرجع به مسافران زیارتی داده می شود و ما برای موفقیت این طرح از بانک مرکزی حمایت خواهیم کرد.
 
حسینی در پاسخ به این سووال که چه بخش هایی می توانند در مرحله اول ارز به این بازار تزریق کنند، گفت: پتروشیمی، پالایشگاه ها و برخی بانک های می توانند به این بازار ارز عرضه کنند.
 
وی یادآور شد: برای دریافت ارز در این طرح ، گروه های 1و 2 که برای تامین کالاهای اساسی و مواد غذایی می باشند در اولویت هستند و همچنین گروه های سوم تا پنجم شامل مواد اولیه ، واسطه ای و سرمایه ای در گامهای بعدی قرار می گیرند.
 
وی ادامه داد: دو یا سه بانک و صرافی هایی که مجوز این کار را دارند می توانند به صورت روزانه ارز را با قیمت اعلامی از طرف بانک مرکزی، ارائه کنند.
 
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به این شایعات که نوسانات نرخ ارز برای دولت منفعت به دنبال داشته است، خاطرنشان کرد: من به عنوان خزانه دار کشور این مسئله را تکذیب می کنم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ما همیشه سعی کرده ایم که از نظرات همکاران خود در بانک مرکزی استفاده کنیم و برای پیشرفت دراین طرح استفاده لازم را ببریم . 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *