چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

جزییات هزینه میلیاردی برای خانم فیلمساز

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 245545
مصطفي طبسي پسرآيت الله طبسي درباره مستند يك ونيم ميلياردي آستان قدس رضوي كه جنجال بسياري به پا كرد توضيحاتي داد.
به گزارش جهان؛ تهران امروز نوشت: مصطفي طبسي پسرآيت الله طبسي درباره مستند يك ونيم ميلياردي آستان قدس رضوي كه جنجال بسياري به پا كرد توضيحاتي داد.

محمدحسين جعفريان نويسنده و مستند ساز،كه دراين مورد با مصطفي طبسي صحبت كرده نوشته است:

لابد شما هم درباره ساخت يك مستند جنجالي توسط يك دختر علاقه‌مند مستندسازي براي آستان‌قدس خبرهايي را شنيده‌ايد. اين خبر چند هفته پيش همه را شوكه كرد.

 بسياري قلم به‌‌دست شدند و اعتراضات شديدي شكل گرفت. دختر خانم جواني مدعي شده بود پس از آنكه نسبت به مستندسازي اظهار علاقه كرده، يكي از فرزندان آيت‌الله طبسي يك‌و‌نيم ميليارد بودجه و امكانات فيلمسازي منحصربه‌فردي در اختيار او گذاشته تا به اين علاقه‌اش جامه عمل بپوشاند. متهم اصلي در اين ماجرا «مصطفي طبسي» بود.

مصطفي را كمابيش مي‌شناسم. او در ميان خانواده خود به فرهنگ و هنردوستي شهره است. مردي محجوب و بدون حاشيه كه تمام اين سال‌ها سرگرم كار و زندگي آرام خودش بوده و كاري به كار كسي نداشته است.

از سوي ديگر اين خانم مورد بحث، بعدها بسياري از اظهارات خود را منكر شد اما همچنان اين سوال باقي بود كه چطور پول آستان‌قدس با وجود سياست‌هاي سختگيرانه‌اي كه در هزينه‌كردهاي اينچنيني دارد، صرف ساخت اولين مستند يك تازه‌كار مي‌شود؟ چرا از ميان اين همه فيلمساز تشنه چنين موقعيتي، ايشان نورچشمي شده‌اند؟

 با تمام اين احوال و هرچند جماعتي درصدد جمع كردن امضا و نگارش نامه سرگشاده به آيت‌الله طبسي و حتي رهبر انقلاب در اين باب برآمده بودند، من هيچ نامه و بيانيه‌اي را امضا نكرده و حتي در مواردي مانع از ادامه كار آنها شدم.

دليلم هم آن بود كه من مصطفي را چنان‌كه آمد، مي‌شناختم و به‌نظرم بسيار بعيد بود از او چنين خطايي سر بزند. چند روز قبل خود ايشان به من زنگ زد. گفت اصل مبلغ پانصد ميليون بيشتر نبوده و بسياري مسائل حاشيه‌اي مربوط به اين خبر كذب محض است. پرسيدم اگر كاري براي روشن شدن ماجرا از من ساخته است، آماده انجامش هستم. چه مي‌شود كرد؟

ايشان ادعاي عجيبي كرد مبني‌بر اينكه اگر در تمام سال‌‌هاي كاري‌اش بزرگ‌ترين افتخاري در خدمت به آستان‌قدس نصيبش شده، ساخت همين مستند است. او مدعي بود حاصل تجربه اول اين خانم علاقه‌مند به مستندسازي، فيلمي شده كه از كار خيلي فيلمسازان ديگر بهتر و در نوع خود بي‌نظير است. مرا دعوت به داوري كرد.

 گفت بيا مشهد حرف‌هاي ما را بشنو، فيلم را ببين و اگر نظر به تجربه‌اي كه در مستندسازي داري شما نيز با من هم‌نظر نبوديد، به‌هر نتيجه‌اي كه رسيدي آن را منتشر كن! البته دلايلي كه ايشان در بهتر بودن اين كار عنوان كرد نشان از كم‌تجربگي او در فيلمسازي داشت اما هرچه بود بر آنها پافشاري مي‌كرد. من عازم مشهدم و تا پايان شهريورماه نتيجه را براي مردم منتشر خواهم كرد.

 مصطفي به‌صراحت لهجه ترسناك و آزاردهنده من آگاه است ولي با اين حال چنين درخواست و ادعايي كرده است. اگر چنان باشد كه او مي‌گويد و من اين را براي مردم خواهم نوشت، بسياري از معترضان يك معذرت‌خواهي اساسي به او و به آستان‌قدس بدهكارند و اگر نه بايد ديد چطور يك آقازاده به خودش اجازه مي‌دهد پانصد ميليون پول امام‌رضا(ع) را به اولين دختر خانمي كه مدعي علاقه به مستندسازي است مي‌دهد تا به علائقش برسد! اين را برايتان خواهم نوشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *