پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

شمقدری: در تقابل با هالیوود ناتوانیم!

سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 247653
بيست‌ونهمين جشنواره‌‌ي بين‌المللي فيلم كوتاه تهران با حال و هواي كاملا بوشهري افتتاح شد.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، در اين مراسم كه شامگاه ۱۰ مهرماه در پرديس سينمايي «ملت» برپا بود، ضمن استفاده از مجري بوشهري، در طول برنامه نيز گروه موسيقي «ليان» از اين شهر به اجراي برنامه پرداختند.

در ابتداي اين مراسم هاشم ميرزاخاني دبير جشنواره ضمن ارائه گزارشي از روند شكل‌گيري جشنواره بيست‌ونهم، پيام رييس جمهور را قرائت كرد.

سپس ميرزاخاني در سخناني گفت: ما كارمان را از اختتاميه دوره بيست و هشت آغاز كرديم و تلاشمان اين بود تا جشنواره را به بهترين نحو برگزار كنيم.

ميرزاخاني ايران را قطب فيلم كوتاه در دنيا برشمرد و ادامه داد: انجمن سينماي جوانان در سه حوزه آموزش، توليد و عرضه فعاليت مي‌كند و در راستاي آموزش چندي پيش جشنواره فيلم اولي‌ها را برگزار كرديم.

وي افزود: در سطح توليد سطح آثار بسيار بالا آمده و از آقاي شمقدري درخواست مي‌كنم به اكران اين آثار كمك كنند و همچنين آقاي عباسيان هم مساعدت كنند هر فصل حداقل ۴۰ فيلم كوتاه در قالب مجموعه‌اي وارد شبكه نمايش خانگي شود تا آشتي خانواده‌ها با فيلم كوتاه محقق شود.

جواد شمقدري رييس سازمان سينمايي در سخناني پرديس سينمايي ملت را براي برپايي جشنواره فيلم كوتاه جاي مناسبي عنوان كرد و گفت: فيلم كوتاه جايگاه ويژه‌اي در سطح دنيا دارد، در شرايطي كه صاحب‌نظران دنيا جريان يكسويه فرهنگي را راه‌اندازي كرده‌اند كه اين جريان از سوي قدرت‌ها به سوي كشورهاي ديگر جاري است.

وي ادامه داد: ۸۰ درصد ظرفيت اكران فيلم‌ها در دنيا در اختيار هاليوود و آمريكا است و امروز سينماست كه فرهنگ و هويت كشورها را تعريف و تحريف مي‌كند. سبك زندگي‌ها امروز از طريق سينماي غرب به دنيا تحميل مي‌شود و جريان اسلام هراسي و ترس از ايران هسته‌يي از طريق سينماي هاليوود به دنيا القا مي‌شود.

رييس سازمان سينمايي با بيان اينكه هاليوود با جريان قدرتمند خودش نظم نوين را در قالب فرهنگي در دنيا رقم مي‌زند اظهار كرد: سينما ابزار اين جريان است. سينماي ما هم جايگاه خوبي دارد اما واقعيت اين است در تقابل با سينماي هاليوود به دليل عدم در اختيار داشتن بازارها نمي‌توانيم رقابت كنيم و اين موضوع در خصوص سينماي اروپا و آسيا هم صدق مي‌كند.

وي يكي از راه‌هاي مقابله با جريان فرهنگي غرب را فيلم كوتاه خواند و گفت: فيلم كوتاه يك پل ارتباطي بين ملت‌هاست و ارزش‌ها و هويت‌ها از طريق فيلم كوتاه قابل انتقال است. در واقع فيلم كوتاه يك پل امن و عمومي براي تمامي فرهنگ‌ها محسوب مي‌شود و مي‌توان با آن فرهنگ خود را نشان داد.

شمقدري ادامه داد: اين حوزه سرمايه‌گذاري كمتري را مي‌طلبد و حضور جوانان مي‌تواند براي آينده كشور در اين حوزه راهگشا باشد.

وي سينماي جوان را بستري براي كسب تجربه دانست و تاكيد كرد: فيلم كوتاه ارزش‌هاي زيادي دارد و امروز افراد زيادي كه موفق هستند از دالان فيلم كوتاه گذشته‌اند بنابراين توصيه مي‌كنم فيلمسازان كوتاه اين دوره را مغتنم شمارند و عجله‌اي براي عبور نداشته باشند، چرا كه سينماي حرفه‌اي فضاي بي‌رحمي دارد و شايد نتوان به سلامت از آن مسير عبور كرد.

در اين مراسم از برگزيدگان بيست و هشت دوره جشنواره فيلم كوتاه تهران تقدير به عمل آمد كه در ميان آن‌ها اسامي چون: بهرام توكلي، اميد بنكدار، كيوان عليمحمدي، محسن اميريوسفي، مهرداد اسكويي، عليرضا اميني، داريوش غريب‌زاده، پناه‌برخدا رضايي و رهبر قنبري به چشم مي‌خورد كه اكثر آن‌ها در برنامه حضور نداشتند.

ميرزاخاني در اين خصوص گفت: اكثر اين عزيزان تهران نيستند و تنها مي‌خواستيم در اين مراسم يادي از آن‌ها شود.

رهبر قنبري نيز پس از دريافت لوح تقديرش خطاب به فيلمسازان جوان حاضر در جلسه گفت: پايه‌ي اصلي سينماي ملي شما هستيد و بي‌جهت نگاهتان سمت گيشه نباشد. چرا كه ايده اصلي را شما مي‌دانيد و بسياري از اعضاي هيات انتخاب و داوري فيلم‌هاي كوتاه از كارهاي شما ايده برمي‌دارند و مي‌سازند.

در اين مراسم بزرگداشت طهماسب صلح‌جو و سعيد مترصد برگزار شد.

صلح‌جو اين تاييد و تشويق را لطفي دانست و گفت: عاشق همه جوانان هستم كه با عشق فيلم مي‌سازند.

مترصد هم ضمن اينكه خواست براي يكي از همكارانش اردشير ايران‌نژاد كه در بيمارستان بستري است دعا شود، اظهار كرد: اميدوارم بتوانيم در عرصه فيلمسازي كوتاه براي فيلمسازي مذهبي هم آزمون و خطا داشته باشيم.

وي افزود: خوب نيست بعد از گذشت بيش از سي سال از انقلاب فيلم مذهبي خوبي كه از تفاسير قرآن و اسلام باشد نداشته باشيم.

در ادامه صحبت‌هاي مترصد، شفيع آقامحمديان از ساخت فيلم اول اين كارگردان كه پروانه آن صادر شده است اعلام حمايت كرد.

از حاضران در اين مراسم كه در بخش‌هايي نيز براي اهداي جايزه به روي سن رفته‌اند مي‌توان به احمد ميرعلايي، احمد نجفي، محمدرضا عباسيان، محمدرضا اسلاملو، حسن نجاريان و عليرضا سجادپور اشاره كرد.

در بخش‌هايي از اين مراسم تصاويري از برپايي نخستين جشنواره فيلم كوتاه پخش شد.

اجراي موسيقي بوشهري توسط گروه «ليان» فضاي شادي را به سالن داده بود.

اين مراسم كه در سالن سه پرديس ملت برگزار شد با استقبال زيادي همراه بود.

نمايش آثار جشنواره فيلم كوتاه تهران از ۱۱ مهر ماه در پرديس سينمايي ملت آغاز شده و تا ۱۶ مهرماه ادامه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *