پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

آخرین خبرها از پرونده رحیمی/ مدل 8+7 جواب نمی‌دهد/ روایتی از تذکرات به موسوی

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 242669
پرونده معاون اول رئیس‌جمهور بدون هیچ کم و کاست و ملاحظه‌ای از سوی سازمان بازرسی تکمیل شده است و در محکمه نیز بازپرسی پرونده در دست بررسی است
به گزارش جهان، حجت الاسلام مصطفی پو‌رمحمدی در دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: رکن اساسی تحول، توسعه و اقتدار کشور ما در حضور رهبر انقلاب است.

وی ادامه داد: ایران به همان اندازه که الگوی "تغییرطلبی" بوده، نقش راهنما را نیز در شرایط فعلی جهان بر عهده دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تعبیر رهبری در خصوص پیچ تاریخی اظهار داشت: ایران در ایجاد وضعیت جدید جهانی نقش زیادی دارد و در واقع انقلاب ما فضای جهانی را به چالش کشانده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی نامزدها و کاندیداهای ریاست جمهوری در متن و راس تشکل‌ها هستند افزود: شرایط برای دور هم نشینی و ایجاد سازو کار جبهه متحد فراهم نخواهد شد و اگر ساز و کار همسان سازی اصولگرایان فراهم شود به شیوه‌ای غیر از اتحاد در انتخابات مجلس خواهد بود.

وی گفت: هنوز رفتار متحدالشکل در اصولگرایان برای حضور در انتخابات فراهم نشده است.

مدل 8+7 در انتخابات ریاست جمهوری آتی جواب نمی‌دهد
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: به نظر بنده با توجه به تفاوت انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مدل 8+7 پاسخگو نخواهد بود.
 
به گزارش  فارس، مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیش از ظهر امروز با حضور در دانشگاه شریف در سیزدهمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی حضور یافت و پس از ارائه مطالبی به عنوان مقدمه به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفت.
 
یکی از دانشجویان از پورمحمدی پرسید: شما به عنوان امین مردم در سازمان بازرسی کل کشور مشغول فعالیت هستید اما سؤال اصلی اینجاست که این شائبه وجود دارد که برخی از کارهای شما رنگ و بوی سیاسی دارد و از مسیر اصلی آن خارج شده است، بفرمایید درست است یا خیر؟
 
پورمحمدی گفت: من زمانی که در سال 87 از وزارت کشور عذرم خواسته شد به سازمان بازرسی کل کشور رفتم که البته داستان آن مفصل است.
 
وی افزود: اولین بار در سال 85 درست 10 ماه پس از آنکه در وزارت کشور فعالیت کرده بودم  رئیس‌جمهوری از من خواست تا از وزارت استعفا دهم و بروم اما من مخالفت کردم و گفتم کارهایی کرده‌ام که حیف است آنها ابتر بماند و رفتنم از وزارت کشور را منوط به نظر مقام معظم رهبری کردم.
 
وی تصریح کرد: این موضوع به گوش مقام معظم رهبری رسید و خدمت آقا عنوان شد که از من خواسته‌اند تا از وزارت بروم که آقا فرمودند نه، شما در وزارت بمانید البته دو سه مرحله دیگر هم خیز برداشته شد تا من از وزارت بروم اما اثر نکرد تا اینکه در سال 87 نهایتاً به ما یکدستی زدند و من از وزارت رفتم.
 
پورمحمدی گفت: آن زمان دیگر علاقه‌ای به بازگشت به کارهای اجرایی نداشتم و قصدم این بود که یکسری کار برای خودم انجام دهم. یکی دو بار رئیس قوه قضائیه وقت به من مراجعه کردند و از من خواستند تا مسئولیت سازمان بازرسی کل کشور را به عهده بگیرم اما من هر بار از این موضوع امتناع کردم.
 
وی گفت: این موضوع نیز همانند موضوع رفتنم از وزارت کشور توسط آیت الله شاهرودی به گوش مقام معظم رهبری رسید که ایشان در دو نوبت گفته بودند فلانی به بازرسی برود اما من در نهایت در مرتبه سوم که مرقومه‌ای از مقام معظم رهبری دیدم این موضوع را پذیرفتم و به این ترتیب به سازمان بازرسی رفتم.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: من با پیشینه‌ای سیاسی به عنوان فردی سیاسی به سازمان بازرسی آمدم اما توجه داشته باشید که من وظیفه‌ام دیدن نقاط ضعف و گفتن آنهاست که شما می‌توانید من را به دلیل نگفتن برخی از مطالب مماشات کنید و مورد سؤال قرار دهید اما به طور قطع کسی نمی‌تواند به خاطر اینکه من پرده‌ از پرونده‌ای برداشتم و چیزی را به مردم اطلاع‌رسانی کردم مرا مورد نقد قرار دهد.
 
پورمحمدی گفت: من بر اساس قانون وظیفه اطلاع‌رسانی دارم. حال جالب است که به خاطر گفتن مطالب به سیاسی کاری محکوم می‌شوم در حالی که من امروز به خاطر شرایط کشور برخی از پرونده‌ها را در مقوله اطلاع‌رسانی سانسور می‌کنم تا شرایط کشور به هم نریزد. من در بسیاری از موارد فتیله اطلاع‌رسانی را به نفع مصلحت کشور پایین کشیدم حالا من محکوم می‌شوم به سیاسی‌کاری.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان کرد: بارها به مسئولان دولتی گفته‌ایم که ما حاضریم شما گزارش‌های ما را نقد کنید و بگویید کدام بخش از آن ایراد دارد اما جالب است آنها به جای نقد گزارش‌های ما و اینکه اشتباه بودن آن را گوشزد کنند اصل موضوع نظارت را زیر سؤال می‌برند و می‌خواهند چاقوی برنده نظارت را که لازمه هر سیستم پایدار و موفقی در جهان است، کند کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: من مقام عالی کشور هستم که 34 سال در این کشور مسئولیت به عهده داشتم و طبیعی است که دارای یک نگاه سیاسی باشم و صاحبنظر باشم اما اینکه بخواهم سیاست و تئوری ذهنی‌ام را در کار حرفه‌ایم دخالت دهم موضوعی است که اصلاً قابل قبول نیست و این اتفاق هم تاکنون نیفتاده است.
 
وی تأکید کرد: در زمان حضورم در وزارت کشور چندین انتخابات موفق برگزار شد و برای آنکه به همه ثابت کنم طرفدار طیف خاصی نیستم اجازه دادم مخالفان و موافقان به وزارت کشور آمدند و در دوره من درهای وزارت کشور شیشه‌ای شد زیرا اعتقاد داشتم باید حقوق عامه مردم حفظ شده و به همه درباره آن اطلاع رسانی شود.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این مطلب که بارها به من می‌گویند چرا در مورد فلان آدم پرونده‌سازی کرده‌ای شما با او لجبازی می‌کنی. گفته‌ام که کار سازمان بازرسی نظارت است و ما مسئول بررسی و نظر دادن هستیم اما اینکه بخواهیم پرونده‌سازی کنیم امری است خلاف و دور از ذهن است.
 
در این بخش از برنامه یکی از دانشجویان خطاب به پورمحمدی گفت: اگر شما حرف‌هایتان را از ته قلبتان می‌زنید چرا پس به تخلفات موجود در دستگاه قضا رسیدگی نکردید و جریان رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومان فقط دولت را مستحق برخورد دانستید.
 
پورمحمدی با خنده خطاب به این دانشجو گفت: متأسفانه شما شرح وظایف دقیق بنده را نمی‌دانید، بنده به موجب اصل 174 قانون اساسی کشور موظفم که تخلفات صورت گرفته در دستگاه‌های اجرایی و صرفاً دولتی رسیدگی کنم.
 
وی گفت: رسیدگی به تخلفات موجود در قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان و حتی شرکت‌های خصوصی به بنده ربطی ندارد و شامل وظایف من نیست. این را باید از کس دیگری سؤال بپرسید.
 
پورمحمدی خطاب به جمع حاضر گفت: متأسفانه اگر دوستان عزیز اندکی در شرح وظایف بنده تحقیق کرده بودند می‌دیدند که برخی از کارها بر عهده بنده نیست و دیگر به دنبال انتقاد بی‌مورد نبودند.
 
یکی از دانشجویان از پورمحمدی درباره نقشش در گروه 8+7 پرسید که پورمحمدی پاسخ داد: من به ذاته اصولگرا هستم و به همین دلیل بر مبنای اصولگرایی گروه  8+7 را تشکیل دادیم و برای شاخص سنجی 12 باید و  12 نباید را تدوین کردیم و قرار شد بر اساس این شاخص‌ها افراد انتخاب شوند.
 
وی گفت: البته شما استحضار دارید که اگر قرار باشد متر انعطاف نداشته باشد شما با عده کمی از افراد که اندازه مترتان باشد مواجه خواهید بود به همین دلیل باید تلاش کرد تا خوب‌تر از خوب و خوب از بد جدا شود.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: من در 8+7 نقش مستقیمی نداشتم به جز صحبت‌هایی که در جامعه روحانیت مبارز به عنوان بحث و تبادل نظر انجام می‌دادم.
 
وی گفت: البته به این نکته توجه داشته باشد که در مقوله ریاست جمهوری و انتخابات آن موضوع فرق می‌کند. شما در انتخابات مجلس 300 گزینه انتخابی دارید در حالی که در ریاست جمهوری باید به یک گزینه برسیم.
 
پورمحمدی گفت: من البته معتقد هستم که تشکیلاتی نظیر 8+7 برای انتخابات ریاست جمهوری جواب مناسبی به ما نمی‌دهد و باید به مدل دیگری فکر کنیم.
 
یکی از دانشجویان درباره سنجش رئیس سازمان بازرسی کل کشور از شرایط محمدباقر قالیباف برای حضور در انتخابات پرسید که پورمحمدی گفت: امروز وقت قیمت گذاری و نمره دادن به افراد نیست.
 
وی افزود: من به فردی که شما نام بردید و برخی افراد دیگر اسم برده شده به عنوان نامزد انتخابات نقدهای جدی دارم اما باید نشست و بر اساس یک آنالیز دقیق نسبت به افراد نظر داد.
 
وی گفت: باید منصفانه افراد با یکدیگر مقایسه شوند و هر کدام به محک ملاک‌ها گذاشته شوند تا فرد مطلوب انتخاب شود.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره جدایی آقای نواب از گروه 8+ 7 و تشکیل لیست انتخاباتی صدای ملت گفت: این افراد از آنجا که داخل لیست انتخاباتی قرار داده نشدند رفتند لیست مجزا تشکیل دادند که البته بنده این موضوع را نمی‌پسندم.
 
وی گفت: برخی دوستان معتقدند باید تلاش کرد تا ناب‌سازی انجام شود در حالی که من معتقدم باید در سیاست تلاش کرد که همسان‌گرایی ایجاد شود و گروه‌های همسان با اتحاد کنار هم به مخالفت با رقیب اصلی‌شان برخیزند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه شما در سازمان بازرسی سیاسی کاری می‌کنید، گفت: من در سازمان بازرسی بلندگوی جامعه در دفاع از حقوقشان هستم و باید مشکلات اجرایی را بگویم، آیا به نظر شما امروز وضعیت اقتصادی جامعه خوب است؟ آیا امروز وضعیت کشور در مسائل اجرایی مناسب است؟ اگر مناسب است پس کسی حق انتقاد از وضعیت موجود را ندارد اما اگر شما معتقدید که وضعیت مناسب نیست چه کسی باید مناسب نبودن را گوشزد کند. اگر من حرف از مناسب نبودن بزنم درست است که به عنوان بار سیاسی قلمداد شود.
 
وی گفت: از زمانی که به عنوان جوانترین دادستان کشور انتخاب شدم تا به امروز پرونده‌های مشکلی را پشت سر گذاشتم ولی در رسیدگی به هیچ کدام از آنها سیاسی کاری نکردم هر چند که در این مسیر بارها فحش خوردم اما همچنان در انجام کارم مقاوم ایستاده‌ام.

روایت پورمحمدی از تذکراتش به موسوی درباره فتنه
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور روایتی از تماس تلفنی به میرحسین موسوی و تذکراتش به این فرد درباره فتنه سال ۸۸ را با دانشجویان در میان گذاشت.
 
در ادامه نشست صمیمی مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان که در دانشگاه شریف برگزار شد یکی از دانشجویان خطاب به مصطفی پورمحمدی گفت: امروز فساد در دولت بیداد می‌کند و شما هم چندین بار خود را پایبند به اجرای قانون دانسته‌اید اما تعجب می‌کنیم که چرا برای برخورد با این فساد اقدام نکردید.
 
وی افزود: من اصلاً حرف شما را قبول ندارم که فساد در بین دولتمردان بیداد می‌کند. بهتر است از واژگان بهتری استفاده کنید. بسیاری از دولتمردانمان پاک هستند.
 
وی گفت: یکی از دانشجویان اسم چندین نفر از دولتمردان را به عنوان کسانی که فساد گریبانشان را گرفته به زبان آورد که پورمحمدی گفت: عیب‌هایی که شما به زبان می‌آورید را من هم می‌دانم و ما خودمان پرونده‌شان را تکمیل کردیم و به دادگاه فرستادیم اما باید بدانیم که برخی فعالیت‌ها به صلاح کشور نیست و باید تلاش کرد تا کشور در یک تعادل مسیر پیشرفت خود را طی کند.
 
وی حدیثی قرائت کرد و گفت: بر اساس این حدیث معصوم می‌فرماید که حکومت با ظلم یک ظالم بیرحم ادامه پیدا می‌کند تا اینکه قرار باشد فتنه‌ای ادامه‌دار وجود داشته باشد.
 
یکی از دانشجویان خطاب به پورمحمدی گفت: امروز در میان برخی دولتمردان جریانی انحرافی شکل گرفته و فعالیت می‌کند. شما چرا جلوی این اقدام را نمی‌گیرید؟ پورمحمدی گفت: یکبار در ابتدای جلسه تذکر دادم که بهتر است عزیزان شرح وظایف مرا مطالعه کنند من مسئول پیگیری عقاید و اخلاق افراد نیستم. هر چند که معتقدم وقتی انحرافی گریبان انسان را می‌گیرد احتمالاً آن انحراف در کار و فعالیت‌های شهر هم تأثیراتی خواهد گذاشت.
 
وی گفت: من در برخی از جمع‌های خصوصی در قالب درد و دل و مطرح کردن موضوعات بارها مطالبی را به دوستانم درباره همین انحرافات گوشزد کرده‌ام اما متأسفانه از حیطه وظایف سازمانی من خارج است که بخواهم به این انحرافات رسیدگی کنم.
 
یکی از دانشجویان از معاون اول رئیس جمهوری اسم برد که پورمحمدی گفت: من نمی‌توانم به لحاظ قانون اسم از کسی بیاورم اما همین قدر بدانید که پرونده ایشان بدون هیچ کم و کاستی مورد بررسی قرار گرفت، تکمیل شد و از سازمان بازرسی به محکمه رفت و حتی مرحله بازپرسی هم انجام شد.
 
وی گفت: هر چند که در مرحله برگزاری دادگاه متوقف شده که آن هم به عهده من نیست آن کاری که به عهده سازمان من بود بدون کم و کاست انجام شد.
 
وی گفت: من یک سربازم و ولایتپذیر و باید در مسیری حرکت کنم که کوچکترین خدشه‌ای به نظام وارد نشود. هرچند که خیلی زشت است پس از این همه فعالیت من را به بی تفاوتی و سیاسی کاری متهم کند.
 
یکی از دانشجویان که به بخش‌هایی از سخنان پورمحمدی گلایه داشت در میان جمع خطاب به پورمحمدی گفت: شما در ابتدای سخنانتان به موضوع 3بار رد کردن نظر رهبری درباره پذیرش ریاست سازمان بازرسی کل کشور اشاره کردید در حالی که فردی که خود را ولایتپذیر می‌داند نباید حرف رهبرش را زمین بگذارد و این در حالی است که شما در جریان فتنه سال 88 نیز جزو کسانی بودید که به نوعی سکوت کردید.
 
پورمحمدی در پاسخ به این دانشجو گفت: حضرت ابراهیم پیامبر خداوند بود و پیامبری اولوالعزم فردی که اصلاً کوچکترین شکی نسبت به فرامین خداوند متعال نداشت اما به نظر شما چرا خطاب به خداوند گفت خداوندا مردگان را زنده می‌کنی اما من دوست دارم زنده کردن مؤمنان را ببینم. آیا ابراهیم شک و شبهه ای داشت؟ از شما می‌پرسم چه اشکالی دارد من سرباز مشکلات و دغدغه‌هایم را از انجام کاری که فرمانده‌ام مرا به آن امر می‌کند فرمانده‌ام را باخبر کنم آیا این گونه نبود که در زمان جنگ سربازان زمانی که چیزی به آ‌نها امر می‌شد خطرات و مشکلات و دغدغه‌هایشان را به فرماندهاشان می‌گفتند پس برای من هم این موضوع عملی اشتباه نبود که بخواهم مشکلات و دغدغه‌هایی که در مسیر قبول کردن مسئولیت سازمان بازرسی کل کشور داشت را با رهبرم و با ولی خودم در میان بگذارم.
 
وی درباره سؤال دوم دانشجو که به موضوع سکوت در جریان فتنه مربوط می‌شد گفت: من اولین کسی بودم که پیش از نماز جعه مقام معظم رهبری به میرحسین موسوی نامه نوشتم و در آن نامه خطاب به او گفتم که کاری که در پیش گرفته است درست نیست و اگر گلایه‌ای دارد باید آن را در مسیر قانونی به جریان بیندازد.
 
وی گفت: در همان زمانها روزی در دفتر کارم دود غلیظی مشاهده کردم که پس از پرس و جو فهمیدم اتوبوسی در خیابان مطهری به آتش کشیده شده است.
 
پورمحمدی تصریح کرد: همان زمان با آقای مهندس موسوی تماس گرفتم و گفتم کارهایی که دارد به اسم گلایه از نتیجه انتخابات انجام می‌شود کارهایی غیر قانونی که کشور را به سمت و سوی بدی می‌برد و باعث به بهره‌برداری سیاسی می‌شود.
 
پورمحمدی گفت: حضرت آقا یک و نیم سال پس از فتنه به جذب حداکثری اشاره کرده است و حالا اگر ما تلاش کردیم این موضوع به حقیقت بپیوندد باید مماشات شویم.
 
وی گفت: من آدم ترسویی نیستم زیرا سابقه 34 ساله مدیریتی دارم و سابقه‌ام هم مشخص است اما باید کاری کرد که کشور با کمترین تنش و هزینه راهش را طی کند. شما فکر می‌کنید تمام مشکلات با مشت آن هم در کف خیابان حل می‌شود و شما نیازی نیست هیچ هزینه‌ای بپردازید؟
 
وی گفت: از همان روز اول فتنه، مشغول رفع معضلات به وجود آمده بودیم و در دستگاه قضایی تلاش می‌کردیم تا هر چه سریعتر وضعیت پرونده‌هایی که به واسطه دستگیری افراد مفتوح شده به نتیجه برسد آن وقت درست است که به خاطر اینکه ما در جلوی دوربین نبودیم به سکوت متهم شویم.
 
وی ادامه داد: من کسی بودم که روز و شب برای گذر از آن دوره سخت فعالیت کردم حال آنکه به دلیل آنکه همچون فلان آقا نیامدم در جلوی دوربین و هر روز مصاحبه نکردم و شعار ندادم به سکوت محکومم کنید؟ هر چند ایرادی ندارد شما جوان هستید و زمان می‌برد که حقایق را تشخیص دهید. ولی به زودی دستگیرتان خواهد شد که چه کسی در آن ایام فقط شعار داد و مصاحبه کرد و چه کسی کار واقعی انجام داد.
 
پورمحمدی افزود: در جریان قائله‌ای که روز عاشورا رخ داد اولین کسی که نامه‌ای منتشر کرد و هشدار داد که این فتنه گران به دنبال موفقیت و اجرای پروژه کشته سازی هستند من بودم. حالا از آنجا که یک خرده حسابی میان بنده و مسئولان سازمان صدا و سیما وجود دارد برخی از کارهای ما آن گونه که انجام شد به مردم ارائه نشد هر چند که من قصد ندارم از این تریبون در جهت صاف کردن آن خرده حسابها استفاده کنم.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: من همه تلاشم را در آن سالها انجام دادم تا کشور از فتنه عبور کند زیرا می‌دانستم که در طول سی و چند سال پس از انقلاب ما چوب بسیار بزرگی از ضدانقلاب و مخالفان نظام خوردیم و باید تلاش کنیم تا با تجربه و تدبیر کشور را از بحران خارج کنیم.
 
وی گفت: جایگاه شما به عنوان دانشجو با جایگاه من به عنوان یک مدیر متفاوت است و من به واسطه این تفاوت در جایگاه از انتقادات شما دل‌آزرده نخواهم شد. زیرا وظیفه قشر جوان انتقادگری است.
 
پورمحمدی در خاتمه سخنان خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که از وی پرسید شما عنوان کردید که اگر تکلیف شود به انتخابات ریاست جمهوری خواهید آمد. این تکلیف باید از جانب چه کسی باشد و آیا شما همکاری خواهید کرد یا خیر گفت: ببینید احتمالاً اشتباهی در نوشتن سخنان من پیش آمده من گفته‌ام که اگر تکلیف باشد یعنی اینکه اگر خودم به شخصه حس کنم که تکلیفم حضور در انتخابات است آن زمان بدون توجه به مسئله دیگری وارد انتخابات می‌شوم.
 
وی ادامه داد: البته من مطیع رهبرم و امیدوارم همان شود که نظر ایشان است. اما بدانید بعد از رهبری هیچ کس و هیچ جریانی نمی‌تواند من را مجبور به کاندیداتوری یا انصراف از آن کند.
 
وی افزود: من شرایط کشور و همچنین ظرفیت‌های خودم را می‌سنجم و پس از آنکه به یک نتیجه معقول رسیدم وارد انتخابات شده یا از کاندیداتوری فاصله می‌گیرد.
 
پورمحمدی افزود: البته طبیعی است که هرکسی که نامزد انتخابات می‌شود باید حمایت برخی سازمانها و نهادها را هم به دنبال داشته باشد که بنده هم بر اساس عقایدم و خط فکریم تلاش می‌کنم تا با سازمانی که به عقایدم نزدیکتر است همکاری داشته باشم.
 
وی گفت: با این حال اگر به این تشخیص برسم که باید در انتخابات حضور داشته باشم خواهم آمد و شرکت می‌کنم.
 
رئیس سازمان بازرسی کشور همچنین درباره مدل 8+7 و پاسخگویی آن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما توجه داشته باشید که همین الان از میان افرادی که در 8+7 هستند یکی دو نفر زمزمه حضورشان در انتخابات به گوش می‌رسد که اگر قرار باشد این افراد بیایند دیگر 8+7 تشکیل نمی‌شود و به طور کلی این سیستم جوابگو نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *