جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۴
گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۹۴

شیرزن لُری که رضاخان را جلوی جمع تحقیر کرد

چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 829823
رضاخان مکثی کرد و گفت: با خودم ازدواج کن تا خودم برای تو علیرضا و یدالله بسازم!
شیرزن لُری که رضاخان را جلوی جمع تحقیر کرد
گروه تاریخ جهان نيوزدر زمان سلطنت رضاخان جنایات فراوانی نسبت به ایلات و عشایر، مخصوصاً قشقایی و بختیاری و بویراحمدی شد و تعداد زیادی از سران این‌ها زندانی و اعدام شدند. سرکوب عشایر یکی از نقاط تاریک حکومت رضاخان می‌باشد.

به مناسب سوم اسفند، سالگرد کودتای انگلیسی ۱۲۹۹ و گماشتن دیکتاتوری به اسم رضا پهلوی بر ایران خاطره‌ای در رابطه با سفر رضاخان به لرستان و پاسخ جالب زن عشایری به درخواست وی را می‌خوانید. این خاطره در بخشی از گزارشی که در تاریخ دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ توسط خبرگزاری فارس منتشرشده، آمده است:

در سال‌های تصویب قانون کشف حجاب، رضان خان به لرستان سفر می کند. در مراسم استقبال زنان و مردان عشایر با لباس‌های رسمی و نه سنتی به استقبال شاه می روند. در آن روز جریانی اتفاق می‌افتد که رضاخان از عجیده خانم مادر علیرضاخان بیرانوند می‌خواهد زن وی شود.

همان زمان روزنامه رعد شرح اتفاق را چنین می‌نویسد که؛ عجیده خانم در مراسم استقبال جلوی رضاخان را می‌گیرد و از او درخواستی دارد، رضا خان می‌پرسد کیستی و چکار داری، که عجیده خانم خود را چنین معرفی می‌کند: عجیده هستم.

مادر علیرضا و یداله خان بیرانوند. شما آن‌ها را دستگیر کردید. (در آن زمان بسیاری از سران عشایر و مبارزان لرستانی توسط قشون پهلوی دستگیر شده بودند و بسیاری از آنها اعدام  یا تبعید شدند.)

روزنامه رعد چنین می‌نویسد؛ رضاخان مکثی کرد(در مقابل جسارت زن لر تامل می کند) و گفت: با خودم ازدواج کن تا خودم برای تو علیرضا و یدالله بسازم.

عجیده خانم در مقابل درخواست رضاخان جوابی کوبنده می دهد و می گوید: من زنش هستم که علیرضا و یدالله را بیاورم اما تو آن مردی نیستی که چنین فرزندانی را درست کنی. (این پاسخ کوبنده و تاریخی عجیده خانم در جراید آن زمان به ثبت رسیده و سندی است بر بی باکی و دلاوری شیر زنان عشایر لر در مقابل شاهی ستمگر و دیکتاور.)

پس از آن ماجرا عجیده خانم و خانواده‌اش به کلات نادری تبعید شدند. پس از مدتی علیرضاخان بیرانوند فرزند علیمردان خان بیرانوند در زندان قصر قجر به همراه برادرانش اعدام شد.

این فرد(علیرضاخان) کسی است که در لیست کتاب‌های همراه خود، کتبی همچون بینوایان، ایران باستان، کلیات سعدی و دیوان حافظ، شاهنامه و بسیاری از کتاب‌های معتبر جهان دارد و نشان می‌دهد ایلات و عشایر ما اهل مطالعه و تحصیلات و روشنفکری بودند.

پاسخ این زن عشایر مدتی بعد به اثبات می‌رسد. زمانی که نیروهای متفقین از زمین، هوا و دریا مناطق مختلف ایران را مورد حمله قرار داده بودند و علاوه‌ بر خرابی‌های بسیار، بسیاری از هموطنان را به خاک و خون کشیده بودند. رضاشاه در کاخش درصدد ترک کشور بود. او و خانواده‌اش قبل از اشغال تهران با مشورت متفقین و آگاهی از مسیر اشغال، فرصت یافتند در یک مسیر امن از کشور خارج شوند.

اما بر خلاف رضاخان، دلاور مردان و شیرزنان عشایر با شجاعت و غیرت خود همواره در خط مقدم دفاع از ایران بودند و این سلحشوران همواره نقش موثری در دفاع از کشور داشتند.
 
بیشتر بخوانید:
سالروز شجاعت ستودنی؛ رضاشاه روحت شاد!
مفت خوری که فرح پهلوی را به یونان کشاند +عکس
مطلبی درس آموز از علاقه رضاخان به حیوانات +جزئیات
رضاخان چطور همسر وزیرش را دق داد
رضاخان با مردم معترض خیلی مهربان بود +جزئیات
۳ زن بدکاره که در خدمت دربار پهلوی بودند
آگهی استخدام زنان بدکاره در روزنامه‌های کثیرالانتشار پهلوی
عروسی گران قیمت فرح پهلوی در شب یلدا +عکس و فیلم
وقتی شاه همسرش را برای رقص به کارتر قرض داد!
نقشه احتمالی دزد بزرگ نگرفت! +جزئیات
ماجرای حضور دوست پسر فرح در کنار بستر شاه! +فیلم
معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
ماجرای جشن تولد ۴۰ هزار دلاری فرح با بهترین آشپز دنیا
https://jahannews.com/vdcj8heotuqe8oz.fsfu.html
jahannews.com/vdcj8heotuqe8oz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
درود بر شیرزنان ایرانی درود بر وطن پرستانی که استعمار و گماشته های آنان را از مملکت بیرون راندند رضا سواد کوهی حیوانی بیش نبود بلا نسبت حیوان ها که آزاری به کسی نمیرسانند آن وقت یک عده نفهم میگویند رضا شاه چه بود و چه بود.آن مردک کودن چه بسیار مردان آزادی خواه وطن پرست را شهید کرد از عشایرین و لر ها و کردها و ترک هاو...
پاسدار انقلاب
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر فرح پهلوی مرگ بر رضا پهلوی مرگ بر هر کسی که با مردم ایران و جمهوری اسلامی دشمن هستند
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا و خلق خدا بر رضاپالانی بی شرف بی غیرت دزد که بواسطه خشونت و خباثت و حس برتری جویی ذاتی که داشت توسط انگلیسیهای پست فطرت استعمارگر ظرف سه چهار سال از مهتری اصطبل اروپائیها به تخت شاهی رسید و به اتفاق پسر احمق و زن باره اش بلایی بر سر فرهنگ و اعتقادات ملت و اقتصاد ایران آوردند که آثار شومش به این سادگیها قابل زدودن نیست.
Iran, Islamic Republic of
لعن ونفرین براین خاندان پالانی رضا میرپنج وپسرش که هر دو با بی رسمی واز طریق کودتا 57 سال از هیچ ظلم وستمی بر مردم ایران کم نگذاشتند.