جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

قطار گردشگری چیست؟

شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 786345
قطار گردشگری چیست؟
قطارهای گردشگری عمر کوتاه و البته طرفداران زیادی دارد. درحال حاضر یک مسیر قطار گردشگری در کشور وجود دارد که مسافران می‌توانند آن را انتخاب کنند، اما به‌دلیل استقبال زیاد، تعداد این مسیرها هم درحال افزایش است. ما در این مطلب می‌خواهیم قطارهای گردشگری ایران را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید تا قبل از رزرو بلیط قطار گردشگری با این قطارهای جذاب آشنا شوید.

قطار گردشگری، وسیله‌ای جذاب برای سفر
نمی‌دانیم که تا حالا با قطار سفر کرده‌ای یا نه، اگر با قطار به سفر رفته باشید، حتما مکانی را دیده‌اید که بسیار زیبا بوده و با خودتان می‌گفتید کاش قطار توقف می‌کرد و یک دل سیر این منظره زیبا را تماشا می‌کردید.

بعضی از مسیرهای ریلی کشور به‌قدری جذاب هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. معمولا در مسیر تهران شمال و تهران اهواز این مناظر به وفوور دیده می‌شود. قطار تهران خوزستان از استان لرستان عبور می‌کند. در این مسیر آبشار، رودخانه و باغ‌های طبیعی متعددی وجود دارد که زیبایی‌های خیره کننده‌ای دارند.

قطارهای گردشگری با هدف لذت بردن مسافرها از این جاذبه‌های دیدنی تاسیس شده. اگر فقط می‌خواهید از جاذبه‌های طبیعی دیدن کنید و فرقی نمی‌کند که به چه شهری سفر می‌کنید، حتما بلیط قطار گردشگری را رزرو کنید. این قطارها در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته و طرفداران زیادی دارد. در ایران هم به تازگی بسیاری از گردشگران این قطار را انتخاب می‌کنند.

قطارهای گردشگری
درحال حاضر قطارهای گردشگری کشور به 3 دسته اصلی تقسیم می‌شوند که همه آن‌ها به سمت شمال حرکت می‌کنند. قطار گردشگری سوادکوه، شیرگاه و پل سفید سه مسیر قطارهای گردشگری کشور است. سفر با این قطارها توسط شرکت رجا صورت می‌گیرد و گردشگران باید از بلیط‌ها را از این شرکت خریداری کنند. قطارهای گردشگری کشور در روزهای آخر هفته فعالیت خواهند داشت و درطول هفنه نمی‌توانید با آن‌ها به سفر بروید.
 
 
خبرهایی منتشر شده که مسئولان درحال تاسیس مسیر قطار گردشگری لرستان شیراز هستند. اکنون این استان‌ها زیرساخت‌های لازم برای این نوع قطارها را احداث کرده‌اند و ممکن است نهایتا تا چند سال دیگر این مسیرها هم به قطارهای گردشگری کشور اضافه شوند.

مسیر تهران سوادکوه
این سفر با قطار ریل باس ارم رجا صورت می‌گیرد. این قطار پنج‌شنبه حرکت می‌کند و بعداز طی کردن مسیر به تهران باز می‌گردد. با قطار تهران سوادکوه بعداز سرو صبحانه به جلگه زیبای ورامین خواهید رسید. در ادامه این مسیر به کویر گرمسار می‌روید و مدتی را به تماشای کویر خواهید پرداخت. قطار، بعد از گرمسار به سمت شمال کشور حرکت کرده و در نزدیکی حلبه رود متوقف می‌شود.

این منطقه اولین جایی است که قطار توقف می‌کند و باید مدت زمان کوتاهی را در آن گشت بزنید. بعد از اتمام برنامه، به مسیر کبوتر ده، سیمین دشت و زرین دشت خواهید رسید. این مناطق کوهستانی هستند و باید از زیبایی‌های آن لذت ببرید. این مسیر ادامه خواهد داشت و می‌توانید در سفری کوتاه از زیبایی‌های اطراف تهران لذت ببرید.

وقتی که نزدیک تهران می‌شوید تقریبا خورشید درحال غروب کردن است و با تماشای محو شدن آفتاب پشت کوه‌ها، میان‌وعده را میل می‌کنید. ویژگی این مسیر این است که در عرض چند ساعت چندین آب‌وهوای مختلف را مشاهده می‌کنید که هرکدام ویژگی خاص خودش را دارد.

قطارهای گردشگری در دیگر کشورها
قبلا هم گفتیم که در همه کشورهای جهان این نوع قطارها وجود دارد و در بیشتر کشورها قطارهای گردشگری نسبت به ایران فعالیت بیشتری دارند. قطارهای گردشگری می‌تواند هدف‌های مختلفی داشته باشید که مسافر نسبت به سلیقه‌اش یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. البته این مورد در ایران وجود ندارد و فقط می‌توانید از تماشای جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید. برای مثال قطارها با مقصد جاهای تاریخی، قطارهای شکم‌گردی و قطارهای مجلل و لوکس وجود دارند
 
با قطارهای تاریخی معمولا قطارهای قدیمی هستند که حس تاریخی بیشتری را به گردشگران منتقل کند. در طول مسیر می‌توانید از یک موزه متحرک دیدن کنید که همان قطار است! قطار طوری طراحی شده که به شما حس موزه را منتقل کند و در آن اشیا قدیمی متعددی وجود دارد.

در قطارهای مجلل و تفریحی امکانات فوق‌العاده‌ای برای مسافران تعبیه شده است. این قطارها بیشتر برای مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما به‌دلیل قیمت بالا، کمتر کسی آن‌ها را انتخاب می‌کند، اما اگر می‌خواهید هنگام سفر هم در یک هتل لوکس باشید، این قطارها را انتخاب کنید، چون امکانات آن‌ها چیزی از هتل 5 ستاره کم ندارد!

قطارهای شکم‌گردی یکی‌دیگر از انواع قطارهای گردشگری است که طرفداران زیادی دارد. بدون شک تجربه میل کردن غذا، یک تجربه منحصربه‌فرد است که برا هر شخصی می‌تواند جذاب باشد. معمولا این قطارها امکانات خوبی دارند تا حس خوبی به مسافران منتقل شود. این قطارها سرعت کمی دارند و همین موضوع باعث می‌شود که افراد با خیال راحت بتوانند غذای موردعلاقه‌شان را میل کنند.

ما در این مطلب مسیر قطارهای گردشگری کشور را به شما گفتیم. اگر سفر با قطار را دوست‌دارید، حتما این قطارها را هم تجربه کنید. اگر تجربه رزرو بلیط قطار گردشگری را داشته‌اید، نظراتتان را درباره آن‌ با ما به اشتراک بگذارید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *