شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۷
۱۹
آیت‌الله‌مکارم باانتقادازسخنان‌برخی‌درباره صدای‌خوانندگان‌زن:

این طرز سخن‌گویی جسورانه سابقه ندارد/ هشدار به وزارت ارشاد

چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 321112
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از مطرح شدن برخی سخنان درباره پخش صدای خوانندگان زن و درخواست مجوز از سوی وزارت ارشاد برای این مساله، به دست اندرکاران وزارت ارشاد هشدار داد که بدانند تکرار این کارها سبب می شود مردم فاصله بگیرند.
این طرز سخن‌گویی جسورانه سابقه ندارد/ هشدار به وزارت ارشاد
به گزارش جهان، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، دیدگاه های خود درباره مسائل مختلف کشور را بیان کرد.

این مرجع تقلید با انتقاد از جسور شدن برخی افراد و بیان اظهارات تامل برانگیز در خصوص درخواست صدور مجوز برای پخش صدای خوانندگان زن، تصریح کرد: عده ای آمده اند و در مغالطه ای آشکار گفته اند که فقها دلیلی ندارند برای این که صدای زن نباید پخش شود و چرا علما و فقها می گویند خواننده زن نباشد؛ این طرز سخن گویی جسورانه سابقه ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: افرادی که جسور شده و مدعی شده اند که فقها دلیل خود را بر ممنوعیت پخش صدای خوانندگان زن بگویند، خبر ندارند که یک طلبه بیست سال درس می خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد‌ و یک مرجع تقلید نیز سی یا چهل سال باید تلاش کند تا به این مرحله برسد، حال یک خواننده و نوازنده بیاید و از خود فتوایی بدهد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: وزارت و فرهنگ ارشاد بداند تکرار این کارها سبب می شود مردم فاصله بگیرند.

هرگونه ایجاد تنش در داخل به مصلحت نیست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات ایران با طرف های خارجی و غربی، هرگونه ایجاد اختلاف و تنش در داخل کشور را به مصلحت ندانست و در عین حال از همگان خواست نقدهای خود را مؤدبانه و به صورت مستدل بیان کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: ما در شرایطی که مشغول مذاکره با خارجی ها هستیم، باید در داخل متحد باشیم و بدانیم ایجاد اختلاف در داخل در این شرایط به مصلحت کشور نیست.

انتقادات سازنده و مستدل باشد

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر در چنین شرایطی ما در داخل دولت را تضعیف کنیم درست نیست، البته انتقاد سازنده مستدل، مؤدبانه باید وجود داشته باشد اما به هر حال شرایط کنونی، شرایطی نیست که بخواهیم تخریب کنیم.

بارها مسئولان را به هوشیاری در برابر غرب توصیه کرده‌ام

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: البته ما نیز همان گونه که تاکنون تذکر داده ایم، بازهم دولتمردان را به هوشیاری در برابر غربی ها که می خواهند کمترین امتیاز را بدهند و بیشترین امتیاز را بگیرند ‌توصیه می کنیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امیدواریم همه مراقب باشند کاری کنند که وحدت داخلی ما حفظ شود؛ اگر ایراد و مشکلی هست نیز باید بیان شود اما تخریب
بارها مسئولان را به هوشیاری در برابر غرب توصیه کرده‌ام
و ایجاد شکاف در شرایط فعلی به مصلحت نظام و کشور نیست.

به گزارش رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تبریک عید سعید غدیر خم، تصریح کرد: بحمدلله در سال های اخیر چند روز تاریخی شیعه باشکوه تر از قبل برگزار می شود که عید غدیر در زمره این روزها است که گسترده تر از سابق گرامی داشته می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که نباید با افراط و تفریط این ایام را خراب کرد، گفت: باید روی اعتدال معقولانه این مسائل را گسترش دهیم و گرامی بداریم اما اگر با مسائل نا مناسبت و کارهای افراطی آمیخته شود از عظمت این ایام کاسته می شود.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام هادی(ع) تملق گویی را امری مذموم دانست و تصریح کرد: تملق از جمله مسائلی است که از قدیم الایام در جوامع بشری بوده و الان نیز متاسفانه وجود دارد، در حالی به جای تملق گویی انسان باید نسبت به افراد حس ظن داشته باشد.

افراد متملق انسان های بی شخصیتی هستند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: افراد متملق انسان های بی شخصیتی هستند که سعی دارند خود را به قدرت و مناصب نزدیک کنند و این ضایعه بزرگی برای جوامع است؛ از این رو در روایات اسلامی از تملق گویی و چاپلوسی بسیار نهی شده است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر دستور تشکیلات سعودی برای توزیع شش میلیون کتاب بر ضد شیعه در موسم حج، گفت: سرمایه اصلی این کتاب ها غالبا دروغ و تهمت است، من بعید می دانم دولت سعودی مایل به این کار باشد، متعصبان وهابی که بخش هایی را در اختیار دارند به واسطه شکست های پی در پی که خورده اند می خواهند از این طریق تلافی کنند.

دولتمردان سعودی جلوی وهابیون متعصب را بگیرند

وی ابراز داشت: البته این کار تاثیری در وضع شیعه ندارد، ما دارای منطق هستیم؛ شیعه نه آدمکش، نه تروریست و نه ویرانگر است که اقدامات دور از عقل و منطق و وحشیانه انجام دهد، بلکه بر اساس منطق و عقلانیت حرکت می کند و آنها نمی توانند با یک سری دروغ و تهمت جلوی گسترش فرهنگ شیعه را بگیرند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که دولتمردان سعودی جلوی متعصبان وهابی را بگیرند چراکه این مساله‌ به نفع کشورشان نیست، خاطرنشان کرد: این گونه رفتار کردن دور از آداب مهمانی است؛ حجاج افزون بر این که ضیوف الرحمن هستند مهمان شما نیز به حساب می آیند، کدام عقل اجازه می دهد چنین اقداماتی علیه مهمانش صورت گیرد آن هم در ایامی که نماد وحدت و برادری است و آنها با این کار خود تخم نفاق را می پاشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مراجع تقلید که همواره در صف مقدم نبرد با بی دینی و ترویج فساد در جامعه هستند.
قابل توجه آقاي وزير ارشاد!!!1
احسنت من دیدم خود وزیر هم در قبال این سخنان خیلی ریلکس و منفعلانه برخورد کرده و گفته مراجع اجماع ندارند و...
علی
آقایان جنتی نجفی هاشمی خانم اشراقی از این صحبت ها چه هدفی را دنبال میکنید؟؟؟قصد قبح شکنی وترویج بی بند وباری دارید؟؟؟کارهای شما یاد دوران اصلاحات وافرادی مثل آرمین سروش و... را زنده میکند.
سرور
....
بنظر این کارها و حرفهای انها انحرافی است.تیم سیاست خارجی و تیم هسته ای رفته اند نیویورک و ژنو وا داده اند.این افراد دنبال انحراف...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مردم توي مسائل ديني هر كدام صاحب رساله هستند
روزی ناصرالدین شاه اظهار نمود درمملکت طبیب کم داری وباید پزشک خارجی بیاوریم . شیخ چغندر گفت نه اقا طبیب زیاد داری ومن ثابت میکنم . چندروزی غیبت کرد ودستمالی به سرش بست ودر معابر میگشت هرکس به او میرسید ازش میپرسید چه شده شیخ میگفت سرم درد میکند واوهم دارویی تجویز میکرد شیخ میخواست برایش بنویسند تافراموش نکند وباهمین احوال در دربار ظاهرشد همه درباریان حتی خود شاه به همین منوال برایش طبابت کردند واز همه نوشته گرفت روز بعد بایک بقپچه به پیشگاه ملوکنه رسید وگفت من که عرض کردم طبیب کم نداریم حتی خود شما ونسخه هارا تحویل شاه داد
علی
علما هم توی مسائل سیاسی واقتصادی صاحب نظرند
واقعا نمیدونم پسر برخی از این بزرگان چرا فرزندانشون اینطوری میشند پسر آیت الله خزعلی پسر آیت الله جنتی و امثالهم
میم الف
انسان های بزرگ با خودسازی و مجاهدات به مراتب بالا می رسند به همین خاطر در اوج هم توجه دارند که چه می کنند ولی متاسفانه معمولا فرزندان اونها با اسم پدرانشون و بدون اینکه در حد و اندازه اونها باشن بزرگ می شن و فکر می کنند که چیزی هستند
کیوان
لیاقت پول خمس رو ندارند.
در ضمن علمای زیادی نیز هستند که فرزندان لایقی به جامعه داده اند مثل آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
زهرا اشراقی و کسانی که تمایل دارید بی بند و باری در جامعه ترویج پیدا کند ملت این اجازه را به امثال شماها نخواهد داد ملت ایران شهید دادند که بتوانند اسلام واقعی در کشور احیاء شود شهدا و جانبازان عزیزمان جانشان را برای احیاء اسلام عزیز فدا کردند. اگر این کسانی که می خواهند بی بند و باری را در جامعه ترویج دهند یک جانباز اعصاب و روان داشتند هیچگاه از این حرفهای زشت به فکرشان هم خطور نمی نمود.
محمدی
استغفرالله گل بود به سبزه آراسته شد این هم دسته گل وزیر حوزه رفته خدایا چه خبر است چرا تمام سایتها اخبار دلسرد کننده میدهند اللهم عجل لولیک الفرج
برای دولت جدید متاسفم
تاسف تنها حرفیه که شاید جهان منتشر کنه
Iran, Islamic Republic of
خدا خیرتون بده
Iran, Islamic Republic of
پس چرا درمورد گراني و فسادهاي مالي تذكر نميدهند
مجید مجد
United States
درود بر این مرجع بزرگوار
واقعا بابت این موضع گیری ایشون ممنونم
جمشیدی
به این تیتر ها توجه کنید:
1-افتتاح دیسکو در ترکیه با خوانندگی زنان به ظاهر محجبه در ترکیه.
2-جایزه آکادمی خوانندگی گوگوش به دختر به ظاهر محجبه ایرانی.
3-خوانندگی زنان در کنسرتی در قزوین.
4-اعتراض به عدم مجوز خوانندگی برای خانم ها در جشن موسیقی.

و همه این اتفاقات در کمتر از چند ماه،واقعا جالبه،اصلا برنامه ای درمیون نیست و همه اینها اتفاقی است!!!!
کیوان
تازه این تو 100 روز اول دولت تدبیر و امیده.
خدا 4 سال دیگرو بخیر کنه.
احتمالا تو حجاب هم شک می کنند یا میگن حجابو به رای بذاریم
بر منافق لعنت