کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله‌مکارم باانتقادازسخنان‌برخی‌درباره صدای‌خوانندگان‌زن:

این طرز سخن‌گویی جسورانه سابقه ندارد/ هشدار به وزارت ارشاد

1 آبان 1392 ساعت 10:58

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از مطرح شدن برخی سخنان درباره پخش صدای خوانندگان زن و درخواست مجوز از سوی وزارت ارشاد برای این مساله، به دست اندرکاران وزارت ارشاد هشدار داد که بدانند تکرار این کارها سبب می شود مردم فاصله بگیرند.


به گزارش جهان، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، دیدگاه های خود درباره مسائل مختلف کشور را بیان کرد.

این مرجع تقلید با انتقاد از جسور شدن برخی افراد و بیان اظهارات تامل برانگیز در خصوص درخواست صدور مجوز برای پخش صدای خوانندگان زن، تصریح کرد: عده ای آمده اند و در مغالطه ای آشکار گفته اند که فقها دلیلی ندارند برای این که صدای زن نباید پخش شود و چرا علما و فقها می گویند خواننده زن نباشد؛ این طرز سخن گویی جسورانه سابقه ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: افرادی که جسور شده و مدعی شده اند که فقها دلیل خود را بر ممنوعیت پخش صدای خوانندگان زن بگویند، خبر ندارند که یک طلبه بیست سال درس می خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد‌ و یک مرجع تقلید نیز سی یا چهل سال باید تلاش کند تا به این مرحله برسد، حال یک خواننده و نوازنده بیاید و از خود فتوایی بدهد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: وزارت و فرهنگ ارشاد بداند تکرار این کارها سبب می شود مردم فاصله بگیرند.

هرگونه ایجاد تنش در داخل به مصلحت نیست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات ایران با طرف های خارجی و غربی، هرگونه ایجاد اختلاف و تنش در داخل کشور را به مصلحت ندانست و در عین حال از همگان خواست نقدهای خود را مؤدبانه و به صورت مستدل بیان کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: ما در شرایطی که مشغول مذاکره با خارجی ها هستیم، باید در داخل متحد باشیم و بدانیم ایجاد اختلاف در داخل در این شرایط به مصلحت کشور نیست.

انتقادات سازنده و مستدل باشد

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر در چنین شرایطی ما در داخل دولت را تضعیف کنیم درست نیست، البته انتقاد سازنده مستدل، مؤدبانه باید وجود داشته باشد اما به هر حال شرایط کنونی، شرایطی نیست که بخواهیم تخریب کنیم.

بارها مسئولان را به هوشیاری در برابر غرب توصیه کرده‌ام

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: البته ما نیز همان گونه که تاکنون تذکر داده ایم، بازهم دولتمردان را به هوشیاری در برابر غربی ها که می خواهند کمترین امتیاز را بدهند و بیشترین امتیاز را بگیرند ‌توصیه می کنیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امیدواریم همه مراقب باشند کاری کنند که وحدت داخلی ما حفظ شود؛ اگر ایراد و مشکلی هست نیز باید بیان شود اما تخریب و ایجاد شکاف در شرایط فعلی به مصلحت نظام و کشور نیست.

به گزارش رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تبریک عید سعید غدیر خم، تصریح کرد: بحمدلله در سال های اخیر چند روز تاریخی شیعه باشکوه تر از قبل برگزار می شود که عید غدیر در زمره این روزها است که گسترده تر از سابق گرامی داشته می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که نباید با افراط و تفریط این ایام را خراب کرد، گفت: باید روی اعتدال معقولانه این مسائل را گسترش دهیم و گرامی بداریم اما اگر با مسائل نا مناسبت و کارهای افراطی آمیخته شود از عظمت این ایام کاسته می شود.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام هادی(ع) تملق گویی را امری مذموم دانست و تصریح کرد: تملق از جمله مسائلی است که از قدیم الایام در جوامع بشری بوده و الان نیز متاسفانه وجود دارد، در حالی به جای تملق گویی انسان باید نسبت به افراد حس ظن داشته باشد.

افراد متملق انسان های بی شخصیتی هستند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: افراد متملق انسان های بی شخصیتی هستند که سعی دارند خود را به قدرت و مناصب نزدیک کنند و این ضایعه بزرگی برای جوامع است؛ از این رو در روایات اسلامی از تملق گویی و چاپلوسی بسیار نهی شده است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر دستور تشکیلات سعودی برای توزیع شش میلیون کتاب بر ضد شیعه در موسم حج، گفت: سرمایه اصلی این کتاب ها غالبا دروغ و تهمت است، من بعید می دانم دولت سعودی مایل به این کار باشد، متعصبان وهابی که بخش هایی را در اختیار دارند به واسطه شکست های پی در پی که خورده اند می خواهند از این طریق تلافی کنند.

دولتمردان سعودی جلوی وهابیون متعصب را بگیرند

وی ابراز داشت: البته این کار تاثیری در وضع شیعه ندارد، ما دارای منطق هستیم؛ شیعه نه آدمکش، نه تروریست و نه ویرانگر است که اقدامات دور از عقل و منطق و وحشیانه انجام دهد، بلکه بر اساس منطق و عقلانیت حرکت می کند و آنها نمی توانند با یک سری دروغ و تهمت جلوی گسترش فرهنگ شیعه را بگیرند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که دولتمردان سعودی جلوی متعصبان وهابی را بگیرند چراکه این مساله‌ به نفع کشورشان نیست، خاطرنشان کرد: این گونه رفتار کردن دور از آداب مهمانی است؛ حجاج افزون بر این که ضیوف الرحمن هستند مهمان شما نیز به حساب می آیند، کدام عقل اجازه می دهد چنین اقداماتی علیه مهمانش صورت گیرد آن هم در ایامی که نماد وحدت و برادری است و آنها با این کار خود تخم نفاق را می پاشند.


کد مطلب: 321112

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/321112/این-طرز-سخن-گویی-جسورانه-سابقه-ندارد-هشدار-وزارت-ارشاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com