جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۸
۱۷
درخواست عجیب در حضور معاون وزير ارشاد؛

صدای خوانندگان زن آزاد شود/ فقها توضیح دهند!

سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 319609
در چهاردهمین جشن خانه موسیقی که شب گذشته برگزار ‌شد، در حضور مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد حرف‌های عجیبی زده ‌شد که هیچ واکنشی را از سوی مسؤولان در‌ پی نداشت.
صدای خوانندگان زن آزاد شود/ فقها توضیح دهند!
به گزارش جهان به نقل از فارس، در جشن چهاردهمین سال تأسیس خانه موسیقی ایران که با حضور اهالی موسیقی ایران و هنرمندان عرصه‌های مختلف موسیقی کلاسیک ایرانی کلاسیک غربی و هنرمندان موسیقی نواحی شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که چهره‌هایی چون حسین علیزاده، هادی منتظری، هوشنگ ظریف، محمد سریر، حسین دهلوی، امین‌الله رشیدی، داوود گنجه‌ای، شهرام ناظری و فرهنگ شریف در میان آنها دیده می‌شد،در حضور مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد حرف‌های منافی اعتقادات و ارزش‌های اسلامی ایرانی و خلاف شرع زده‌شد که اگرچه عجیب بود اما هیچ واکنشی را از سوی مسولان در‌پی نداشت.

در ابتدای این مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ضمن سپاس از اساتیدی که در داوری آثار حضور داشتند گفت: از اساتید بزرگواری که داوری آثار را بر عهده داشتند؛ سپاسگزارم که ساعت‌ها وقت گذاشتند و آثار را دیدند و به قضاوت نشستند.

سپس کلیپی از درگذشتگان عرصه موسیقی از جمله: محمد بیگلری‌پور، احمد ابراهیمی، جلیل شهناز، قلیچ انوری، فلورانس لیپت اردشیر فهیمی، فریدون حافظی، سراج‌‌الدین باشقره، علی‌جفعریان، جلیل شهناز، فریدون حافظی و... پخش شد.

بعد از پخش کلیپ گروه سازینه متشکل از هنرمندان برتر حوزه موسیقی نواحی به روی صحنه آمدند. این بخش با یک قطعه دلچسب شاهنامه‌خوانی آغاز شد و سپس گروه مقدم ، «سواربازی» منطقه ازگل را به اجرا در‌‌آوردند. سپس اجرای انواع رقص و ترانه‌های محلی آغاز‌شد.!

ترانه کدخدا با رقص گیله مرد از ناحیه گیلان اولین رقص محلی این بخش بود. پس از این بخش یک قطعه با کمانچه توسط هنرمندان قشقایی اجرا شد. سپس ساز و رقص آذری و قطعه‌ای مشتمل بر آواز بختیاری اجرا شد که با رقص بخیتاری همراه شد و پس از آن چوب‌بازی منطقه خراسان و سپس آواز منطقه کردستان توسط هنرمندان موسیقی مناطق و نواحی مختلف کشور اجرا شد. پس از این بخش از اجرای موسیقی نواحی آواز صحنه‌ای از منطقه مازندران و در انتها موسیقی نواحی ایران با اجرای محسن شریفیان سرپرست گروه لیان بوشهر و نوازنده نی‌انبان پایان یافت. این قطعه نزدیک به ۲۰ دقیقه به طول انجامید و هنرمندان نواحی مختلف ایران در این اجرا سهیم بودند.

پس از این بخش اهالی موسیقی نواحی با پخش کلیپی معرفی شدند و از آنها تقدیر شد.

«احمد محسن‌پور» با نیم قرن فعالیت در موسیقی قومی مازندران با آثاری از جمله لالایی و تأسیس فرهنگخانه مازندران در سال ۱۳۶۴ ، هم‌چنین «عاشیق حسین اسکندری» که نیم‌قرن در حوزه موسیقی آذربایجان فعالیت کرده است، «غلامرضا رضایی آلما جوقی» که از معدود آئینه‌داران موسیقی بخش ناحیه خراسان است، « بهرام مهربخش » که هنرمند نوازنده نی‌انبان ناحیه بوشهر و«کورش اسد‌پور» از شاهنامه‌خوانان بختیاری هنرمندانی بودند که با حضور شجریان، مصطفی کمال‌پورتراب و داوود گنجه‌ای از آن‌ها تقدیر شد.

بعد از تقدیر از بزرگان موسیقی نواحی ژاله صادقی (مجری برنامه) بیانیه خانه موسیقی را در حضور مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند. در بخشی از این پیام آمده است:

خانواده هنر موسیقی به احترام، کرامت و شأن خویش می‌اندیشد و باید به جایگاهی برسد که لایق آن است. عمر و استعداد درخشان هنر موسیقی در قوانین نانوشته و هزاران مانع دیگر در حال نابودی‌ست و مسئولان باید چاره‌ای بیاندیشند. استادان هنر در ایامی که نیاز به توجه دارند از توجه به دور مانده‌اند؛ اقتصاد هنر یکی از مقوله‌های مهم برای جوانان است که مشکلات جدی دارد.

خانه موسیقی به عنوان نماینده هنرمندان از شهرداری تهران، صداوسیما و ... تقاضا دارد که در اولین زمان ممکن برای ساخت محل‌هایی برای اجرای کنسرت اقدام کنند و از دستگاه قضا تقاضا داریم که مرزهای موضوع کپی‌رایت را مشخص و از سرقت آثار هنرمندان بدین طریق جلوگیری شود. هنر والا اگر آزادانه به تولید بپردازد؛ خودکفا خواهد شد . امیدواریم وعده رئیس جمهور عملی شود و امور به صنف واگذار شود .

پس از این بخش با حضور مرادخانی، شهرام ناظری و حسین علیزاده از بانوان پیشکسوت عرصه موسیقی تجلیل به عمل آمد.

هنرمندانی که در این بخش مورد تجلیل قرار گرفتند؛ فخری ملک‌پور نوازنده پیانو، گیتی وزیری‌تبار (فرزند حسن وزیری‌تبار و از شاگردان روح‌الله خالقی)، ملیحه سعیدی (نوازنده قانون و شاگردان مهدی مفتاح)، آذر هاشمی (نوازنده سنتور و سرپرست گروه نغمه)، مهرک صفائیه (نوازنده پیانو و از شاگردان اقدس پورتراب)، سودابه سالم (کارشناس موسیقی کودک) و همچنین بهناز زاکری (نوازنده سنتور) تقدیر به عمل آمد.

سپس ستاره هستی نوازنده کمانچه و تارا پیراینده نوازنده تار از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان امسال بودند، قطعه‌ای به صورت بداهه اجرا کردند.

پس از این بخش و بعد از استراحتی کوتاه داریوش پیرنیاکان از اعضای خانه موسیقی و همچنین سخنگوی خانه موسیقی در جایگاه حاضر شد و ضمن اشاره به عدم حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:‌ ای کاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت و در مورد این موضوع توضیح می‌داد که چرا مدیرکل شهرستان‌ها اجازه دارند کنسرتی را که با مجوز وزارت ارشاد قرار است در یک استان اجرا شود لغو کنند.

وی سپس ادامه داد: جوانانی که در دانشگاه درس می‌خوانند جای برای فعالیت ندارند از آن مهم‌تر اینکه کسی ما را به رسمیت نمی‌شناسد. وقتی از هنرها نام می‌برند نامی از موسیقی نمی‌برند. موسیقی باید به رسمیت شناخته شود علاوه بر این هنوز موسیقی در تلویزیون جایگاه درست و منطقی ندارد و هنوز نمایش سازها در تلویزیون ممنوع است.

صدای خوانندگان زن آزاد شود!

پیرنیاکان با اشاره به عدم وجود هرگونه فقه بر مبنای حرام بودن موسیقی گفت: ۳۴ سال است که در عرصه موسیقی زمستان است .هنوز موسیقی را اینجا حرام می‌دانند.هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی حرام است و درست نیست که این خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقه‌ها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام شده است به علاوه از خواسته‌ای مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. نیمی از هنرمندان موسیقی زنان هستند اما اجازه خواندن ندارند. فکر می‌کنم همه اهالی موسیقی درباره این خواسته‌ها یک صدا هستند. اصلاح شیوه ممیزی در حوزه موسیقی، صدور مجوز‌ها، سالن اجرای کنسرت، نمایش سازها در تلویزیون همه و همه خواسته اهالی موسیقی هستند.

ما نیاز به سالن‌هایی برای تمرین و اجرا هستیم. در صدور مجوز کنسرت‌ها دخالت‌های غیرموجه صورت می‌گیرد. مدیرکل چگونه مجوز وزارتخانه را برای اجرای یک کنسرت لغو می‌کند. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به راحتی تعطیل می‌شود. باید در تمام این مسائل تجدیدنظر کرد.

پس از سخنان پیرنیاکان گروه سپید و سیاه به سرپرست پیمان میرآقاسی و خوانندگی وحید تاج به مدت ۱۵ دقیقه قطعاتی را اجرا کردند. آلبوم این گروه ۲ سال قبل در جشن دوازدهم خانه موسیقی ایران به عنوان آلبوم برگزیده سال در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی شناخته شده بود.

در ادامه برنامه کلیپی درباره وحید مؤمنی کرمانشاهی شاعر و ترانه‌سرای آثاری چون «ای شمع‌ها بسوزید»، «راز خلقت»، «درخرابات مغان» پخش و سپس کلیپی درباره فرهنگ شریف نوازنده پیشکسوت تئاتر پخش شد سپس با حضور فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، حسن ریاحی و داریوش پیرنیاکان از «نصرالله ناصح‌پور» (خواننده پیشکسوت موسیقی کلاسیک ایرانی)، «یوسف پوریا» (سازنده پیشکسوت ساز)، «منوچهر ریاحی» (صدابردار پیشکسوت)تقدیر شد.

با قطار کردن حرف‌های مولوی کاری از پیش نمی رود

بعد از این بخش، «فریدون شهبازیان»‌ نماینده هیئت داوران برای انتخاب برترین آلبوم‌های ۲ سال گذشته به روی صحنه آمد و بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در چند سال اخیر رسانه‌های گروهی درباره ویژگی‌های موسیقی سنتی و ارکسترال بسیار نوشتند. لذا درباره ویژگی‌های این گونه ها صحبت نمی‌کنم و درباره موقعیت در موسیقی و موسیقی در موقعیت سخن می‌گویم. موقعیتی که نادیده گرفته شده لذا حوصله بزرگان صرفاً تاریخ شده و از جغرافیای موسیقی غافل ماندند.

وی سپس با طرح این سوال سخنان خود را ادامه داد که: آیا ما در حال حفظ اصالت و والای موسیقی گام برمی‌داریم یا از ارزش‌های موسیقی برای سرگرمی مردم می‌کاهیم؟در این سال‌ها انواع موسیقی غربی به خورد خلایق داده می‌شود و هیچ نهادی نیست که بتواند از این تداخل برای حفظ موسیقی جلوگیری کند. این موسیقی به جای تهذیب اخلاق و تربیت فرهنگی موجب تنزل سلیقه مردم خواهد شد. در این میان ناشران موسیقی، به انگیزه امکانات پا روی ارزش‌های موسیقی می‌گذارند و به مسیری می‌روند که به مال اندوزی می‌انجامد.

در این بیانیه تاکید شده‌است: برای حل مشکلات و داشتن موسیقی بالنده با آکروبات بازی و قطار کردن حرف‌های مولوی و مراغی کاری از پیش نمی‌رود.

او در ادامه با بیان این سوال که چرا مردم موسیقی سنتی گوش نمی‌دهند ؟ عنوان کرد: آنچه به نام موسیقی سنتی به خورد ما می‌دهند واقعی نیست؛ اگر ملودی های جذاب هم شنیده می‌شود از موسیقی محلی به صدا درمی‌آورد. در میان ۴۰ آلبوم به تعداد انگشتان دست آثار قابل توجه وجود داشت اکثر آثار از راهیابی به دوره نهایی بازماندند و تنها گروه نوازان ارکسترال جلب توجه کردند! جواب آواز نیاز به بداهه نوازی و خلاقیت دارد.

در این بیانیه ضمن اشاره به لزوم حمایت از موسیقیدانان آمده است: برای آنکه موسیقی را از ورطه‌ای که در آن گرفتار آمده نجات داد، حمایت دولت از هنرمندان لازم است تا هنرمندان برای امرار معاش حیثت بین المللی را روز به روز نازل‌تر عرضه نکند. تشکیل فرهنگستان موسیقی دومین راه است می‌توان پیش از آنکه هنرمندان موسیقی نواحی از دنیا بروند آثارشان را ثبت کرد و لحن و لهجه آنها را گرفت و چارچوب را حفظ کرد و در مقام موسیقی سنتی جای داد که توسعه مقام‌ها را سبب شود و در عین حال نظام ردیف‌نوازی را بر هم نزند. تدریس موسیقی در آموزشگاه‌ها تولید و بخش موسیقی و قومیت موسیقی که عدم آن به موسیقی لطمه وارد می‌کند باید مورد توجه قرار گیرد.

پس از این بخش ، نامزدهای دریافت عنوان برگزیده در کلیپی معرفی شدند و در حضور داوران رشته موسیقی جهانی از جمله هوشنگ کامکار، عباس خوشدل، تقی ضرابی، جواد لشکری و شهرام ناظری، از معین کرمانشاهی تقدیر شد و جایزه او را افشین یدالهی به نیابت دریافت کرد. سپس در حوزه موسیقی کلاسیک غربی آلبوم «مونودیزم» دکتر سیدمهدی حسینی ، و نیز«به زمین و آفتاب» محمد سعید شریفیان به طور مشترک به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. همچنین عنوان برگزیده در بخش موسیقی کلاسیک به «آبروی آب» به آهنگسازی شاهین شهبازی تعلق گرفت و پیروز ارجمند جایزه این آلبوم را به نیابت از آهنگساز دریافت کرد.

به انتخاب کانون ناشران، غلامرضا ترابی از شرکت ناشران پیام اسلام به عنوان ناشر پیشکسوت معرفی و لوح تقدیر دریافت کرد.در اتنها ارکستر بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی و رهبری جاوید مجلسی به اجرای قطعاتی پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مراجع واقعا باید در مورد این یاوه گویی ها واکنش نشان دهند همانطور که در مقابل انحرافات دولت قبل موضع می گرفتند
میثم
کم کم دارن وقاحت رو از حد می گذرونن.
دور گرفتن بی دین ها.
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه! کم کم خوانندگان زن بیایند و بعد ... دیگر قابل گفتن نیست. حالا که آقایان حرام اعلام نمودند بعضی از آدمهای بی جنبه اینگونه برخورد می کنند وای به روزی که حلال اعلام کنند.
Iran, Islamic Republic of
آدم به این سن و تجربه! واقعا تا حالا هیچ حکمی در مورد انواع و شرایط موسیقی حلال و حرام نشنیده یا اینکه خودش به اجتهاد رسیده؟
یاد جمله ای از آدمی مشابه افتادم که گفته بود که چطور میشه صدای زنها که برای کر خوانی خیلی مفید و موثر است حرام باشد!؟؟
Iran, Islamic Republic of
نکنه اینها فکر کردن نظام عوض شده. یکی جواب این یاوه گو رو بده .
Iran, Islamic Republic of
جهت اطلاع آیت اله مکارم به منظور تائید دین داری این دولت
Iran, Islamic Republic of
ظاهراً این مسئولان! آمده اند تا برای دگراندیشان فضاسازی کنند، نه این که در مقابل آنها حرفی بزنند!
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری میرسد
قائمي
Iran, Islamic Republic of
آب كه سر بالا ميرود قورباقه ابو عطا مي خواند
این جماعت عمله طرب که خوشون رو هنرمند میدونند باید بدونند که بسیار زیاد از جامعه فاصله دارند و نمیدانند مردم چه میخواهند اگر فردی که سواد موسیقایی کمی دارد به ایشان انتقاد کنند سریع واکنش نشان میدهند که تو چون تخصص لازم را نداری حق نداری نقد کنی اما با وقاحت در مورد فقه که هیچ تخصصی و حتی اطلاعی ندارند نظر میدهند هنرمندان واقعی موسیقی که حساب خود را از عمله طرب جدا کرده اند خود بهتر از هر کس دیگری از مفاسد موسیقی حرام باخبرند و موسیقی واقعی را وسیله ای برای سیر صعودی انسان میدانند و آنرا نمی الایند و به دلیل همین عدم توجه به فقه و شرعیات است که فساد در این طبقه موج میزند
علی
اگه این شخص تونست معنای فقیه رو توضیح بده اون وقت می تونه این حرفها را بزنه . قول می دهم اصلا نمی دونه فقیه به کی می گن.
Iran, Islamic Republic of
چه باحالن اینا.ایول اصلا کاری به مملکت و دوروبرشون ندارن.تو باغ خودشونن فقط.دهنو باز میکنن حالا هرچی شد میگن.خوشن در کل.
بروند تفسیر سوره ی مبارک قمر و نسا و نور و آیه ی شریفه زیر و .. بخوانند
..فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا.(سوره اجزاب آیه 32)
و استفتاح
اگر صدای زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتب نگردد اشكال ندارد. (اجوبه الاستفتائات, ج2, ص25 ـ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1146)
البته نیازی به اینکه قانع شوند نیست زیرا میدانند چرا حرام است افسار گسیخته شده اند.
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت اله مکارم تحویل بگیرند و باز هم دولت قبلی را بی دین معرفی کنند و این دولت را عین تدین و اعتدال و معرفت و تدبیر وهوش و اسلامیت
نیماراسخ
به وزارت ارشاد پیشنهاد می کنم مجموعه بیانات راهگشای مقام معظم رهبری درخصوص موسیقی حلال و حرام را به هر نحوی که میسور است در دسترس این افراد بگذارند.در این زمینه بسیار کوتاهی شده است.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
من تا دیروز فکر می کردم جناب آقای روحانی
با تسلط کامل امورات داخلی و خارجی می پردازند
اما وقتی بررسی می کنم می بینم وا مصیبت
همان فتنه بازی هایی که در سال 76 تا سال
88 اتفاق افتاد ، الان هم به همان سمت
هدایت می شود
بنابر این به عنوان یک شهروند ایرانی به روحانی
هشدار می دهم که اگر در رود خروشان
ریاست جمهوری ، وادادگی صورت بگیرد
دوستاران انقلاب ، امام و امام خامنه ای کبیر
ساکت نخواهند نشست
لابد چند وقت دیگه هم میگن سینما برای فیلمهای آنچنانی آزاد شود!