سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۱
نشست نقد و بررسی «فرشتگان قصاب» در دانشگاه علم و صنعت

انتخاب «گذشته» برای اسکار،خطای فاحشی بود/فرشتگان قصاب،مینیاتوری ازتراژدی بزرگ

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 316803
کارگردان «فرشتگان قصاب» درباره تراژیک بودن این اثر گفت: این فیلم دقیقا در رده تراژیک‌های مدرن سینمای هالیوود است. فیلم به واسطه اشتباه قهرمان اصلی است و من اساسا این اتفاق در افغانستان را تراژدی بزرگی می‌دانم که در این فیلم مینیاتوری‌اش کردم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشست فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» به کارگردانی سهیل سلیمی و تهیه کنندگی محمد قهرمانی امروز دوشنبه ۸ مهر ماه در سالن اجتماعات دانشگاه علم و صنعت با حضور جمعی از عوامل برگزار شد.

قهرمانی تهیه کننده این فیلم در ابتدای این نشست از دانشجویانی که فیلم را دیده بودند درباره فیلم سینمایی گذشته سؤال کرد و گفت: اگر «فرشتگان قصاب» با بداخلاقی‌های سازمان سینمایی مواجه نمی‌شد و به اکران عمومی می‌رسید انصافا گزینه بهتری برای معرفی به اسکار نبود؟!

وی افزود: آیا «گذشته» صرف نظر از فرانسوی بودنش واقعا گزینه مناسبی برای معرفی به اسکار است؟ فیلمی که نه فیلمنامه‌اش نه شخصیت‌پردازی‌اش، نه بازی، نه کارگردانی و نه سرمایه‌گذاری‌اش کوچکترین تطبیقی با جامعه ایرانی ندارد، نماینده واقعی سینمای ایران در آکادمی اسکار است؟

قهرمانی تاکید کرد: انتخاب این فیلم برای سینمای ارزشی و متعهد ایران جای تاسف بسیار دارد و خطای بزرگی از سوی وزیر محترم ارشاد و رئیس سازمان سینمایی است.

وی تصریح کرد: خطای فاحشی که ناشی از لابی‌هایی بود که این انتخاب را در کاسه سازمان سینمایی گذاشت.

وی اظهار تاسف کرد: این خطا در انتخاب در حالی صورت گرفته است که مدیران سازمان سینمایی و متولیان فرهنگی کشور از آن به شدت دفاع می‌کنند و آن را به حق بهترین نماینده سینمای ما می‌دانند.

این نشست در حالی ادامه پیدا کرد که شهرزاد اردشیری منتقد نشست از کارگردان درباره اسم شخصیت‌ها و انتخاب تعمدی یا غیرتعمدی آنها پرسید که سلیمی در این باره روی تعمدی بودن تاکید کرد و گفت: همه این شخصیت‌ها با برنامه‌ریزی نامگذاری شده و مثلا شخصیت جکسون داروین با القای تفکر داروینیسم انتخاب شده است.

وی توضیح داد: این شخصیت دقیقا ماهیت و فلسفه تفکر داروینیسم در خود دارد. تفکری که آمریکا در همه زمینه‌های اجتماعی و بخصوص در این فیلم نظامی خود بر پایه آن پیش می‌رود و حاضر است برای بقای خودش همه چیز را نابود کند.

منتقد این نشست با ابراز امیدواری و خوشحالی نسبت به اینکه بالاخره پس از ۳۴ سال فیلمی در سینمای ایران ساخته شد که حرف‌هایش را رو نمی‌زد و از این صریح‌گویی به شعور مخاطب توهین نمی‌کرد و مفاهیمش را در پس لایه‌های پنهانی به تماشاگر انتقال می‌داد، از چگونگی شکل‌گیری این روایت پرسید و قهرمانی تهیه کننده فرشتگان قصاب گفت: این فیلم نه اثری است که من به تنهایی ساخته باشم و نه حاصل کار فردی سلیمی است. ما یک گروه بزرگ بودیم که این روایت پنهان و لایه لایه را از فیلمنامه و کارگردانی گرفته تا طراحی صحنه و گریم و لباس و زاویه دوربین و نورپردازی لحاظ کردیم.

وی افزود: ما تقریبا همان عوامل فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» بودیم که خوشبختانه با نظر مساعد مقام معظم رهبری همراه شد و در حال حاضر بی‌صبرانه منتظریم تا ایشان نظر خود را درباره «فرشتگان قصاب» بدهند و خستگی را از تن گروه بیرون کنند.

وی درباره همکاری با سلیمی توضیح داد: ایشان قبلا برای این فیلمنامه با تهیه کننده دیگری مجوز ویدئویی گرفته بودند اما من مسئولیت این کار خطیر را پذیرفتم و از صدور پروانه ساخت سینمایی تا تامین هزینه‌ها پای همه چیزم ایستادم.

سلیمی کارگردان فرشتگان قصاب در پاسخ به منتقد نشست درباره تراژیک بودن این اثر گفت: این فیلم دقیقا در رده تراژیک‌های مدرن سینمای هالیوود است. فیلم به واسطه اشتباه قهرمان اصلی است و من اساسا این اتفاق در افغانستان را تراژدی بزرگی می‌دانم که در این فیلم مینیاتوری‌اش کردم.

وی درباره سمبل‌های فیلم توضیح داد خود مدرسه در فرشتگان قصاب سمبل افغانستان است و وقتی در این فیلم اعضای بدن یک سرباز از بین می‌رود و همه چیز به تارج خواهد رفت.

وی افزود: سمبل دیگر استفاده شده در فیلم ستاره داوود است که از جانب مقام معظم رهبری به عنوان ستاره منحوس داوود ذکر شده است. این ستاره در این فیلم کارکرد دیگری پیدا می‌کند و به مخاطب یادآوری می‌کند که اگر چه این نماد امروزه در انحصار صهیونیسم درآمده و مانند خیلی چیزهای دیگر از جانب آنها غصب شده است اما این نماد در گذشته متعلق به یک پیامبر بوده و نمادی مقدس برای انسان‌های معصوم به شمار می‌رفته است.

وی در پایان گفت: من این یادآوری را فقط در یکی از صحنه‌های فیلم در لایه‌های پنهان مذکور به مخاطب انتقال دادم و قصد تبلیغ و مانور بر روی این سمبل را نداشتم.

این نشست با پرسش و پاسخ برخی دانشجویان و گفت‌وگوی رو در رو و تک تک با عوامل فیلم به پایان رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *