جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۳
۲۹

انتقاد شدید از «پایتخت2» در صحن مجلس

يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 280090
نماینده ساری در مجلس با انتقاد شدید از آنچه تمسخر گویش مازندرانی در سریال «پایتخت» می‌نامید،گفت: سریال‌هایی نظیر «پایتخت» به تفریح سبک رسانه ملی تبدیل شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس،محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) خانه ملت در تذکری آئین‌نامه‌ای نسبت به پخش سریال «پایتخت» از رسانه ملی به شدت انتقاد کرد.وی گفت: جامعه‌ای که تنها یک رسانه دارد آن هم رسانه ملی، در دو سال گذشته اتفاقاتی را تجربه کرده که به شدت تاسف و تاثربرانگیز بوده است. 
 
دامادی ادامه داد: این اقدامات یعنی تمسخر لهجه مازندرانی‌ها در قالب برنامه‌ها و سریال‌هایی نظیر «پایتخت» به تفریح سبک رسانه ملی تبدیل شده است، آنهم در شرایطی که مازندران در این سال‌ها قربانی تصمیمات پایتخت نشینانی بوده که زمین‌شان را با ثروت آنچنانی غصب کرده‌اند و زحمات‌شان را به باد فنا داده‌اند، کسانی که باعث و بانی پایتخت‌اند، چه می‌دانند کار کردن در هوای شرجی و گرم مازندران آن هم در شالیزارها، چقدر طاقت‌فرساست.چون زیر کولرهایشان در ویلاهایشان نشسته‌اند و فیلمنامه تنظیم می‌کنند. 
 
«دیروز آذربایجانی‌ها، امروز مازندرانی‌ها، فردا نوبت کدام قوم ایرانی است؟! یک روز برنج وارد کردند و یک روز زمین ما را در مازندران غصب کردند و ویلاسازی کردند، یک روز جنگل را نابود کردند و حالا هم رویه تمسخر پیش گرفته‌اند.» 
 
نماینده مردم ساری در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: کاری که این رسانه انجام داده است، علیرغم همه تذکرات، این کار را حتی استعمارگران اروپایی در کشورهای آفریقایی وقتی مشغول غارت آنها بودند، انجام ندادند؛ این همان گویشی است که مورد تمسخر قرار گرفته،همان گویش و آئینی است که اسطوره‌هایی همچون سیدمجتبی علمدار، بصیر و طوسی‌ها را پرورش داده است و فراموش نشدگانی از جنس اسطوره‌ها و دلاورانی چون لشکر 25 کربلای مازندران را پرورش داده است که در ولایتمداری نمره یک آورده‌اند و حماسه خلق کرده‌اند. 
 
دامادی در خاتمه گفت: به جای ساختن فیلمنامه‌های اینچنینی، از کارگران زحمت‌کش فولاد بگوییم که حقوق شب عید خود را دریافت نکرده‌اند و فریاد من مازندرانی و این کارگران به جایی نرسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بابا اینقدر جوش نزن اخوی! ویلاسازی یک عده چه ربطی به سریال پایتخت داره؟ تازه کجای سریال توهین به مازندرانی ها بود؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا پایتخت فیلم خیلی خوبی است اگه ما از این گونه فیلم ها حمایت نکنیم سیما رشد نمی کند پایتخت به زندگی مردم عادی نزدیک است به خاطر همینم است که موفق شده.
Iran, Islamic Republic of
مسخره کردن قوم و فرهنگ باعث رشد سیما میشه؟؟واقعا متاسفم با این طرز فکرت
Iran, Islamic Republic of
واقعا صدا و سیما در این زمینه رویه بدی رو پیش گرفته تو فیلمایی که از شبکه 5 تهران پخش میشه مثل پلاک 1 و... همش داره شهرستانی ها رو مسخره می کنه!
Iran, Islamic Republic of
ما که جای توهین آمیز این سریال را ندیده ایم .
Iran, Islamic Republic of
این سریال بیشتر به رابطه های صمیمی خانواده ها در مازندران و ساده زیستی و دوری از هر گونه اضطراب این که با یک مسئله کوچک چگونه می توان شاید آفرید می باشد . لذا جوش زدن این نماینده بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا در دوره بعد رای لازم را کسب نماید .
امیر
Iran, Islamic Republic of
کی میخوایم دست از این عادت برداریم، که هر چی میگن، با ما نیستن. حالا فردا نماینده تهران و تاکسیرانی بیان بگن چرا ما رو دزد نشون دادن تو این سریال کی میخواد جواب بده!!!
این همه از مازندرانی ها تعریف شد تو این فیلم. آقای نماینده، مردمی صادق، با احساسات، خانواده دوست ، متدین. همه رو گذاشتی کنار گیر دادی به لهجه!!!!!!
خدا هممون رو به راه راست هدایت کنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
من اصالتا مازندرانیم و سریال پایتخت را سریالی شریف میدانم که به خانواده و مسایل انسانی توجه ویژه داشت و تنها از لهجه ی نقی (محسن تنابنده )که بسیار درست اجرا شد و شیرینی این لهجه را به اثبات رساند کاملا دفاع می کنم.البته مابقی در اجرای لهجه ناموفق بودند ولی بازی خوبی از خود ارائه دادند و به همگی خسته نباشید می گویم.
اتا مازروني ريكا
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان يك مازندراني، معتقدم تو اين سريال توهيني به مازندراني ها نشده بود . اگه همه سريالها رو با لهجه تهراني بسازند باز همين آقايان شاكي مي شوند كه ايران فقط تهران نيست. چرا به شهرستانها توجه نمي كنيد و ....
كدوم شخصيت اصلي اين سريال نقش منفي بود؟ نقي؟ ارسطو؟هما؟ آقاي فروردين؟ بهبود؟ هيچكدام از اينها نقش سياه و منفي نداشتند. مثل همه ماها يه جاهايي اشتباه داشتند. البته سريال بي اشكال نبود ولي اشكالش توهين به مازندراني ها نبود . خوبه كه دوستان كمي ظرفيت هاي خودشان را بالا ببرند .
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما جناب آقای دامادی که حرف دل تمام مازندرانی ها را زذی..کجای دنیا اینطور است که با تمسخر فرهنگ مردمشان را به خنده بیاندازند؟؟
آخر خنده به چه قیمت ؟؟
----كمپين انتخاباتي دور بعدي مجلس شوراي اسلامي----
بهترين سريال طنز بود به صافي و سادگي و صميميت تمامي بازيگران و هيچ گونه توهيني را کسي از اين سريال دريافت نکرد...
گلی
تا کی میخوایم با تعصبات قومی به مسائل نگاه کنیم.؟کی مازنی ها رو مسخره کرده که این آقا داره داد وبیداد میکنه؟تواین چندسال این اولین سریال مناسبتی بوده که توش مذمون مذهبی و ساده زیستی به طور غیر مستقیم به کار گرفته شده.این اقا زورش میرسه بره کارای مهم تر انجام بده نه اینکه تعصب نابجای مردم رو بجوش بیاره.
Iran, Islamic Republic of
داداشمون واسه انتخابات بعدي راي مي خواد ديگه .
111
حالا خدا را شکر تنها مشکل باقی مانده نیز با تذکر ایشون حل شد!!!
ما که نفهمیدیم در کجای این سریال لهجه شیرین و خوب مازندرانی مورد تمسخر قرار گرفته بود!
اتفاقا یکی از شیرینیها و جذابیتهای خوب این سریال، این لهجه مازندرانی بود که اصلا هم مورد تمسخر قرار نگرفته است.
داداش منصف باش!
United States
کجای این فیلم بی احترامی داشت!؟
چطور وقتی فیلم طنز با گویش تهرانی،اصفهانی،آذری و غیره ساخته میشه؛مشکلی نداره حالا با گویش مازنی بده؟!!
مازندرانی
الحمدالله ما دیدیم آقای دامادی یه بار صداش در اومد
آقای دامادی شما معمولا کجا توو مجلس می شینین؟؟؟؟
صالح
Iran, Islamic Republic of
به نظر من نماینده ای که تفاوت بین کار طنز و تمسخر رو متوجه نمیشه و یکی از بهترین سریالها که مسائل مذهبی و عشق خانواده ایرونی رو به بهترین وجه به تصویر کشید رو با جهالت زیر سوال می بره به درد نمایندگی نمی خوره و از مردم ساری تقاضا دارم یه بار دیگه خواستن رای بدن حتما این مورد رو جزو کارهای منفی این نماینده در خاطرشون ثبت کنند.
نوکر هر چه بچه شمالیه هستیم.
یه بچه پایتخت
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سریال اخلاقی خوبی بود؛ یاد خدا، نماز، احترام به پدر(و مادر) و... . همه این مسائلی که در اکثر فیلمهای سیما جایی نداره همه باهم در این سریال طنز جاداشت. خدا حفظشون کنه.
mehdi
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس مجلس لطفاً با این نماینده اختلاف افکن برخورد شدید بکنید که دیگر از این حرفهایی که بوی اختلاف افکنی می دهد نزند .
داريوش
Iran, Islamic Republic of
خوب شما به عنوان نماينده پيشنهاد بدهيد .
آيا ميشود در فيلمهاي كه ساخته ميشود مانند همين سريال زيباي پايتخت كه درباره يك خانواده اصيل شمالي است با زبان زيباي تركي يا لري يا هر زبان ديگري صحبت كرد كه البته آنوقت جاي تفكر و تذكر داشت .
به هر حال سريال بسيار زيبايي بود و اين زيبايي و يك رنگي و بي آلايشي و پاكي خانواده ي شمالي را به تمامي هموطنان شمالي تبريك مي گويم .
محسن
Iran, Islamic Republic of
به نظر من اولا هیچ توهینی در این سریال نبود واستقبال بسیار خوب مردم نشون از موفقیت سریال داره ضمن اینکه تو این سریال به فرهنگ مردم مازندران هیچ توهینی نشده بود وبیانگر کلام زیباوساده وگویای این مردم بود
این نمایندم دلش از جای دیگه پره
عجبا!
چرا الکی شلوغش میکنید! مسخره و بی احترامی کجا بود؟ تنها چیزی که این فیلم نداشت مسخره کردن مازنی ها بود. برعکس خیلی هم تمجید و تعریف بود. اینکه زندگی ساده و بی ریای اونا رو نشون داده بده؟ مثلا منی که مازنی نیستم الان خیلی نگاهم بهشون عوض شد. این بده؟؟!!
این آقای نماینده هم احساس کرده باید از حقوق مردمش دفاع کنه و حتما باید اعلام موجودیت کنه اما ...
Iran, Islamic Republic of
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به رواج تقليد لهجه‌ي اقوام ايراني تاكيد كردند كه چنانچه اين كار از باب تمسخر باشد، «حرام»است
اکنون چندین سال است که رویکرد سریالها برای خنداندن مردم با تمسخر در آمیخته است. کسی می آید دهانش را کج میکند، لباس نامرتب می پوشد، بدون این که پشت سرش را نگاه کند در مورد کسی حرف می زند که دست بر قضا آنجا حضور دارد و ... و در این میان چه کسی مضحک تر از یک شهرستانی ( مازندرانی ) ?!
به نظرم اون نقد رفتار جامعه ایرانیاست که مربوط به یک قوم خاص نیست. ما باید این جنبه رو در خودمون ایجاد کنیم که اگر گروهی و یا قومی مورد نمایش قرار گرفت ایرادات و نقاط ضعفو قوت رو به اون گروه یا قوم منوط نکنیم بلکه به کلیت جامعه ای که در اون زندگی می کنیم نگاه کنیم و نقاط ضعف و قوت جامعه رو در اون شکل ببینیم و الا اینطور باشه باید همیشه نقش یه عده مریخی بازی بشه کهبه کسی برنخوره و یا همیشه چاپلوسانه و کوته نظرانه فقط از خودمون تعریف بی جا کنیم. در صورتیکه جامعه امروز ایرانی از نظر فرهنگ نه در شان اسلامی بودن ماست و نه در شان ایرانی بودنمان.
نکنه باید همیشه لهجه تهرانی در صدا و سیما تبلیغ بشه
محسن
من خودم یک شمالی هستم. کجای این سریال توهین به مازندرانی ها بود؟ حالا که یک بار یک کارگردان پیدا شده و سری به شهرستان ها زده و خواسته فرهنگ و لهجه و رسوم شمالی ها رو نشون بده نباید با این حرف هاجوسازی کرد. آیا اینکه شمالی ها رو مردمی خانواده دوست و مهربان و تلاشگر و دنبال کننده نون حلال نشان دادن توهین است ؟
عماد
به خاطر شهرت چه کارهایی که نمی کنند!