يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۰

ابداع دانشمندایرانی برای تسهیل عمل قلب

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 255280
محققان دانشکده مهندسی مک‌کورمیک دانشگاه نورث‌وسترن با همکاری یک دانشمند ایرانی موسسه فناوری ماساچوست از دستگاهای الکترونیکی منعطف برای ایجاد یک کاتتر پزشکی چند منظوره استفاده کرده‌اند که می‌توانند علاوه بر نظارت بر عملکرد قلب به اجرای اصلاحات بر روی بافت قلبی در زمان جراحی بپردازند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دستگاه ساخت دکتر رضا غفاری و همکارانش برای اولین بار در یک فرآیند جراحی موسوم به «برداشتن بخشی از قلب» (cardiac ablation) به کار رفته که به عنوان یک دستاورد بزرگ می‌تواند به جراحی های آسانتر برای آریتمی و دیگر بیماری‌های قلبی منجر شود.

این محققان پیش از این مفهومی را برای اجرای الکترونیک منعطف در جراحی قلب به نمایش درآورده بودند اما با این پژوهش توانسته‌اند کاربرد این طراحی را تا مرحله استفاده در آزمایشات حیوانی ارتقا بخشند.

عمل برداشتن بخش‌های قلبی یک شیوه جراحی است که بی نظمی ریتم قلب را با تخریب بافت‌های خاص قلب مسوول ضربانهای قالبی نامنظم اصلاح می‌کند. این فرآیند معمولا با شیوه عمل قلب باز یا قرار دادن مجموعه‌ای از کاتترهای بلند منعطف از میان یک رگ در کشاله ران بیمار به سوی قلب وی اجرا می‌شود.

در حال حاضر این شیوه کاتتر نیازمند استفاده از سه دستگاه مختلف است که به شکل پی در پی در قلب قرار می‌گیرند: یکی برای نقشه برداری از علائم قلبی و شناسایی محل اشکال، دومی برای کنترل مناطق محرک‌های درمانی و ارتباط آنها با قسمت خارجی عضله قلب و سومی برای حذف بافت مورد نظر.

این کاتتر جدید جای این سه دستگاه را گرفته و اجرای عمل جراحی را ساده‌تر، سریعتر و کم دردسرتر می‌کند.

در مرکز این طراحی یک بخش از کاتترها وجود داشته که با یک لایه نازک از الکترونیک منعطف چاپ شده است. بخش خارجی این کاتتر از این بخش‌های الکترونیکی در زمان سفر آن از میان جریان خون کمک کرده و با ورود به قلب مانند بادکنک منبسط می‌شود تا این بخش‌ها در معرض سطح بیشتری از درون قلب قرار بگیرند.

با قرار گرفتن این کاتترها در جای خود، دستگاه‌ها می‌توانند وظایف خاص خود را انجام دهند. یک حسگر فشار به اندازه‌گیری فشار درون قلب، یک حسگر EKG به نظارت بر شرایط قلب در زمان جراحی و یک حسگر حرارتی به کنترل دما می پردازد تا به بافت‌های اطراف آسیب وارد نشود. همچنین می‌توان دما را در طول این فرآیند بدون برداشتن کاتتر کنترل کرد.

این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات اساسی و با وضوح بالا مانند دما، فشار مکانیکی و جریان خون را به طور بلادرنگ به جراحان انتقال دهد.

این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *