سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
۳

اکران مستند«ضلع غربی ساختمان پزشکان»

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 222049
مستند «ضلع غربی ساختمان پزشکان» که در روز دوشنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شده بود، عصر دیروز در تالار شهید دهشور دانشگاه تهران با حضور سید احسان باقری تهیه کننده و کارگردان اثر و خانم نیلچی زاده از کارشناسان حاضر در مستند اکران شد.
به گزارش جهان، در این نشست ابتدا خانم نیلچی زاده که با کارشناسی در برنامه تلویزیونی «سمت خدا» شهرت دارند، درباره طنز و تاثیرات آن سخن گفته و به آثار پنهان طنز اشاره کردند.

پس از اکران باقری تهیه کننده و کارگردان ضلع غربی ساختمان پزشکان توضیحاتی درباره مستند به دانشجویان ارائه کرد.

سریال ساختمان پزشکان مشتی نمونه خروار سریال و طنز پر از آثار منفی در تلویزیون


سید احسان باقری افزود:گرچه سازندگان این سریال سال ها در مطرح نمودن مسائل غیر اخلاقی پیشتاز بوده اند ولی متاسفانه روند ساخت سریال های طنز با آثار منفی اخلاقی رو به گسترش است و کار ما مطالعه موردی روی این سریال برای شناخت جو حاکم بر اغلب سریال هاست.

او گفت: این کار از یک درد و دغدغه شخصی آغاز شد و آن این بود که این سریال ها در تغییر ذائقه و سبک زندگی مخاطبین تاثیرات بسیار منفی دارد.

متاسفانه برخی از مسوولین رسانه مسحور جو هنرمندان غیر متعهد قرار دارند


وی با رد عناد و تعمد مسولین رسانه در ساخت این سریال ها گفت: در اکثر اوقات به خاطر عدم آشنایی برخی مسوولین با ماهیت رسانه و هنر، ایشان وقتی با هنرمندان خلاق ولی بی قید نسبت به مسائل اخلاقی مواجه می شوند دربست آن ها را پذیرفته و گویی مسحور آنان شده اند و هنرمندان این چنین نیز از غفلت آنان استفاده کرده و هر چیزی را به خورد مردم می دهند.

60 درصد موضوعات مورد انتقاد در مستند 52 دقیقه ای حذف شده است


کارگردان در پاسخ به سوال درباره روند کار افزود: بنده 2 بار کل سریال را با دقت دیده و قسمت های مورد انتقاد را جدا کردم .موضوعات سیاسی را از ابتدا حذف نموده چون باور قلبی ام این بود که مسلیل اخلاقی و فرهنگی هم به مراتب مهمتر و هم مورد قبول همه است.در مورد نماد های مطرح شده در سریال نیز موفق به حضور کارشناس نماد و نشانه شناسی نشدم و برای همین به صورت گذرا به آن اشاره شد. ولی در مورد موضوعات روان شناختی، اخلاقی و خانواده مطالب بیشتری در مستند وجود دارد که همین 40 درصد موضوعات مورد اشکال و مطرح شده در مستند، برای تاثر مسوولین رسانه و تامل مردم کافی است

عدم همکاری شبکه سه و عوامل سازنده


باقری افزود : صادقانه تلاش کردیم و بیش از دو ماه کار تولید مستند را به تعویق انداختیم تا بتوانیم حرف های سازندگان و شبکه سه را هم بشنویم ولی متاسفانه هیچکدام با ما همکاری نکردند و این خود می تواند دلیلی باشد بر وجود مشکلات این سریال.

 ترس از ممنوع التصویر شدن

باقری گفت : خیلی از کارشناسان به دلیل برخورد های غلط صدا و سیما با منتقدین البته منصف خود مثل ممنوع التصویر کردن به دلایل مختلف یا از ابتدا نپذیرفته و یا پس از گذشت مدتی از حضور در مستند منصرف می شدند.

توقف چند ماهه پخش سریال


وی ادامه داد: این سریال چند ماه پس از تولید پخش شد و خبر توقیف آن نیز منتشر شد که البته شبکه سه آن را رد کرد ولی همین توقف نشان از این است که اصلاحاتی در سریال صورت پذیرفته که خدا میداند آن موقع چه وضعی داشته است.

دوری از ماهواره نه با تقلید


باقری در پاسخ به این مطلب که برخی از مسوولین با استدلال دور شدن مردم از ماهواره این سریال ها را تایید می کنند افزود: ما حق نداریم با این استدلال به این همه مسایل غیر اخلاقی در تلویزیونی که عموم مردم با اطمینان به نظام جمهوری اسلامی پای آن می نشینند، مشروعیت ببخشیم.با روش موجود فقط مخاطبین پایبند به ارزش های اخلاقی را که مخاطب اصلی رسانه ملی هستند، از دست می دهیم.تنها راه مبارزه با ماهواره، ارتقای کیفی برنامه ها به دور از تقلید از ماهواره ها و تولید محصولات متناسب با فرهنگ جامعه مان به صورت ابداعی و منحصر به فرد است.

مخاطب مستند سه گروه اند


باقری در ادامه تشریح کرد: مخاطب این مستند سه گروه هستند اول مسوولین رسانه که شاید با دیدن این همه مسایل غیر اخلاقی، فکری کنند و اگر نه مسوولین کشور به آنها فشار بیاورند. دوم مردم که با افزایش سواد نقد رسانه هر خوراکی فرهنگی را نه برای خود نه برای فرزندان خود برنتابند و سوم سازندگان سریال که از این به بعد موقع نوشتن فیلمنامه،کارگردانی و... بدانند که کسانی هستند که نخواهند گذاشت غفلت برخی از مسوولین رسانه بستر راحتی باشد برای آنان که با ساختن هر فیلم و سریالی بی اخلاقی را در جامعه رواج دهند و بعد مورد تقدیر هم قرار گیرند!

نیاز به تحول جدی در ساختار و اجرای نظارت در صداوسیما


سید احسان باقری در پایان افزود: متاسفانه به خاطر ساختار غلط نظارت در صداو سیما مانند غلبه نظارت پس از پخش و حساسیت نظارت بر حجاب ظاهری، برخی از سازندگان راه دور زدن و گرفتن مجوز در صداو سیما را یاد گرفته اند و آن اینکه مثلا شما در کمتر فیلمی می بینید حجاب پوششی کسی مشکل داشته باشد ولی تا دلتان بخواهد بی حجابی اخلاقی مانند: روابط نادرست زن و مرد، ترویج تجمل گرایی و مصرف گرایی، ترویج سبک زندگی غربی، ترویج ناکارآمدی اخلاق و سنت وجود دارد که به مراتب تاثیرات مخرب تری از بد حجابی پوششی دارد.ولی چون حجاب ظاهری کمّی و حجاب های اخلاقی مورد اشاره کیفی است، درک و جلوگیری از پخش آن نیاز به افراد زیادی که همه آگاه باشند دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همین الان همین سریال مزخرف داره از شبکه جام جم پخش میشه
از شبکه استانی اصفهان هم داره پخش می شه
ناراحت کننده تر از همه اینها پخش شدن این سریال ها از شبکه های بین المللی صداوسیماست.که متاسفانه بعنوان فکر و فرهنگ ایرانی داره به مسلمانهای دنیا عرضه میشه و گاهی صدای اونها رو هم درمیاره اینو از زیر نویسهای نظرات مخاطبان این شبکه ها هم حتی میشه فهمید