شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

روحاني پيروزي‌اش را مديون اصولگرايان است/ چند دلیل شکست اصولگرایان

دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 293311
عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به دلايل پيروزي روحاني در مقابل كانديدا هاي اصولگرا گفت: تفرقه بین اصولگرایان باعث شد هیچ کدام از کاندیداهای اصولگرا توان مقابله با روحانی را نداشته باشند به همین خاطرمی توان گفت روحانی رای آوری خود را مدیون عدم وحدت بین اصولگرایان است.
روحاني پيروزي‌اش را مديون اصولگرايان است/ چند دلیل شکست اصولگرایان
به گزارش جهان، محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوه انتخابات شوراهاي شهر و روستا اظهار داشت: سلامت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران همان طور که بارها اتفاق افتاد از میانگین جهانی بالاتر است.

وی با اشاره به استحكام نظام انتخابات كشورمان گفت: شاهد هستيم كه در هر دوره از انتخابات از تک تک آرای مردم محافظت شده و به دلیل حضور مردم و معتمدین به عنوان برگزارکنندگان انتخابات، امکان هیچ گونه تقلبی وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اظهار داشت: برگزاری و نتيجه اين دوره از انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت گسترده مردم دروغ بزرگ و تهمت ناجوانمردانه تقلب را رسوا کرد.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده است برای تک تک آرای مردم احترام قائل است، تصریح کرد: نتیجه این دوره از انتخابات به همه کسانی که تحت تاثیر دروغ تقلب بودند و تهمت جابه جایی ۱۱ میلیون رای را به نظام می زدند روشن شد که نظام از حدود ۲۵۰ هزار رای مردم نیز محافظت می کند.

نماینده مردم طرقبه و چناران با اشاره به انتخابات سال ۸۸ و ۹۲ افزود: همین هیات نظارت و هیات اجرایی و همین دولت هر دو انتخابات را برگزار کرد و اگر خدای ناکرده نظام انتخابات بی اعتبار بود بدیهی است که جابه جایی ۲۵۰ هزار رای به مراتب از جابه جایی ۱۱ میلیون رای راحت تر است.

وی با بیان اینکه روحانی اگر ۵۰ درصد به اضافه ۱ رای از کل آرای ماخوذه را می آورد باز هم برنده انتخابات بود، گفت: ما برای یک رای هم احترام قائل هستیم.

دهقان با اشاره به خوشحالی طرفداران روحانی از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران، تصریح کرد: ما نیز خوشحال هستیم چرا که طرفداران وی در خیابانها فریاد رسوایی دروغ و تهمت بزرگ تقلب را سر می دادند.

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: آرای حسن روحانی سه منشا اصلی دارد اول اینکه روحانی همان طور که به خاتمی هم نامه نوشته بود اظهار داشت من متعلق به هيچ جریان سیاسی نیستم و به دلیل به تن کردن لباس مقدس روحانیت بخشی از مردم متدین جامعه که توجه به جریان سیاسی ندارند به خاطر دینداری وی به او رای دادند. شاهد مثال این موضوع رای روستایی های کشور است و اينكه بسیاری از روحانیت سنتی شهرها و روستاها رای خود را به روحانی دادند.

وي با اشاره به نتيجه انتخابات شوراهاي شهر و روستا در سراسر كشور و پيروزي اصولگرايان نسبت به اصلاح طلبان گفت: اين خود شاهد مثال ديگري است بر اينكه اصلاح طلبان با اينكه ليست تقريبا واحدي در انتخابات شورا ها داشتند اما باز هم نتوانستند پيروز شوند.

وی اظهار داشت: دلیل دوم رای آوری روحانی حمایت جریان اصلاحات و کارگزاران و به خصوص هاشمی و خاتمی از وی بود و زمانی که عارف به نفع وی کنار رفت طبیعی بود که آرای روحانی با هم افزایی عارف بالاتر رفت.

دهقان همچنین افزود: سومین و مهمترین دلیل رای آوری روحانی به این خاطر بود که درصد مهمی از مردم در هر دوره از انتخابات می خواهند به کسی که احتمال می دهند پیروز انتخابات است رای دهند یعنی حدود ۳۰ درصد از مردم در روز آخر تصمیم می گیرند و این برای توده ای از مردم به صورت فرهنگ درآمده است.

نماینده طرقبه و چناران اظهار داشت:این دسته از مردم با توجه به فضای موجود به کسی رای می دهند که احتمال دهند پیروز میدان باشند و بین افراد این طور جا افتاده است که ما رای خودمان را حرام نمی کنیم.

دهقان تصريح كرد كرد: برخي از آراء روحاني به خاطر انتقاد مردم به عملكرد دولت احمدي نزاد بود؛ البته بخشي از آراء قاليباف نيز به اين خاطر بود اما روحاني با كمك چهره هايي چون خاتمي و هاشمي توانست در روزهاي پاياني موج اجتماعي توليد كند در حالي كه قاليباف بدون حمايت اصولگرايان تنها در صحنه باقي مانده بود.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطر نشان کرد: بخش دیگری از آرای روحانی در اثر تفرقه اصولگرایان و عدم رسیدن به وحدت رخ داد و طبیعی بود که تفرقه بین اصولگرایان باعث شد هیچ کدام از کاندیداهای اصولگرا توان مقابله با روحانی را نداشته باشند به همین خاطرمی توان گفت روحانی رای آوری خود را مدیون عدم وحدت بین اصولگرایان است.

دهقان همچنین ضمن انتقاد از عدم شکل گیری ائتلاف بین اصولگرایان، گفت: در اردوگاه اصولگرايان بخشی معتقد بودند که "گفتمان انقلاب" تنها متعلق آنهاست و بقیه اصولگراها را قبول نداشتند. در این میان نيز برخي از اصولگرایان از هفته های قبل از انتخابات فکر می کردند که انتخابات به نفع آنها تمام خواهد شد و به صورت مستقل حاضر شدند.

وی افزود: یکی از کاندیداهای اصولگرا که بیشترین رای را آورد کسی بود که سرمایه اش به خاطر کارآمدی اش بود اما هیچ پشتیبانی سیاسی از وی توسط اصولگراها انجام نشد و همه جریانات حاضر در انتخابات رسالت خود می دیدند که وی را تخریب کنند.

دهقان خاطرنشان كرد: این کاندیدا تنها با هنر و سوابق خودش توانست آرای مردم را جذب کند و تخریب ها باعث شد تا آرای وی در هفته هاي پاياني که در حدود ۲۵ و ۳۰ درصد بود در روزهای آخر به ۱۷ درصد برسد.

نماینده طرقبه و چناران ضمن تبریک به روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم گفت: احترام به رئيس جمهور واجب است و همه باید کمک کنند تا شعارهای روحانی محقق شود.

وي افزود: انتظار هم این است که روحانی سلامت انتخابات را برای مردم تشریح کرده و دروغ و رسوایی تقلب انتخابات سال ۸۸ را برای مردم بازگو كند.

عضو هیات رئیسه مجلس با بيان اينكه آرزو می کنم محبوبیت روحانی روز به روز بیشتر شود اظهارداشت: روحانی باید از همه ظرفیت های کشور برای خدمت به مردم استفاده کند و راهی که برخی روسای جمهور قبلی رفته اند یعنی به جای خدمت چالش با نیروهای انقلاب در پيش گرفتند در دستور کار خود قرار ندهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *