سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲۹
۶۵

نامه ديپلمات مطرح به روحانی در مورد توافق ژنو/ کدام برد-برد؟!

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 329995
توافقنامه ژنو که چندی پیش میان ایران و ۵+۱ بسته شد، موجی از انتقادات کارشناسان سیاست خارجی و دیپلمات های باسابقه را در داشته است.
نامه ديپلمات مطرح به روحانی در مورد توافق ژنو/ کدام برد-برد؟!
به گزارش جهان به نقل از رجا، ناصر نوبري ديپلمات با سابقه كشورمان كه مي‌توان از سوابق وي به سفیر ايران در شوروي ، مشاور وزیر خارجه و اولین مدیر بخش سخنگوئی وزارت امور خارجه، مشاور استراتژیک وزیر امورخارجه، سفیر برگزیده ج.ا. ایران برای کانادا و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اشاره كرد در نامه‌اي سرگشاده به دكتر حسن روحاني رئیس جمهور كشورمان ضمن نقد موافقتنامه ژنو به مسائل مهمي اشاره كرد، متن كامل اين نامه به شرح زير است:

بسمه تعالی
« و اجعل لی لسان صدق فی الاخرین » (۸۴س ۲۶)

جحت الاسلام و المسلمین جناب اقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری
با سلام و احترام

• ديپلمات موفق يعني احمد قوام نه ...
«ایرانیان سر استالین را شیره مالیدند » این عنوان مطلبی بود که رادیو مسکو در سال ۱۳۲۶ یکسال و نیم پس از خروج ارتش سرخ از شمال ایران پخش کرد. ماجرا از این قرار بود که ایران با یک سیاست ورزی فوق العاده هوشمندانه در بدترین و وخیمترین و فلاکت آمیزترین اوضاع ایران که مدتها تحت اشغال نیروهای اشغالگر روس و انگلیس از شمال و جنوب بود ابتدا انگلیسی‌ها را با ترفندهای سیاسی وادار به خروج از ایران کرد، اما بعد از آن، روسها مانند خرسی که دستش به عسل رسیده روی نفت شمال نشسته بودند و حاضر به خروج ارتش سرخ از شمال ايران نبودند که كشورمان با یک سیاست ورزی بسیال حرفه ای عسل را از دهان خرس گرفته و گرسنه آن طرف مرز او را رها کرد. توافقنامه ايران و شوروي سه بند داشت، بند اول روس‌ها را موظف میکرد که ظرف یک ماه و نیم ارتش خود را از ایران خارج سازند و در بند دوم دولت ایران متعهد شده بود که قرارداد امتیاز نفت شمال را ظرف هفت ماه به مجلس جدید پیشنهاد دهد و در بند سوم تأکید شده بود که مسائل آذربایجان داخلی است و رسیدگی به آن در اختیار دولت ایران است. توجه فرمائید که در ضعیفترین دوران ایران چگونه سیاستمداران ایرانی (احمد قوام نخست وزیر وقت ایران) توافقنامه را تنظیم میکنند، در زمانبندی ابتدا ظرف یک ماه و نیم باید روسها از ایران خارج شوند که خارج شدند و سپس كشورمان مطابق قرار داد موظف بود ظرف مدت هفت ماه صرفاً قرارداد نفت شمال را به مجلس جدید پیشنهاد دهد؛ حال به جمله بندی بند دوم توجه فرمائید: «قرارداد ایجاد شرکت نفت مختلط شوروی و ایران مزبور که بعداً مطابق این نامه عقد میشود به مجردی که مجلس شورای ملی ایران تازه انتخاب شده و به عملیات قانونگذاری خود شروع نماید نه بیشتر از هفت ماه برای تصویب پیشنهاد خواهد شد.»

اما با ترفندهایی تشکیل مجلس جدید تا یکسال و نیم به تعویق افتاد و داد روسها درآمد، بالاخره و در تاریخ ۳۰/۷/۱۳۲۶ مجلس تشکیل و قرارداد را تصویب نکرد و آنرا مردود اعلام کرد روسها شدیداً اعتراض کردند و دولت هم گفت وظیفه ما صرفاً پیشنهاد به مجلس بود، رادیو مسکو فردای آنروز گفت : " ایرانی ها سر استالین را شیره مالیدند! "

• توافقي كه براي مجلس و شوراي نگهبان تكليف مشخص كند خلاف قانون اساسي است
اکنون همه میدانیم که پروتکل الحاقی حاکمیت ملی را میتواند خدشه دار کند و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی نسبت به آن ملاحظات جدی دارد اما به جمله ای که در توافقنامه ژنو در این خصوص آمده است توجه فرمائید که ایران موظف میشود : « پروتکل الحاقی در چاچوب اختیارات رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجرا درآید. » این جمله خلاف قانون اساسی و تعیین تکلیف و الزام آور برای تصویب در قوه مقننه است و حتی شورای نگهبان نیز حق بررسی و رد آنرا ندارد و باید تصویب کند وگرنه براساس بند " یا همه با هم و یا هیچ کدام " عملاً تمام موافقتنامه و فشار تحریم ها معطوف به تصویب این پروتکل می‌گردد و مجلس و شورای نگهبان در یک فشار و مخمصه بزرگ قرار میگیرند و مجبور میشوند تصویب کنند. این مانند آنست که احمد قوام موافقتنامه را طوری تنظیم می کرد که براساس آن اول باید مجلس قرارداد امتیاز نفت شمال را تصویب می کرد و بعد ارتش سرخ از ایران خارج می شد که در چنین شرایطی دیگر مجلس مجبور بود تصویب کند و این امتیاز را به روسها بدهد تا ارتش شوروی خارج شود. الان هم اول باید مجلس، پروتکل را تصویب کند تا آنها تحریم‌های اصلی که مربوط به گام نهایی است را بردارند. حال آن جمله، که صرفاً کلمه "پیشنهاد به مجلس" در موافقتنامه قید شده توسط احمد قوام كه در تاريخ مواضع غير قابل تاييد هم دارد و در فلاکت آمیزترین دوران تحت اشغال ایران تنظیم شده است و این جمله که در موافقتنامه ژنو قول داده شده که توسط « مجلس تصویب و به اجرا درآید »، در اوج قدرت هسته ای ایران که موجب هراس اجانب گردیده و در حالي كه ایران ابر قدرتی منطقه ای است و نفوذش از مرزهای چین و افغانستان تا عراق و سوریه و لبنان و فلسطین گسترش یافته، درج گردیده است!

• چرا موافقتنامه ژنو به دنبال خشكاندن درخت هسته‌اي است
استراتژی طرف مقابل در موافقتنامه ژنو این‌بار بجای قطع درواقع خشکاندن درخت هسته ای ایران است که در سه بخش به اجرا درمیاید، بخش اول محدود سازی تولید محصول (غنی سازی)، بخش دوم محدودسازی تأسیسات و صنایع خط تولید و بخش سوم جمع آوری اطلاعات از کلیه بخشهای عملیاتی است.

بخش اول: محدودسازی غنی سازی تا رساندن به مرز صفردرصد بطوریکه در شش ماهه اول غنی سازی به کمتر از ۵% تقلیل داده می شود و در گام بعدی با مقید کردن ایران برای تأمین توافق طرف مقابل در تمام موارد از جمله (تعریف غنی سازی، انطباق غنی سازی با نیازهای عملی ایران، محدودیت در دامنه و سطح فعالیت های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل های غنی سازی و ذخائر اورانیم غنی شده) و با همه این محدودیت‌ها آنهم صرفاً برای دوره زمانی مورد توافق، یعنی در دوره دوم، غنی سازی زیر ۵% ایران نیز در تمام موارد فوق به موافقت طرف مقابل مشروط میشود، یعنی ما باید تعریف آنها را در مورد غنی سازی بپذیریم، ما باید با نظر آنها در مورد اینکه اساساً ایران تا چه حد عملاً به غنی سازی نیاز دارد توافق کنیم . که این یعنی نقض حاکمیت ملی و سیاسی و استقلال ایران و اینکه در مورد نیازهای ایران، ملت ایران و دولت و مجلس به تنهایی نمی تواند تصمیم بگیرد و باید نظر آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی را نیز تأمین نمائیم. در مورد مکان غنی سازی هم خاک ایران قید نشده و باید با موافقت آنها اقدام نمائیم و همه اینها در یک دوره زمانی محدود است که محدوده زمانی را باید با آنها توافق کنیم. اینکه در توافق نامه در دو جا به غنی سازی و برنامه مربوطه تصریح شده و ما خوشحالیم و فکر میکنیم این یعنی برسمیت شناخته شدن غنی سازی در ایران، برعکس است و هدف از قراردادن آن در موافقتنامه محدودتر کردن ایران حتی در فاز کمتر از ۵% است. آنها سعی خواهند کرد از غنی سازی شیر بی دم و یال و کوپال و اشکم بسازند و نهایتاً هم منت بگذارند که با غنی سازی موافقت کرده اند. اگر در موافقتنامه در آن دو قسمت اصلاً به غنی سازی اشاره نشده بود بنفع ایران بود و ما میگفتیم که کم کردن غنی سازی از۲۰% به ۵% خود بمنزله پذیرش ۵% است اما آنها با مشروط کردن زیر ۵% به این همه قید و بند و با الزام بر موافقتشان عملاً هدف به صفررسانی و در حد آزمایشگاهی کردن غنی سازی را دنبال می‌کنند. اگر آنها غنی سازی صنعتی زیر ۵% در خاک ایران جهت تأمین نیاز نیروگاه‌هایمان را پذیرفته اند دیگر این همه قید و بند در دوره گام نهائی که دوره اش دراز مدت هم هست برای چیست ؟

• حتي از حق NPT هم تنازل كرديم
خودشان هم که مکرراً تأکید میکنند که غنی سازی در ایران را به رسمیت نشناخته اند نشان دهنده همان است که هدفشان در گام نهائی به صفر رسانی غنی سازی و آزمایشگاهی کردن آن است. درواقع ما با پذیرش آن قید و بندها در مورد غنی سازی زیر ۵% عملاً از حقی که NPT به ما داده نیز تنازل کرده ایم و برگ برنده مان یعنی ماده ۴ NPT را از دست داده ایم و دیگر به آن نمی توانیم استناد کنیم و من بعد برای ذره ذره اقداممان توافق و اجازه آمریکا و متحدانش را باید بگیریم درحالیکه برای دیگر اعضاء در استفاده از ماده ۴ NPT ، توافق و اجازه آمریکا و متحدانش وجود ندارد.

بخش دوم: محدود سازی تأسیسات و صنایع خط تولید است که محدود کردن سانتریفوژها به نوزده هزار فعلی مؤید استراتژی صفر رسانی آنهاست چرا که این تعداد برای تولید صنعتی وتأمین نیروگاهایمان کافی نیست و برای کارآزمایشگاهی هم زیاد است. بنابراین در درازمدت بلامصرف شده و خودبخود از رده خارج خواهند شد. گرچه آنها حتی برای گام نهائی بدنبال کم کردن از همین تعداد هم هستند. در مورد راکتور آب سنگین هم وقتی که هنوز بطور کامل تکمیل نشده توقف در همین نقطه به منزله بلامصرف شدن دراز مدت آنست و این هم تنازل از NPT است که ممنوعیتی برای داشتن راکتور آب سنگین ندارد. ولی بی سروصدا و در درازمدت، راکتور آب سنگین ما که حاصل ابتکار و نبوغ فوق العاده و معجزه دانشمندان ماست متروکه میشود. در موافقتنامه توقف درحد کنونی برای تأسیسات نطنز و فردو نیز تصریح شده است.

بخش سوم: بعنوان مکمل تمام این محدود سازی های تأسیساتی و تولیدی، عملیات اطلاعاتی است که در موافقتنامه این اجازه از ابتدای کار، یعنی از معادن و تخلیص آنها و طرحهای تأسیسات هسته ای و سطحهای عملیاتی کلیه اماکن که در هر نوع فعالیت هسته ای اشتغال دارند و تکمیل با پادمان مربوطه و ... را دربرمیگیرد. عملیات اطلاعاتی آن بخش از موافقتنامه است که برگشت ناپذیر و ترمیم ناپذیر است زیرا وقتی آنها اطلاعات لازم را از هرموردی کسب کنند و بعد اجرای موافقتنامه به هر دلیلی متوقف شود، اطلاعات ارائه شده از دست رفته و برگشت ناپذیر است. (برای همین به عنوان اولین اقدام میخواهند فوراً برای بازرسی از راکتور اراک به ایران بیایند.) درواقع طرف مقابل به رهبری آمریکا براساس این توافقنامه در سه جبهه محدود سازی (سطح و حجم غنی سازی) محدودسازی صنایع و تأسیسات و خط تولید غنی سازی وعملیات جمع آوری اطلاعات در گام کوتاه مدت شش ماهه، مرحله « ایست» برنامه هسته ای ایران و در گام درازمدت مرحله «حذف» برنامه هسته ای را هدف گذاری کرده است. این هدفی است که مقامات آمریکایی صریحاً و علناً برآن تأکید و اعلام میکنند اما ما اصرار داریم بگوئیم که این اظهارات برای آنها جنبه خوراک داخلی دارد. درواقع این بار آمریکایی‌ها به جای قطع درخت هسته ای ایران در کوتاه مدت، به دنبال خشکاندن درخت هسته ای ایران در درازمدت براساس موافقتنامه هستند. چرا تأکید شده که گام دوم درازمدت خواهد بود؟

ایران که تقریباً تمامی کارهای مربوط به خود را در گام اول شش ماهه انجام میدهد، عملاً کار چندانی نمی ماند، می شد بقیه کارها را هم در شش ماهه دوم انجام و کل موضوع فیصله میافت، اما آمریکایی ها بخش اصلی و عمده اقدامات خود را اعم از تحریم های نفتی و بانکی و قطعنامه های شورای امنیت را موکول به گام نهایی و درازمدت کرده اند و حتی حد و اندازه این درازمدت هم معلوم نیست دو یا سه یا پنج سال یا ده سال و یا بیست سال است؟ و این یعنی اینکه آمریکایی ها با اهرم تحریمهای اصلی و کم کردن قطره چکان آنها در یک پروسه درازمدت ایران را قدم به قدم وادار به عقب نشینی از برنامه هسته ای تا مرزهای صفر خواهند کرد. ما هم بدلیل نیاز مالی مان قدم به قدم در طول زمان به دنبال روی از آنها کشیده خواهیم شد، البته اگر آنها به گامها و امتیازات هسته ای ما بسنده کنند و طمع گامها و امتیازات مربوط به موضوعات دیگر ( از جمله حقوق بشر و تروریسم و ...) را طلب نکنند.

آنها در آخر موافقتنامه تصریح کرده اند که در نهایت ایران بعنوان یک کشور غیرهسته ای عضو NPT شناخته خواهد شد. آیا منظور از غیرهسته ای، غیرسلاح هسته ای می باشد و یا کشوری که چرخه سوخت و غنی سازی نداشته باشد غیرهسته ای محسوب میشود. آنها که به راحتی با مغلطه حقوق مصرح در NPT را انکار می کنند و تازه میخواهند کلمه غنی سازی را دوباره و جور دیگری باز تعریف کنند، مغلطه و باز تعریف دلخواهانه از کلمه "غیر هسته ای" برایشان سخت نخواهد بود. اساساً یکی از اشتباهات تاریخی ما که در بسیاری از قراردادها مرتکب شده ایم این است که اقدامات مشخص و عینی و روشن را از طرف خود پذیرفته ایم و اجرا کرده ایم ولی طرف مقابل اقدامات خود را با زیرکی مشروط به یکسری کلمات کلی و انتزاعی کرده که میتواند مصادیق متفاوت و نامشخص و مبهم و قابل دبه کردن داشته باشد.

• اشتباهات تاريخي كه هرگز از آن عبرت نمي‌گيريم
قراردادهای۱۹۲۱ و ترکمانچای با روسها و قرارداد ۱۹۱۹ با انگلیسی ها و قرارداد الجزایر با آمریکایی ها بعد از انقلاب و موافقتنامه هسته ای پاریس و سعدآباد و موافقت نامه هسته ای برنامه مدالیته و بالاخره موافقتنامه فعلی ژنو، که مملو از این اشتباه تاریخی است. در دوره توافق سعدآباد، ما همه اقدامات را طی بیش از دو سال انجام دادیم ولی آنها اقدام خود در به رسمیت شناختن برنامه هسته ای ما را موکول به کلمه کلی "اعتماد" کردند و آخر سر، گفتند هنوز اعتماد ما کامل نشده و برای اعتماد کامل باید کل برنامه هسته ای را بجای تعلیق، تعطیل کنید، در برنامه ی تحت عنوان مدالیته نیز قرار شد ما شش اقدام مورد نظر آژانس را انجام دهیم تا پرونده مان عادی شود، ما شش اقدام مربوطه را انجام دادیم اما آنها در موافقتنامه مربوطه اقدام خود را معطوف به کلمه کلی « رفع ابهام » کردند که آخر کار آمریکایی ها با ارائه یک سی دی، مثلاً ابهام جدید ایجاد کردند و آژانس نیز به این بهانه طفره رفت و حاضر به عادی کردن پرونده ایران نشد و برعکس شورای امنیت یک قطعنامه جدید علیه ایران صادر کرد!

در موافقتنامه فعلی ژنو نیز اقدامات ما واضح و روشن و بدون شرط در یک بازه زمانی کوتاه مدت شش ماهه لیست شده که باید فوراً انجام دهیم و تازه داور هم آژانس است که خود بانی همه مشکلات بوده و درواقع طرف مقابل ماست! اما اقدامات اصلی آنها اولاً موکول به یک دوره زمانی دراز مدت شده (نامشخص) و کلیه اقدامات خود را در گام نهائی مشروط به تحقق این کلمات کرده اند: «نگرانی ها باید کاملاً برطرف شود» (نامشخص)، « اقدامات شفاف ساز با نظارت بیشتر بطور کامل اجرا شود» (نامشخص )، حالا بعد از اینکه کلمات مبهم و دبه دار تحقق یافت چه خواهند کرد؟ «در فاصله میان گامهای اولیه و گام آخر» (نامشخص)، «گامهای دیگری از جمله «پرداختن» به قطعنامه های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت.» دقت فرمائید که در کلمات بکار رفته مانند کلمه "پرداختن" به هیچ وجه از آن کلمه "لغو قطعنامه ها" نتیجه نمی شود، «پایان رضایت بخشی بررسی موضوع» رضایت بخش برای چه کسی خواهد بود چه چیزی موجب رضایت خواهد بود؟ صرفاً "بررسی موضوع!" کدام موضوع؟ "پرداختن" به قطعنامه ها! بااینکه در مقدمه موافقتنامه تصریح شده که راه حل جامع رفع همه جانبه تحریمها را دربردارد اما در پاراگراف اجرایی بعدی تأکید شده که در فاصله میان گام اولیه و گام آخر فقط به "بررسی" آنها "پرداخته" خواهد شد.

همه کلمات و عبارات کلی و مبهم و قابل دبه کردن و موکول به محال و شامل مرور زمان کردن میباشد. بنده این اشتباه تاریخی را که بیش از یک قرن است ما مرتکب میشویم و با این حیله طرفهای مقابل سرمان کلاه میگذارند را دو سال پیش طی مقاله ای با عنوان « اشتباه صدساله » که در رسانه ها منتشر شد به دولت قبلی تذکر دادم. براساس واژگان دانشگاهی میگوئیم "مفاهیم انضمامی" و "مفاهیم انتزاعی" هم جنس نیستند و نباید متناسب دربرابر هم قرار گیرند.

اینکه گفته می شود همین‌که قبول کردند غنی سازی داشته باشیم عملاً پایه قطعنامه های شورای امنیت شکسته شد هم قابل استناد نیست، زیرا اولاً این پنج عضو نظرشان رسماً مساوی با قطعنامه های شورای امنیت نیست و باید جلسه شورای امنیت در محل سازمان ملل با کلیه اعضاء دائم و غیردائم مصوبه را حاصل نماید و رأی این پنج عضو در تأیید مصوبات هم ارز دیگر اعضا است و فقط در اعمال وتو، هرکدام حق ویژه پیدا می‌کنند و لذا تا کلیه اعضاء با این هدف ننشینند و رأی گیری و تصویب اکثریت اعضاء حاصل نگردد، خدشه ای در قطعنامه های قبلی ایجاد نخواهد شد. ثانیاً آنها هم میتوانند بگویند که ما در ژنو صرفاً با یک برنامه دریک بازه زمانی محدود جهت کاهش تدریجی غنی سازی در ایران موافقت کردیم تا آن را به صفر برسانیم و نهایتاً خواست شورای امنیت را تحقق دهیم.
آنها تلاش کرده اند متن ژنو را طوری نگارش کنند که ما نتوانیم حتی یک نقطه ی قرص و محکم پیدا کنیم که قلابمان را به آن بیاندازیم و طنابمان را از آن آویزان کنیم تا کمی بالا برویم. این درحالی است که طرفهای مقابل در تمام اطراف برنامه ی هسته ای ما غل و زنجیر و قلاب انداخته اند و امکان تکان خوردن را به ما نخواهند داد.

• مهمترين اهرم قدرت‌مان را از دست داديم
درواقع با این توافقنامه مهمترین اهرم فشار ما را از دست ما میگیرند و آن اینکه آنها هرچه تحریم میکردند اما اثری در روند توسعه و پیشرفت برنامه هسته ای ما نمی گذاشت و از این بابت همیشه رنج می بردند و همین اهرم یعنی نگرانی از رشد روز افزون قدرت هسته ای ما آنها را پای میز مذاکره کشاند. اما در ژنو موفق شدند طی شش ماه در برابر آزاد کردن چهار میلیارد دلار از پول خودمان و حدود سه میلیارد دلار اجازه فروش پتروشیمی، این قفل و بست ها را به دور برنامه هسته ای ما بزنند و خیال خودشان را برای همیشه از برنامه هسته ای مان راحت کنند.

بعد از اين دیگر ما اهرم فشار جدی نداریم تا طرف مقابل را تمكين خواسته‌هاي خودراضي كنيم تا تحریم های اصلی نفتی و بانکی را بردارند و حق غنی سازی صنعتی و نه آزمایشگاهی را در خاک ایران برسمیت بشناسند و قطعنامه ها را لغو کنند.

در واقع دوره گام اول که شامل رفع نگرانی اصلی آنهاست را کوتاه مدت کرده اند اما دوره گام دوم که دوره رفع نگرانی اصلی ماست را درازمدت کرده اند زیرا دیگر نگرانی اصلی شان در گام اول رفع شده است.

درواقع آمریکا، به دنبال آنست که صندوق دار بیت المال ما شود و در یک دوره درازمدت، مرتب ما را چک کند اگر این قفل و بست ها سفت بودند و قفل و بستهای بیشتر را هم که گفتند زدیم تا آنوقت یک کم دیگر از پولهای خودمان را که در بانکها قفل شده به خودمان آنهم قطره چکان پس دهد.

آنها سالها بود که آرزو داشتند تا یک ارتباط معنی داری بین تحریم ها و برنامه هسته ای ما ایجاد کنند و موافقتنامه ژنو درواقع برنامه مجموعه ای از مکانیزمها برای برقراری ارتباط بین تحریم های آنان و برنامه هسته ای ایران است. آمریکایی ها حتی با زیرکی در نوع واژه نگاری و پیکربندی متن ژنو، تحریم های غیرقانونی یکجانبه خود را نیز مشروعیت بین المللی بخشیده اند. در این میان مخالفت های صهیونیستها و کنگره و تحریم های جدید و گزینه نظامی و . . . . همه اینگونه موارد را آنها در چارچوب استراتژی "به مرگ بگیر تا به تب راضی شود" استفاده می‌کنند و آنها از همه این مخالفت ها یک تابلو "مرگ" در برابر ایران قرار میدهند تا برای ایران "تب" پیشنهادی آنها نجات بخش جلوه کرده و مشروعیت و مقبولیتش بالا رود. البته چون این موافقتنامه برای آنها بسیار مهم و استراتژیک است بعضاً اگر ببینند موقعیت توافق ژنو در ایران پایین آمده و تضعیف میشود هراز گاهی سعی خواهند کرد یک انعطافهایی و گذشتهایی برای تثبیت و تقویت آن در ایران انجام دهند.

درواقع آنها برای حفظ و تداوم توافق ژنو از سیاست چماق و هویج (نمیدیم ، میدیم) بطور ترکیبی استفاده خواهند کرد. بویژه آنکه اینبار در شرایط مشکلات اقتصادی ایران، اهرم پول رسانی نوبه ای به ایران را نیز بدست گرفته اند.

آنها تلاش کرده اند تا موافقتنامه ژنو عملاً از صد تا صفر را در اختیارشان قرار دهد تا ما به امید تکریم آنها چشم به دست آنها بدوزیم که چه می دهند و چه نمی دهند، اما آنها از این امکان بی نظیر و استثنایی (و به قول سولانا بسیار سخاوتمندانه) بی محابا استفاده نخواهند کرد و فرمان وگاز و ترمز را در مسیر با مهارت بکار خواهند گرفت البته علاقه اصلی شان این است که ما را به صفر برسانند اما ظرفیت پذیرش افکار عمومی ایران و برنامه هایشان برای همکاری در استراتژی های منطقه ای را در نظر خواهند گرفت شاید نقطه ای در نزدیکی های صفر و یا به کمی جلوتر بسنده کنند، درونمای آنرا در جمله ای در آخر تعیین کرده اند: همکاری بین المللی خواهند کرد برای « راکتورهای مدرن آب سبک و تجهیزات مرتبط و عرضه سوخت هسته ای مدرن و برنامه های تحقیق و توسعه» یعنی در نهایت اولاً راکتور آب سبک خواهیم داشت، ثانیاً سوخت هسته ای به ما خواهند فروخت. ثالثاً برنامه تحقیقاتی خواهیم داشت.

*‌ اجازه ندهيد راي به شما را، راي به سازش تفسير كنند
آنها سعی میکنند القاء کنند که رأی ملت ایران و روی کار آمدن جنابعالی محصول تحریم ها و فشارهای آنهاست و مردم خسته شده اند و دیگر تاب مقاومت ندارند و باید رها کرد. در حالي كه یک تقلب بزرگ است، این دو سلیقگی یک جریان طبیعی درون ملت ایران است، در زمان خلق حماسه حضور مردم در دوم خرداد ۷۶ اساساً مسأله هسته ای و تحریم هایش وجود نداشت آن زمان مردم از امروز هم قویتر رأی به "تغییر" دادند. معمولاً هر هشت سال مردم خواهان تغییر می‌شوند و به کسی که بیش از دیگر کاندیداها سمبل تغییر و متفاوترین نسبت به ۸ سال گذشته باشد رأی میدهند. یک نگاه به رؤسای جمهور در چند دوره گذشته این وضعیت را نشان میدهد. در آمریکا هم بطور عموم اینطور است، محافظه کارها و دمکرات ها جابجا می‌شوند.

جنابعالی بعنوان سمبل جریان تدبیر گرائی، آزادی و اندیشه گرائی ، خردورزی و سیاست ورزی روی کار آمده اید. ما باید نشان دهیم که با تکیه بر تدبیر و سیاست ورزی، قویتر منافع ملی را تأمین میکنیم و این تصور که سیاست ورزی و مذاکره حاصلی جز وادادگی و از دست رفتن منافع ملی ندارد را باید از بین ببریم. احمد قوام در بدترین شرایط و وخیم ترین اوضاع ایران اشغال شده نشان داد که سیاست ورزی هوشمندانه و فداکارانه تا چه حد میتواند کشور را نجات دهد و بطور کامل منافع ملی را تأمین و از آن صیانت نماید. براین اساس از جنابعالی بعنوان رئیس جمهور کشوری قدرتمند با پشتوانه ای از رأی قاطع ملت انتظار است که بدون ملاحظه دولتمدارانه با یک نگاه صرفاً علمی و تخصصی بویژه قبل از شروع مذاکرات اجرائی، موضوع، مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد و در صورت لزوم در مذاکرات بعدی بدان توجه گردد.

هدف اینجانب بعنوان یک کارشناس از نگارش این نامه صرفاً تلاش برای رمزگشایی از نیات حریف و مساعدت برای دیدن مشکلات و سنگلاخهای احتمالی راه پیش رو و باز شدن باب یک بررسی کارشناسانه در سطح ملی به منظور صیانت از منافع ملی و رشد و اعتلای روند تدبیر گرائی، خردورزی، آزادنگری، اندیشه ورزی و سیاست ورزی صلح جویانه ی توأم با هوشمندی در کشور بوده است. امیدوارم مانند حریف، ما نیز از انتقادات، نه بعنوان عامل تضعیف کننده بلکه هنرمندانه در مدلی حرفه ای برای تقویت دیپلماسی بهره برداری نمائیم.

با تقدیم احترام - ناصر نوبری ۱۶/۹/۱۳۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رسول
با توجه به بخش اول پروتکل ایران اصلا حق غنی سازی حتی زیر 5% را هم ندارد بدلیل اینکه ایران قادر نیست عملا ثابت کند به غنی سازی احتیاج دارد چون در ایران فقط نیروگاه بوشهر و راکتور هسته ای تهران نیاز به اورانیوم غنی شده دارند.
1- در مورد نیروگاه بوشهر که روسها تعهد نموده اند تا ده سال سوخت آنرا تامین نمایند.
2- اورانیوم راکتور تهران نیز طی سه سال گذشته تولید شده و تا چندین سال کفایت می نماید.
قسمتی از بخش اول توافقنامه:
"غنی سازی زیر ۵% ایران نیز در تمام موارد فوق به موافقت طرف مقابل مشروط میشود، یعنی ما باید تعریف آنها را در مورد غنی سازی بپذیریم، ما باید با نظر آنها در مورد اینکه اساساً ایران تا چه حد عملاً به غنی سازی نیاز دارد توافق کنیم ."
خب اگه اورانيوم به حد کافي داريم ديگه چرا بيشتر غني کنيم؟ مهم توانمنديشه که داريم. هر موقع هم نياز داشتيم غني ميکنيم. بايد بهانه را از طرف مقابل بگيريم.
Iran, Islamic Republic of
این یعنی نقض حاکمیت ملی و سیاسی و استقلال ایران.واي برما آيندگان درمورد ما چه قضاوت خواهند كرد؟خيانت ...!
علی
United States
خب عزیز من یعنی ما دیگه هیچ وقت نمی خوایم پیشرفت کنیم؟
تازه بالاخره این ذخیره ها تموم میشه بعدش چی ؟ اون وقت اگه گفتن شما نیاز ندارین چون ما بهتون می فروشیم چی ؟
غیر از اینه که باید بشیم گدای در خونه امریکا و اسراییل؟!
علی
یه کم دوستان ارزشی بدون توهین توضیح بدن اصولاً تکنولوژی حداقل 70 سال پبش کجاش پیشرفت هست. مثل این هست که با افتخار توی دنیا بگیم که به تکنولوژی ساخت تلویزیون لامپی دست یافتیم.
حسینی
با سلام بر همه دلسوزانی که علیرغم تهمت های دولت تدبیر و امید حقایق را می شکافند

خدا را شکر که هنوز دیپلمات هائی هستند که غیرت ملی را بر خوش وبش های دست های با روپوش مخملی ترجیح می دهند.

باعث تاسف است که رئیس تدبیر و امید به ازای چرخش زندگی مردم حتی موضع قوام را هم رعایت نکردند.

کاش دولتمردان که مهمترین اقدام صد روزه خود را گشایش سیاسی نامیده اند به خود آیند و کمی تدبیر از نوع اسلامی آن به خرج دهند!!!
Austria
چرا اشاره نمی کنید در سال 82 هم این شرایط رقم زده شده بود و عده ای ضمن تفاهمات اتمی با خارجی ها، دنبال ریاست جمهوری کارگزاری در مقابل اصلاح طلبی بودند (تیم مذاکره کنندگان آن موقع را کمتر کسی به آقای خاتمی منصوب می دانست) اما بخاطر زیاده خواهی غربی ها و همچنین زرنگی مدعیان متوهم عدالت و خدمت و مهرورزی، این نیت عملی نشد. باید دید چه کسی یا کسانی دنبال ریاست جمهوری کارگزاری بودند؟! و به تعبیر شما نگذاشتند مثل آمریکا عمل شود (یعنی شبه محافظه کاران با این مأموریت آمدند که اصلاح طلبی را نابود کنند نه آنکه کار مملکت را پیش ببرند واصولگرایان هم نمی دانم چرا تن به این معادله دادند؟) همان ها راه فعلی را بنیاد گذاشتند و پاسخگو هم نیستند. البته ناگفته نماند در شرایط فعلی، توافقات کنونی اتمی مجموعا مثبت قابل ارزیابی است چرا که راههای دیگر فقط در زمینه مشارکت وسیع سیاسی میسر هست و حالیه با پیچیدگی های موجود، باور به امکان مشارکت زمانبر خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
البته سیاست کلی اصلاحات تنش زدایی بود که این سیاست در عملکرد تیم هسته ای ایران مشهود بود
مجید
خودت فهمیدی چی نوشتی؟
رفیق این خوش و بش هایی که سران5+1کردند و از اون خوشحالیشون بدون که یک کلاه گشادی سرمون رفته !!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آخرش نفهمیدیم راه بازی برد-برد یعنی چی؟
مگه کسی سر حق مسلم خودش بازی می اندازه؟
سيدحسين پيام
بله . ..... از از جمله افرادي بودند كه با سياست و تدبير جنگ را از ايران دور كردند و البته سرزمين هاي زيادي از ايران را به اجنبي ها تقديم كردند.
بازی ذلیلانه!
محمد
آقای نوبری این گوی واین میدان بفرمایید شما مذاکره کنید ببینیم به کجا می رسید
اقای جلیلی این زحمت رو کشیدن و دیدید نتیجش 19هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصدی و تولید کیک زرد و امثالهم بود
Iran, Islamic Republic of
دست شما درد نکنه که گوی و میدان رو بخشیدی به ایشون!!
علی زاده
گل گفتی.....
مرگ بر ضد ولایت فقیه
بسمه تعالی
با توجه به پیچیدگی دشمنان ما که همگی اینبار در کنار هم همانند گذشته قرار گرفته ولی در یک صحنه به ظاهر دیپلماتیک و عدم پایبندی آنان به اصول ثابتی در مواجهه با حریف به نظر می رسد تحلیل ایشان که از دیپلمات های با سابقه تحلیل دقیقی است که امید است سکانداران مسئول این موضوع با هوشمندی بتوانند منافع ملی را تامین کنند البته روشن است که زوایای پنهان این توافقنامه دیر یا زود آشکار خواهد شد اما با توجه به نظر رهبر انقلاب که فرمودند من خوشبین نیستم ضرورت این هوشمندی بسیار بیشتر یم شود چرا که اگر خدای ناکرده دام حریف و کید آنان را تشخیص ندهند با لعن و نفرین آیندگان مواجه خواهند شد. امید است چنین نباشد و کشور این مرحله بسیار سخت را همانند مراحل گذشته و با اتکال به حضرت حق و استفاده ازظرفیت دانشمندان خود همچون شهید شهریاری و مصطفی روشن پشت سر بگذارد.
حالا ببینید...این آقا که سیر تا پیاز باند نیویورکی ها را می داند ....
شماها و این به اصطلاح دیپلماتتون آب بریزید اونجایی که داره میسوزه.......
چه تجربه ای داری چشم!!!!
بیشتر از این نباید از بیان وادبیات شماها توقع داشت.
آره راست میگی ما تا دقیقه 89 جلو بودیم ولی در دقیقه 90 همه چیز را با بی تدبیری از دست دادیم و به اصطلاح باختیم که صداش بعداز 6 ماه در میاد
Iran, Islamic Republic of
من فکر میکنم این بازی جلیلی ها بود که فکر کنیم ما در دقیقه 89 هستیم وگرنه کشورهای جهان چه با خواست خودشون یا با زور دیگری، ما رو تا قیام قیامت و از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تحریم میکردن و ما بالاخره مجبور به تسلیم بودیم که امروز من به صراحت میگم که ما تسلیم شدیم و من از این تسلیم راضیم چرا که راهی جز این نبوده و زمان فیلم های هندی با تک قهرمان هم گذشته
دقیق و زیرکانه بود.این بحث ها باید قبل از توافقات صورت بگیره نه بعدش!
میشه توافقنامه ژنو رو لغو کنیم؟
احسنت دقیقا حرف دل ما رو زدید.
.... مسکن شیاف رو نداره و به هر داروخانه که میرین مگن پیدا نمیشه باید چکار کنیم. بسه اینهمه... آمار ساخت ال و بل ...ما هم میدونیم اونا هم میدونند فکرکنم شما هم میدونین
روحانی امروز درشهیدبهشتی حرف دلش رو زد: سانتریفیوژ باید بچرخد ولی چرخ اقتصاد مردم هم باید بچرخد.پشت این حرف خیلی چیزاست
شهروند طبری
با سلام
سخن آقای روحانی مصداق بارز کلمة حق یراد بها الباطل است! چرخ اقتصاد مردم با برگرداندن بیت المال از تمام کارگزاران خائن به بیت المال ونوکرانشان خواهد چرخید! اگر دله دزد ها را بگیرند اگر کارخانه های به یغما رفته مستضعفان را برگردانند اگر قدری به فکر آخرت باشند و دزدی نکنند می توان چرخ اقتصاد مردم را چرخاند! آی مردم انرژی هسته ای بهانه ای بیش نیست! ما می توانیم بدون اتکا به بیگانه زندگی کنیم اگر خودی ها دزدی نکنند واگر خودی ها بزدلی ننمایند
دیپلمات مطرح؟
پیروز
شما نمیخواد به دیپلمات مطرحش گیر بدی جواب منطقی بده بگو کجاش اشتباهه شما وقتی این تاسیسات رو که چندین میلیارد دلار برای اونا هزینه شده بندازی کنار جواب مردم رو چی میدی این تاسیسات مال دولت قبل که نبوده شما کور کورانه داری نظر میدی مال دولتهای قبل هم بوده یعنی پشت این تاسیسات تفکرات علمی بوده اساتید درجه یکی از ما شهید شدند یعنی این ترورهای دانشمندان ما نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز اتفاق افتاد حتی توی رشته های دیگه هم دانشمندان ما رو کشتند لطف کنید ملی و وطن دوستانه نظر بدین ماهمه از این توافق یا ضرر میکینیم یا منتفع میشویم خارج از ایران که نیستیم
رضا
احسنت..دقیقا! تا الان کجا بودن ایشون و چه کارها کردند؟!!!
Iran, Islamic Republic of
ای ول
United States
.... وضع مملكت از اين بهتر نخواهد شد . زمانى مذاكره كنندگان ما ميتوانند با قدرت و صلابت از حقوق ملت در عرصه جهانى دفاع كنند كه مردم سالارى به معناى واقعى كلمه در داخل تحقق يابد
علی مینایی
United States
دیگه خیلی گیر ندید
اینا الان به دنبال اینن که سران فتنه رو اتهامتشونو هاپولی هاپو کنن این کارا که دیگه جای خود
امروز مگه جواب روحانی به دانشجویان درباره اون دوتا فتنه گر خائن رو ندیدید؟
احمد
اشك ريختم ودارم غصه مي خورم از سادگي اين مردم بي آلايش.خدايا تو رحم كن.
در اون توافق فقط روسیه مقابل ایران بود نه شش کشور و دهها کشور حاشیه! اینبار یک گرگ بر این بره حمله نکرد بلکه گرگهای زیادی این بره را محاصره کردند که راهی بجز این نبود و دعا کنید همینطور پیش برود وگرنه همه چیز را ( نه فقط هسته ای !! ) از دست خواهیم داد.......................
احسنت واقعا تحليلي عالمانه بدون تعصب بود
خدا حفظش كند
چرا وزارت خارجه از تجربه اين كارشناسان مجرب استفاده نميكند؟؟؟؟؟؟
علي
بله اين توافق با غرب ابهامات زيادي دارد كه در مقاله بالا به خوبي بعضي از نارسايي هاي آن مطرح شده است.
مصطفی
من موندم نوه های ما درباره این توافقنامه ننگین 50 سال دیگه چی میگن؟
عالی بود
آقای نوبری از تحلیل منصفانه، دقیق و علمی جنابعالی لذت بردیم. پایدار باشید.
از شیراز
Iran, Islamic Republic of
با سلام عزیزان لطفا مقاله فوق را چند بار بخوانیدواگر میتوانیدآنرا پرینت کنیدتا برای خودیک فایل(تاریخی)داشته باشید.واماآقای نوبری روی نکات حساس و مهم دست گذاشته اند .طرفهای غربی تعمدا از کلمات وجملات چند پهلوو فابل تفسیر استفاده کرده اندآنها از 50 نفر حقوقدان سیاسی برای نوشتن این توافقنامه استفاده کرده اند وزنجیرنامرئی رابگردن ایرانیهاانداخته اند تا هرگاه اراده کردندبرای گرفتن امتیازبیشتر آنرابکشند.درودبه آقای نوبری وتمام دلسوزان وطندوست
محمد
با سلام به هر حال باید بپذیریم روش و منش این دولت با روش شما که همان روش آقای احمدی نژاد است متفاوته
همه اینایی که میگی اگه بشه چی میشه ولی وقتی قبول نمیکنند چی؟ اگه واقعا اینایی که میگی شدنیه پس چرا جلیلی شونصد دفعه جلسه گذاشت وحتی یک قدم جلو نرفت. نشستی دور گود ومیگی لنگش کن!!
یه دوست
همین فرداست که روحانی بیاد و بگه:
انقلاب باشد! ولی مردم نان میخواهند!!!!!!!
"مردم خسته شده اند و دیگر تاب مقاومت ندارند"

مردم خسته نشده اند و در زمان دفاع مقدس شرایط بسیار سخت تری را با جان و دل برای تحقق آرمانهای انقلاب تحمل کردند. اما..

آن زمان هفته ای یک اختلاس رونمایی نمی شد، اختلاف سطح زندگی اینقدر زیاد نبود و مسوولین ساده زیست بودند و...
Iran, Islamic Republic of
لذت بردم از این همه دقت و تیز بینی شما. متاسفانه چنین مشاهده می شود که به حرفهای شما توجهی نخواهند کرد و بعد از شش ماه که خیلی چیز ها را از دست دادیم دیگر دیر خواهد شد و برگی ننگین بر تاریخمان اضافه خواهد شد.
خدا نبخشه اونی رو که که تو دهن مردم انداخت که نونشون در تعطیلی مراکز هسته ای است تا رانت خواران و سوءاستفاده کنندگان از بیت المال به کارشون مشغول باشن و مردم هم دنبال نخود سیاه (همون تعطیلی مراکز هسته ای)
Iran, Islamic Republic of
چرا بعضی افراد نمی خواهند مردم پس از سالها بدبختی کمی روی آرامش را ببینند
اسدی
Iran, Islamic Republic of
دیپلمات کار کشته!!! تا الان کجا بودی ؟
تنها
احتمالا تا الآن سر جاش بوده ولی الان گوشه خونه
نکته بین
احسنت!! اگر کارکشته بودی پس کو نتیجه کار؟؟!! پس چرا حالا که در منصب کار نیستی نامه نگاری میکنی؟!!....
Iran, Islamic Republic of
حتی رای دهندگان منصف به روحانی نیز از وادادگی او و تیم چشم به دهن آمریکائیها نگرانند.
حمید
Iran, Islamic Republic of
احسنت نقدی بسیار دقیق وفنی بود.
ای کاش دولت تدبیر وتیم مذاکره کننده که توهم فتح الفتوح را دارد هم یک مقدار تدبیر درمذاکرات به خرج می دادند
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی این مطالب برای عبرت آموزی برای کسی است که هم تاریخ بداند و هم بذاند شمشیر کوتاه در دست مرد با ایمان برندگی آن بارهاو بارها برنده تر از تیغ تیز در دست سست اراده است درغیر این صورت برق سلاح های پیشرفته تر دشمن او را چنان می ترساند که موشک و سلاح خودی را هیچ می پندارد اگر تاریخ دان و نظامی (سرهنگ) نباشی آشنایی به حقوق و سیاست در مذاکرات کفایت نمی کند و در تارهای عنکبوتی حیله دشمن گرفتار می شوی نوشته ای برایت تنظیم می کنند که راه فرارنداشته باشی یادمان نرود تنها ترین سردار سبط اکبر (ع) در نرمش قهرمانه خود ورق سفید امضا را معاویه داد و متن همیشه ماندنی را امام نوشت پیمان شکنی معاویه در تاریخ ماند و لعن و نفرین ها و مظلومیتی به طول همه تاریخ .. اما اینجا با وجود آنکه تنها نیستیم و دلاورانی افتخار آفرین داریم بسیاری از مواضع خود را با متن دیکته شده دشمن به امید بدست آوردن صلح دانسته یا ندانسته از دست دادیم اگرچه این بیانیه است و قرار داد امضا شده نیست اما مواظب باشیم تا دیر نشده به کوه استراتژیک مسلط بردشمن دو باره صعود کنیم البته این کار مستلزم آن است در خود احساس ضعف راه ندهیم
جعفر
سلام
راستی یک بنده خدایی هی پز می داد حقوق خوندم. حقوق خوندم... حقوق بلدم .. هی دم از بلدم ..بلدم می زد نمی دونم این همه حقوق خوندن و مدرک دکترا گرفتن از دانشگاههای خارجی از این متنی که نوشته شده چیزی سر در میارن یا نه . اگر میارن که وا اسفا و اگر هم سر درنمیارن واحسرتا ضمنا توصیه من به ایشون اینه که هی نگه بلدم بلدم .. هی نگه حقوق خوندم حقوق می دونم حقوق بلدم
حسن اکبر خان
راست میگه توصیه من هم به ایشان این است که هی نگه بلدم بلدم بلدم ...یکدفعه یکنفر مثل این بابا پیدا میشه یه حرف حسابی میزنه بعدا معلوم میشه طرف هیچی بلد نبوده و حقوق دان هم نیست فقط مثل اون قبلی هی شعار میده
Iran, Islamic Republic of
رای به دکترروحانی ، رای به صداقت و شجاعت و تدبیربود و خواهد بود . هیمشه به این دولت و شخص رای خواهیم داد تادشمنان ملت ازخشم بترکند و نابود شوند انشاء الله .
سعید
Iran, Islamic Republic of
فعلا که به همین زودی دشمنان خوشحال شدند
احمد
بسته پیشنهادی غرب در پایان دولت هشتم (اصلاحات!) که دوره ریاست آقای روحانی در شورای امنیت ملی بود با تحقیر وذلت هرچه تمامتر در پاسخ تعطیل داوطلبانه تمام تاسیسات هسته ای به ما دادند اما با جسارت انقلابی و شجاعانه دولت بعد به بازگشائی و توسعه حیرت انگیز رسید و این دولت تدبیر ! با تدبیری عالمانه وبهت آور !دوباره ما را به نقطه قبل (تعطیل عملی تاسیسات هسته ای ) رهنمون خواهند شد !! و این یعنی انتخاب غلط و علامت و سیگنال دادن به دشمن که ما در مقاومت کم آوردیم !
حسینی
Serbia
متاسفانه از سیاستمداران ودیبلماتهایی که دانسته یا ندانسته مرتب نیروهای نظامی وانتظامی وتوان نظامی رابی اهمیت وبی ارزش جلوه می دهند بیش از این نمی توان انتظار داشت
Iran, Islamic Republic of
جناب آقاي نوبري اينكه مسائل هسته اي دردنيا سياسي شده و يك مشت آدمهاي زورگو در شوراي امنيت وآژانس وديگر مجامع بين المللي با آنها همراهي ميكنند وخون ميليونهاانسانهاي بي گناه راميريزند وصداي مظلوميتشان را هيچ گوش شنوايي نيست چه بايد كرد يا بايدايران وارد اين بازي نميشد وبه تحكيم روابط وحفظ نيروهاي خود مي پرداختد وبابرنامه و قدرت بيشتري به مبارزه مي پرداختند كه ما پشتوانه مردمي داريم وازلحاظ دفاعي هم پيشرفتهايي هم داشته ايم ولي با شعار دادن وقهرمان بازي نميتوان به جنگ آدمهاي بي منطق رفت باتفكر وروشهاي مديريت وبرنامه ريزي مدون وبا در نظر گرفتن شرايط فعلي كشور كه طي يك دهه اخير برآ ن رفته درنظرداشت .شماهيچ راهكاري ارائه نفرموديد براستي اگر شماوديگر دوستان كه اين اشكالات را ميگيريد اگر درآن حالو هواي جلسات فشرده بوديد چه برخوردي ميكرديد مگر شما وديگر دوستاني كه همچون شماانتقاد ميكنيد در يك دهه اخير مسئوليت نداشتيد. جواب خودتان را خودتان بدهيد وبا دولتمردان فعلي جهت ارتقاي كشور وسربلندي مردم عزيز همت كنيد.
مهدی مرحبی
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب یا خانم میدونید در توافق نامه ژنو باز دیپلمات های ایران سر امریکا وهمه 5+1 رو شیره که چه عرض کنم کلاه گذاشتن اونم چه کلاه گشادی بند که برای حق غنی سازی گذاشتن در توافق نامه که به امضا همه اعضا رسید نوشته که ایران تمام فعالیتهای هسته ای طبق ام پی تی در منشور ام پی تی حق غنی سازی اورانیوم برای همه کشورهای عضو قانونیه به این میگن بازی با کلمات به راحتی امریکاییها کیش ومات شدن وایران حق غنی سازی اورانیوم رو در داخل کشور گرفت قانونی نه با عربده کشیدن وهارتو پورت کردن توخالی دکی احمدی نژاد دیپلماسی موفق یعنی این زنده باد دکتر ظریف.
v
قسمت دردناکش اینه که در مقابل هیچی جز چند تا فحش از غربیا دریافت نکردیم فقط میدونم بچه های بیچارمون هیچ آینده ای ندارن!
خدا پدر جلیلی رو بیامرزه این ننگنامه رو گذاشتن جلوش حاضر به خیانت نشد!