شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ترافیک سفر روسای کشورها به ایران

شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 477998
پس از توافق برجام میان ایران و 1+5، روسای جمهور کشورهای جهان ضمن سفر به ایران از روحانی برای حضور در کشورهای خود دعوت به عمل آوردند.
ترافیک سفر روسای کشورها به ایران
به گزارش  جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و بدنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه بیست و سوم تیرماه سال جاری در وین میان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني در گفتگوی تلویزیونی و رادیویی خود در همان روز با ابراز خرسندی از توافق انجام شده ميان ايران و شش قدرت جهانی در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک، اظهار داشت: امروز صفحه جديدی در تاريخ کشور و انقلاب ورق خورده است و آغاز امور در اين صفحه بر اين مبنا استوار است که براي معضلات جهانی مي توان راه‌حل‌های کم هزينه‌تر و مسيرهاي کوتاه‌تر پيدا کرد.

رييس جمهور با اشاره به اينکه امروز مذاکرات هسته‌ای ميان ايران و شش قدرت جهاني به نقطه جديدي رسيده است، گفت: امروز پس از دوازده سال که همراه با نشر توهماتي از سوي قدرت ها عليه جمهوري اسلامي ايران در افکار عمومي جهانيان بود، فضا عوض شده است.

بلافاصله پس از توافق برجام، روسای جمهور کشورهای مختلف جهان برای گفتگوی تلفنی با روحانی و سفر به ایران و دیدار با رئیس‌جمهور و مقامات ایرانی شوق زیادی از خود نشان دادند و سفرهای خود را به ایران آغاز کردند.

در ابتدا روسای جمهور کشورهای مختلف طی تماس تلفنی با روحانی، توافق برجام را به ملت ایران تبریک گفتند و سپس سفر هیئت‌های سیاسی با ریاست وزاری خارجه کشورها به ایران صورت گرفت.

* «آلماس بیگ آتامبایف» رییس جمهور قرقیزستان اولین رئیس‌جمهوری بود که بعد از توافق برجام و در 14 شهریورماه در صدر هياتي بلندپايه وارد تهران شد که پس از ديدار خصوصي و مذاكرات هيات‌هاي عالي رتبه ايران و قرقيزستان، ٨ يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري به امضاي مقامات و مسوولان بلند پايه دو كشور رسيد.

* سپس سه روز بعد و در 17 شهریورماه تهران میزبان رئیس‌جمهور اتریش بود که مراسم استقبال رسمی از «هاینس فیشر» رییس‌ جمهور اتریش با حضور  حسن روحانی در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعد آباد برگزار شد و بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی، مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش برای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری های خود 4 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

* ایران در دوم آذرماه میزبان سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) بود و روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان و نخست وزیر الجزایر در حاشیه حضور در این اجلاس ضمن دیدار با روحانی، توافق‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مذکور امضا شد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركمنستان در راستاي تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری های دوجانبه، 9سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

* در این میان حضور رئیس‌جمهور روسیه پس از 8سال در ایران از این جهت حائز اهمیت است که مسکو در زمان سکانداری پوتین به جمع هفت قدرت برتر اقتصادی ملحق شد، همچنین این سفر در شرایطی صورت گرفت که اوضاع منطقه مخصوصا سوریه حساس بود.

ایران و روسيه در حاشيه اجلاس مجمع كشورهاي صادركننده گاز و در راستاي تعمیق و تحکیم همکاری‌های مشترک، ٧ سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند، این اسناد همکاری در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌ جمهور کشورمان و ولاديمير پوتين رییس‌ جمهوری روسيه، توسط مقامات عالی رتبه دو کشور امضا شد.

سند توافق دوجانبه بين دولت‌های جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه براي تسهيل متقابل شرايط رفت و آمد اتباع دو كشور، یکی از مهم‌ترین اسناد همکاری امضا شده میان ایران و روسیه بود.

* سوم بهمن‌ماه بود که رييس جمهور ايران در مجموعه فرهنگی - تاريخی سعدآباد تهران از "شی جين پينگ"، رييس‌جمهور خلق چين به طور رسمي استقبال كرد.

گسترش و تعمیق بیش از پیش مناسبات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران و پکن، از جمله اهداف دیدار رسمی "شی جین پینگ" از جمهوری اسلامی ایران بود.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در راستای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌های مشترک 17 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضاء کردند که این اسناد همکاری در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی و "شی جین پینگ"روسای جمهوری دو کشور، توسط مقامات عالی‌رتبه دو کشور امضاء شد.

* همچنین «جان دراماني ماهاما»، رييس جمهور غنا در 25 بهمن‌ماه به ایران آمد و بعد از گفتگو و رایزنی با روحانی رئیس‌جمهور ایران، 3 سند همکاری میان این دو کشور امضا شد.

برنامه اقدام مشترك در زمينه همكاري هاي كشاورزي بين دو كشور توسط وزير جهاد كشاورزي ايران و وزير كشاورزي غنا و يادداشت تفاهم همكاري هاي استاندارد بين دو كشور توسط رييس سازمان ملي استاندارد ايران و وزير امور خارجه غنا به امضا رسيد.

لازم به ذکر است، رئیس‌جمهور غنا برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد.

 * رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در ادامه سفر روسای جمهور کشورها به جمهور اسلامی ایران، روز سه‌شنبه چهارم اسفندماه به تهران آمد و در کاخ استقبال مورد استقبال روحانی قرار گرفت.

برای توسعه و شتاب‌بخشیدن به سطح همکاری‌های مشترک میان ایران و آذربایجان  یازده موافقتنامه و یادداشت تفاهم همکاری  توسط مسئولین و مقامات ارشد تهران و باکو در حضور روحانی و الهام علی‌اف، امضا شد.

* در هفته گذشته نیز، تهران میزبان "یوهان اشنایدر آمان" رییس جمهور کنفدراسیون سوئیس بود که توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه‌، منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری قضایی و فرهنگی میان تهران و برن، از جمله اهداف سفر سه روزه رییس جمهور سوئیس به جمهوری اسلامی ایران بود.

در نتیجه سفر سه روزه "اشنایدر آمان" به ایران، جمهوری اسلامی و کنفدراسیون سوئیس در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که دو کشور برای توسعه و نهادینه کردن یک چارچوب همکاری مشترک و دراز مدت در حوزه های دوجانبه، ‌منطقه‌ای و چندجانبه، یک نقشه راه تدوین کرده اند.

اما درخواست سفر روسای جمهور کشورهای مختلف به ایران بعد از توافق برجام همچنان ادامه دارد و محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه (یازدهم اسفندماه) گفت: بعد از توافق برجام روسای جمهور کشورها یکی پس از دیگری به ایران میایند و همچنین رئیس‌جمهور ما را با احترام به کشورهای اروپایی دعوت می‌کنند.

درخواست کشورهای اروپایی برای سفر هیئت‌های بلندپایه دولتی به جمهوری اسلامی ایران، سبب افزایش مناسبات سیاسی و تجاری میان ایران و کشورها شده و شکوفایی اقتصادی را به دنبال دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *