جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

شروط لابی صهیونیستی برای توافق هسته‌ای

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۴۰
کد مطلب: 425646
لابی صهیونیستی «آیپک» در بیانیه‌ای ۵ شرط برای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ تعیین کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، لابی صهیونیستی «آیپک» با انتشار گزارشی خواستار رعایت ۵ شرط به عنوان شروط توافق هسته‌ای با ایران شده است.

در بیانیه «آیپک» از کنگره آمریکا خواسته شده دیپلمات‌های آمریکایی را برای رسیدن به «توافق خوب» با ایران تحت فشار قرار دهند. این لابی، پنج شرط زیر را تعیین کرده است:

۱- بازرسی و راستی‌آزمایی:

بایستی به بازرسان، دسترسی نامحدود به سایت‌های مشکوک داده شود. توافق خوب باید از اصل بازرسی‌های "در هر کجا و هر زمان" که شامل تمامی تأسیسات نظامی ایران می‌شود، حمایت کند.

۲- ابعاد نظامی احتمالی (PMD)

ایران بایستی درباره تمامی تلاشهای خود برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای خود توضیح دهد. توافق خوب بایستی ایران را به مشخص کردن تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود ملزم کند.

۳- تحریم‌ها

رفع تحریم‌ها باید تنها بعد از اثبات پایبندی ایران به تعهداتش آغاز شود. توافق خوب بایستی تحریم‌ها علیه ایران را بعد از پایبندی این کشور به تعهداتش رفه کند. علاوه بر این، هر توافقی باید تبعات روشن و فوری نقض توافقنامه توسط ایران را مشخص کند.

۴- دوام‌پذیری

توافق هسته‌ای خوب باید از تبدیل شدن ایران به کشورش در آستانه هسته‌ای جلوگیری کند. چارچوب توافق اعلام شده محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال برمی‌دارد و بعد از ۱۲ تا ۱۳ سال به ایران زمان گریز دائمی می‌دهد. توافق باید توانمندی‌های هسته‌ای ایران را به نحوی محدود کند که تحقیق و توسعه را شامل شود و در طول زمان نشان دهد که ایران به دنیال سلاح نیست.

۵- نابودی زیرساخت‌های هسته‌ای

توافق خوب باید از ایران بخواهد تا زیرساخت‌های هسته‌ایش را برچیند و ذخائر این کشور را به گونه‌ای از بین ببرد که تهران نه از مسیرهای اورانیوم و نه پلوتیونیوم به بمب دسترسی نداشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *