دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

معرفی بانفوذترین لابی‌های صهیونیستی

يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۴۸
کد مطلب: 255363
لابی قدرتمند صهیونیستی موسسات بسیار منحصربه‌فردی را برای نفوذ در کنگره ،رییس جمهور،رسانه‌های جمعی و افکار عمومی آمریکا البته با حمایت مستقیم اسرائیل دارد.

به گزارش جهان به نقل از فارس، لابی اسرائیل یکی از با نفوذ‌ترین گروه‌ها در آمریکا است که دارای موسسات بسیار و منحصر به‌فردی در آمریکا است و برای نفوذ در کنگره، ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها، رسانه‌های جمعی، موسسات مذهبی و افکار عمومی آمریکا البته با حمایت اسرائیل تلاش بسیاری دارد.

بنابر این گزارش، این لابی نقش عمده‌ای را در شکل‌گیری و حفظ اسرائیل و ادامه اعمال نفوذ بر سیاست خارجی آمریکا بازی کرده و البته غالبا بر منافع ملی و امنیت آمریکا لطمه وارد کرده است.

*لابی صهیونیستی، جنگ افروز و پیشرو در اسلام هراسی

این لابی بر آغاز جنگ آمریکا بر علیه عراق نقش عمده‌ای داشت و از هواداران حمله به ایران است و نقش به‌سزایی را در اسلام هراسی در آمریکا ایفا می‌کند.

این لابی یکی سازمان متحد نیست بلکه از موسسات مختلف و متنوع با دستورکاری‌های مختلف شکل گرفته است. برخی از آن‌ها در دیدگاه‌های سیاسی اختلافاتی با هم دارند اما همگی در خدمت گسترش دیدگاه خطرناک حمایت از اسرائیل با کمک رسانه‌های آمریکا و دولت این کشور هستند.

در این بین به‌معرفی برخی از مهم‌ترین لابی‌های اسرائیلی پرداخته می‌شود.

 

* کمیته امور آمریکا، اسرائیل یا آیپک

«آیپک» برجسته‌ترین لابی در آمریکا به نمایندگی از اسرائیل است. نفوذ این نهاد به حدی است که مجله « فورچون» از آن به عنوان دومین لابی قدرتمند در آمریکا یاد کرده است.

آیپک غالبا برای اعضا کنگره آمریکا قوانینی را می‌نویسد و اکثریت فوق‌العاده زیادی از نمایندگان هر دو حزب به‌طور معمول آن‌را تایید می‌کنند.

 

* حضور سران دولتی در آیپک و اعلام وفاداری به اسرائیل

این لابی سالیانه 60 میلیون دلار درآمد دارد و حدود 2 تا 3 میلیون دلار از آن را در کنگره هزینه می‌کند. از نقاط جالب توجه مجمع عمومی آیپک است که سران دولتی وابسته به دو حزب عمده آمریکا در آن شرکت کرده و وفاداری خود را به اسرائیل اعلام می‌کنند.

آیپک در فعالیت‌های انتخاباتی مشارکتی ندارد اما در عوض از شبکه مالی تشکیل یافته از سی کمیته فعالیت سیاسی  موسوم به « پک» بهره می‌جوید .

تنها چند موسسه همچون «متحدین اسرائیل»، «متحدین جهانی اسرائیل» در این بین دارای اسامی و دستور کاری مشخص هستند و بقیه دارای نام‌های نامانوسی چون «کمیته اقدام ملی» یا «هارتلند پک» می‌باشند.

 

*رشوه‌های آیپک به کنگره برای تصویب قوانین همگام با اسرائیل

آیپک با کمک این نهادهای وابسته جهت اعمال نفوذ در کنگره آمریکا تا 300000 هزار دلار هزینه می‌کند. در سال 1996 یک کتاب فاش نمود که این لابی قدرتمند دارای 78 پک (زیر مجموعه) در داخل آمریکا است که با هزینه کردن بیش از 5.5 میلیون دلار رشوه به اعضا کنگره برای رای دادن به نفع اسرائیل تلاش می‌نمایند.

 

*مجموعه سازمان‌های رایزنی یهودی، آمریکایی

این گروه متشکل از 51 سازمان صهیونیستی هوادار اسرائیل و با رویکرد متمرکز بر ایران است که درآمد سالیانه 2.2 میلیون دلاری را در سال 2011 داشته است.

 

*نشانه گرفتن قوه مجریه آمریکا

تمامی اعضای این نهاد موسوم به COP عضو هئیت مدیره آیپک  هستند. این سازمان تمرکزش بر قوه مجریه است در حالی که آیپک بر کنگره نفوذ دارد.

 

*بنیاد آموزشی آمریکا، اسرائیل

این بنیاد از نهادهای تابعه آیپک است که جهت سفر نمایندگان کنگره به اسرائیل هزینه می‌کند. 81 عضو کنگره وابسته به هر دو حزب آمریکا در ماه اوت سال 2011 با کمک این نهاد که موسوم به AIEF است به اسرائیل سفر کردند. بودجه سالیانه این بنیاد بیش از 26 میلیون دلار است و «ریچارد فیش‌‌من» ، مدیر اجرایی آن به‌طور رسمی پولی نمی‌گیرد اما سالیانه از نهادهای وابسته 395000 هزار دلار پول دریافت می‌کند.

 

* اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک

اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک یکی از با نفوذترین موسسات تجزیه و تحلیل امور سیاسی با تمرکز بر خاورمیانه و اسرائیل است.

این اندیشکده از سوی یکی از کارمندان اسبق آیپک تاسیس شد و در حالی‌که مدعی پیشبرد آگاهی متوازن و واقع بینانه از امور خاورمیانه است اما به‌شدت وفادار به پیشبرد دستور کاری منطبق با امیال اسرائیل است. این اندیشکده غالبا تحلیل‌هایی را درباره امور خاورمیانه ارائه می‌دهد. درآمد سال 2012 این اندیشکده 9.4 میلیون دلار بود و دارایی‌های خالصش  23.5میلیون دلار است.

 

* اتحادیه ضد افترا

این اتحادیه که موسوم به  ADL است موسسه‌ای است که تلاش دارد علیه افتراهای ضدیهودی فعالیت کند اما در عمل جهت پیشبرد منافع اسرائیل و حمله علیه افرادی است که به انتقاد از اسرائیل می‌پردازند.

 

* حمله به ضد صهیونیست‌ها و جاسوسی

این اتحادیه به فعالیت جاسوسی علیه شهروندان آمریکایی که مخالف سیاست‌های اسرائیل و تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی هستند، مبادرت دارد.

درآمد سالیانه این اتحادیه 60 میلیون دلار و درآمد خالصش 115 میلیون دلار است.

 

* انجمن بین‌المللی مسیحیان و یهود

این انجمن در سال 1983 توسط «خاخام یشیل اکستین» برای پیشبرد تفاهم بین یهودیان و مسیحیان جهت حمایت از اسرائیل بنا شد و درآمد سالیانه‌اش 100 میلیون دلار است.

 

* مسیحیان متحد برای اسرائیل

موسسه مسیحیان متحد برای اسرائیل موسوم به  CUFI موسسه‌ای دست راستی متشکل از مسیحیان انجیلی است که توسط « جان هاگی» به‌منظور جلب حمایت آمریکایی‌ها از اسرائیل با کمک آمیزه‌هایی از انجیل تاسیس شد.

 

* فشار با کمک وسایل ارتباطی برای حمایت از اسرائیل

این موسسه در سرتاسر آمریکا بیش از یک میلیون عضو دارد که با نامه‌ها و تلفن‌های خود نمایندگان منتخب کنگره را برای عدم تصویب قانون ضد اسرائیلی تحت فشار شدید قرار می‌دهند.

این موسسه تماس‌های گسترده‌ای با دولت اسرائیل و منجمله نخست وزیر آن دارد.

 

*موسسه پروژه اسرائیل و هدف قرار دادن افکار عمومی

این موسسه در سال 2003 بنا شد و هدف آن تبلیغات اسرائیلی و هدف قراردادن رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا است. این موسسه 70 کارمند دارد و بودجه سالیانه‌اش 11 میلیون دلار است و در سال 2011 دو شعبه در هند و چین  و وب‌سایتی را به زبان عربی راه‌اندازی کرد .

 

* موسسه دوستان ارتش اسرائیل

موسسه موسوم به FIDF جهت حمایت از نیروهای مسلح اسرائیل بنا شده و اعانه‌های بی‌حد و حصری را جمع آوری می‌کند و چهارده دفتر منطقه‌ای در آمریکا و یک دفتر در آمریکای لاتین دارد. این موسسه سالیانه صدها سرباز اسرائیلی را به آمریکا می‌آورد و همچنین در کنیسه‌ها ، دانشگاه‌ها و مدارس به هدف افزایش هواداران سیاست‌های اسرائیل سخنرانی‌هایی را برپا می‌دارد .

این موسسه درآمد سالیانه‌ای حدود 60 میلیون دلار دارد و دارایی خالصش نیز 80 میلیون دلار است.

 

*کمیته اضطرار برای اسرائیل

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در زمینه این کمیته می‌نویسد: کمیته اضطرار برای اسرائیل ترکیب قدرتمندی از نو محافظه‌کاران حزب جمهوری‌خواه و مسیحیان انجیلی است و «ویلیام کریستول و گری بائر» از اعضا برجسته آن هستند.

کمیته یاد شده تبلیغات زیادی را علیه «ران پاول» به‌راه انداخت زیرا وی مخالف کمک آمریکا به اسرائیل و دیگر کشورها بود.

این کمیته که موسوم  ECI است هم‌اکنون هزاران دلار را صرف تبلیغات ضد اوباما می‌کند.

 

*موسسه زنان صهیونیست آمریکا

این موسسه در سال 1912 تاسیس شد و هدفش همکاری با مردم اسرائیل و دارای بیش از 330000 عضو است. این موسسه به تبلیغ به نفع اسرائیل می‌پردازد و در حال حاضر در پی رواج افکار ضد ایرانی است. درآمد سالیانه این موسسه 100 میلیون دلار بوده و 400 میلیون دلار میز دارایی خالصش است.

 

*ایستگاه رادیویی ویژه اسرائیل

این ایستگاه رادیویی موسوم به  AVI به هدف افزایش درک اهالی آمریکا نسبت به حمایت از بنیان اسرائیل بنا نهاده شده است و برنامه‌های زنده‌ای را برای داخل آمریکا و اورشلیم اجرا می‌کند. این رادیو مجری برگزاری تور به اسرائیل نیز است.

 

*کمیته شورای روابط یهود، فدراسیون یهیود، هیل‌لز

این سازمان‌ها نیز همگی به پیشبرد اهداف صهیونیستی در آمریکا کمک می‌کنند و البته هرگونه نشست ضد اسرائیلی را نیز به شدت مورد حمله قرار می‌دهند.

 

*اندیشکده‌های صهیونیستی

در ذیل به معرفی مهم‌ترین اندیشکدها و سازمان‌های سیاسی اسرائیلی پرداخته می‌شود:

ـ ائتلاف یهودیان جمهوری خواه.

ـ شورای دموکراتیک یهود

ـ موسسه دفاع دموکراتیک

ـ جینسا

ـ سابان سنتر

ـ مرکز سیاست امنیتی

ـ ابتکار سیاست خارجی

ـ ممری، نهادی که ظاهرا کار ترجمه رسانه‌های ایرانی و عربی را بر عهده دارد ولی در عمل با اشتباه ترجمه کردن عمدی سعی در خدمت به منافع اسرائیل دارد.

 

در فهرست ذیل سازمان‌هایی که دانشجویان و جوانان را هدف قرار می‌دهند معرفی می‌شوند:

ـ هیلل

ـ برث رایت

ـ دیوید پراجکت

ـ ابتکار آمچا

ـ یانگ عزرئیل

 

* شخصیت‌های معروف آمریکایی با نفوذ حامی اسرائیل

در این بخش شخصیت‌های معروف آمریکایی حامی اسرائیل معرفی می‌شوند:

 

ـ دنیل شاپیرو

بهترین نمونه در این رابطه شاید «دنیل شاپیرو»، سفیر آمریکا در اسرائیل باشد که پیشتر درباره عمق ارادت خود به اسرائیل سخنرانی کرد و گفت: من می‌خواهم فرصتی را برای کمک به افزایش روابط بین آمریکا و اسرائیل ایجاد کنم روابطی که مستحکم‌تر از قبل باشد.

 

ـ هوارد برمن

برمن ،نماینده دموکرات کنگره آمریکا از ایالت کالیفرنیا است که طی گفتگویی در سال 2008 گفت: من قبل از این‌که دموکرات باشم صهیونیست بودم.

وی در گفتگو با نشریه «فوروارد» از تمایل خود برای پرداختن به موضوع «ایران» در کمیته شورای روابط خارجی سنا و البته به نفع اسرائیل خبر داده بود.

 

ـ جفری گلدبرگ و مارتین ایندی‌کی

هر دو از تحلیلگران بنام و از هواداران اسرائیل هستند.

ـ کنث پولاک، دانیل پایپ، بیل کریستول

نام بردگان همگی از تحلیلگران معروف ضد اسلام و ایران هستند.

 

* افراد و شرکت‌های مبلغ اسلام هراسی

ـ فرنک گافنری، پاملا گلر، دیوید هورویتز، استیفن امرسن، شرکت نیومک کارثی‌ستس.

 

*تحریف حقایق فصل مشترک سازمان‌های هوادار صهیونیست

این‌ها همگی بیانگر نمونه‌هایی از سازمان‌های قدرتمند هوادار اسرائیل است که اطلاعات دریافتی را قبل از رسیدن به جامعه آمریکا تحریف می‌کنند

در این رابطه سیاستمداران و روزنامه‌نگاران به‌طور ریشه‌ای مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و اگر از همکاری شانه خالی کنند ، شغل خود را از دست می‌دهند.

البته  از سوی جامعه عرب، آمریکایی ساکن آمریکا فشاری مشاهده نمی‌شود که نه پول آنچنانی و نه ارتشی داشته و نفوذ فرهنگی بسیار کمی نیز در آمریکا دارند.

لابی اسرائیلی مستقر در آمریکا در سال 2010 تنها 2 میلیون دلار هزینه کرد ولی لابی عرب ـ آمریکا و کمیته اقدام سیاسی  عرب ـ آمریکا تنها 36500 هزار دلار هزینه نمود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *