شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۲
۱۶
واردات ۶ ماهه ۱.۷ میلیارد لیتر؛

ادعای نادرست زنگنه و ابتکار، چند هزار میلیارد تومان به جیب خارجی‌ها ریخت؟ +جزئیات واردات

يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 390373
در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۳ به طور میانگین ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است؛ به عبارت دیگر پرداخت ۴۶۴ میلیارد تومان اضافه برای جایگزینی بنزینی که ادعای آلایندگی آن در کمیسیون‌های مجلس رد شده است.
ادعای نادرست زنگنه و ابتکار، چند هزار میلیارد تومان به جیب خارجی‌ها ریخت؟ +جزئیات واردات
به گزارش جهان، در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۳ جمعا ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که براساس اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت در این مدت ۴۶۴ میلیارد تومان پرداخت اضافی نسبت به تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی در داخل کشور صورت گرفته است.

براساس متن قراردادی که بین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نوری به امضا رسیده است قیمت فوب نفتا منطقه خلیج فارس که در نشریه platts منتشر می شود مورد محاسبه قرار می گیرد.

قیمت محصول تولیدی (ریفورمیت) مجتمع پتروشیمی نوری
http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/08/18/13930818000253.jpg

براساس قیمت‌های اعلام شده در نشریه platts قیمت فوب نفتا در خلیج فارس در ماه ژوئن ۹۳۰ دلار، در ماه جولای ۹۳۰ دلار، در ماه مارس ۸۹۲ دلار و در ماه آپریل ۹۰۹ دلار اعلام شده است.

قیمت نفتا در نشریه platts

ژوئن

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000390/nf00390373-1.jpg

جولای
https://www.jahannews.com/images/docs/files/000390/nf00390373-2.jpg

مارس
https://www.jahannews.com/images/docs/files/000390/nf00390373-3.jpg

آپریل
https://www.jahannews.com/images/docs/000390/n00390373-t.jpg

با یک محاسبه ساده میانگین قیمت نفتا در ۴ ماه اعلام شده ۹۱۵ دلار بوده که این رقم به اضافه رقم ثابت ۲۲۰ دلار بر تن که در فرمول بالا (فایل قابل دانلود) آمده است رقم ۱۱۳۵ دلار بر تن را به دست می‌دهد، در نهایت با یک محاسبه ساده دیگر می توان گفت به ازای هر بشکه نفتا ۱۰۹ دلار به شرکت پتروشیمی نوری پرداخت می شد.

اما براساس آمارهای اعلام شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی قیمت هر بشکه بنزین در فوب خلیج فارس ۱۱۹ دلار است اما قیمت بنزین وارداتی برای ایران در هر بشکه ۱۲۸ دلار تمام می شود.

براین اساس می توان گفت مابه التفاوت تولید بنزین در داخل کشور با بنزین فوب خلیج فارس ۱۰ دلار و با بنزین وارداتی ۱۹ دلار است که در هر لیتر بنزین وارداتی ۱۲ سنت اضافه پرداخت صورت گرفته است.

همچنین براساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که با توجه به این رقم واردات و قیمت بنزین وارداتی می توان گفت ۴۶۴ میلیارد تومان پرداخت اضافی بابت واردات بنزین به کشور صورت گرفته است.

به گزارش فارس براساس اعلام سازمان محیط زست واردات بنزین به دلیل آلایندگی تولید بنزین در پتروشیمی ها انجام می شود که پس از تحقیق و بررسی در ۳کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی این ادعا رد شد.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
دلم به حال رای شکمی ها میسوزه که رای برای شکم دادن بعد شکم خارجی ها پر شد
حسن کلیدساز
لعنت بی کران خداوند برکسانی که ازپشت به این ملت خنجر میزنند ولعنت خداوند برکسانی که دربرابر خدعه وخیانت وانحرافات تماوش وتماوت میکنند ولام تا کام حرف نمیزنند
...
Iran, Islamic Republic of
آقا راستی هر کس سردشه بره جهنم...
United States
۸ سال به خورد ملت بنزین آلوده دادین حالا طلبکارم هستین؟!!
پيروز
تهمت به هر طريقي خيلي بده هميشه مرغ همسايه براي امثال شماها غاز بوده
صلواتی
نه عزیزم این 8 سال همت کردیم و اندکی به اقتصاد مقاومتی عمل کردیم . واردات که هنر نیست .
دلبندم اولا 8 سال نبود و پورکاظمی از 88 که زمزمه های تحریم بنزین شروع شد دستور تولید داخلی رو داد که تازه 88 هم وارد چرخه سوخت کشور نشد بیشتر از 90 بود که نفتمون رو تحریم کردن وبهمون بنزین نمیفروختن بود ثانیا بر فرض که بنزین داخلی آلوده بود وقتی بهمون بنزین نمیفروختن باید وزیر نفت چیکار میکرد میدونی اگه بنزین داخلی رو بکار نمیگرفتن موقع تحریمهای نفتی 90 به بعد قیمت کالاها و تورم چقدر بالاتر میرفت بخاطر همون تحریم بانکی و نفتی و صنعتی اونقدر تورم داشتیم دیگه بنزین داخلی نبود تورم چند برابر میشد
Germany
واقعا شما جماعت فکر در بساطتان نایاب است اخه مدبر باسواد نهایت تولید بنزین پتروشیمی از سال 87 بوده می شود شما بگویید این هشت سال را از کجا اوردید؟؟ نهایت بنزین تولیدی در پتروشیمی ها نیز نزدیک 15 درصد بنزین تولیدی کشور بوده است پس نمی شده 85 درصد بنزین تولیدی در پالایشگاه ها را نادیده بگیرید. در ضمن این بنزین در تهران و شهرهای بزرگ توزیع نمی شده است پس داستان سرایی نکنید که این بنزین باعث آلودگی بوده است زیرا تنها 15 دردص بنزین تولیدی سالانه کشور در پتروشیمی ها ریفرمیت می شده است در مقابل 85 دردصد در پالایشگاه بوده که از دید دولت مدبر و باسواد فعلی بنزین پاک محسوب می شود
Iran, Islamic Republic of
واردات بنزين بي كيفيت با قيمت گرانتر از بازارهاي جهاني، با هدف پرتر شدن جيب آقايان و خانم ها
این همه تبلیغات ب علیه دولت دیگه بسه!!!!!!!!!
نفت تولید پتروشیمی ها از میزان بالیی آروماتیک برخوردار بود و باعث الودگی می شد و بس!!!!!!!!!!!!!
جعفرقاسمی بوسجین
نظراتیمدافع منافع ملی و نظام است را منعکس نمی کنید ولی من باید بگویم از این همه نهاد هایی که در نظام داریم پس کدامیک باید به این ریخت و پاش ها و بی سیاستی ها و عقده های باندی و گروهی حیف و میل هارسیدگی خواهد کرد حتی اینان عذر خواهی از ملت را که در اثر بی سیاستی به ملت تحمیل می کنند از انان دریغ می کنند انهم در این زمان که دیگر حکومت های از نوع قجری جواب نداده و نمی دهد
اینهمه بی تدبیری در دولت تدبیر ! جای شگفتی دارد !
از نظر وارد کندگان بنزین و دلالان آن عین تدبیر بوده
ظاهراً منافع ملی مهم نیست منافع حذبی مهم تره.
Finland
یعنی کسی نیست ببینه کی راست میگه ؟
Iran, Islamic Republic of
مساله بنزين و بورسيه ها و مذاكرات، تشت رسوايي دولت ، در تخريب آن مرد است كه رفت، كه به زمين مي خورد!