شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۲

راهکاری برای سه برابر شدن تولید دامداري

شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 441268
مسئول گروه جهادي جاويدالأثر متوسليان تأكيد كرد: مهمترين اقدام گروه ترويج فرهنگ بكارگيري علوم روز در توليد محصولات دامي است. ما بايد به روستائيان آموزش بدهيم كه چطور مي توانند توليد را افزايش دهند و آن را بهينه كنند و با استفاده از روش هاي علمي و تعيين جيره غذايي مناسب چگونه دام هايشان را به سوي دوقلو زايي سوق دهند.
به گزارش جهان به نقل از بسیج سازندگی، افكار عمومي، گروه هاي جهادي را بيشتر با ارائه خدمات عمراني به مناطق محروم و دور افتاده كشور مي شناسند. با اين وجود به موازات فعاليت گروه هاي جهادي عمراني با هدايت سازمان بسيج سازندگي گروه هاي جهادي تخصصي با حضور متخصصين رشته هاي گوناگون نيز راه اندازي شده است. در اين زمينه مي توان به گروه هاي جهادي تخصصي دندانپزشكان، پزشكان، مهندسان كشاورزي و دامپزشكان اشاره كرد.

گروه جهادي جاويدالأثر حاج احمد متوسليان يكي از گروه هاي جهادي تخصصي است كه در زمينه دامپزشكي فعاليت دارد و از اساتيد و دانشجويان اين رشته تشكيل شده است. خبرنگار بسيج سازندگي براي آشنايي با فعاليت هاي گروه جهادي دامپزشكان با مسئول اين گروه گفت و گويي ترتيب داده است.

واكسيناسيون ۴۰ هزار راس گوسفند

مسعود احمدي، مسئول گروه جهادي جاويدالأثر حاج احمد متوسليان گفت: بسياري از دامداران در مناطق روستايي با روش هاي علمي درمان بيماري ها و تغذيه مناسب دام آشنا نيستند و به همين دليل دام هاي خود را مي فروشند و از توليد كننده روستايي به مصرف كننده شهري تبديل مي شوند، هدف اصلي گروه جهادي تخصصي دامپزشكان افزايش توليدات دامي در منطقه سرفيروزآباد استان كرمانشاه است تا با سوددهي مناسب دامداران براي ماندن در روستا ترغيب شوند.

اين فعال جهادي با اشاره به تاكيدات رهبر انقلاب بر مساله كشاورزي و دامپروري خاطرنشان كرد: ما معتقديم كشاورزي و دامداري را بايد در رأس امور قرار دهيم و فرهنگ جهادي را در اين بخش نهادينه كنيم، به همين خاطر تصميم گرفتيم با حضور در مناطق محروم و آموزش دامداري علمي به روستائيان در راستاي علمي كردن دامداري كشور گام برداريم.

مسئول گروه جهادي جاويدالأثر حاج احمد متوسليان درباره عرصه هاي فعاليت اين گروه جهادي اظهار كرد: اولين هدف ما پيشگيري از شيوع بيماري هاي دامي است و به اين منظور سمپاشي و واكسيناسيون دام هاي منطقه شامل ۴۰ هزار گوسفند، ۴۰۰ رأس گاو و ۱۰۰ قطعه مرغ را انجام خواهيم داد. فعاليت بعدي گروه در بخش درماني است و دام هاي بيمار توسط اساتيد متخصص تشخيص داده شده و درمان مي شوند.

روستائيان به راحتي مي توانند توليد شيرشان را سه برابر كنند

مسئول گروه جهادي جاويدالأثر متوسليان تأكيد كرد: مهمترين اقدام گروه ترويج فرهنگ بكارگيري علوم روز در توليد محصولات دامي است. ما بايد به روستائيان آموزش بدهيم كه چطور مي توانند توليد را افزايش دهند و آن را بهينه كنند و با استفاده از روش هاي علمي و تعيين جيره غذايي مناسب چگونه دام هايشان را به سوي دوقلو زايي سوق دهند. با علمي كردن دامداري مي توان توليد محصولات دامي را تا سه برابر افزايش داد.

وي تصريح كرد: خيلي از دامدارها، به دليل سودآوري پايين دام خود را مي فروشند و به شهر مهاجرت مي كنند، بنابراين افزايش توليدات دامي و سودآوري اثر مستفيمي بر كاهش مهاجرت از روستا به شهر دارد. اگر دام ها درمان شوند و انگل نداشته باشند وزنشان زياد مي شود و حتي با فروش آن سود بيشتري نصيب روستائيان مي شود اما در وضعيت كنوني، دامدار به سادگي دام خود را به دلال مي فروشد و پول كمي به دست مي آورد. وقتي دامدار بداند با يك درمان ساده و تغذيه مناسب دام، مي تواند توليد شير خود را از ۳ كيلوگرم به ۱۰ كيلوگرم برساند، ديگر دام خود را نمي فروشد و در منطقه مي ماند. به عنوان نمونه ورم پستان گاو را به راحتي مي توان درمان كرد و توليد شير را افزايش داد.

احمدي افزود: وقتي از روستائيان سؤال كرديم كه آيا مسئولان كشاورزي و دامپزشكي منطقه به امور شما رسيدگي مي كنند، گفتند در طي سال حداكثر يكبار مي آيند و يك بررسي سطحي مي كنند و مي روند. در حالي كه اگر به صورت عميق و با برنامه ريزي بهتر كار كنيم روستائيان اميدوار مي شوند.

لزوم فعال شدن ۳۰ پايگاه بسيج دامپزشكي

مسئول گروه جهادي تخصصي دامپزشكي بيان كرد: يكي از اهداف گروه ما اين است كه با جريان سازي ظرفيت اساتيد و دانشجويان ۳۰ پايگاه بسيج دامپزشكي دانشگاه هاي سراسر كشور را در همين مسير فعال كنيم. اگر ۳۰ گروه جهادي دامپزشكي در تابستان در نقاط مختلف كشور فعاليت كنند، قطعا موجب افزايش توليد گوشت قرمز در كشور خواهد شد.

احمدي خاطرنشان كرد: سازمان بسيج سازندگي بايد حلقه اتصال گروه هاي جهادي تخصصي شود و همه اساتيد و دانشجويان دامپزشكي علاقمند به خدمت را در قالب گروه هاي تخصصي سازماندهي كند، اين سازمان بايد با بررسي و پايش وضعيت دامداري در سراسر كشور نقاطي را كه نيازمند حضور دامپزشكان جهادي است شناسايي و به گروه هاي جهادي معرفي كند.

مسئول گروه جهادي تخصصي دامپزشكي اضافه كرد: پيشنهاد ما اين است كه گروه هاي تخصصي طيور، دام سبك، دام سنگين و ... با حضور اساتيد و دانشجويان دامپزشكي تشكيل شود و هر گروه براي رفع علمي مشكلات دامپروري كشور برنامه ريزي كند. به عنوان نمونه آنفلونزاي مرغي در مناطق شمالي كشور هر ساله شيوع پيدا مي كند و موجب تلفات طيور مي شود كه دليل اين مساله مهاجرت حيوانات غير اهلي مثل غاز به اين مناطق است، در عين حال تلفات مرغ در مرغداري هاي صنعتي نيز بسيار بالاست، اما همه اين موارد با برنامه ريزي هاي بسيار ساده اي قابل حل است.

اگر دامپزشك نباشد سلامت كل جامعه از بين مي رود

وي خاطرنشان كرد: كار دامپزشك از پزشك مهمتر است چون اگر دامپزشك نباشد سلامت كل جامعه از بين مي رود و گوشت فرآوري شده و ساير محصولات لبني مثل كره، پنير و ... به دست مردم نمي رسد. به همين دليل در كشورهاي پيشرفته تلاش مي شود تا نخبه ترين افراد وارد رشته دام پزشكي شوند اما امروز ديد جامعه ما نسبت به رشته دامپزشكي با آنچه بايد باشد فاصله قابل توجهي دارد.

مسعود احمدي با بيان اينكه از ۲۰ تا ۲۵ شهريور در منطقه سرفيروزآباد استان كرمانشاه اردوي جهادي دامپزشكي برگزار مي شود، بيان كرد: در اين اردو دو نفر از اساتيد به نام و برجسته دامپزشكي دانشجويان دامپزشكي را همراهي و هدايت مي كنند. اميدوار هستيم با رواج تشكيل و فعاليت گروه هاي جهادي تخصصي در كشور به اقتصاد مقاومتي و افزايش توليد ملي كمك كنيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
United Kingdom
با رعایت همه جوانب شرعی وا خلاقی می توان تازه های علمی را در جهت رشد اقتصادی در کنار رشد معنوی و عدم لطمه زنی به اخلاقیات بکار گرفت یعنی مثلا ابیاری قطره ای خوب است چون از هدر رفتن اب جلوگیری می کند ولذا محصول بیشتر تولید می شود اما دادن خمس وزکات درامد ومحصول بیشتر و رعایت توجه وتامین حقوق وحق زندگی سایر جاندارانیکه در قبل کشاورزی ارتزاق می نمایند نیز مهم است که اگر این دومی مد نظر قرار نگیرد و اتخاذ روشی که برامده از نگاه صرفا مادی و منفعت طلبانه است در ذهن یک کشاورز ایجاد گردد انوقت است که محصول زیاد که زکاتش داده نمی شود باعث می شود تا اصل نزول اب و بارندگی و رحمت خدا قطع شود . لذا توجه همه جانبه به رشد واعطای حقوق همه موجودات وحتی جمادات مرتبط با موضوع لازمه بکار گیری از علوم جدید است و این قضیه در کشورهای اسلامی بیشتر باید مد نظر قرار گیرد .
United States
با این حرف ها کهبه عنوان یه ننک (دهاتی خواندن بعضی) از طرف اقای رفسنجانی افرادی مثل من کلاه مان هم اگر به دهات بماند بر نمی کردیم و همچنین مساعدت بی سابقه اقای روحانی واقعا معجزه و ایمان شدید می تواند کاری کند