شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

زنان‌الجزایری‌درصف‌مقابله‌باافراطگرایی+عکس

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 410082
مبلغان زن الجزایر بسیار خوشحال هستند که می‌توانند به جوانان و ممانعت از سقوط آن‌ها در چنگال افراط گرایی کمک کنند و آن را بزرگ‌ترین پاداش کار خود می‌دانند.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، صدها زن مبلغ دینی الجزایر از زمان جنگ داخلی این کشور در دهه ۱۹۹۰ در خطوط مقدم مبارزه علیه افراط گرایی همواره حضور داشته‌اند.

هدف اصلی آنان هدایت زنان برای دور ماندن از موعظه‌های اشتباهی است که به نوعی اشکال تندرو اسلام را ترویج می‌دهد.

پیدایش گروه داعش در عراق و سوریه و حتی در کشور همسایه، لیبی و نیز نفوذ فزاینده شبه نظامیان مرتبط با القاعده و سلفی‌ها، موجب شده است تا آن‌ها همه وقت برای این منظور تلاش کنند.

هدف اصلی این افراد اشاعه اسلام واقعی و پیام تساهل و کمک به کسانی است که از اسلام دور و گمراه شده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه با حضور در یکی از مساجد شهر الجزیره پایتخت الجزایر به گفتگو با زنان مبلغ دینی پرداخته است.

فاطمه ۴۰ ساله که حجاب کامل اسلامی دارد در این خصوص می‌گوید در اسلام قتل گناه کبیره است پس چطور می‌شود که افراد بتوانند انسان‌های بی‌گناه را با نام اسلام به قتل برسانند.

وی یکی از ۳۰۰ زنی است که از سوی وزارت امور مذهبی الجزایر منصوب شده و دارای مدرک دینی است.

این زن الجزایری می‌گوید به دنبال جنگ داخلی خونین این کشور در دهه ۱۹۹۰ که دست کم ۲۰۰ هزار کشته بر جا گذاشته، انگیزه یافته است تا درک بهتری از اسلام به منظور تدریس این مذهب به دیگران داشته باشد.

این جنگ داخلی پس از آن آغاز شد که مقامات الجزایر برگزاری انتخابات سال ۱۹۹۱ را لغو کردند؛ انتخاباتی که جبهه نجات اسلامی در آستانه پیروزی در آن قرار داشت.

زهره یکی دیگر از این زنان است که ۱۷ سال گذشته را صرف توصیه و راهنمایی مذهبی زنان کرده است.

این زنان دارای مهارت‌هایی در زمینه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی هستند و در مساجد، زندان‌ها، مراکز فعالیت جوانان، بیمارستان‌ها و مدارس فعالیت دارند.

زمانی که نخستین مبلغ زن مجوز فعالیت خود را در سال ۱۹۹۳ برای آموزش امور دینی به زنان دریافت کرد، تنها برخی زنان خانه دار مخاطب سخنان آنان بودند اما به تدریج طی سال‌ها مخاطبان آن‌ها افزایش یافت و اکنون دانشجویان و اساتید نیز جزء مخاطبان آن‌ها هستند.

سمیه که یکی دیگر از این زنان است می‌گوید ۱۵ سال گذشته را در منطقه‌ای در الجزایر سپری کرده است که جوانان آن دیدگاه‌های افراط گرایانه بیشتری دارند.

وی می‌گوید مادران این جوانان از این موضوع رنج می‌برند که شاهد هستند جوانان آن‌ها رویکردهای افراط گرایانه در پیش می‌گیرند و به آن‌ها می‌گوید که باید در کنار هم باشند و به دیگران کمک و عقاید افراط گرایانه را از خود دور کنند.

سمیه در ادامه می‌گوید مردم الجزایر باید کاملا هوشیار باشند چرا که افراط گرایی اشکال مختلفی دارد.

همانند سمیه سایر مبلغان زن الجزایر بسیار خوشحال هستند که می‌توانند به جوانان و ممانعت از سقوط آن‌ها در چنگال افراط گرایی کمک کنند و آن را بزرگ‌ترین پاداش کار خود می‌دانند.



















نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *