شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۵

از فقر تا احساس فقر؛ رسانه چه می‌کند؟

يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 272490
82درصد از بینندگان لوازم منزل نمایش داده شده در اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با منزل عموم مردم ارزیابی کرده اند.
از فقر تا احساس فقر؛ رسانه چه می‌کند؟
بسیاری از مردم ایران فقیر نیستند اما احساس فقر می‌کنند. یکی از مهمترین علل پیدایش این احساس، نمایش زندگی های اشرافی طبقات مرفه در شبکه های تلویزیونی است.

نتیجه تزریق این احساس به میلیون‌ها مخاطب، آن می‌شود که هر روز هجوم سرمایه‌ها به سمت یک کالا بالا می‌رود تا بلکه سود بیشتری به دست آورند، یک روز بازار طلا به هم می‌ریزد، یک روز بازار ارز، یک روز برنج، یک روز چای، یک روز ... .

نتیجه القای حس فقر به مخاطبان آن می‌شود که میزان افسردگی و نارضایتی از زندگی در میان ایرانیان بالا می‌رود و سلامت روانی کاهش می‌یابد. نتیجه این دروغ رسانه‌ای آن می‌شود که درخواست‌های طلاق از سوی زنان بالا می‌رود و خانواده‌ها متلاشی می‌شوند که چرا همسر ما توان تامین حد متوسط! زندگی را ندارد.



طبق یک نظرسنجی از بینندگان سریال های تلویزیونی در پاسخ به سؤال «به چه میزان امکانات زندگی که دراکثر سریال ها نمایش داده می شوند با امکانات زندگی عموم مردم مطابقت دارد؟»  معلوم شد که:

86درصد از بینندگان، نوع خانه های نمایش داده شده در اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با خانه های عموم مردم ارزیابی کرده اند.

82درصد از بینندگان لوازم منزل نمایش داده شده در اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با منزل عموم مردم ارزیابی کرده اند.

80درصد از بینندگان اتومبیل های مورد استفاده بازیگران در سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با اتومبیل های عموم مردم ارزیابی کرده اند.

71 درصد از بینندگان نوع و مدل لباس بازیگران اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با نوع و لباس عموم مردم قلمداد کرده اند.

81درصد از بینندگان نوع تفریحات و مسافرت های به نمایش در آمده در اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً » مشابه با تفریحات و مسافرت های عموم مردم می‌دانند. (نظرسنجی از مردم درباره الگوی مصرف متداول در سریال‌های تلویزیون، مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما، لیلا منصوری فر).
منبع:وبلاگ اشارات
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با فرض درست بودن نظریه فوق... که هست... بیایید فکر کنیم سریال ها بخواد بر اساس زندگی واقعی مردم ساخته بشه...
لطفا سوتفاهم نشه، یه کم تامل داشته باشید تا به انتهای متن برسید!!!

خونه های درب و داغون و کثیف که دم درشون یه خروار آشغال درست بغل سطل آشغال جمع شده حتی با این وجود راهرو و حیاط هم پر شده از آت و آشغال و راه پله های تنگ و خاک گرفته، خونه هایی که جا واسه خود آدمهاش هم نداره چه برسه به دوربین و عوامل و پشت صحنه! وسایل منزلی که به لعنت خدا نمی ارزند نه به خاطر کهنگی به خاطر بد استفاده شدن و لباس های نامرتب و چروک و چرک که ترکیب بوی عرق با عطرهای چرب و لوازم آرایش تقلبی قاچاق حال آدمو به هم می زنه! مسافرت ها هم که... 9 نفر سوار پراید با 6 تا بقچه رو سقفش و گاز پیکنیک بیرون زده از صندوق عقب پر شده اش ... چادر رنگی های به کمر بسته شده و زیرپوش های از شلوار بیرون زده آقایون و بچه های کر کثیف با دماغ های آویزون و موهای ژولیده!!!!!! و البته از بس پرخوری کردند تو مسافرت که بوی دهان و روده هاشون حتی اون هاییش که صدا نداره رو اصلا نمیشه تحمل کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!

خدا وکیلی کی حاضره بشینه این سریال رو تماشا کنه؟؟؟ تو رو خدا یه کم برید تو مردم بگردید یه کم برید مسافرت تا ببینید... اینها از فقر نیست از سو تدبیره از سو مدیریته از اهمیت ندادن به علم و سلامتی و نظافت و اسلامه!!!
آقایون منتقد لطفا طبق نظر حضرت آقا یه کم به سبک زندگی به دور از شان یک مسلمانی خودمون ایراد بگیرید نه به تجمل گرایی اجباری صدا و سیما که اگه بخواد واقعیت زندگی ایرانی ها رو نشون بده متهم به سیاه نمایی و خوراک دست غربی دادن ها میشه!!!!!!!! آخه دیگه ما از چند جا بسوزیم؟ چقدر زشتی ببینیم و الکی بگیم مارایت الا جمیلا! به اون خدایی که هممون می پرستیم این زندگی ها زیبا نیست ... زشته زشت و هممون تو توهمیم!!
United States
دوست عزیز
یه طوری ایران الانو تصویر کردید که فکرکردم دارید از دهه 20 حرفمی زنید!
البته قبول دارم که الانوضع خوبی نداریم امافرمایشات شماناقص و بعضا غلط بود.
بعضی بیفرهنگی ها خیلی تو ذوق می زنه، مثل:
1- با شلوارک ورکابی بیرون اومدن
2- اشغالو هر جا گذاشتن
3- ماشینو دوبله پارک کردن
4- عجله الکی در رانندگی وبوق و نوبالای الکی زدن
5- تجملات و زرق و برق الکی
و....

البته صدا و سیما اگر اینها رو نشون بده و بعد زندگی درست رو هم تصویر کنه و با پر رنگ کردن اون عیوب مردمو متذکر بشه کار درستیه و ایراد نداره و متهم به سیاه نمایی هم نمیشه
سبحان
صدا و سیما میتونه یک زندگی متوسط و در عین حال تمیز و زیبا و حتی شیک رو نمایش بده، بدون اشرافیت و تجمل‌گرایی؛ مگه نمیشه تو خونه 100 متری منظم بود؟ مگه نمیشه با ماشین پراید تمیز بود؟ بحث سر نشون دادن فقر نیست سر نشون دادن یک زندگی متوسطه مثل همونی که هممون داریم
محسن
بجان خودم اصلا نگرفتی منظور چی بوده.
بیشتر فیلم های صدا و سیمای ایران رو یه عده از افرادی میسازن که الگوهاشون غربین و هر آنچه که از غرب یاد گرفتن دارن منتقل می کنند مثلا توی فیلم ها عادی بودن طلاق و رابطه آزادانه مرد و زن و مادی گرایی و... البته در خیلی از موارد هم در تخریب فرهنگ از غرب هم جلوتر هستند مثلا در تبلیغ شدید دروغ گویی در خانواده ها و کلاهبرداری و بی اعتمادی افراد نسبت به هر کس حتی دوستان و خانواده(سریال زمانه و دلنوازان و ...) . اگرچه در این جریانات فیلم سازان مقصر اصلی هستند اما مسئولین بی مسئولیت نیز نقش مهمی را ایفا می کنند.