کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از فقر تا احساس فقر؛ رسانه چه می‌کند؟

29 بهمن 1391 ساعت 12:30

82درصد از بینندگان لوازم منزل نمایش داده شده در اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با منزل عموم مردم ارزیابی کرده اند.


بسیاری از مردم ایران فقیر نیستند اما احساس فقر می‌کنند. یکی از مهمترین علل پیدایش این احساس، نمایش زندگی های اشرافی طبقات مرفه در شبکه های تلویزیونی است.

نتیجه تزریق این احساس به میلیون‌ها مخاطب، آن می‌شود که هر روز هجوم سرمایه‌ها به سمت یک کالا بالا می‌رود تا بلکه سود بیشتری به دست آورند، یک روز بازار طلا به هم می‌ریزد، یک روز بازار ارز، یک روز برنج، یک روز چای، یک روز ... .

نتیجه القای حس فقر به مخاطبان آن می‌شود که میزان افسردگی و نارضایتی از زندگی در میان ایرانیان بالا می‌رود و سلامت روانی کاهش می‌یابد. نتیجه این دروغ رسانه‌ای آن می‌شود که درخواست‌های طلاق از سوی زنان بالا می‌رود و خانواده‌ها متلاشی می‌شوند که چرا همسر ما توان تامین حد متوسط! زندگی را ندارد.



طبق یک نظرسنجی از بینندگان سریال های تلویزیونی در پاسخ به سؤال «به چه میزان امکانات زندگی که دراکثر سریال ها نمایش داده می شوند با امکانات زندگی عموم مردم مطابقت دارد؟»  معلوم شد که:

86درصد از بینندگان، نوع خانه های نمایش داده شده در اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با خانه های عموم مردم ارزیابی کرده اند.

82درصد از بینندگان لوازم منزل نمایش داده شده در اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با منزل عموم مردم ارزیابی کرده اند.

80درصد از بینندگان اتومبیل های مورد استفاده بازیگران در سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با اتومبیل های عموم مردم ارزیابی کرده اند.

71 درصد از بینندگان نوع و مدل لباس بازیگران اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً» مشابه با نوع و لباس عموم مردم قلمداد کرده اند.

81درصد از بینندگان نوع تفریحات و مسافرت های به نمایش در آمده در اکثر سریال ها را در حد « کم، خیلی کم و اصلاً » مشابه با تفریحات و مسافرت های عموم مردم می‌دانند. (نظرسنجی از مردم درباره الگوی مصرف متداول در سریال‌های تلویزیون، مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما، لیلا منصوری فر).
منبع:وبلاگ اشارات


کد مطلب: 272490

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/sound/272490/فقر-احساس-رسانه-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com