جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

قتل یک سیاهپوست به‌ازای هر ۲۸ساعت درآمریکا

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 377907
سلسله نشست های تخصصی دیدبان امریکا با موضوع وضعیت سیاه پوستان امریکا و نگاه موشکافانه به حوادث فرگوسن با حضور اصحاب رسانه و کارشناسان حوزه امریکا و مجری پرس تی وی برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، بعد از حادثه هفته های اخیر شهر فرگوسن امریکا که یک جوان سیاه پوست امریکا توسط پلیس امریکا به قتل رسید و این حادثه در داخل و خارج از ایالات متحده واکنش ایی را در پی داشت. امروز نشست بررسی و تحلیل این حادثه با حضور فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران و کارشناس امریکا، مرضیه هاشمی مجری پرس تی وی از سیاه پوستان امریکایی مقیم ایران و الله کرم مدیر مرکز مطالعات امریکا برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد فواد ایزدی با اشاره به حادثه سه هفته پیش محله فرگوسن در امریکا گفت: وقوع چنین حوادثی در امریکا چیز تازه نیت و بر اساس آمارها هر ۲۸ ساعت یکبار در امریکا شاهد هستیم که یک فرد سیاه پوست توسط پلیس امریکا به قتل می رسد.

وی با اشاره به کشته شدن مایکل براوند جوان سیاه پوست امریکایی به دست پلیس امریکا گفت: این جوان بدون در دست داشتن اسلحه و یا جدالی با هشدار پلیس روبرو می شود و بعد از مدتی به ضرب ۱۰ گلوله از پای در می آید و در حال حاضر پلیسی که این جوان را به قتل رسانده با مرخصی با حقوق در خانه به سر می برد.

استاد دانشگاه و کارشناس امریکا گفت: پس از اعتراضات سیاه پوستان امریکا به کشته شدن این جوان پلیس ککلیپی را منتشر کرد که مایکل از مغازه ای دزدی کرده در حالی که در این کلیپ هیچ برخورد و درگیری با صاحب مغازه دیده نمی شد.

ایزدی ادامه داد:بر اساس آمارهای اعلام شده تعداد جمعیت زندانی های سیاه پوست در امریکا ۴۰ درصد برآورد شده و این در حالی است که ۱۲ تا ۱۴ درصد سیاه پوستان در امریکا زندگی می کنند.

وی با اشاره به وجود نژاد پرستی سنتی در امریکا گفت: اختلاف در آمد سیاه پوستان با سفید پوستان و بیکاری از جمله موارد تبعیض نژادی در امریکا ست.

ایزدی خاطرنشان کرد: کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ گزارشی از وضعیت نامطلوب حقوق بشر در امریکا و خشونت پلیس این کشور اعلام کرد که نشان دهنده نقض حقوق بشر در امریکا است در این گزارش آمده است خشونت پلیس بدون هیچ عامل بازدارنده ای در آمریکا ادامه دارد.

وی ادامه داد: همچنین زندانی کردن سیاه پوستان با بهانه های واهی با اداره شدن زندان ها با بخش خصوصی دارد چراکه صاحبان زندان ها برای در آمدزایی بیشتر نیاز به زندانی دارند.

وی با اشاره به بندهایی از قانون اساسی آمریکا گفت: بر اساس سایت رسمی اداره دولتی آمریکا در قانون اساسی این کشور در اصل ۱ بند ۲ آمده یک فرد غیر سفید سه پنجم فرد سفید پوست حساب می شود که این قانون نشان دهنده وضعیت تبعید نژادی در امریکا است.

مرضیه هاشمی مجری پرس تی وی و از سیاه پوستان امریکایی ساکن در امریکا در این نشست با اشاره به انواع تبعیض نژادی در امریکا گفت: این کشور با زحمت و پول سیاه پوستان ساخته شد اما انها کمترین سودی از این کشور شامل حالشان نشد .

وی با بیان اینکه خانواده های سیاه پوست خواهان غرامت از دولتمردان امریکا بودند افزود: پدران ما برده داری به امریکا آورده شدند در این میان عده ای کشته شدند خانواده ها خواهان گرفتن غنیمت بودند چیزی که برای سفید پوستان و یهودیان معمول است اما این اتفاق نیفتد دولت می گوید نژاد پرستی تمام شده اما حقیقت چیز دیگری است.

هاشمی با بیان اینکه حادثه ای مثل کشته شدن مایکل کار غیر عادی نیست افزود: افراد سیاه پوست دیگری در امریکا به بهانه های واهی کشته می شوند اما اگر شاهدی وجود نداشته باشد رسانه ای نمی شود.

مجری پرس تی وی گفت: چندی پیش یک مرد قوی هیکل سیاه پوست توسط پلیس امریکا به طوری که زانوانش را روی گردن فرد گذاشته بود کشته می شود هیچ کس پلیس را مجازات نکرد دوست مرد سیاه پوست که این حادثه را تصویر برداری کرد الان در زندان است من با خانواده او در ارتباطم همسرش می گفت ما را در خانه بسیار اذیت می کردند و در نهایت همسر من را زندانی کردند.

وی با توضیح وضعیت مقابله پلیس امریکا با معترضان گفت: پلیس برای سرکوب مردم با تانک در خیابان حضور دارد گویی در افغانستان و یا عراق حضور دارند. اگر تصور شود یک تانک در خیابانی در تهران وجود داشته باشد رسانه های غربی بزرگ نمایی می کنند اما برای چنین اتفاقی در امریکا رسانه ها انعکاس در خوری نداشتند.

وی با اشاره به نبود رهبری مناسب برای هدایت سیاه پوستان گفت: متاسفانه رهبران نفوذی از سیاه پوستان که با دولت همراه هستند در امریکا وجود داردند و برای ساکت کردن مردم رییس پلیس سیاه پوست را برای رایزنی معرفی می کنند.

وی با اشاره به مراسم تشییع مایکل گفت: در روز مراسم خاکسپاری مایکل پدروی در مقابل دوربین از مردم خواست به خاطر پسرش دست به اعتراض نزنند و با ید در چنین مواردی متوجه سیاست چند لایه امریکا با شیم .

هاشمی با بیان اینکه تبعیض نژادی در امریکا ادامه تبعیض های دهه شصت است افزود: مشکل سیاه پوستان امریکا این است که رهبر درستی ندارند اگر رهبری پیدا شود بلافاصله دستگیر و کشته می شود.

وی با اشاره به سیاست امریکا در متفرق کردن سیاه پوستان از مناطقی که در آنجا زندگی می کنند افزود: برخی از دولتی ها چون کلینتون به مناطق سیاه پوست نشین آمده خانه هایی را خریداری کردند قیمت ها در اطراف خانه ها افزایش پیدا کرد بنابراین سیاه پوستان به سمت جنوب امریکا که قیمت ها ارزان تر است مهاجرت کردند.

مجری پرس تی وی ادامه داد: یکی از کارهای سیاسی امریکایی ها منفی نشان دادند چهره سیاه پوستان در امریکاست به طوری که دزدی و خشونت و قتل به این گروه نسبت داده می شود .

هاشمی گفت: خوشبختانه نگاه منفی به سیاه پوستان در امریکا و میان نسل جوان در حال کاهش است به طوری که در تظاهرات سفید پوستان در کنار سیاه پوستان حضور دارند.

وی درباره آینده اعتراضات فرگوسن گفت: به دلیل نفوذ دولت در میان رهبران سیاه پوست آمریکا اعتراضات راه به جایی نمی برد اگرچه تظاهرات علیه خشونت پلیس امریکا کم و بیش وجود دارد اما این روند در حال کمرنگ شدن است.

هاشمی ادامه داد: رییس جمهور شدن یک سیاه پوست یکی از سیاست های امریکا ست و به دلیل این است که مردم از بوش سیر شده بودند.

مجری پرس تی وی با بیان اینکه رسانه های ما باید منسجم تر عمل کنند افزود: معمولا رسانه های ما به دنبال خط رسانه ای غرب هستند و این در حالی است که باید عکس این قضیه انجام شود وقایعی چون ترور نوه مالکوم شبازدر مکزیک بسیار دیده می شود اما انعکاس رسانه ای آن ضعیف است و به طور به هم ریخته انجام می شود.

ایزدی کارشناس امریکا در ادامه این نشست گفت: در حال حاضر ۱۰۴ مرکز مطالعات ایران در امریکا وجود دارند اما در ایران مرکز مطالعات امریکا که کار آمد باشد در حد صفر است. از این رو ما نیازمند قانون گذاری در این حوزه هستیم تا رویکردها و وقایع سیاسی معاصر امریکا را درست رصد کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *