شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۲۵
درباره آخرین اظهارات رئیس جمهور پیرامون آمار تورم؛

هنوز ملاک جیب مردم است یا آمار و ارقام؟/ آمار و ارقام چه می گویند که روحانی خوش بین و امیدوار است؟ 

پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 699020
روحانی گرچه بر روی این آمارها استناد می کند و آنرا مثبت ارزیابی می کند اما یادآوری سخنان وی در انتخابات سال 92 نشان می دهد که وی استناد به آمار و ارقام را که در زندگی مرد اثر گذاری آن ملموس نیست، قبول نداشته است. 
هنوز ملاک جیب مردم است یا آمار و ارقام؟/ آمار و ارقام چه می گویند که روحانی خوش بین و امیدوار است؟ 
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: رئیس جمهور این روزها درباره وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور به گونه ای صحبت می کند که حاکی از کم شدن آلام و مشکلات مردم و امیدواری به آینده است. روحانی اخیرا درباره تورم بیان داشته است که کارهای دولت به بهبود وضعیت اقتصادی و گرانی بازار انجامیده است.

رئیس جمهور که به همراه تنی چند از اعضای دولت ازجمله «اسحاق جهانگیری» معاون اول خود در آغاز هفته دولت جهت تجدید میثاق با آرمان های امام راحل به حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی رفته بود، درباره تورم بیان داشت: «آمار دو ماهه اخیر ما و دیروز  مرکز آمار این واقعیت را نشان می دهد که در ماه های اخیر هم تورم ماهانه نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است و هم تورم نقطه به نقطه ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش کاهش پیدا کرده است. گرچه هنوز ما در مشکلات تورمی هستیم و باید این مشکل را از پیش پا برداریم. »

روحانی گرچه سعی دارد آمار مثبتی از اوضاع اقتصادی در روز آغازین هفته دولت بدهد اما موضوع اینجاست مواردی که روحانی از آن سخن می گوید چندان در زندگی مردم تاثیری ندارد. این درحالی است که بنابر گزارش مرکز آمار ایران که اخیرا منتشر شده است، نرخ تورم سالانه مردادماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٤٢,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

این درحالی است که آمارهایی که اخیرا از سوی مراکز مربوطه منتشر شده است، نشان می دهد که تورم برخی از کالاها رکورد شکنی کرده است. به عنوان مثال، مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در پایان مرداد ۹۸ را ۶۳.۳ درصد اعلام کرد.

همچنین، مطابق داده‌های آماری نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره‌بهای مسکن در مناطق شهری کشور در بهار سال جاری به ۲۵/۶ درصد رسیده که این میزان در استان تهران با نرخ ۳۶ درصد، حدود ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

حتی به رغم اینکه آمار از کاهش نرخ بیکاری حکایت دارند اما به اعتقاد کارشناسان کاهش نرخ بیکاری به دلیل شاغل شدن بیکاران نیست، بلکه بخش عمده‌ای از جمعیت بیکار به دلیل کاهش جمعیت فعال و خروج بخشی از بیکاران از گروه افراد «در جست‌وجوی شغل» و اضافه شدن به «جمعیت غیرفعال» است.

روحانی گرچه بر روی این آمارها استناد می کند و آنرا مثبت ارزیابی می کند اما یادآوری سخنان وی در انتخابات سال 92 نشان می دهد که وی استناد به آمار و ارقامی که در زندگی مرد اثر گذاری آن ملموس نیست، قبول نداشته است. 

رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 92 بیان کرد که ملاک، جیب مردم است و ملاک این آمار نیست.

جالب اینجاست، اخیرا روحانی با انتقاد از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: «براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره بها ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است؛ البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است.»

رئیس جمهور پیشتر هم در موضوعی قابل تامل درباره اینکه خود به طور ملموس درباره وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم چه نظری دارد، بیان کرد: «من خودم بارها گفته ام،  خودم روزانه نظرسنجی می کنم. یعنی وقتی با ماشین در خیابان می روم تمام چهره های مردم را نگاه می کنم. چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی هستند، چند نفر قیافه شان گرفته است و به هر شهری می روم و به هر جمعیتی می روم، خودم نظر سنجی می کنم و می بینم نگاه آدم‌ها را نسبت به خودم. آن کسی که با محبت نگاه می کند. کسی که با تشکر نگاه می کند و کسی که ناراحت و کسی که نقد دارد. همه را می بینم».

به هر جهت به نظر می رسد شاید در برخی از موارد به رئیس جمهور آمارهای اشتباه می دهند. اما آنچه از سخنان و نظرسنجی چشمی رئیس جمهور بر می آید، ملاک روحانی بیشتر از اینکه آمار و ارقام باشد وضعیت واقعی و جیب مردم است. با این حال به نظر می رسد دولت بایستی به طور ملموس تری وضعیت مردم و خصوصا بازارها و مراکز تولیدی را مورد نظر و توجه قرار دهد تا با برنامه ریزی صحیح و واقع بینانه تری مسائل را در جهت تامین رفاه و معشیت مردم حل و فصل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حاج اقا از داخل ماشین مشاهده فرمودند روحیه مردم خوب است ودر دوران احمدی نزاد تورم 50 درصد بود دولت تدبیر با توزیع دلار 4200 تومانی ان رامهار والان یک رقمی است!!!!
Iran, Islamic Republic of
حداکثر نرخ تورم در دولت قبل 40 درصد بود تورم 50 درصدی مربوط به دولت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی بود.
Iran, Islamic Republic of
...
کلاه گشاد
Iran, Islamic Republic of
تورم افسارگسیخته و بیکاری و رکود سیب و گلابی برجام است !
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
شاید همانطور که آقای احمدی نژاد قیمت گوجه فرنگی را از مغازه سرکوچشون می گرفت شاید روحانی هم آمار را از جیب مغازه دار سرکوچشون در میاره.....نخندید ....گفتم شاید
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
در دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم حالا چی ؟! تقریبا"هیچ .
شاکی
Iran, Islamic Republic of
ملاک تورم جیب مردم است که با تورم 400 درصدی خالی شده است .
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
این روزهای سخت هم می گذرد اما روسیاهیش برای اصلاح طلبان باقی می ماند.
ب
Iran, Islamic Republic of
جهان درست آمار می دهند آمار خودشان . واطرفیانشان رامی دهند که وضع آنها هم که. خوب شده از صدقعه سر جمهوری اسلامی؟؟
Iran, Islamic Republic of
تمام آمار ها از افزایش سرسام آور قیمت ها حکایت دارد ...!!
ابو
Iran, Islamic Republic of
اصل قضيه اين بوده كه در انتخابات راي بياورند بقيه اش را بايد مردم خودشان خاكي به سرشان بكنند مشكل اين است كه مسءولين بايد در مورد عملكردشان بازخواست شوند .
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی می داند اگر صدا و سیما فقط و فقط حرف های ایشان را منتشر کند چه می شود .
محمد
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
گفته میشود برای ملاقات ترامپ و روحانی در سفر نیویورک در حال رایزنی و برنامه ریزی هستند که این دیدار حتما اتفاق بیافتد .....!!!!
Faraz
United States
...
سعید
Iran, Islamic Republic of
ازتون خواهش میکنم یه گزارش از روند پذیرش دانشجو تو دکتری تهیه کنید. واقعا بی عدالتی موج میزنه. هر دانشگاهی حد نصاب میزاره و سلیقه ای یه نمره ای به متقاضی میده و هرکی کمتر از اون حدنصاب نمره بیاره از گردونه سنجش حذف میشه حتی اگه رتبه یک آورده باشه!
Iran, Islamic Republic of
قیمت گوشت مرغ ازسال 1397 تاکنون درسراسرکشورغیرقانونی بوده است وهمچنان نیزادامه دارد.
Iran, Islamic Republic of
وقتی به تکرار میکنم وهورای سلبریتی رای می دهیم حقمان همین است خود کرده را تدبیر نیست
فرامرز
United Arab Emirates
ملاک آقای روحانی فکر کنم جیب خودشه و پولی که تو جیب مبارکش هست؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دخترش اونور اب خودش هم اوضاعش خوب گور بالای مردم ایران؟؟؟!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دادش شيشه اتومبيل را عوض كند انچه تصور ميكني با انچه ميبيني بشما نزديك تر است
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
خدایا میشه همین روزا چشممون رو باز کنیم ببینیم 1400 شده...!!
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
امید دادن به مردم وخوشبین بودن فرموده رهبری انقلاب است...