کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره آخرین اظهارات رئیس جمهور پیرامون آمار تورم؛

هنوز ملاک جیب مردم است یا آمار و ارقام؟/ آمار و ارقام چه می گویند که روحانی خوش بین و امیدوار است؟ 

14 شهريور 1398 ساعت 13:27

روحانی گرچه بر روی این آمارها استناد می کند و آنرا مثبت ارزیابی می کند اما یادآوری سخنان وی در انتخابات سال 92 نشان می دهد که وی استناد به آمار و ارقام را که در زندگی مرد اثر گذاری آن ملموس نیست، قبول نداشته است. 


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: رئیس جمهور این روزها درباره وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور به گونه ای صحبت می کند که حاکی از کم شدن آلام و مشکلات مردم و امیدواری به آینده است. روحانی اخیرا درباره تورم بیان داشته است که کارهای دولت به بهبود وضعیت اقتصادی و گرانی بازار انجامیده است.

رئیس جمهور که به همراه تنی چند از اعضای دولت ازجمله «اسحاق جهانگیری» معاون اول خود در آغاز هفته دولت جهت تجدید میثاق با آرمان های امام راحل به حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی رفته بود، درباره تورم بیان داشت: «آمار دو ماهه اخیر ما و دیروز  مرکز آمار این واقعیت را نشان می دهد که در ماه های اخیر هم تورم ماهانه نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است و هم تورم نقطه به نقطه ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش کاهش پیدا کرده است. گرچه هنوز ما در مشکلات تورمی هستیم و باید این مشکل را از پیش پا برداریم. »

روحانی گرچه سعی دارد آمار مثبتی از اوضاع اقتصادی در روز آغازین هفته دولت بدهد اما موضوع اینجاست مواردی که روحانی از آن سخن می گوید چندان در زندگی مردم تاثیری ندارد. این درحالی است که بنابر گزارش مرکز آمار ایران که اخیرا منتشر شده است، نرخ تورم سالانه مردادماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٤٢,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

این درحالی است که آمارهایی که اخیرا از سوی مراکز مربوطه منتشر شده است، نشان می دهد که تورم برخی از کالاها رکورد شکنی کرده است. به عنوان مثال، مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در پایان مرداد ۹۸ را ۶۳.۳ درصد اعلام کرد.

همچنین، مطابق داده‌های آماری نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره‌بهای مسکن در مناطق شهری کشور در بهار سال جاری به ۲۵/۶ درصد رسیده که این میزان در استان تهران با نرخ ۳۶ درصد، حدود ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

حتی به رغم اینکه آمار از کاهش نرخ بیکاری حکایت دارند اما به اعتقاد کارشناسان کاهش نرخ بیکاری به دلیل شاغل شدن بیکاران نیست، بلکه بخش عمده‌ای از جمعیت بیکار به دلیل کاهش جمعیت فعال و خروج بخشی از بیکاران از گروه افراد «در جست‌وجوی شغل» و اضافه شدن به «جمعیت غیرفعال» است.

روحانی گرچه بر روی این آمارها استناد می کند و آنرا مثبت ارزیابی می کند اما یادآوری سخنان وی در انتخابات سال 92 نشان می دهد که وی استناد به آمار و ارقامی که در زندگی مرد اثر گذاری آن ملموس نیست، قبول نداشته است. 

رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 92 بیان کرد که ملاک، جیب مردم است و ملاک این آمار نیست.

جالب اینجاست، اخیرا روحانی با انتقاد از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: «براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره بها ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است؛ البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است.»

رئیس جمهور پیشتر هم در موضوعی قابل تامل درباره اینکه خود به طور ملموس درباره وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم چه نظری دارد، بیان کرد: «من خودم بارها گفته ام،  خودم روزانه نظرسنجی می کنم. یعنی وقتی با ماشین در خیابان می روم تمام چهره های مردم را نگاه می کنم. چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی هستند، چند نفر قیافه شان گرفته است و به هر شهری می روم و به هر جمعیتی می روم، خودم نظر سنجی می کنم و می بینم نگاه آدم‌ها را نسبت به خودم. آن کسی که با محبت نگاه می کند. کسی که با تشکر نگاه می کند و کسی که ناراحت و کسی که نقد دارد. همه را می بینم».

به هر جهت به نظر می رسد شاید در برخی از موارد به رئیس جمهور آمارهای اشتباه می دهند. اما آنچه از سخنان و نظرسنجی چشمی رئیس جمهور بر می آید، ملاک روحانی بیشتر از اینکه آمار و ارقام باشد وضعیت واقعی و جیب مردم است. با این حال به نظر می رسد دولت بایستی به طور ملموس تری وضعیت مردم و خصوصا بازارها و مراکز تولیدی را مورد نظر و توجه قرار دهد تا با برنامه ریزی صحیح و واقع بینانه تری مسائل را در جهت تامین رفاه و معشیت مردم حل و فصل کند.


کد مطلب: 699020

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/699020/هنوز-ملاک-جیب-مردم-یا-آمار-ارقام-می-گویند-روحانی-خوش-بین-امیدوار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com