پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲۳

آمارهای روحانی با واقعیت تطابق ندارد

دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 694324
آمارهایی غیرواقعی که بیانگر واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست و همزمانی آن با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، سیاست‌های اشتغالزای دولت را با شبهات بسیاری همراه ساخته است.
آمارهای روحانی با واقعیت تطابق ندارد
به گزارش جهان نيوز، جهان صنعت از آمارهای روحانی انتقاد کرده است:  «عبور از مشکلات اقتصادی شعار نیست، بلکه براساس آمار و دلایل این سخن مطرح می‌شود»؛ این تازه‌ترین اظهارنظر رییس دولت دوازدهم در واکنش به آمارهای منتشره از کاهش نرخ بیکاری است. آمارهایی غیرواقعی که بیانگر واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست و همزمانی آن با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، سیاست‌های اشتغالزای دولت را با شبهات بسیاری همراه ساخته است.

این شبهات به این دلیل است که نه تنها طی این مدت فرصت شغلی جدیدی ایجاد نشده، که از تعداد شاغلان و فعالان اقتصادی کشور نیز کاسته شده است.

به این ترتیب اگر مرکز آمار نرخ بیکاری بهار ۹۸ را ۸/۱۰ درصد اعلام می‌کند، کاهش ۳/۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به فصل مشابه سال قبل بیانگر کاهش تعداد شاغلان کشوری است‌ چنان‌که مرکز آمار خود به عنوان متولی اعلام آمارهای اقتصادی اعلام می‌کند که تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه سال گذشته با کاهش ۵/۰ درصدی همراه بوده است و از ۱/۴۱ درصد در بهار ۹۷، به ۶/۴۰ درصد در بهار ۹۸ رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی
بنابراین همزمانی کاهش نرخ بیکاری و کاهش نرخ مشارکت نیروی کار عملا نشان می‌دهد که هیچ یک از تیرهای اشتغالزای دولت به هدف نخورده و حتی از تعداد فرصت‌های شغلی موجود در اقتصاد نیز کاسته است. مطابق با بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران، حدود ۳/۸۰ درصد از کل جمعیت فعال کشور در بهار ۹۸ را مردان و ۷/۱۹ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. مقایسه این آمار با بهار ۹۷ نشان می‌دهد که سهم زنان از جمعیت فعال کشور با کاهش ۵/۰ واحد درصدی همراه بوده و مشارکت اقتصادی زنان کاهش یافته است.

در بهار ۹۸ جمعیت فعال مردان با افزایش ۱۲۷ هزار نفری همراه بوده است. در عین حال، جمعیت فعال زنان طی این مدت با کاهش بیش از ۱۷۰ هزار نفری همراه بوده که موجب کاهش کل جمعیت فعال کشور طی بهار ۹۸ شده است.
براساس این گزارش جمعیت بیکار زنان کاهش ۱۳۸ هزار نفری و جمعیت بیکار مردان کاهش ۲۲۷ هزار نفری را در فصل بهار ۹۸ تجربه کرده‌اند. سهم زنان از تعداد شاغلان کشور در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ کاهشی بوده است.

بر این اساس از کل جمعیت شاغل کشور در بهار ۹۸ معادل ۷/۸۱ درصد را مردان و ۳/۱۸ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه زنان تنها حدود ۷/۱۹ درصد جمعیت فعال کشور را تشکیل داده‌اند، حدود ۶/۳۱ درصد از جمعیت بیکار مربوط به زنان بوده که حاکی از مشکل‌تر شدن ورود به بازار کار برای زنان نسبت به مردان است.

کاهش بیکاری!
اما با وجود آمارهایی که پرده از واقعیت‌های اقتصادی کشور برمی‌دارد و بهبود نرخ اشتغال کشور در بهار ۹۸ را با اما و اگرهای بسیاری همراه می‌سازد، حسن روحانی می‌گوید «آمار بیکاری در کشور تا پارسال ۱/۱۲ درصد بود، اما امروز این آمار به ۸/۱۰ درصد رسیده است و از بهار پارسال تا بهار امسال ۳۲۱ هزار اشتغال ایجاد شده است. بنابراین امروز بیکاری یکی از مشکلات بزرگ کشور است و همه باید تلاش کنیم تا جوانان و مردان و زنان ما مشغول به کار و تلاش شوند و از بیکاری فاصله بگیرند.»

به نظر می‌رسد برخورد سطحی با مباحث اقتصادی، ویژگی اصلی دولتی است که بنا دارد با استناد به آمارهای غیرواقعی از دستاوردهای مثبتی بگوید که هیچ گاه در زندگی واقعی جامعه مردمی منعکس نشده و از سنگینی بار فشارهای اقتصادی بر دوش آنها نکاسته است.

برخورد ناموجه دولت با مباحث اقتصادی زمانی روشن‌تر می‌شود که با وجود کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی و سقوط آزاد فعالیت‌های اقتصادی و تولیدمحور، از بهبود اشتغال در اقتصاد سخن می‌راند. آمارهای منتشره از نرخ رشد اقتصادی حوزه‌های مختلف اقتصادی در ۱۲ ماهه سال ۹۷ نشان از سقوط آزاد فعالیت‌های اقتصادی و توقف عمده فعالیت بنگاه‌های تولیدمحور دارد.

اما در حالی که آمارهای اقتصادی حاکی از رشد منفی ۵/۱ درصدی گروه کشاورزی، رشد منفی ۶/۹ درصدی گروه صنعت و رشد مثبت ۰۲/۰ درصدی گروه خدمات در ۱۲ ماهه سال ۹۷ است، آمارهای بیکاری از تغییر ترکیب شاغلان کشور از سمت خدمات به صنعت و کشاورزی در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ خبر می‌دهد.

رکود اقتصادی
در چنین شرایطی باید پرسید با وجود رکود بی‌سابقه‌ای که در بخش صنعت کشور دیده می‌شود، کدام بنگاه اقتصادی قادر به انجام کار تولیدی بوده که توانسته ترکیب شاغلان کشور را به نفع خود تغییر دهد؟ به نظر می‌رسد آمارهایی که از سوی مراکز دولتی منتشر می‌شود به جای شفاف‌سازی و ارائه اطلاعاتی جامع از آنچه در بازار اقتصادی کشور وجود دارد، به دنبال پنهان کردن واقعیت‌های موجود است؛ موضوعی که ریشه در سیاست‌های ناکارآمد دولت طی سالیان گذشته و بالاخص در یک سال گذشته دارد.

با این حال حسن روحانی معتقد است «اگر کسی امروز مدعی شود دولت ناکارآمد است و نتوانسته به مشکلات مردم توجه کند، سخنی ناصحیح و ناروا بر زبان آورده است، ما در کشور مشکل داریم و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم اما در عین حال دست به دست هم داده‌ایم و در کنار هم ایستاده‌ایم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

وی معتقد است که عبور از این مشکلات شعار نیست، بلکه براساس آمار و دلایل این سخن مطرح می‌شود. هر کشوری که در مضیقه قرار می‌گیرد به دلیل کاهش درآمد، بدهی‌اش افزایش می‌یابد اما ما در مدت ۱۴ ماهی که در فشار شدید تحریم قرار گرفته‌ایم، بدهی خارجی دولت‌مان کاهش یافته است؛ در سال ۹۶ بدهی خارجی ما ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بوده است اما امروز این بدهی به ۵/۹ میلیارد رسیده است و این کاهش بدان معناست که ملت ما ملتی پیروز و موفق بوده است.

کاهش ۲۵ درصدی بدهی خارجی دولت به این معناست که با وجود اینکه در سختی قرار گرفته‌ایم، نه تنها به سمت بیگانگان، خارجی‌ها و صندوق‌های بین‌المللی دست دراز نکرده‌ایم، بلکه روی پای خود ایستاده‌ایم و مخارج‌مان را در حد امکان تامین کردیم و در عین حال بخشی از بدهی‌های سال‌های گذشته را نیز پرداخت کردیم.»

موانع کسب‌وکار
گزیده اظهارات رییس‌جمهوری نشان می‌دهد که سیاستگذار تنها با استناد به ارقام آماری به دنبال تبرئه کردن خود و مقبول نشان دادن تلاش‌های اندک وی برای عبور از گردنه‌های سخت اقتصادی است. اما شاید بهتر باشد دولت در کنار دفاعیات خود از دستاوردهای نمادین وی در برخورد با مشکلات و سختی‌های اقتصادی، از موانع و سختی‌هایی نیز سخن بگوید که بر سر راه کارفرمایان و کسب‌وکارهای اقتصادی قرار داده است.

وجود مقررات زائدی که عملا از بهبود حوزه کسب‌وکار کشور جلوگیری می‌کند خود یکی از مباحث مهمی است که جای انتقاد گسترده دارد و بار دیگر آمارهای مربوط به بهبود نرخ بیکاری را با شبهه همراه می‌سازد.

بنابراین به نظر می‌رسد آنچه در واقعیت‌های اقتصادی کشور متبلور می‌شود، نه تلاش‌های روزافزون و سیاست‌های کارای اقتصادی، که شعارهایی برای پنهان کردن ناتوانی دولت در مقابله با کوه مشکلات اقتصادی است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
دولتمردان این دولت چگونه می‌توانند با مردم روبرو شده و در چشم افراد جامعه نگاه کنند در حالی که حقوق‌های خود را 3 میلیون تومان افزایش داده‌اند ولی حقوق امثال بنده فقط 400 هزار تومان افزایش داشته است؟
United Arab Emirates
قیمت پنیر 300گرمی از 4500تومان به 9 هزارتومان رسیده گویا مسئولان در کشور حضور ندارند چرا که از سنگ صدا بلند می‌شود ولی از دولتی‌ها صدایی در نمی‌آید.
United Arab Emirates
حمایت از زنان سرپرست خانوار با ارائه وام قرض‌الحسنه اقدام شایسته و بجایی است که لازم است نهادها و سازمان‌‌هایی چون کمیته امداد، بهزیستی و... بدون نیاز به ضامن‌های متعدد و به راحتی به این قشر مظلوم پرداخت نمایند.
United Arab Emirates
چرا در شهر کارزین در 180 کیلومتری شیراز نرخ انشعاب آب در دو سمت راست و چپ بلوار با یکدیگر 60 درصد تفاوت دارد؟
United Arab Emirates
این دولت به حدی ناکارآمد در اداره امور جاری کشور شده که بنده به عنوان صاحب و راننده اتوبوس بین‌شهری چند روز است که می‌خواهم عوارض و مالیات بر درآمد خودم را به دولت بپردازم سایت مربوطه باز نیست.
United Arab Emirates
‌ مستمری‌بگیر تامین اجتماعی هستم. بنویسید با حقوق ماهیانه یک میلیون تومان چه کنم؟ چرا از بسته‌های حمایتی که مسئولان در مصاحبه‌های خود اعلام می‌کنند خبری نیست؟
United Arab Emirates
وقتی پیگیری علت عدم پرداخت حق‌الزحمه معلمان هستیم کمبود بودجه را به رخ می‌کشند ولی چه‌طور در پرداخت حقوق‌های نجومی با مشکلی مواجه نمی‌شوند؟!
Iran, Islamic Republic of
رئیس‌جمهور فرانسه با دعوت دولت روخانی به زودی به تهران سفر می‌کند..
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی باید بگوید دراین 6 سال چه کرده است.
Iran, Islamic Republic of
غرب تعهداتش را انجام ندهد، صنعت هسته‌ای به ۴ سال قبل بازمی‌گردد
اگر اروپا و آمریکا نخواهند تعهدات‌شان را انجام دهند، ما با کاهش تعهدات برجامی یک تعادل ایجاد می‌کنیم و شرایط را به چهار سال قبل باز می گردانیم.
Iran, Islamic Republic of
چرا سوال از رییس جمهور به قوه قضاییه ارجاع نمی شود.
رئیس جمهور ازسال 1392 تاکنون هیچ کاری برای مشکلات اقتصادی مردم، کارمندان، کارگران، بازنشستگان، کشور و... نکرده است
80 درصد رئیس جمهور عامل اصلی تمام مشکلات سراسر کشور بوده است.
Iran, Islamic Republic of
آقای رییسجمهور تعطیلی 5800 کارخانه در دولت شما اتفاق افتاد
Iran, Islamic Republic of
افزایش 35 درصدی حقوق کارمندان یک دروغ بزرگی است.
حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستکار ازسال 1292 تاکنون با دستور دولت روحانی 10 درصد افزایش یافته است.
Iran, Islamic Republic of
قیمت مرغ در بازار به ۱۲ هزار تومان رسید هیچ ربطی به تحریم آمریکا ندارد.
دولت هیچ برنامه ای برای حل مشکلات اقتصادی مردم،
کشور و... ندارد.
دولت روحانی هیچ برنامه مشخصی برای رفع این مشکل ندارد.
Romania
سخنرانی روحانی در مجلس بدرد مردم و کشور و... نمی خورد.
سخنرانی روحانی در مجلس بدرد مردم و کشور و... نمی خورد.
Romania
آقای روحانی 24 میلیون رأی بدرد مشکلات اقتصادی مردم، کشورو... نمی خورد.

آقای روحانی 24 میلیون رأی بدرد مشکلات اقتصادی مردم، کشورو... نمی خورد.
Romania
دریافت بیش از 28 هزار شکایت مردمی ازکالا و خدمات در مرداد
دریافت بیش از 28 هزار شکایت مردمی ازکالا و خدمات در مرداد
Romania
لزوم تعدیل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
با اینکه طرفدار آقای روحانی هستم و تا آخر هم از ایشان طرفداری میکنم، گلهای هم دارم و این که چرا رئیس محترم جمهوری دستور نمیدهند حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران تأمیناجتماعی برابر با نرخ واقعی تورم افزایش یابد؟ آیا در شرایط فعلی اقتصادی بازنشستگان با یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه میتوانند زندگی کنند؟
بازنشسته تأمین اجتماعی
United Arab Emirates
آقای روحانی مسکن ربطی به دلارندارد
نرخ اجاره مسکن ۴۰ درصد بالا رفت
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در 40 سال گذشته حضور دولت در ساخت ‌و ساز مسکن بین نیم تا 3 درصد بوده است،‌ گفت:‌ دولت تنها در جایی حق دخالت در بازار مسکن را دارد که بخواهد از قشر ضعیف حمایت کند و پیشنهاد انعقاد قرارداد دو ساله با مستاجران و افزایش 10 درصدی اجاره بها در آزادترین اقتصادها هم حق مردم است.
United Arab Emirates
در دوران جنگ تحمیلی اوضاع اقتصادی مردم بهتر بود!
در دوران جنگ تحمیلی با وجود اقتصاد آسیب‌‌پذیری که داشتیم و هر روز در صادرات نفت مشکلاتی پیش می‌آمد و نیز پالایشگاه‌ها هدف حملات دشمن قرار می‌گرفت، چنان مدیریتی در جامعه اعمال می‌شد که مردم فشارهای اقتصادی را کمتر احساس می‌کردند. حالا با وجود گذشت این همه سال و پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور، چرا مردم باید این همه فشارهای اقتصادی را تحمل کنند؟
United Arab Emirates
افزایش تورم یک درصدی یعنی‌چه؟
می‌خواهم بدانم که چرا با وجود افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت برخی کالاها، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
امسال فقط ۱۰ درصد افزایش یافته است؟ کارشناسان بانک مرکزی لطفاً توضیح جامع و کاملی در مورد دلایل افزایش یک درصدی نرخ تورم نسبت به سال گذشته که ادعای آن را دارند، ارائه دهند.
بازنشسته تأمین اجتماعی
Iran, Islamic Republic of
اروپایی ها بسیار بدتر از آمریکا در برجام عمل کردند
اروپا اگر دنبال حفظ برجام است اجازه ندهد اوضاع بدتر شود
اروپا از آمریکا بدتر است/ دولت بر تصمیمات برجامی خود قاطع باشد