شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۱
اوکراین چالشی عملی برای رویکرد ترامپ نسبت به مسکو

آیا ترامپ به پوتین پشت می کند؟

شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 501188
بار دیگر تنش میان جدایی طلبان هوادار روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین بالا گرفته است. در شهر دونتسک این درگیری ها تلفات انسانی و خرابی هایی بر جای گذاشت.درگیری ها در اوکراین یکی از مسائل اصلی خصومت غرب با روسیه در سالهای اخیر بوده است. این روزها و در هفته های اول حضور رئیس جمهور جنجالی آمریکا در کاخ سفید، تنش ها در اوکراین سایه سنگینی بر چشم انداز روابط دو کشور انداخته است.
آیا ترامپ به پوتین پشت می کند؟
سرویس بین الملل جهان نيوز: نیروهای ارتش اوکراین گفته اند که در جریان درگیری های ۲۴ ساعت گذشته، ۳ تن از سربازانشان کشته شده اند. جدایی طلبان نیز می گوید ۲ غیر نظامی در جریان گلوله باران دونتسک کشته شده اند.
همچنین در شهر آودیفکا در شرق اوکراین درگیری میان جدایی طلبان و نیروهای ارتش تعدادی زخمی بر جای گذاشت. اولکساندر موتوزیانیک، سخنگوی ارتش اوکراین درباره این درگیری ها گفت: «از تابستان گذشته تاکنون، ما چنین فعالیت های نظامی شدیدی را شاهد نبوده ایم. عملیات رزمی دشمن در امتداد تقریبا تمام خطوط درگیری در سه جهت مختلف، ماریوپول، دونتسک و لوهانسک قابل مشاهده است.»
اوکراین و روسیه یکدیگر را متهم به آغاز درگیری‌های نظامی جدید در شرق اوکراین می‌کنند. نبردها در این منطقه ادامه دارد و همچنان قربانی می‌گیرد.

زمانبندی مشکوک درگیریها
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اوکراین را مسئول نبردها در شرق این کشور می‌داند. او جمعه ۳ فوریه / ۱۵ بهمن در این‌باره گفت: «چرا این حملات در مقطع کنونی رخ داده‌اند؟ یک دلیل آن است که رهبری اوکراین به پول نیاز دارد و اگر خود را قربانی نشان دهد راحت‌تر
حلیل گران معتقدند که درگیریهای در اوکراین یک آزمایش زود هنگام برای رئیس جمهور بی تجربه آمریکا می باشد. ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی وعده ترمیم روابط میان مسکو و واشنگتن را داده بود.
می‌تواند از اتحادیه اروپا، سازمان ملل و یا مؤسسه‌های بین‌المللی پول دریافت کند؛ دلیل دوم این است که اوکراین در زمینه اقتصادی و اجتماعی ناموفق بوده و دولت این کشور باید حمایت رأی‌دهندگان را بار دیگر به‌دست آورد و این با وجود یک درگیری جدید نظامی راحت‌تر به‌دست می‌آید.» ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از این‌که کی‌یف مسئولیتی در قبال کشتار مردم بی‌گناه نمی‌پذیرد و در عوض با اعمال نیروهای مسلح خود در صحنه شورای امنیت سینه سپر می‌کند خشمگین شد و گفت از آن‌جا که از روز چهارشنبه اوکراین ریاست شورای امنیت را در دست دارد از این موقعیت بهره‌برداری می‌کند.
اوکراین نیز روسیه را مسئول ادامه درگیری‌ها در چند شهر واقع در شرق اوکراین می‌کند. فرماندار منطقه دونتسک ضمن بیان این‌که تیراندازی‌ها در تمام طول خطوط جنگی ادامه دارد، گفته است: «تروریست‌های روسی در درجه نخست نقاط انسانی را زیر آتش گرفته‌اند؛ یک مدرسه که در آن‌جا کمک‌های انسانی دریافت می‌شد از جمله اهداف آن‌ها بود.» به‌گفته این مقام اوکراینی در این حملات یک مرد جوان از نیروهای امدادگر به‌هنگام رانندگی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. «همچنین یک ورزشگاه که مکانی گرم برای مردم بود و در آن‌جا مواد غذایی توزیع می‌شد نیز مورد هدف قرار گرفت.» یک سخنگوی نظامی اوکراین نیز گفته است که از تانک‌ها نارنجک و خمپاره شلیک می‌شود و چهار سرباز و دو ساکن شهر آودی‌یِوکا بر اثر این حملات جان خود را از دست دادند.

آتش بس شکننده
بر پایه
سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل روز پنج شنبه روسیه را برای افزایش خشونت ها در شرق اوکراین سرزنش کرد و هشدار داد تحریم ها علیه روسیه برداشته نخواهد شد تا زمانی که مسکو، کریمه را به کی یف بازگرداند. تاکید بر روی بازگرداندن کریمه به اوکراین با سخنان پیشین ترامپ متفاوت است.
گزارش یورو نیوز، آتش‌بس که از نیمه ماه دسامبر به‌اجرا در آمد و به‌تازگی در گفت‌وگوهای گروه تماس مینسک دوباره تعیین شد، در چنین شرایطی ناممکن به‌نظر می‌رسد. این آتش‌بس تاکنون نه تنها موفق نبوده، که برعکس درگیری‌ها گسترش نیز پیدا کرده است. در «جمهوری خلق لوهانسک» که از آوریل ۲۰۱۴ شکل گرفته است نیز درگیری‌هایی از جمله در شهر کوچک وروبیوکا رخ داده و به خیابان‌های مرکزی شهر آسیب وارد آمده است. از روز دوشنبه تاکنون در شهر آودی‌یِوکا در نزدیکی دونتسک برق قطع شده و تعمیر آن به‌دلیل درگیری‌ها مداوم امکان‌پذیر نیست. در دونتسک و چند شهر دیگر سیستم فیلتر آب آشامیدنی از کار افتاده است. بسیاری از ساکنان این شهرها در هوای نزدیک به هفت درجه زیر صفر مجبور شده‌اند خانه‌های ویران‌شده خود را ترک کنند.

سایه بحران اوکراین بر روابط مسکو و واشنگتن
به‌رغم فراخوان سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا برای قطع درگیری‌ها به‌نظر نمی‌رسد که این نبردها به‌زودی پایان یابد. تحلیل گران معتقدند که درگیریهای در اوکراین یک آزمایش زود هنگام برای رئیس جمهور بی تجربه آمریکا می باشد. ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی وعده ترمیم روابط میان مسکو و واشنگتن را داده بود. حالا سیاست خارجی کاخ سفید نسبت به روسیه تحت سایه حوادث اوکراین قرار گرفته بود، هرچند پیشتر رسانه های خبری از لغو برخی از تحریم های روسیه توسط آمریکا خبر داده بودند اما نیکی هیلی سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل روز پنج شنبه روسیه را برای افزایش خشونت ها در شرق اوکراین سرزنش کرد و هشدار داد تحریم ها علیه روسیه برداشته نخواهد شد تا زمانی که مسکو، کریمه را به کی یف بازگرداند. تاکید بر روی بازگرداندن کریمه به اوکراین با سخنان پیشین ترامپ متفاوت است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


-
Iran, Islamic Republic of
سلطه دس بردار نیس تا ایندو را دوباره دشمن نکند آرام ندارد. تفرقه میان آمریکا و روسیه را لازمه بقای مافیای جهانیش میداند. اما دوران سلطه بسر رسیده. آمریکا و روسیه بهتره خودشان را از سلطه جدا کنن. سرنوشتشان را به سلطه مافیای جهانی گره نزنن.