چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

مصرف قلیان اعتیاد پنهان

يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 314845
بر خلاف باور غلط برخی از افراد جامعه عوارض قلیان و دود آن نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه در برخی از موارد بیشتر از آن هم است.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه خبری پلیس، سومصرف مواد باعث کاهش عملکرد شغلی و تحصیلی، تصادفات، مسمومیت، غیبت از کار، جنایت و دزدی می‌شود.

در سال‌های گذشته مواد مخدر به دلیل فقدان امکانات پزشکی در افراد مسن و ناتوان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در حال حاضر اعتیاد بزرگترین تهدید در مقابل رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و شکوفایی استعدادها و سرمایه‌های فکری و ظهور خلاقیت‌های انسانی در قشر نوجوان و جوان است.

سومصرف مواد اکثراً با سایر حالات روانپزشکی مثل اختلالات شخصیت( اختلال شخصیت ضد اجتماعی)، اضطراب و افسردگی دیده می‌شود.

پیشگیری از اعتیاد در مقایسه با درمان و اقدامات بازتوانی به مراتب آسانتر و کم هزینه‌تر است.

پژوهش در زمینه اعتیاد تلاشی است جهانی که بنا به توصیه سازمان‌های بین‌المللی به منظور شناخت علل و راهکارهای مختلف توسط پژوهشگران، سیاست‌گذاران و مردم هر جامعه بررسی، تهیه و تدوین و به مرحله اجرا در می‌آید.

قلیان پدیده‌ای است که در حال حاضر به یک معضل پنهان اجتماعی تبدیل شده است از آن جهت چهره منفوری به خود نگرفته است که اغلب آن را بی ضرر و غیر قابل اعتیاد می‌دانند یا کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می‌کنند.

آب موجود در قلیان نه تنها خاصیت تصفیه کنندگی و محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو را ندارد بلکه به دلیل افزایش رطوبت باعث افزایش میزان جذب ریوی آن نیز می‌گردد.

مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (سرطان زا)، مونواکسید کربن(آلاینده) و نیکوتین(ایجاد کننده وابستگی) موجود در دوده آن از سیگار بیشتر است.

با مصرف قلیان بیش از ۶۰۰ ماده سمی و مهلک وارد ریه فرد مصرف کننده و اطرافیان خواهد شد.

در صنعت تنباکو، مرغوب‌ترین آن در اختیار کارخانه‌های سیگار سازی قرار می‌گیرد و تفاله‌های تنباکو جهت قلیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان کشیدن معادن مصرف ۲۰ تا ۵۰ نخ سیگار است.

به همین دلیل با افزایش سطح نیکوتین خون، مصرف کننده به ظاهر تفننی برای رفع نیاز خود به روش سهل تری که همان سیگار است روی می‌آورد.

مصرف تنباکو با ایجاد حالت مقاومت دارویی همراه است. بدین معنی مه فرد برای تجربه حالت سرخوشی مجبور است به تدریج میزان مصرف این ماده را افزایش دهد.

افراد مصرف کننده این ماده پس از مصرف آن افزایش ضربان قلب و فشار خون را تجربه می‌کنند و پس از قطع مصرف این مادهنیز علائم قطع مصرف آن مانند اشتیاق به مصرف مجدد، بیقراری، اضطراب، اختلال در تمرکز حواس، بیخوابی، افزایش اشتها و افزایش در نا آرامی‌های خواب را تجربه می‌کنند.

مصارف طولانی مصرف نیکوتین منجر به بیماری‌های گوناگونی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و به روز سرطان ریه می‌شود.

یکی از عواملی که موجی تشدید عوارض جلنبی مصرف تنباکو یا سیگار است، تعداد دفعای است که فرد در یک روز اقدام به مصرف این مواد می‌کند.

بنابرین اعتیاد در قلیان کشی با روی آوردن به استعمال سیگار نمایان می‌شود.

در قلیان، نامرغوب بودن تنباکو، درجه حرارت بالا، تولید گاز منو اکسید کربن ناشی از سوختن ناقص ذغال آتشدان( احساس گیجی بعد از مصرف تنباکو که افراد نشانه مرغوب بودن تنباکو می‌دانند در واقع از گاز منو اکسید کربن می‌باشد)، مکش‌ها ریوی عمیق و رطوبت حاصل از آب باعث بروز بیماری‌های ریوی، سرطان‌های مختلف از جمله سرطان لب، ریه، معده و مثانه می‌گردد.

تنباکوهای تحت عناوین میوه‌ای، عطری و اسانس‌دار نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارض به مراتب بیشتری نسبت به تنباکوی ساده دارند زیرا مواد آروماتیک ( ترکیبات حلقه‌ای) موجود در آنها بر اثر حرارت زیاد خاصیت سرطان زائی و سمی فوق العاده‌ای پیدا می‌کنند.

به علاوه مزه و طعم مناسب و سهولت مصرف این گونه تنباکوها نسبت به تنباکوهای معمولی باعث گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به مصرف و ایجاد وابستگی به آنها خواهد شد.

مصرف قلیان در اماکن سربسته (مانند سفره خانه های سنتی، قهوه خانه ها و . . .) عوارض آن را در دو چندان خواهد کرد و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.

استفاده از قلیان به صورت مشترک خطر انتقال بیماری‌های عفونی را نیز در پی خواهد داشت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *