سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

دروازه ورود به اعتیاد ‌چیست؟!

يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 427812
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدراستان البرز از فعالیت ۲۰۰ مرکز آگونیست در استان خبر داد.
به گزارش جهان، علی اسدیان‌ در گفت و گو با ایسنا، گفت: استعمال قلیان و سیگار زمینه گرایش افراد به اعتیادهای پرخطر را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که قلیان و سیگار استعمال می‌کنند، ۶۰ درصد بیشتر از افراد معمولی به سمت اعتیاد کشانده می‌شوند.

اسدیان با اشاره به پایین آمدن سن مصرف قلیان در جامعه افزود: متاسفانه امروز قبح مصرف قلیان در میان مردم به ویژه جوانان و نوجوانان ریخته است و شاهد این هستیم که حتی نوجوانان زیر ۱۵ سال در تفریحات خانوادگی مقابل چشم پدر و مادر خود قلیان می‌کشند.

وی با بیان این که مواد مصرفی در برخی تنباکوها منجر به اعتیاد غیر مستقیم می‌شود، ادامه داد: در توتون برخی تنباکوهای وارداتی موادی استفاده می‌شود که منجر به اعتیاد غیر مستقیم افراد می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: باید زمینه مصرف قلیان به ویژه در بین جوانان و نوجوانان را کاهش دهیم، چراکه قلیان دروازه ورود به مصرف مواد مخدر تلقی می‌شود.

اسدیان با اشاره به نادرست بودن اخبار مبنی بر بالابودن آمار اعتیاد در استان البرز گفت: استان البرز به خاطر شرایط ویژه‌ای که دارد به مسیری برای ترانزیت مواد مخدر تبدیل شده و قاچاقچیان برای توزیع مواد مخدر در مناطق مختلف کشور اکثرا محموله‌های خود را از البرز عبور می‌دهند.

وی اضافه کرد: پلیس مواد مخدر استان البرز با قاچاقچیانی که سعی دارند محموله‌های خود را از مسیر البرز به مقاصد خود برسانند، به طور جدی برخورد می‌کند، به همین دلیل همواره شاهد انتشار اخباری مبنی بر کشف و ضبط مواد مخدر در البرز انتشار هستیم.

این مسئول تصریح کرد: برخی کشف و ضبط مواد مخدر در البرز را دال برآمار بالای مصرف کنندگان می‌دانند که این تصور به هیچ وجه درست نیست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر البرز ادامه داد: اکثر مواد مخدری که وارد البرز می‌شود، در کشور افغانستان کشت شده و وارد مرزهای ایران می‌شود.

وی افزود: طبق آمارهای ارائه شده سالانه شش هزار و ۴۰۰ تن تریاک از خشخاش‌هایی که کشاورزان افغانی کشت می‌کنند، استحصال می‌شود که بخشی از آن وارد ایران می‌شود.

اسدیان تصریح کرد: بخشی از تریاک‌های ضبط شده توسط نیروهای پلیس به شرکت‌های دارویی فروخته می‌شود و بخشی از آن نیز هرساله امحاء می‌شود.

وی درادامه صحبت‌های خود به وجود ۲۰۰ مرکز آگونیست (مراکز دارودرمانی اعتیاد) در استان البرز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر هزار و ۲۰۰ کمپ اعتیاد در کرج وجود دارد که در هیچ یک از این مراکز اقامتی دارویی به مراجعه کنندگان داده نمی‌شود.

اسدیان افزود: معتادانی که در فرایند ترک اعتیاد هستند، برای این که بتوانند راحت‌تر مواد را کنار بگذارند، به مراکز دارو درمانی اعتیاد مراجعه کرده و داروهای مورد نیاز خود از جمله متادون و شربت تریاک را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: اعتیاد نوعی بیماری چند لایه است، بنابراین برای کاهش آمار معتادین جامعه باید تمامی لایه‌هایی که باعث می‌شود فرد به سمت مصرف مواد مخدر کشیده شود را بررسی کرد.

اسدیان در پایان یادآور شد: مبارزه با مواد مخدر تنها از عهده یک دستگاه و یا نهاد خاص برنمی‌آید و فرهنگ پیشگیری از اعتیاد باید در مرحله اول از خانواده‌ها شروع شده و بعد از آن مسئولان دستگاه‌های مختلف به فراخور امکانات خود در این زمینه ورود کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *