چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱

قلیان زمینه ساز اعتیاد جوانان

دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 293277
استعمال روزافزون قلیان در مراکز عمومی جامعه روز به روز درحال افزایش است و رواج استعمال قلیان می تواند زنگ خطری باشد که ابتدا کانون خانواده ها و سپس مسئولان فرهنگی جامعه را از بروز آسیبی بزرگ خبر می دهد که جبران آن آسان نخواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، با توجه به گسترش استفاده از دخانیات در کشور و به طبع آن در استان همدان توجه به کنترل و پیشگیری از این بلای خانمان سوز امری غیرقابل اجتناب است چراکه با پایین آمدن سن شروع استفاده از دخانیات اعم از سیگار و قلیان و با توجه به اینکه دخانیات به عنوان دروازه ورود به اعتیاد شناخته می شوند لزوم توجه بیشتربر فرهنگ سازی و ریشه کن کردن مشکلات روان افراد در جامعه امری ضروری است.

از سوی دیگر با توجه به فراگیر شدن مواد دخانی در مدارس و دانشگاه ها اگر بر پیشگیری و کنترل شیوع دخانیات توجه نشود جامعه با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

کارشناس برنامه کنترل اعتیاد مرکز بهداشت استان همدان در همین زمینه در گفتگو با مهر با بیان اینکه یکی از عمده ترین اقدامات در سه سال گذشته اهدای جایزه میرزای شیرازی به کسانی بوده است که در زمینه کنترل دخانیات اقدامات خاصی را انجام می دهند، گفت: در زمینه کنترل دخانیات عمده بحث بر روی سیگار و قلیان است.

مهدی خدابخشی با اشاره و تاکید بر اینکه در زمینه کنترل دخانیات عمده بحث بر روی سیگار و قلیان است، گفت: یکی از مشکلاتی که جامعه در حال حاضر با آن روبرو است بحث شیوع مصرف قلیان در بین جوانان است که متاسفانه هر روز شاهد گرایش بیشتر جوانان به مصرف دخانیات به ویژه قلیان در جامعه هستیم.

مشکلات اخلاقی ناشی از مصرف قلیان در سفره خانه های همدان نگران کننده است

وی بیان داشت: آمار استفاده از دخانیات در بین دانش آموزان دوره های متوسطه و دانشجویان و افزایش مشکلات اخلاقی ناشی از مصرف قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه های استان همدان نیز بسیار نگران کننده است.

کارشناس برنامه کنترل اعتیاد مرکز بهداشت استان همدان همچنین گفت: علاوه بر مشکلات بهداشتی ناشی از مصرف قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه های استان همدان شاهد افزایش مشکلات اخلاقی در این زمینه نیز هستیم.

خدابخشی با اشاره به اینکه مصرف قلیان در بین خانوده ها دارای هیچگونه جلوه زشت و ناشایستی نیست بیان داشت: با توجه به اینکه خطرات ناشی از مصرف قلیان حتی بیشتر از مصرف سیگار است در این راستا باید به فرهنگ سازی در جامعه توجه بیشتری شود.

استفاده از قلیان یک تفریح بی خطر نیست

وی در ادامه افزود: باید این امر را که استفاده از قلیان یک تفریح بی خطر نیست در جامعه فرهنگ سازی کرد.

خدابخشی با بیان اینکه در حدود ۴۰۰۰ نوع ماده شیمیایی در مواد دخانی وجود دارد و از این تعداد نیز حدود ۴۰۰ نوع ازآنها سرطان زا هستند، اظهار داشت: مصرف دخانیات عمده ترین عامل ابتلا به سرطان ریه است.

کارشناس برنامه کنترل اعتیاد مرکز بهداشت استان همدان اظهار داشت: زنانی که در طول دوران بارداری خود از قلیان مصرف میکنند یا در معرض دود قلیان هستند وزن نوزادانشان در هنگام تولد کمتر از حد طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های ریوی نیز در این نوزادان بیشتر است.

وی همچنین گفت: ۹۰ درصد بیماران مرد بالای ۵۰ سال در بخش ریه بیمارستان شهید بهشتی کسانی بودند که سابقه مصرف دخانیات را داشته اند.

۷۰ قهوه خانه ها و سفره خانه در همدان پلمب شد

خدابخشی با اشاره به توزیع قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه های واقع در حاشیه شهر همدان بیان داشت: سال ۹۱ در شهرستان همدان افزون بر ۷۰ مورد پلمپ در زمینه بحث قلیان در قسمت های حاشیه شهر و مراکز تفریحی و توریستی با همکاری نیروی انتظامی و دادگستری انجام شد.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به بالا بودن تقاضای دخانیات عرضه این مواد سود دهی قابل توجهی دارد، بیان داشت: با توجه به بالا بودن تقاضا و نیز سود دهی بالای دخانیات مراکز عرضه این مواد اعم از قهوه خانه ها وسفره خانه ها حاضر به از دست دادن این بازار مناسب نیستند.

خدابخشی با اشاره به شیوع مصرف دخانیات در بین جوانان اظهار داشت: باید با فرهنگ سازی درست محل تفریح جوانان را از محل های عرضه قلیان به سمت ورزش و تفریحات سالم برد.

میزان مصرف قلیان در استان همدان به مراتب بیشتر از سیگار است

کارشناس برنامه کنترل اعتیاد مرکز بهداشت استان همدان گفت: میزان مصرف قلیان در استان همدان به مراتب بیشتر از سیگار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سن شروع اعتیاد در کشور به ۱۲ سال کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: در راستای پیشگیری از دخانیات طرح پاد در مدارس کشور در دوره های ابتدایی و راهنمایی اجرا می شود.

تنباکو های طعم دار سرطان زا هستند

خدابخشی با اشاره به اینکه تمام تنباکو هایی که عرضه می شوند به خصوص تنباکو های طعم دار از لحاظ بهداشتی غیرمجاز است، بیان داشت: با توجه به اینکه هر ماده ای که دارای افزودنی باشد غیر بهداشتی است تنباکو های طعم دار نیز به علت خاصیت تجمعی که با سوزاندن طعم دهنده ها پیدا می کنند بسیار سرطان زا هستند.

کارشناس برنامه کنترل اعتیاد مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه بسیاری از مراکز عرضه قلیان اعم از سفره خانه ها و قهوه خانه های استان همدان مجوز ندارند، اظهار داشت: وزارت بهداشت به هیچ عنوان مجوز ایجاد سفره خانه و قهوه خانه را نمی دهد مگر اینکه به هیچ عنوان عرضه قلیان نداشته باشند.

وزارت بهداشت هیچگونه آیین نامه ای برای برخورد با دست فروشان عرضه قلیان ندارد

خدابخشی با بیان اینکه وزارت بهداشت هیچگونه آیین نامه ای برای برخورد با دست فروشان عرضه قلیان ندارد اظهار داشت: سازمان های ذیربط اعم از شهرداری و نیروی انتظامی باید در این زمینه همکاری لازم را مبذول دارند.

وی درپایان سخنانش بیان داشت: متاسفانه دستفروشان عرضه قلیان در ساعاتی فعال هستند که بازرسی ها به دلایل امنیتی کمرنگ می شود.

بر اساس مباحث عنوان شده در زمینه اهمیت کنترل مصرف دخانیات و همچنین با توجه به کاهش سن شروع مصرف این مواد در جامعه رعایت مولفه های جلوگیری و پیشگیری از مصرف دخانیات در بین جوانان و نوجوانان امری شایان توجه است.

همچنین با توجه به موارد عنوان شده باید با فرهنگ سازی مناسب در جامعه در راستای کنترل و جلوگیری از مصرف دخانیات، سن شروع به مصرف مواد دخانی را در جامعه کاهش و سلامت جامعه را افزایش داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *