سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

رئیس جدید دانشگاه علامه: جوسازی‌های رسانه‌ای علیه حجت‌الاسلام شریعتی ناروا بود

چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 310927
حسین سلیمی گفت: جوسازی‌های رسانه‌ای علیه حجت‌الاسلام شریعتی ناروا بود، دکتر در حوزه عمرانی و راه‌اندازی تحصیلات تکمیلی فعالیت مثبت زیادی داشتند البته در بعضی سیاست‌گذاری‌ها، وزارت علوم فعلی و بنده اختلاف نظری با ایشان داشتیم.
به گزارش جهان به نقل از تهران پرس، اقدامات اخیر جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از جمله عزل و نصبهایی که وی در سطح این وزارتخانه و دانشگاه‌های رسمی کشور انجام داده است، موجب واکنش‌هایی در سطح جامعه دانشگاهی، دانشجویی و مجلس شورای اسلامی شده است، تا جایی که نمایندگان مجلس بر آن شدند طی طرحی دوفوریتی، اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها را محدود کنند که تاکنون یک‌فوریت آن به تصویب مجلس رسیده است.

دانشگاه علامه طباطبایی(ره) هم این روزها نتوانسته از تغییرات شتابزده توفیقی جان سالم به‌در برد و هم اکنون حسین سلیمی که رسانه‌ها به وی لقب نظریه‌پرداز اصلاحات را می‌دهند به‌جای حجت الاسلام صدرالدین شریعتی بر مسند ریاست این دانشگاه تکیه زده است.

بر همین اساس در گفت‌وگویی با حسین سلیمی، ریاست جدید دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، از وی علت این عزل و نصب و همچنین گذشته و تفکرات سیاسی وی را جویا شدیم.

حسین سلیمی در پاسخ به این موضوع "گفته می‌شود شما سابقاً با اسلامی سازی دانشگاه‌ها مخالفت داشته و دارید"، اظهار داشت: سند اسلامی سازی دانشگاه‌ها در دست من است و بنده با تقلید محض از متون تولیدی و محدود کردن خود به تئوری‌های دیگران، مخالف بودم.

رییس جدید دانشگاه علامه بر همین اساس تصریح کرد: معتقدم در گنجینه فرهنگ اسلامی ایرانی ما ضعفی نهفته است، در حالی که مفاهیمی وجود دارد که می‌تواند اندیشه‌های جدید از آن بیرون بیاید ازاین‌رو کسانی که فکر می‌کنند من با این حوزه مشکل دارم برداشت صحیحی ندارند.

وی با اشاره به آخرین کار پژوهشی خود گفت: آخرین کار پژوهشی من برای دانشگاه علامه که هنوز منتشر نشده برداشتی از تاریخ جهان است که آن هم برگرفته از مفاهیم قرآنی است و من توانسته‌ام در آن به یک تبیین جدید دست پیدا کنم. بنابراین این کار من نشان می‌دهد که قضاوت‌هایی که درباره من می‌شود صحیح نیست همچنان که در یکی از برنامه‌های من این است که متفکران ایرانی را جمع کنم تا بتوانیم از نظریات آنها بیش از پیش بهره‌مند شویم.

سلیمی که نویسنده کتاب «کالبدشناسی ذهنیت اصلاح‌گرایان» نیز هست درباره سابقه فعالیت‌های سیاسی خود یادآور شد: بنده هرگز عضو هیچ جناح و حزب سیاسی نبوده، هرگز فعالیت‌های سیاسی نداشته‌ام و صرفاً به کار مدیریتی بسنده کرده‌ام.

وی در ادامه دانشگاه علامه را خانه خود نامید و بیان داشت: طی ده، دوازده سال گذشته صرفاً کار آکادمیک داشتم و به کار علمی معتقدم. هم چنین بر این اعتقادم در حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل جناح‌زدگی می‌تواند آفت باشد و دیدگاه خود من این است که حتی المقدور باید دانشگاه را از جناح‌بازی و سیاسی‌کاری دور کنیم.

رییس جدید دانشگاه علامه در ادامه گفت: این اهمیت ندارد که اساتید حوزه علوم انسانی چه گرایش سیاسی داشته باشند، فقط کافی است دانش لازم برای گشایش گره‌های جامعه را دارا باشند، خود بنده جزو افرادی هستم که کاملاً معتقدم فضای دانشگاهی ما باید فضایی به‌دور از کشمکش‌های سیاسی باشد تا به ارتقا برسد.

وی در ادامه درباره علت عزل حجت الاسلام شریعتی یادآور شد: ایشان در طول دوره مدیریت خود خدماتی هم داشتند و جوسازی‌های رسانه‌ای علیه وی ناروا بود، دکتر شریعتی در حوزه عمرانی و راه‌اندازی تحصیلات تکمیلی و گسترش دانشگاه فعالیت مثبت زیادی داشته است البته در بعضی سیاست‌گذاری‌ها، وزارت علوم فعلی و بنده اختلاف نظری با ایشان داشتیم که در چارچوب قانون حل می‌شود، ضمن اینکه همیشه در طول دولت‌های مختلف ایران داشته‌ایم که مدیریت‌ها دوره‌ای تمام شده‌اند. پیش از هشت سال دوره مدیریت دکتر شریعتی، هشت سال دکتر حبیبی و پیش از آن هشت سال دکتر خلیجی ریاست این دانشگاه را به‌عهده داشتند، ازاین‌رو اکنون که دولت تغییر کرده است، نیروهای تازه‌نفس و جدید با اندیشه‌های نو روی کار می‌آیند و این طبیعی است.

سلیمی در پایان در پاسخ به این مطلب که ممکن است تمامی عزل و نصبهای سرپرست وزارتخانه‌ها از سوی مجلس لغو شود و یا وزیر جدید آنها را ملغی کند، خاطرنشان کرد: ما تابع قانون هستیم، البته انتخاب من به‌خاطر برنامه‌هایی بود که داشتم و مجموعه وزارت علوم و در پس آن دولت، این برنامه را به‌عنوان ارتقای جایگاه دانشگاه علامه پذیرفته است ازاین‌رو اگر در این سمت باقی بمانم آن را انجام می‌دهم، اگر هم شخص دیگری جایگزین من شد آنها را انجام خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *