چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

دو پیشنهاد برای کاهش تورم

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 304351
بازبینی جدی در روند فعلی هدفمندی یارانه‌ها اولین کاری است که تیم اقتصادی حسن روحانی باید به آن بپردازند. نکته دیگر که در دولت دهم مغفول ماند و باید دولت فعلی آن را در اولویت خود قرار دهد، بازگرداندن رونق به بخش تولید است.
به گزارش جهان به نقل از تهران امروز، انتشار تازه‌ترین گزارش از وضعیت تورم در ایران نشان می‌دهد که دولت حسن روحانی برای غلبه بر مشکلات متعدد اقتصادی چاره‌ای ندارد مگر اینکه کار را از تورم آغاز کند. چرا که تورم بالا که در حال حاضر به‌صورت نقطه به نقطه حدود ۳۴ درصد است، مانع از هر نوع اصلاح ساختاری اقتصاد است.

در واقع دولت جدید چاره‌ای ندارد مگر اینکه ابتدا تورم را به‌عنوان یکی از اولین ضرورتهای اقتصادی در نظر بگیرد. آنچه که مهار تورم را در دولت فعلی مشکل‌ساز کرده، شرایط رکودتورمی است که بخشی از آن به دلیل اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌هاست. دولت دهم بعد از آنکه سهم تولید را در قانون هدفمندی نداد و بخش تولید در کشور دچار رکود و ضعف شد، رشد اقتصادی پایین آمد، همچنان که نرخ بیکاری افزایش پیدا کرد.

در این شرایط به دلیل تزریق نقدینگی به جامعه از طریق پرداخت یارانه نقدی، تورم به شدت افزایش یافت. در این شرایط که کشور دچار رکود تورمی است، دولت یازدهم کار سختی برای مهار اوضاع دارد. اما می‌توان دو پیشنهاد عمده داشت تا دولت بتواند تورم را به عنوان مانع اصلی بهبود اقتصاد کشور مهار کند.

نکته اول این است که باید تجدیدنظر جدی در پرداخت یارانه‌های نقدی به شکلی که در دولت دهم به اجرا درآمد صورت بگیرد. پیشنهاد دوم هم حمایت جدی از بخش تولید و صنعت و بخصوص بنگاه‌های کوچک بخش خصوصی است که می‌تواند دولت را کمک کند تا با بهبود شاخص‌های تولید و اشتغال، کشور را از شرایط رکود تورمی خارج کند.

در توضیح این دو پیشنهاد توجه به این نکته ضروری است که هدفمندی یارانه‌ها و واقعی کردن قیمت‌ها اقدامی شجاعانه بود که باید در برخی از حوزه‌ها صورت می‌گرفت اما عدم پرداخت ۳۰درصدی سهم بخش تولید توسط دولت این مشکل را سبب شد که اندک اندک واحدهای کوچک تولیدی با بالارفتن هزینه‌های خود مجبور به کاهش نیروی کار و در نهایت ورشکستگی و تعطیلی شدند.

این اتفاق باعث شد تا بخش زیادی از نیروی کار جامعه و کسانی که گرداننده چرخ تولید و صنعت در کشور بودند، خانه‌نشین شوند. از سوی دیگر پرداخت یارانه نقدی به همه افراد جامعه، بخصوص در روستاها موجب تقلیل فرهنگ کار در جامعه شد. چرا که خانواده‌های پرجمعیت با یارانه‌ای که هر ماه به دست می‌آورند، احتیاجی به کار نمی‌بینند.

به همین دلیل بازبینی جدی در روند فعلی هدفمندی یارانه‌ها اولین کاری است که تیم اقتصادی حسن روحانی باید به آن بپردازند. نکته دیگر که در دولت دهم مغفول ماند و باید دولت فعلی آن را در اولویت خود قرار دهد، بازگرداندن رونق به بخش تولید است. هر چند این مسئله بسیار انرژی‌بر است و در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، اما دولت می‌تواند با برنامه‌های حمایتی جدی، بخش تولید و صنعت در کشور را به شکل سابق برگرداند. چرا که در صورت بهبود تولید است که شغل ایجاد شده و ما از شرایط رکود فعلی خارج خواهیم شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *