يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

دولت ادعای منفی شدن تورم را ثابت کند

دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 478546
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه دولت به جای حل مسائل ریشه‌ای چون تولید درگیر سیاسی‌کاری اقتصادی است، گفت: بانک‌های اروپایی به دلیل تهدید آمریکا بی‌اعتمادند و به همین دلیل گشایش خاصی در سوئیفت اتفاق نیافتاده است.
به گزارش جهان، حجت‌الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه برجام حتی اگر به طور کامل هم اجرا شود دستاورد خاصی برای اقتصاد کشور ندارد، اظهارداشت: دلیل این همه دستاورد این است که حداکثر حاصلی که می‌توانست داشته باشد رفع تحریم‌ها بود که آن هم به قول خود آقای رئیس جمهور 60 درصد مشکلات مردم هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد.

وی افزود: از سویی دیگر اساساً بخش قابل توجهی از برجام هنوز اجرایی نشده است. از 23 تیرماه (روز تصویب برجام) تاکنون چندین طرح تحریم ضد ایرانی در کنگره آمریکا مطرح و تصویب شده و بعضی از تحریم‌ها نیز به امضای رئیس جمهور آمریکا رسیده است. همچنین برخی تحریم‌ها اکنون در جریان تصویب است.

عبدالملکی با بیان اینکه اگر بخواهیم منطقی باشیم برجام از طرف غربی‌ها نقض شده است، گفت: اتفاقی هم که از جهت رفع تحریم‌های مالی افتاده به جهت بی‌اعتمادی بانک‌های اروپایی و از سویی دیگر تهدید این بانک‌ها از سوی آمریکا آن هم با بهانه‌هایی چون تروریسم عملاً گشایش خاصی در مسئله سوئیفت هم اتفاق نیافتاده است.

وی در همین زمینه افزود: ثمره نهایی مد نظر برای بازگشایی سوئیفت انجام معاملات اقتصادی بود که این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور پیرامون تورم منفی بهمن‌ماه تصریح کرد: تورم منفی به این معنی است که حداقل قیمت بخشی از کالاها کاهش پیدا کرده است. من به عنوان یک شهروند چنین کاهشی را نمی‌بینم و بهتر است دولت بگوید قیمت کدام دسته از کالاها کاهش پیدا کرده است که تورم منفی را اعلام می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد در دولت یازدهم در چنگال سیاست اسیر است، گفت: دولت به جای اینکه به مسائل واقعی و ریشه‌ای اقتصاد کشور بپردازد و مسئله تولید و بنگاه‌هایی که بعضاً با بخشنامه‌های دولتی تعطیل می‌شوند را حل کند همچنان گرفتار طرح مواضع و بحث‌های سیاسی است.

عبدالملکی با بیان اینکه شاید هنوز مسئولین دولتی در فضای رقابت‌های انتخاباتی هستند تصریح کرد: مسئولین هنوز رفتارهای خود را متناسب با موضع انتخاباتی تنظیم می‌کنند ولی بدانند که هم انتخابات ریاست جمهوری 3 سال است که تمام شده و هم چند هفته از انتخابات مجلس گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون وقت طرح اقتصاد با شیوه‌های سیاسی یا سیاسی‌کاری در حوزه اقتصاد نیست، اظهارداشت: اکنون زمان پرداختن به مسئله اصلی کشور یعنی تولید است، تولیدکنندگان ما به دلیل واردات زیاد و محدودیت صادرات، بازار ندارند همچنین از پشتیبانی مالی کافی نیز برخوردار نیستند که به همین جهت بیکاری و گرانی که غیر از تورم است (تورم مسئله‌ای محاسباتی و گرانی مشهود و ملموس است) کشور را دچار مشکل کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *