سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۷
"جهان‌نیوز" گزارش می‌دهد:

توسل دولت به تورم برای خروج از رکود!/ بجای تورم افزایی، نقدینگی موجود را به بخش تولید هدایت کنید

سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 452137
در دو سال گذشته تصور میشد که با رفع تحریمها، مشکلات اقتصادی رفع میشود. هنوز هم البته این شعار داده میشود. اما در درون دولت، اختلاف بر سر علل نابسامانیهای اقتصادی بالا گرفته است.
توسل دولت به تورم برای خروج از رکود!/ بجای تورم افزایی، نقدینگی موجود را به بخش تولید هدایت کنید
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ دکتر علی یحیی زاده: ۱- مطابق گزارش صندوق بین المللی پول و گزارش منتشر نشده بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول سال ۹۴ صفر است . رکود به اقتصاد برگشته، اگر نگوییم که بوده و تشدید شده است. علت آن از نظر رئیس جمهور محترم کاهش عمدی قیمت نفت از سوی رژیم سعودی و آمریکاست. دکتر روحانی در گفتگوی زنده سه شنبه شب گفت به منظور خارج شدن از رکود، بسته ۳۰ بندی جدیدی در تیم اقتصادی ایشان طراحی شده که بزودی اجرا میشود . ایشان محور این بسته را کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکها دانستند و تاکید کردند دولت قصد ندارد با افزایش پایه پولی، نقدینگی را افزایش دهد!

۲- کاهش نرخ ذخیره قانونی موجب افزایش ضریب فزاینده نقدینگی و در نهایت کل نقدینگی است و از این جهت هیچ تفاوتی با افزایش پایه پولی ندارد. هر دو انبساطی است و موجب تحریک سمت تقاضا در اقتصاد میشود و تورم را افزایش میدهد. تفسیر و تفکیک رئیس جمهور از عوامل نقدینگی عجیب و بحث بر انگیز است. واقعیت این است که دولت قصد دارد با افزایش نقدینگی و تورم، سمت تقاضا در اقتصاد را تحریک کرده و کمی بر رونق اقتصادی بیفزاید. به عبارت دیگر دولت میخواهد سیاست کنترل تورم را فدای سیاست خارج شدن از رکود کند.

۳- از نظر برخی اقتصاددانان دولت، کنترل تورم و خارج شدن از رکود جمع ناشدنی است و در شرایط رکود حتما باید سیاستهای افزایش تقاضا و تورم را پذیرفت. اما این فرض در شرایطی است که نقدینگی در اقتصاد کم باشد. در اقتصاد کنونی ما، مشکل رکود ناشی از کمبود نقدینگی نیست. اتفاقا مقدار نقدینگی در وضعیت بحرانی قرار دارد و از همه خطوط قرمز عبور کرده است. نقدینگی ظرف دو سال گذشته ۴۰۰ هزار میلیارد تومان (به اندازه دو دوره ۴ ساله احمدی نژاد!) افزایش یافته است. دولت روحانی از این جهت رکورد دار است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000452/nf00452137-1.png

۴- علی رغم افزایش شدید نقدینگی، بخش تولید از کمبود نقدینگی رنج میبرد. راه حل این معضل افزایش نقدینگی نیست بلکه هدایت نقدینگی موجود به سمت تولید است. اگر آب به زمینهای تولید نمیرسد، نه بخاطر کمبود آب بلکه بخاطر هدایت آب به برکه های دلالی و واردات است!

۵- در دو سال گذشته تصور میشد که با رفع تحریمها، مشکلات اقتصادی رفع میشود. هنوز هم البته این شعار داده میشود. اما در درون دولت، اختلاف بر سر علل نابسامانیهای اقتصادی بالا گرفته است (کم کم معلوم میشود مشکل از سوء مدیریت است و نه تحریم). بخشی از وزرای اقتصادی متوجه سراب برجامی شده و با ارسال نامه علنی به رئیس جمهور زودتر شانه خود را از پاسخگویی آینده خالی کرده اند. سیاستی که البته موجب نارضایتی رئیس دولت و تغییر درون کابینه خواهد شد.

۶- سوالی که دولت پاسخ نمیدهد و از کنار آن عبور میکند اینست: اگر بخش تولید با رکود مواجه است، پس نقدینگی ۸۶۰ هزار میلیارد تومانی در کدام بخش اقتصاد گردش میکند؟ چرا معوقات بانکی که رقم واقعی آن به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده، بازسازی و استمهال میشود؟ پاسخ به این سوالات سخت نیست اما اقدام در این مسیر دشوار است. درافتادن با بانکها و حلقه دور آنان به معنای در افتادن با افراد ذینفوذ و اسپانسرهای انتخاباتی است و چنین انتظاری از وزرای میلیاردر تدبیر و امید بیجاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
Iran, Islamic Republic of
در حالیکه به اعتراف سازمان امور مالیاتی(یعنی خود دولت) فرار مالیاتی در حدود 250 هزار میلیارد تومان برآورد می شود و معوقات بانکی هم 200 هزار میلیارد تومان، بهترین روش برای همزمان کردن رونق و همچنین کاهش تورم شناسایی و دریافت مالیات و از فرار کنندگان از پرداخت عوارض و حق عمومی مردم و بازگرداندن معوقات است که از یک طرف نقدینگی هدایت شده به سمت دلالی و تورم از رهگذر فرار مالیات را به بودجه عمومی و از آن طریق به تولید باز می گرداند و از طرف دیگر با بازگردانی معوقات، وام گیرندگان به فکر تولید و هدایت تسهیلات بانکی به سمت تولید خواهند افتاد یعنی اعتبارات در ریل اصلی تولید قرار خواهد گرفت. این کار مستلزم شفافیت اطلاعاتی است که جزء وعده های صد روزه رییس جمهور بوده است که با روندی که دولت برای جلب حمایت قشر روشنفکر مرفه در پیش گرفته است بعید است به زیر بار اجرای آن به بهانه سرک نکشیدن به حساب های مردم برود!
تولید کننده پشیمان
Iran, Islamic Republic of
من یک تولید کننده هستم...
خدا می داند که از وعده های دولت در ابتدای کار چقدر به وجد آمدم و منتظر روزهای خوب صنعت بودم...
اما الان پس از گذشت دو سال فقط و فقط شرمندگی از روی کارگرانم برایم مانده است
رکود باعث ضرر کارگاه شده و در تامین حقوق کارگران به مشکل خورده ام
سرور
مشکل این است که از بعد از دوران جنگ دولتهای روی کار آمده هیچکدام دنبال حل ریشه ای موضوع نبوده اند و همچنین نتوانسته اند بودجه های عمرانی را با تورم متوازن(بالانس) کنند.هرجا هم به مشکل خورده اند این مشکل را انداخته اند یا گردن دشمن فرضی داخلی یا دولت قبلی یا جناح مقابل و یا استکبار جهانی.
همیشه هم بر روش غلط و ثابت خود تا پایان دوره پافشاری کرده اند.
ربطی به خنده سیف یا گریه بهمنی ندارد.
بخنديد چرا كه نه
الحمد الله همه چيز كه خوبه تورم كه صفر شده كيفيت كالاها كه عالي شده بيكاري كه از بين رفته اختلاس ودزدي ورشوه كه ريشه كن شده تبعيض وبي عدالتي كه در دولت تدبير واميد اصلا معني نداره ركود هم كه جاي خودش را به رشد داده برنامه هسته اي در حال پيشرفته فقط اراك ونطنز و فردو تعطيل شده فقر فرهنگي وبي حجابي از بين رفت
مشكلات قشر متوسط هم بطور كلي برطرف شد
تدبير واميد اگر در هر كجايي باشه مشكلات معني نداره البته تدبير بايد باشه تا اميد را بدنبال بياورد
چه خنده های کثیفی دارن می کنند .
چه تعبير جالبي بكار برديد واقعا خنده كثيفيه
می گفتند تورم دوران احمدی نژاد به خاطر افزایش نقدینگی متوسط سالی 30 درصد است (که جمع 8 سال 800 درصد می شد) و حالا طی دوسال گذشته به طور متوسط سالی نزدیک 40 درصد افزایش نقدینگی داشته ایم(یعنی 2 سال 190درصد).
یعنی یا منتظر تورم باشید یا بحرانی تر شدن رکود تولید!