سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - 4 Jun 2024
 
۰

چرا پلمپ خانه سینما کار درستی بود؟

شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 300571
خانه سینما دست هیئت مدیره جدید خواهد بود و این دوستانی که اعتراض دارند می توانند هرچه سریعتر صنف خودشان را در وزرات ارشاد به صورت قانونی ثبت کنند و مجمع عمومی برگزار کنند و هیئت مدیره انتخاب کنند و حتی دعوت به ائتلاف با یازده صنفی که مجمع عمومی برگزار کرده اند بکنند و به همراه آنها مجمع عمومی تشکیل دهند و حتی در این صورت می توانند هیئت مدیره جدید را هم عزل کنند.
به گزارش جهان، جمال شورجه کارگردان مطرح سینمای کشور و از اعضای ناظر سازمان سینمایی کشور برای تحول خانه سینما که مسئولیت تحویل ساختمان خانه سینما به هیئت مدیره جدید و قانونی را داراست، در گفت وگو با صابرنیوز پیرامون مباحث اخیر خانه سینما و پلمپ ساختمان خانه سینما اظهار داشت: اینکه عده ای می گویند پلمپ خانه سینما غیر قانونی است، اساسا حرف اشتباهی است، چون که مقامات قضایی و دیوان عدالت اداری اختیار خانه سینما را به عهده وزارت ارشاد گذاشته است و هرگونه تصمیم گیری پیرامون خانه سینما را منوط به تصمیم وزارت ارشاد کرده است و این ساختمان هم ملکی و سندی متعلق به وزارت ارشاد است. زمانی که اعلام شد که خانه سینما تعطیل شده است، وزارت فرهنگ اختیار داشت خانه سینما را که از نظر قانونی ملکش می باشد را پلمپ کند.

وی ترکیب هیئت سه نفره ناظران سازمان سینمایی را اینگونه برشمرد: ما سه نفر ناظران سازمان سینمایی کشور برای بحث تحویل و تحول خانه سینما که مسئولیت تحویل ساختمان خانه سینما به هیئت مدیره جدید وقانونی را بر عهده داریم. که در کنار بنده آقایان بابویهی وکاسه ساز این کار را انجام می دهند.

وی افزود: وزارت ارشاد قبلا می توانست بلافاصله بعد از تعطیلی خانه سینما به خاطر اینکه فعالیتها و رفت و آمدهای غیر قانونی در ساختمان خانه سینما رخ ندهد آنجا را پلمپ کند و این کار هم کاملا قانونی بود، ولی این کار را به احترام دوستان خانه سینما انجام نداد. اما متأسفانه عده ای از افراد خانه سینمای قبلی بعد از تعطیلی، به صورت غیر قانونی در ساختمان خانه سینما رفت و آمد می کردند و در آنجا جلسه برگزار می کردند و از تجهیزات آنجا استفاده می کردند، در صورتی که این کارها کاملا غیر قانونی بود و تا زمانی که آنجا رسما و قانونا بازگشایی نشده بود نباید ورود می کردند.

وی تصریح کرد: حتی زمانی که ما به همراه نیروی انتظامی و حراست وزارت ارشاد وارد ساختمان خانه سینما که قبلا تعطیل شده بود، شدیم، دیدیم که اهالی خانه سینما در حال فعالیت و کار هستند و این امور کاملا غیر قانونی بود.
شورجه اضافه کرد: بعد از اینکه ساختمان خانه سینما به ناظرین سازمان سینمایی تحویل داده شد، قرار شد که ما ساختمان را در آینده به هیئت مدیره صنف قانونی خانه سینما تحویل دهیم و این هم صورت جلسه شده است و ما از نظر قانونی دستور داشتیم تا زمانی که ساختمان را به هیئت مدیره قانونی جدید تحویل دهیم، آنجا را پلمپ کنیم.

کارگردان فیلم ۳۳ روز ادامه داد: بنابراین ما ما از نظر قانونی دستور داشتیم، خانه سینما را پلمپ کنیم و کسی دیگر در خانه سینما ورود نکند، چون وقتی که ساختمان تحویل ما داده شده هر گونه جابجایی اقلام و اجناس از این مکان ما را زیر سوال می برد.

وی گفت: بنابراین خانه سینما از طرف نیروی انتظامی و حراست وزارت ارشاد پلمپ شد تا اینکه ما، یعنی هیئت سه نفره، این ساختمان و تمام تجهیزات آنجا را تقدیم هیئت مدیره جدید و قانونی بکنیم و به همین دلیل هم پلمپ کردیم و هیچ دلیل خاص دیگری هم وجود نداشت.

شورجه علت اصلی پلمپ ساختمان خانه سینما و مخالفت عده با آن را اینگونه بیان کرد: دلیل پلمپ این بود که دیگر عده ای به خانه سینما ورود نکنند و هیچ موضوع پیچیده ای هم در کار نبوده است. دلیل مخالف عده ای با پلمپ این بود که می خواستند به صورت آزادانه به آنجا ورود کنند و در ساختمان خانه سینما که تعطیل شده بود به صورت غیر قانونی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه خانه سینما دارای دو ساختمان است اضافه کرد: یکی از این ساختمان ها پلمپ شده است اما هنوز در یکی از این ساختمان ها به طور غیر قانونی در حال فعالیت هستند و رفت و آمد می کنند و جلساتی می گیرند و هیچ کس هم به این افراد نمی گوید بالای چشمتان ابرو.

وی پیرامون تجمع غیرقانونی اخیر مقابل خانه سینما اظهار داشت: برخی از افراد هستند که یک مقدار مدعی هستند و وقتی یک قدم عقب می نشینی باز اینها مدعی تر می شوند. تجمعی که مقابل خانه سینما انجام گرفت به این دلیل بود که قرار بود هیئت سه نفره که از طرف سازمان سینمایی مسئولیت بازگشایی و تحویل خانه سینما را به هیئت مدیره قانونی بر عهده دارند، کارشان را انجام بدهند. این آقایان آنجا تجمع کردند که مانع این حرکت قانونی ما شدند.

وی به انتقاد از تجمع کنندگان پرداخت و بیان داشت: تعدادی از اعضای خانه سینما جمع شدند و ایجاد تشنج کردند و ما هم صلاح بر این دیدیم که فعلا تحول و تحویل به هیئت مدیره جدید را متوقف کنیم.

وی در ادامه گفتگوی خود با صابرنیوز پیرامون تشکیل خانه سینمای قانونی گفت: روز نوزدهم همین ماه که با حضور یازده صنف قانونی خانه سینما تشکیل شده بود و هیئت مدیره انتخاب شده بود و رئیس هیئت مدیره انتخاب شده بود و می خواستیم تحویل این هیئت قانونی بدهیم. تجمع کنندگان غیرقانونی مانع این کار شدند که خود این کار هم امری مجرمانه و غیر قانونی بود که انجام دادند و ما به دلیل اینکه در این تجمع درگیری صورت نگیرد و خوراکی برای رسانه های خارجی و ضد انقلاب جور نشود، فعلا تغییر و تحول در خانه سینما را متوقف کرده ایم تا در یک شرایط مناسبی این اتفاق رخ دهد.

شورجه ادامه داد: عده ای می خواهند خانه سینما را که متعلق به آنها نیست، غصب کنند. این ملک متعلق به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است و وزرات فرهنگ باید هیئت مدیره را به صنوف قانونی تحویل دهد. حالا اگر این افراد زودتر قانونی می شدند ما تحویل آنها می دادیم. منتهی این افراد در برگزاری مجمع عمومی خودشان کوتاهی کردند و یک عده از صنوف دیگری که قانونی شده بودند و رسما در وزارت ارشاد ثبت شده بودند مجمع عمومی برگزار کردند و هیئت مدیره انتخاب کردند و فقط آن صنف هایی که ثبت قانونی شده بودند اجازه برگزاری مجمع عمومی داشتند، حتی اگر این مجمع عمومی با حضور پنج صنف برگزار شود.

وی با طعنه به رفتارهای کودکانه عده ای از مخالفان قانونی شدن خانه سینما تصریح کرد: عده ای اصرار کودکانه ای دارند که خودشان باید این خانه سینما را فتح کنند، انگار که اینجا قلعه ای هست و این قهرمانها باید این خانه را فتح کنند و به تصرف خودشان در بیاورند. این کار، امر عاقلانه ای نیست و کار منطقی این است که این دوستان اجازه دهند که ما این خانه سینما به هیئت مدیره جدید که انتخاب شده است و این صنوف به صورت رسمی و قانونی از وزرات ارشاد و سازمان سینمایی تأیید شده اند، تحویل دهیم و این ها هم بیایند و خودشان را ثبت قانونی کنند.

وی افزود: به نظر بنده در رفتار برخی شفافیت نیست و مقداری آلودگی وجود دارد.

وی ادامه داد: عده ای مصوبه صنوف مختلف در خصوص اساسنامه را برای تجمع مقابل خانه سینما گرفتند که حتی بتوانند با این مصوبه صنوف باز به صورت غیر قانونی وارد خانه سینما شوند که به نظر می رسد این امر هم غیر قانونی است، چون که صنوف باید مجمع عمومی برگزار کنند و مجمع عمومی هیئت مدیره انتخاب کند و بعد ما بتوانیم خانه سینما را با تمام تجهیزاتش تحویل آنها دهیم.

وی با توصیه به عده از افراد خانه سینما گفت: لطفا عده ای از دوستان خانه سینما برای رسانه های ضد انقلاب خوراک تهیه نکنند، به نظر بنده عاقلانه ترین کار این است که کارهایی نظیر این تجمعاتی که انجام شد را تعطیل کنند و مجمع عمومی شان را برگزار کنند و ما هم موظف هستیم که خانه سینما را به هیئت مدیره قانونی تحویل دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: البته از نظر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هیئت مدیره جدید خانه سینما تشکیل و مجمع عمومی برگزار و هیئت مدیره هم انتخاب شده است.

وی به بیان راهکاری برای معترضین پرداخت و تصریح کرد: خانه سینما دست هیئت مدیره جدید خواهد بود و این دوستانی که اعتراض دارند می توانند هرچه سریعتر صنف خودشان را در وزرات ارشاد به صورت قانونی ثبت کنند و مجمع عمومی برگزار کنند و هیئت مدیره انتخاب کنند و حتی دعوت به ائتلاف با یازده صنفی که مجمع عمومی برگزار کرده اند بکنند و به همراه آنها مجمع عمومی تشکیل دهند و حتی در این صورت می توانند هیئت مدیره جدید را هم عزل کنند. مجمع عمومی بالاترین قدرت این تشکیلات است و در صورتی که قانونی شوند می توانند هیئت مدیره سابق را عزل کنند و هیئت مدیره جدید انتخاب کنند و ما به عنوان ناظر کار، هیچ مسئله ای نمی بینیم که خانه سینما را تحویل هیئت مدیره جدید دهیم.

وی شبهه ذی نفع بودن هیئت سه نفره را اینگونه پاسخ داد: این هیئت سه نفره در این ماجرا به هیچ وجه ذی نفع نیست و ما فقط مأمور هستیم که این ساختمان خانه سینما را به صورت قانونی به هیئت مدیره جدیدش تحویل دهیم.

شورجه در پایان گفتگوی خود با صابرنیوز اظهار داشت: این دوستان حداقل کاری که می توانند بکنند این است که یک نمایندگانی از هیئت مدیره سابق خانه سینما برای تفاهم واصلاح امور با شورای تحویل خانه سینمایی جلسه ای بگذارند تا بیینیم که چگونه می توانیم با آن ها به تفاهم برسیم. البته قرار بود که این جلسه با حضور سردار منتظر المهدی از طرف ناجا برگزار شود که هیئت مدیره سابق خانه سینما این جلسه را تعطیل کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *