سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

رونمایی از 'لحظه‌های انقلاب'

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 271648
پرویز خرسند می‌نویسد: می‌دانستیم یکی می‌بایست بیهقی‌وار لحظه‌ای که بر این امت گذشته ضبط کند و در لحظه‌ای که یاری دوستی به لحظه‌های انقلاب راهم نمود لحظه‌های گمشده وطنم را یافتم.
 به گزارش جهان به نقل از فارس، علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از بازنشر کتاب «لحظه‌های انقلاب» اثر زنده‌یاد محمود گلابدره‌ای که صبح امروز در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مرحوم گلابدره‌ای دقیق‌النظر و عمیق‌الفکر بودن وی است ریختن افکار در قالب الفاظ درست به طوریکه خواننده متوجه آن شود در آثار این نویسنده مشاهده می‌شود. ساده نویسی و سالم نویسی نیز از ویژگی‌های مهمی در نویسندگی هستند که در آثار گلابدره‌ای وجود دارند.
 
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گلابدره‌ای شاگرد جلال آل‌احمد بود گفت: جلال معلم، استاد و دوست گلابدره‌ای بود و تأثیرات زیادی را بر او گذاشته است. او از نویسندگان متعهد بود که آثارش بیانگر دغدغه‌های درونی وی است و صداقت و راستی را در مطالب وی می‌بینیم. گلابدره‌ای نویسنده متعهد به انقلاب بود و تحریم شب‌های شعر گوته دال بر این بود که وی بر انقلاب وفادار بوده است. همچنین حضور در راهپیمایی‌ها نیز نشان دهنده حضور وی است و مشاهده بهترین راه دستیابی به اطلاعات است که تبدیل به واقعیت می‌شود نگاه گلابدره‌ای تا پایان عمرش تغییر نکرد.
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه گلابدره‌ای مردم مقاومت و پایداری و اهل جبهه بود تصریح کرد: وی مرد رفتن، دیدن و ثبت صحنه‌ها بود و هر چه تجلیل کنیم تجلیل دانش است که اسلام بر آن تأکید کرده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انقلاب اتفاق افتاد و انقلاب در ادبیات نیز شکل گرفت و اگر ما تاریخ انقلاب را ننویسیم دیگران خواهند نوشت و چه بهتر که جوانان را تشویق کنیم که خودشان بنویسند.
 
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه هر چه داستان انقلاب به زبان نثر و نظم و داستان و رمان نوشته شود تأثیرگذارتر است خاطرنشان کرد: در نوشتن داستان‌های انقلاب باید پیام انقلاب را منتقل کنیم ما در انقلاب شهید دادیم و در 8 سال دفاع مقدس نیز شهدای زیادی داشتیم که اگر تعداد شهدا را به تعداد روزهای جنگ تقسیم کنیم به عدد 72 می‌‌رسیم و این یادآور جمله «کل‌الیوم عاشورا و کل‌الارض‌ الکربلا» است.
 
به گفته وی بنیاد ادبیات داستانی دستاورد دولت نهم و دهم است که با همه مشکلات راه‌اندازی شده که در آغاز راه بوده که با کمک نسل‌‌های آینده حفظ شود.
 
اسماعیلی افزود: باید با جسارت جریان‌های انقلاب را نوشت و از آن دفاع کرد چون هنوز جریان انقلاب و دفاع مقدس به خوبی تبیین نشده است. وظیفه ما آشنا کردن نسل سوم و جوانان با ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است و همه مسئولان در این امر وظیفه دارند.
 
   * قضاوت‌کردن رویدادها باعث اعتبار گلابدره‌ای شده بود
 
ابراهیم زاهدی مطلق نویسنده و روزنامه‌نگار با سابقه نیز در بخشی از این برنامه خاطرنشان کرد: وظیفه هنر می‌تواند قضاوت باشد و کسانیکه نمی‌خواهند قضاوت کند آثار موزه‌ای خلق می‌کنند و صرف اثر هنری بودن به نظر من بی‌‌ارزش است همین قضاوت‌ها که گلابدره‌ای و سایر نویسندگان در سراسر جهان می‌کنند باعث اعتنا و بی‌اعتنا شدن آن‌ها می‌شود.
 
وی ادامه داد: کتاب لحظه‌های انقلاب به شکل گزارش‌نویسی است و به معنای واقعی تلفیقی از روایت و قصه‌نویسی دارد و نکته قوی که در این کتاب مشاهده می‌شود نزدیک بودن به واقعیات است البته تا حدی اغراق هم دارد.
 
این نویسنده با اشاره به طراحی جلد کتاب گفت: طراحی کتاب عالمانه است و جلد سفید هم بار معنایی دارد نویسندگانی که این کتاب را می‌خوانند لحظه‌های نویسندگی را مشاهده می‌کنند که تصاویر را به خوبی توصیف می‌کنند.
 
در ادامه مراسم بخش‌هایی از مستند «اکنون و آن عشق» ساخته احمد میراحسان که برگرفته از کتاب لحظه‌های انقلاب است به نمایش در آمد.
 
* گلابدره‌ای بیهقی‌وار هر چه بر این امت گذشت را نوشت
 
علی خلیلی نویسنده و پژوهشگر نیز بعد از قرائت پیام گلابدره‌ای به نسل سوم انقلاب، بیان کرد: سال 57 در روز 23 بهمن محمود گلابدره‌ای صحنه آخر این کتاب را می‌نویسد و کتاب را در اسفند همان سال توسط  شهید دکتر مفتح به دست پرویز خرسند داد که وی کتاب را خوانده و آن را چاپ می‌کند.
 
وی افزود: پرویز خرسند پس از خواندن این کتاب می‌نویسد: «می‌دانستیم یکی می‌بایست بیهقی‌وار لحظه‌ای که بر این امت گذشته ضبط کند و در لحظه‌ای که یاری دوستی به لحظه‌های انقلاب راهم نمود لحظه‌های گمشده وطنم را یافتم و در کلمه و جمله جمله‌اش از صدای خون و فریاد و از عطر سرخ باروت و سرب پر شدند هر چه بیشتر خواندم عمیق‌تر شدم و لحظه‌های سرنوشت ساز مردم وطنم را سریعتر و روشن‌تر لمس کردم و دریافتم که این همان دردانه گمشده من است و دیدم و خواهید دید که گلابدره‌ای در کام نهنگان فرو رفته و باز آمده است و از اعمال دریافت انقلاب دردانه‌ای چنین روشن و شفاف و سرخ و صیقلی هدیه‌مان آورده است».
 
وی ادامه داد: سال 1360 انتشارات سروش قراردادی را گلابدره‌ای برای ترجمه کتاب به زبان عربی می‌نویسد که هنوز بعد از 31 سال عملی نشده است و از سال 58 کتاب تجدید چاپ هم نمی‌شود تا اینکه خود گلابدره‌ای کتاب را به انتشارات کیهان می‌دهد و آن‌ها به صورت سلیقه‌ای آن را چاپ می‌کنند و به کتاب لطمه می‌زنند.
 
این نویسنده افزود: دو سال وقت برای رفع مشکلات قانونی کتاب گذاشتم و بدون حذفیات آن را چاپ کردم و در سال 89 گلابدره‌ای فصلی را که می‌خواسته آن را فیلم کند به کتاب اضافه می‌کند که آن را در کتاب آوردم که 5 بار ویراستاری می‌شود تا اینکه به این مرحله رسید.
 
به گفته وی گلابدره‌ای دو نوع اثر دارد بخشی فیلم‌نامه و سناریوست که در حال مذاکره با گروه‌هایی برای ساخته شدن است، از سویی تاکنون بخش‌هایی از آن‌ها به نام افراد دیگر ساخته شده که می‌خواهند آن را بررسی کنند.
 
خلیلی درباره سناریوها گفت: سناریوهای فرار، دانه‌های دردانه، برخورد، زندگی زهره، مجرای سرد، 4 سناریوی بی‌نام، پونه و بزغاله از وی جمع‌آوری شده است همچنین کتاب‌های 8 شهید 8 سال جنگ، الهه و آنجلس، طوطی، زندگی زهره، تایر، عروسک، مهربان، دروغگو دشمن خداست، خانه‌های خالی، گربه‌ها و قالی کرمان هم از آثار وی بدست آمده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان اشاره کرد و گفت: با توجه به بازار نشر و چاپ و در شرایطی که بسیاری از ناشران کار خود را تعطیل کردند و برخی از کارخانه‌ها وسایل خود را می‌فروشند اینکه بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان راه افتاده است برای چاپ این کتاب‌ها، نور امیدی در دل نویسندگان و روشنفکران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *