چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

معاون ارشاد: منتظر تغییرات بعدی باشیم

يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب: 266098
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در آیین تودیع و معارفه مسئولان سه حوزه این معاونت با بیان اینکه "از روزی که من به معاونت فرهنگی آمده ام همه ساز رفتن زده‌اند" تغییرات بعدی در معاونت متبوعش را محتمل خواند.
 به گزارش جهان به نقل از مهر، مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و رئیس حوزه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ظهر امروز یکشنبه 24 دی ماه با حضور سرپرست و جمعی از مدیران این معاونت در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی کشور برگزار شد.

علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در یک سخنرانی نسبتا طولانی و البته بی ارتباط با موضوع جلسه، به بیان ویژگی‌های فرد مومن پرداخت.

وی گفت: خدمت بی‌منت را باید ارج گذاشت؛ چراکه اساسا یکی از وظایف مدیریت خدمتگذاری است. اگر قرارست انسان به جایی برسد از طریق نوکری مردم است نه از راه پول و ثروت.

وی افزود: نکته مهم در مدیریت بحران دیدن علایم بحران است

پست‌ها را همچون کتاب امانتی بدانیم

 این مقام مسئول در وزرات ارشاد تاکید کرد که نگاه وی و دیگر مسئولان وزارت ارشاد به پست‌ها باید نگاه امانتی باشد مثل کتابی که بعد از چند روز امانت گرفتن از کتابخانه آن‌را عودت می دهیم.

وی همچنین یادآور شد: باید هرچه در توان و ظرفیت و فکرمان داریم در دوران مسئولیت‌مان مورد استفاده قرار دهیم. من جایی رفتم فرماندار بشوم دیدم هرجور که می خواهم نمی توانم پشت میز فرمانداری بنشینم به همین خاطر آن ‌را رها کردم.

اسماعیلی همچنین مدیریتها را گذرا و محملی برای ارائه خدمت به مردم توصیف کرد و با ذکر مثالی  گفت: یک  بار یکی از استانداران خراسان رضوی رفته بود به دفتر کارش و مشاهده کرده بود که کسی پشت میزش نشسته است از او پرسید شما؟ آن فرد گفت من استاندارم. استاندار خراسان رضوی هم گفت من هم استاندارم. او به سادگی این تغییر مدیریتی را پذیرفت و به خودش قول داد دیگر هیچ مدیریت اجرایی را نپذیرد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه به بیان گزارشی از عملکرد دوره چهار ماه مسئولیتش در این معاونت پرداخت.

اسماعیلی از جمله به برگزاری منظم نمایشگاههای استانی کتاب علی رغم کمبود اعتبارات، حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، برگزاری جوایز جشنواره های مختلف حوزه کتاب مانند گام اول و کتاب فصل، برگزاری هفته کتاب، ارائه و پیگیری طرح همیار کتاب، تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ، نشر اشاره کرد.

وی در میانه ارائه این گزارش عملکرد، به آنچه حاشیه‌سازی رسانه ها در مورد فعالیتهای معاونت فرهنگی خواند، اشاره  کرد و گفت: همه سعی ما این است که از حواشی پرهیز کنیم و خواهش من از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها این است که این حواشی را از ما دور کنند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد همچنین از تشکیل شورای برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای  مختلف در معاونت امور فرهنگی خبر داد و گفت: تاکنون با مدیران حدود شش استان کشور مذاکراتی را برای تدوین فعالیتهای این شورا انجام داده ایم.

سرپرست معاونت  همچنین تشکیل یک اتاق فکر را که از بیرون فعالیت‌های این معاونت را رصد کند ضروری خواند و آن را از تکالیف همایون امیرزاده مشاورو جدید اجرایی این معاونت عنوان کرد.

اسماعیلی با اشاره به برنامه‌ریزی ها برای برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی تهران از ایجاد سه معاونت علمی فرهنگی، برنامه‌ریزی اصلاح و امور نمایشگاهی برای این رویداد بین المللی خبر داد.

افراش تقاضای بازنشستگی کرده بود

وی سپس به تغییر مدیر کل دفتر چاپ وزارت ارشاد سه هفته بعد از انتصاب یوسف افراش به این سمت اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم اگر مسئولیتی را از کسی می‌خواهیم باید تمام اختیارات لازم را هم به او بدهیم و به همین جهت مدتی بعد از اینکه این مسئولیت به من واگذار شد، سمت مدیر کل دفتر امور چاپ را بر عهده آقای افراش گذاشتم اما ایشان که سابقه 32 ساله خدمت دارد تقاضای بازنشستگی کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این تغییر ناخواسته خواند با تاکید بر ادامه همکاری افراش با معاونت متبوعش به عنوان عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور، برای احمد علمشاهی مدیر کل جدید دفتر امور چاپ آرزوی موفقیت کرد. 

وی در مورد خداحافظی داریوش رضوانی از سمت مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هم گفت: آقای رضوانی هم مانند آقای افراش مدتی بعد از اینکه من آمدم درخواست بازنشستگی کرده بود. بالاخره این هم از شانس‌های ما است؛ از روزی که به معاونت فرهنگی آمدم همه ساز رفتن زده‌اند با این حال آقای رضوانی هم در دوره معاون قبلی و هم در چند ماه اخیر فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

اسماعیلی در عین حال تغییرات بعدی در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد را رد نکرد و در این مورد گفت: ممکن است تغییرات دیگر هم باشد و این امر طبیعی است.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در بخشی دیگری از سخنانش به بیان نکاتی در مورد نحوه مدیریت موفق پرداخت و از  جمله هدفمندی، پیش بینی آینده و تصمیم‌گیری را ارکان برنامه ریزی برای مدیریت عنوان کرد.

وی تاکید کرد: مدیر موفق مدیری است که بداند کف اتاقش چند موزایک دارد اصولا مدیرها باید 4 مهارت را بلد باشند: یک مدیریت فکری یعنی اینکه مدیر باید بتواند فکر کند وآدم هایش را بشناسد. دو؛ مهارت انسانی یعنی بتواند با انسان‌های مختلف تعامل برقرار کند. سه؛ مهارت ارتباطی یعنی بتواند از همه ظرفیت‌های ارتباطی خود برای اعتلای مجموعه‌اش بهره بگیرد و چهار؛ مهارت فنی یعنی اینکه دانش فنی مرتبط با آن حوزه را داشته باشد.

اسماعیلی در پایان سخنانش به متولیان شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور پیشنهاد برگزاری همایش چند روزه با هدف احصای مشکلات حوزه چاپ را داد.

چه اشکالی دارد ما به نویسندگان جهت بدهیم؟!

وی همچنین با اشاره به برگزاری جوایز مختلف در حوزه کتاب از مسئولان موسسه خانه کتاب خواست همایشی مشابه را با هدف احصای مشکلات حوزه نشر برگزار کنند و در این زمینه یادآور شد چه اشکالی دارد ما نویسندگان را جهت دهیم که درباره موضوعاتی خاص بنویسند؟

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در پایان سخنانش به تغییر سردبیر خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و نشریه کتاب هفته اشاره کرد و برای انصاری سردبیر جدید این دو رسانه وابسته به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آرزوی موفقیت کرد.

در پایان این برنامه احکام همایون امیرزاده مشاور جدید امور اجرایی معاونت فرهنگی، احمد علمشاهی مدیر کل جدید دفتر امور چاپ، محمد رضا حجازی رئیس دفتر جدید این معاونت از سوی اسماعیلی به آنها اعطا شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *