چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

خوبی‌ها را ذره‌بینی نگاه کنیم!

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۱۷
کد مطلب: 268632
خصوصیت ذره‌بین‌ها این است که چیزهای کوچک را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کنند. چه خوب است که ما انسان‌ها نیز اگر خوبی‌ها به چشممان نمی‌آیند برخی مواقع خاصیت ذره‌بینی در نگریستن به خوبی‌های اطرافیانمان داشته باشیم.
به گزارش جهان، آنچه که امروزه برخی از افراد جامعه ما مبتلای به آن هستند که شاید خود ما نیز جزو آنها قرار داشته باشیم این است که همواره دارای نگاهی طلبکارانه نسبت به اطرافیانمان هستیم و هرچه که دیگران نسبت به ما خوبی کنند، آنها را ندیده انگاشته و بعضا به دنبال یافتن اشتباه و خطایی در رفتار آنان هستیم.
 
در حالی که حضرت پیامبر اکرم(ص) با رفتار خود سعی در تقویت نکات مثبت در گفتار و رفتار دیگران و هرچه بیشتر شدن آنها از سوی افراد داشتند.
 
در مورد شخصیت پیامبر (صلی‌الله‌ علیه و آله و سلم) فرموده‌اند:
 
"تَعْظُمُ عِنْدَهُ النِعْمَه وَ اِنْ دَقَّت"
 
یعنی "اگر شما یک خدمت کوچکی در حق ایشان انجام می‌دادی، پیش چشمان آن حضرت بزرگ می‌نمود و پیوسته شاکر و سپاسگزار بود."برخلاف بعضی‌ها که گاه بزرگترین خدمت‌ها را در حق آنها روا می‌دارید، اما در نگاه آنان خیلی کوچک و حقیر می‌نماید.
 
منبع:
 
برگرفته از کتاب "سلوک باران" اثر حجت‌الاسلام محمد رضا رنجبر، ج اول، چ اول 1388
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *