چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

متکی: ایران دنبال ماجراجویی نیست

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 260919
وزیر سابق امور خارجه دولت دهم با بیان اینکه ایران دنبال ماجراجویی در دنیا نیست، گفت: انقلاب اسلامی دارای بیشترین سهم در عدم تحمل سلطه و مصداق «امت نمونه» است.
به گزارش جهان به نقل از فارس از سوادکوه منوچهر متکی دوشنبه شب در نهمین یادواره آیه‌های سرخ سوادکوه (گرامیداشت شهدای هسته‌ای و هفت شهید دانشجوی سوادکوه) با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) ملت ما را از عمق وابستگی به استقلال رساند، گفت: با همه هجمه‌ها و شبیخون‌ها، سربلندیم که راه خود را خودمان می‌پیماییم.
 
* انقلاب ایران عامل تحول در معادلات جهانی
 
وی با بیان اینکه رهبران جهان در اواخر عمر معمولا محافظه کار می‌شوند، ابراز داشت: امام خمینی (ره) در اواخر عمر خود، صدور انقلاب اسلامی به جهان را مطرح کردند.
 
وزیر سابق امورخارجه کشور، رمز ماندگاری قیام امام حسین (ع) را در هویت جدید به زندگی توصیف کرد و افزود: امام حسین (ع) گمان دشمن را که «می‌کشد و تمام می‌شود» را برهم زد.
 
وی به تحقق آرمان‌های امام حسین (ع) در دهه‌های اخیر در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در ایران، تحول بنیادینی را در معادلات جهانی به وجود آورده است.
 
نماینده دوره اول و هفتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود دو بلوک شرق و غرب و تقسیم منافع جهانی بین خود، گفت: جنبش غیرمتعهدها نیز به دلیل نبود ایدئولوژی مستقل تاثیر محتوایی خاصی نداشته است.
 
* بلوک شرق و غرب دو سوی یک قیچی بودند

 
سفیر اسبق ایران در ژاپن و ترکیه، انقلاب اسلامی را پاسخی به شرایط درهم کشیده دنیا ذکر کرد و  افزود: بلوک شرق و غرب دو سوی یک قیچی بودند ولی تنها منافع ملت‌ها را در اختیار می‌گرفتند و انقلاب اسلامی، زورمداری و قدرت‌مداری را به چالش کشیده است.
 
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی مجلس هفتم شورای اسلامی با اشاره به منطق استکبار گفت: امام خمینی (ره) قدرت منطق را بر منطق قدرت دنیای استکبار چیره کرد و ما غرب را در شرایط چالشی نگاه می‌کنیم.
 
* بحران امروز غرب رکود اقتصادی است
 
وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم با بیان اینکه غربی‌ها سعی می‌کنند که بحران خود را عادی نشان دهند، افزود: بحران‌های اقتصادی غرب از 1920 آغاز شده است و هر 20 تا 25 سال بحران‌هایی به وجود آمده بود که آن را مهار می‌کردند اما بحران امروز غرب، رکود در ساختارهای اقتصادی است.
 
متکی با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) که وام یک واحد پول به 2 نفر حرام است، یادآور شد: مکانیسم پولی و مالی غرب بر این اصل استوار است که یک واحد پولی به 10 نفر هم وام داده می‌شود که تنها با یک واحد آن فعالیت اقتصادی انجام می‌شود و بقیه آن تنها بر روی کاغذ نوشته می‌شود و نوعی سفته‌بازی است.
 
وی به مهم‌ترین چالش غرب در برابر ایران اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته کشورهای غربی در پشت درهای بسته تصمیم‌گیری می‌کردند و کسی قدرت چون و چرا نداشت و با عبور یک ناو از کنار کشورها دو حکومت هم عوض می‌شدند.
 
* آمریکا در منطقه با شکست مواجه شده است
 
وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم به لشکر کشی 150 هزار آمریکایی به افغانستان و همین تعداد به عراق برای فشار به ایران اشاره کرد و خاطر شان کرد: دلایل آمریکا برای لشکرکشی به افغانستان، نابودی تروریسم، حل ناامنی در منطقه و جلوگیری از تولید مواد مخدر بود که افزایش 40 درصدی تولید مواد مخدر و کشتن ده‌هاهزار نفر در عراق و افغانستان و گسترش ناامنی در سراسر این کشورها و حضور طالبان در شبه قاره هند، پاکستان، سوریه، عراق و یمن دلیلی بر شکست آمریکا در منطقه است.
 
نماینده دوره اول و هفتم مجلس شورای اسلامی به دو قطبی بودن جهان اشاره و خاطرنشان کرد: یک قطب جهان را هژمونی‌طلبی و سلطه گری و قطب دیگر را آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان تشکیل می‌دهند.
 
* جمهوری اسلامی مصداق «امت نمونه» است
 
متکی، انقلاب اسلامی را دارای بیشترین سهم در عدم تحمل سلطه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی مصداق «امت نمونه» است.
 
وی استقلال را از ارزشمندترین نعمت‌های هر کشور توصیف کرد و گفت: وزارت خارجه دنیا از دروازه‌های ورودی وابستگی و سرسپردگی بوده است ولی انقلاب اسلامی به مسلمین هویت داد.
 
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی مجلس هفتم شورای اسلامی به توانمندی‌های رهبری و ولایت فقیه در افزایش ظرفیت‌های جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: دشمن به استفاده از تهدید و تحریم روی آورده است تا در مبانی انقلاب و مسیر ملت، انحراف ایجاد کند.
 
متکی افزود: ولایت فقیه نقش نشان دادن راه‌ها در بیراهه‌ها و دوراهی‌ها و ابهام‌ها را دارد.
 
* ایران دنبال ماجراجویی در دنیا نیست
 
وی با تاکید به اینکه ما اهل ماجراجویی در دنیا نیستم ولی به دنبال حق و حقوق خود هستیم، یادآوری کرد: ایران اسلامی تعهدات خود را در قبال قوانین جهانی انجام می‌دهد و از طرف دیگر حقوق خود را هم مطالبه می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *