سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

چالش اوباما با خرابی های طوفان سندی

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب: 254666
عملکرد ضعیف دولت پس از خرابی های ناشی از توفان سندی باعث انتقادهای گسترده مردمی نسبت به بی توجهی دولت باراک اوباما به وضعیت مردم بحران زده شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، اولین موج طوفان در 29 اکتبر (8 آبان ماه) از هفت ایالت بحران زده حاشیه اقیانوس اطلس شروع شد و در طی چند روز با عبور از کوبا، کانادا و کشورهای حوزه کارائیب به شمال شرق امریکا رسید و خرابی های زیادی را بر جای گذاشت.
 
خسارات طوفان سندی جامعه امریکا را با بحرانی جدی مواجه کرد و در حالی که خانه های زیادی تخریب و درختان بسیاری واژگون شده، میلیون ها امریکایی با قطع سیم های برق و تلفن، کمبود آب سالم، غذا و مایحتاج عمومی روبرو شدند.
 
بنا به اعلام رسانه های خبری این طوفان علاوه بر به وجود آوردن ویرانی های زیاد در ایالات مریلند، نیوجرسی، ویرجینیا و پنسیلونیا، بیشترین خسارت را در نیویورک بر جای گذاشت به گونه ای که مایکل بلومبرک شهردار نیویورک از آن با عنوان طوفانی با ابعاد بی سابقه که تخریب گسترده ای ایجاد کرد یاد کرده است.
 
اوباما رییس جمهور آمریکا هم با متوقف کردن فعالیت های انتخاباتی خود نسبت به این حادثه واکنش نشان داد و ایالت های طوفان زده نیویورک و نیوجرسی را فاجعه زده اعلام کرد و با امضای یک سند موسوم به ˈ فاجعه بزرگˈ دستور ارسال کمک های فوری به مردم دو این ایالت را صادر کرد.
 
مقامات فدرال دو ایالت مذکور هم اعلام کرده اند که وسعت فاجعه ناشی از توفان سندی به حدی است که بدون کمک مستقیم دولت مرکزی قادر به مدیریت بحران و کمک به آسیب دیدگان نیستند.
 
هرچند ارتش آمریکا یک واحد مهندسی خود را برای کمک جهت راه اندازی مترو به نیویورک اعزام کرد و گارد ملی امریکا هم بسته های زیاد غذا و بطری آب به مناطق آسیب دیده شهر نیویورک فرستاده و صلیب سرخ آمریکا هم تلاش های خود را برای کمک به آسیب دیدگان افزایش داد اما در این حال رسانه های خبری گزارش دادند مردم ایالات نیویورک و نیوجرسی از بی توجهی مسوولان دولتی و شهری بیش از مشکلات به وجود آمده از خسارات طوفان سندی ناراحت هستند. رسیدگی های اندک و دیرهنگام مسوولان به مشکلات مردم شهروندان نیویورکی را خشمگین ساخته و از توجه محض به انتخابات ریاست جمهوری معترضند.
 
پس از فروکش کردن بحران طبیعی طوفان سندی، مردم درگیر با خرابی ها و مصیبت های وارده، نسبت به اهمال کاری ها و عدم هشدارهای به موقع اعتراض کرده و از خدمات رسانی دولت به مردم بحران زده انتقاد کردند. مسوولین هم تلاش کردند تقصیر را گردن یکدیگر انداخته و هر یک دیگری را مقصر اعلام کنند.
 
در حالی که مسوولان بازسازی مناطق آسیب دیده را نیازمند طرحی بلندمدت می دانند اما بعد از گذشت دو هفته از طوفان و آرامش طبیعت، هزاران آمریکایی با مشکل قطع برق و نداشتن سرپناه مناسب روبرو هستند، هنوز سرویس حمل و نقل شهری مشکلات زیادی را برای شهروندان طوفان زده به وجود آورده و خانه های اغلب مردم بدون برق است و مردم در تاریکی به سر می برند و نیازهای ابتدایی مردم مورد بی توجهی مسوولان قرار گرفته است. هنوز دهها هزار نفر جایی برای زندگی کردن ندارند و برخی با قطعی برق و نبود گرما مواجه اند. برخی گفته اند حتی اگر برق خانه های آنها وصل باشد، سامانه های الکتریکی و گرمایشی درون خانه های آنها بر اثر سیلاب شدید تخریب شده است.
 
رسانه های خبری از ایالت های بحران زده گزارش می دهند که خشم عمومی از سهل انگاری های دولت و مسوولان محلی بالا گرفته است.
 
خبرگزاری رویترز اعلام کرد با وجود آنکه در برخی مناطق آمریکا دوازده روز از ورود طوفان مرگبار سندی گذشته، اما هنوز ده ها هزار نفر از ساکنان ایالات نیویورک و نیوجرسی در تاریکی به سر می برند و صدها هزار کارمند در اثر آسیب دیدن سامانه حمل و نقل عمومی با مشکلات تردد مواجه اند.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت های تامین برق آمریکا اعلام کرده در روزهای اخیر برق بیش از 519 هزار مشترک آمریکا در نیویورک و نیوجرسی قطع بوده و مشترکان این شرکت نه تنها از پیشروی کند عملیات ها بلکه از ضعف در ارتباطات عمومی هم ناراحتند. شهروندان با گلایه از وضعیت اطلاع رسانی می گوید: آن ها حتی نمی توانند به ما بگویند که برق ما 2 روز دیگر، 3 روز دیگر، یک هفته دیگر یا 2 هفته دیگر وصل می شود.
 
در همین حال شبکه سی. بی. اس گزارش داد ساکنان این مناطق و قربانیان طوفان سندی از وضعیت خود ناراضی اند و خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به این وضع هستند. متاسفانه پاسخ هایی که شرکت های تامین برق ارائه می کنند، بیشتر موجب عصبانیت و ناامیدی مردم شده اند.
 
خبرگزاری رویترز گزارشی از زندگی در چادرهای آواره گان در ˈاوشن پورتˈ نیوجرسی منتشر کرده و گفته است: درون این چادرهای سفید مواج غول آسا، نورهای خیره کننده پروژکتورها که تمامی طول شب فضای چادر را روشن می کند و سر و صدای بیش از اندازه ناشی از ژنراتورها، در تمامی ساعات روز آسایش ساکنان را برهم زده است.
 
بنا به گزارش رویترز تمامی اهالی شهر چادری نیوجرسی در سخت ترین شرایط بازار مسکن جهان با درآمدهای پایین و اجاره های بالا، بدون خانه هستند. کسی مجبور به ادامه زندگی در این شهر چادری نیست اما بسیاری می گویند که گزینه قابل دسترس دیگری ندارند. ˈاسکات سندرزˈ مدیر امور عمومی آژانس مدیریت اضطرار دولت فدرال آمریکا گفته است: وضعیت بسیار دشواری برای یافتن مسکن برای این افراد به وجود آمده است. با نزدیک شدن زمستان، بدون شک آنها نمی توانند آنجا بمانند.
 
برخی گزارش ها حاکی است با وجود کوتاهی مسوولان در امدادرسانی به مردم طوفان زده که با قطعی برق و با مشکلاتی از قبیل کمبود سوخت و بنزین روبرو هستند، سازمان های دولتی تلاش می کنند تا مردم را از پناهگاه ها به آپارتمان ها و هتل ها منتقل کنند.
 
شبکه خبری ˈسی.بی.اسˈ گفته های ˈاندرو کوموˈ را در خصوص وضعیت مردم طوفان زده منتشر کرده است. فرماندار نیویورک گفته است: براساس برآوردهای اولیه رسمی، خسارات اقتصادی ناشی از طوفان سندی بالغ بر حدود پنجاه میلیارد دلار است که فقط سی میلیارد دلار آن به ایالت نیویورک مربوط می شود که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی آمریکا، مبلغی هنگفت است.
 
روزنامه لس آنجلس تایمز هم نوشت: فقط مترو و شبکه انتقال برق بیش از 50 میلیارد دلار خسارت دیده اند.
 
در سوی دیگر ماجرا و در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2012 امریکا باراک اوباما و میت رامنی، فعالیت های انتخاباتی خود را متوقف کردند. اوباما با رها کردن برخی از مبارزات انتخاباتی اش و ماندن در واشنگتن و با حضور مداوم در مرکز مدیریت بحران دولت مرکزی آمریکا نشان داد که توفان سندی یک رخداد کاملا جدی و ملی به حساب می آید. وی در سخنانی گفت:ˈمهم است که سریع و گسترده پاسخگوی مشکلات باشیمˈ. میزان خسارات و عمق خرابی های طوفان به حدی بود که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا آن را فاجعه بار خواند و گفت که مردم نیویورک اکنون دل شکسته هستند.
 
هرچند منتقدان دولت مرکزی اعلام کردند: این اوباما است که مسوول نظارت بر آماده سازی دولت فدرال برای مدیریت بحران طوفان است و این اوباما است که باید مسئولیت هر گونه اقدام اشتباه را بپذیرد.
 
وقوع بحران های طبیعی در امریکا مردم این کشور را قانع کرده که در برابر این حوادث خود را بیمه کرده و از پرداخت هزینه های خسارات وارده بکاهند.
 
کارشناسان هزینه پاکسازی و بازسازی خسارت های وارد شده بر زیرساخت های و تاسیسات شهری طوفان سندی در ایالت های طوفان زده را 50 میلیارد دلار تخمین زده اند. یک شرکت آمریکایی متخصص برآورد خسارت پیش بینی کرد خسارت های ناشی از توفان به 70 میلیارد دلار برسد.
 
این آمار رسمی شامل هزینه خسارات وارد شده به اموال، قطار زیرزمینی و نیروگاه های برق بوده و کارشناسان امریکایی گفته اند 10 تا 20 میلیارد دلار از این هزینه ها را شرکت های بیمه تأمین خواهند کرد.
 
طبق اعلام رسمی دولت حدود 284 هزار ملک مسکونی به ارزش 88 میلیارد دلار آسیب جدی دیده در حالی که بسیاری از مردم در برابر چنین خسارتی بیمه نبودند.
 
شرکت های بیمه هم اعلام کرده اند که طبق بیمه نامه های کشاورزی فروخته شده، آنان در سال جاری میلادی بیش از 25 میلیارد دلار به کشاورزان خسارت پرداخت می کنند. خبرگزاری رویترز هم گزارش داد بیش از 80 درصد زمین های کشاورزی کاشته شده در سال 2012 در آمریکا تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته است. شرکت های بیمه اعلام کرده اند با تحت پوشش قرار گرفتن 80 درصد زمین های زارعی، آنان بیش از 25 میلیارد دلار باید خسارت پرداخت کنند. این رقم در سال 2011 میلادی حدود 10.8 میلیارد دلار بوده است. در سال جاری میلادی 1.2 میلیون بیمه کشاورزی فروخته شده است و بیش از 280 میلیون هتکار تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
 
طوفان سندی به دلیل ترکیب شدنش با دو سیستم هوأیی زمستانی، به طوفانی ترکیبی و عظیم تبدیل شد و با سرعت130 کیلومتر در ساعت ابتدا به صورت توفان استوایی و سپس به یک ˈابر توفانˈ سهمگین تبدیل شد که بنا به گفته کارشناسان شدت سرعت وزش بادهای ناشی از طوفان و ارتفاع موج های اقیانوس اطلس تاکنون سابقه نداشته است. ارتفاع امواج طوفان سندی در سواحل نیویورک حدود چهار متر و 20 سانت اعلام شد. این موجهای بلند بیشترین آمار تلفات انسانی و خسارات مادی را در تاریخ آمریکا بر جای گذاشت، زندگی حدود 20 درصد جمعیت آمریکا (60 میلیون نفر) را مختل و یک میلیون نفر را مجبور به تخلیه خانه های خود کرد و مهمترین شهرها و مناطقی که مراکز مالی بین المللی و گرانترین املاک و مستغلات در آن ها واقع شده بود را مورد تهدید قرار داد.
 
طوفان با باران های رگباری شدیدی همراه بود که سیل و سیلاب های عظیمی را در مسیر عبور خود به راه انداخت. سیلاب هایی که رکورد جدیدی در تاریخ بلایای طبیعی امریکا بر جای گذاشت. رکورد قبلی مربوط به سال 1960 میلادی با که ارتفاع سطح آب تا 3 متر ثبت شده باز می گردد.
 
طوفان به تاسیسات زیربنایی، شبکه حمل و نقل، راه ها و نیروگاه های برق در ایالت های ساحل شرقی آمریکا خسارت های سنگینی وارد کرده و فرودگاههای بزرگ نیویورک تعطیل شد. بیشترین تلفات و خسارت در نیویورک گزارش شده است.
 
تعطیلی تمام مدارس نیویورک به مدت چند روز، تخریب وسیع شبکه حمل و نقل زیرزمینی نیویورک که سهم بسیار زیادی در جابجایی5 میلیون مسافر این شهر دارد، خاموشی چند روزه خانه های نزدیک به 7 میلیون نفر از شهروندان امریکا به دلیل قطع نیروگاه های برق و آتش سوزی خانه ها، تعطیلی مقر اصلی سازمان ملل و لغو تمامی برنامه های کاری و روزانه این نهاد بین المللی از جمله تمامی نشست های کمیته های مختلف شورای امنیت، کمیته حقوق بشر و جلسات جنبش عدم تعهد از جمله خسارات وارده طوفان سندی بوده است.
 
راههای ارتباطی شهرهای طوفان زده دچار آسیب جدی شده و خطوط مترو نیویورک که نقش شبکه عصبی این شهر را ایفا می کند خسارت شدیدی را متحمل شد، بیشتر پل ها و تونل های نیویورک بسته و انفجارهای قوی در ایستگاه های مترو رخ داد.
 
گزارشهای خبری حاکی از آن بود که پنج میلیون نیویورکی که با مترو مسیر محل کار و خانه خود را طی می کنند نمی توانند تا حداقل یک ماه از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
 
فرماندار نیویورک اعلام کرده که این شهر در یک نسل، مشابه خسارت آن را ندیده است. به گفته جوزف لوتا مدیرعامل شرکت حمل و نقل نیویورک، شبکه قطارهای زیر زمینی این شهر بیشترین خسارت را طی 108 سال گذشته به خود دیده است. به گفته مقام های شهر نیویورک، تونل های مترو پر از آب شده و تأسیسات برق برای امکان فعالیت مجدد باید کاملاً خشک شوند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد آب شور به تجهیزات الکترونیکی مترو خسارت جدی زده و بسیاری از این تجهیزات باید جایگزین شوند.
 
شبکه مترو نیویورک که دارای بیش از 400 ایستگاه است، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شبکه های مسافرت شهری در جهان به شمار می رود و روزانه میلیون ها نفر را در سطح این شهر جابجا می کند.
 
بنا به اعلام رویترز اقتصاددانان هنوز نتوانسته اند به طور دقیق ضربه های اقتصادی که به دلیل بسته شدن متروها، خطوط قطار و خدمات حمل و نقل بوجود آمده را محاسبه کنند این در حالی است که برخی از سامانه های حمل و نقل عمومی نیویورک همچنان مسدود باقی مانده اند. بر اساس گزارش موسسه حمل و نقل تکزاس هر ساعت که در ترافیک تلف می شود 16 دلار هزینه در بر خواهد داشت.
 
نیروگاه های اتمی ایالت نیوجرسی آمریکا هم از طوفان در امان نمانده و آن را با خطر توقف فعالیت روبرو کرد به گونه ای که مسوولان مربوطه از احتمال خاموش کردن راکتورهای آن خبر دادند. نگرانی آنان از این بود که پمپ های خنک کننده نیروگاه از کار بیفتد و در نتیجه میله های اورانیوم باعث بالا رفتن دمای آب شوند. منابع آگاه اعلام کردند فعالیت یک راکتور در پنجاه کیلومتری شمال نیویورک در حاشیه رودخانه هادسون نیز متوقف شد. این راکتور در نیروگاه هسته ای ایندین پوینت قرار دارد که30 درصد برق نیویورک را تامین می کند.
 
تخریب املاک و ساختمان های گرانقیمت مرکز منهتن و همچنین تعطیلی بی سابقه مهمترین مراکز بین المللی مبادلات مالی جهان یعنی منطقه تجاری وال استریت و بازار سهام بورس نیویورک که تاثیر منفی زیادی در عملکرد این منطقه مهم اقتصادی گذاشته است. گفته می شود از سال 1888 تاکنون بازار سهام وال استریت در منهتن نیویورک هرگز دو روز پیاپی تعطیل نشده است.
 
در 1985 توفان گلوریا با در نوردیدن نیویورک امکان تعطیلی وال استریت را فراهم کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *