پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

اوباما، رامنی را در راند سوم شکست داد!

سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 251134
باراک اوباما در سومین مناظره انتخاباتی، به میت رامنی در زمینه سیاست خارجی حمله کرد و از ایده‌های "اشتباه" او در حوزه سیاست خارجی انتقاد کرد.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: در حالی که تنها دو هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و میت رامنی، کاندیدای جمهوری‌خواه این انتخابات در سومین و آخرین مناظره انتخاباتی خود حاضر شدند؛ مناظره‌ای که محوریت آن سیاست خارجی آمریکا بود.
 
اوباما در این مناظره خطاب به رامنی گفت: من می‌دانم که شما تا به حال در موضعی نبودید که به اجرای سیاست خارجی بپردازید اما هر زمان که شما یک ایده می‌دهید، در حال اشتباه هستید.
 
رامنی نیز که در این مناظره بسیار محتاط عمل می‌کرد تا یک اشتباه فاجعه‌آمیز انجام ندهد در موضع دفاعی قرار گرفت. این در حالی است که در مناظره‌های پیشین وی به اوباما در زمینه اقتصاد حمله‌های شدید کرده بود.
 
رامنی گفت: حمله به من یک دستورکار نیست.
 
وی اتهامات گذشته خود علیه اوباما را تکرار کرد و گفت: اوباما "تورهای عذرخواهی" در جهان راه انداخته است!
 
دو کاندیدا در این مناظره در مورد سیاست آمریکا در قبال سوریه‌، ایران و ابرقدرت نو ظهور چین صحبت کردند و اوباما، رامنی را متهم به "رنگ پاشیدن به تاریخ" با استفاده از موضع جنگ طلبانه کرد.
 
رامنی جمهوری‌خواه که چندین ماه تلاش کرده تا اوباما را یک رئیس‌جمهور ضعیف نشان دهد در این مناظره از بخش اعظم سیاست خارجی اوباما حمایت کرد!
 
وی تصمیم اوباما برای خروج از افغانستان در سال 2014 را تایید کرد و از سیاست او برای انجام حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان و یمن و برخی نقاط دیگر حمایت کرد و به خاطر کشته شدن اسامه بن لادن به اوباما تبریک گفت.
 
رامنی هم‌چنین قول داد که در حوزه تجارت و ارز به چین فشار بیشتری وارد کند.
 
وی اظهار داشت: ما می‌توانیم با چین یک شریک باشیم و لزومی ندارد که در حوزه و هر بخش با چین رقیب باشیم.
 
در نظرسنجی انجام شده توسط شبکه خبری سی بی اس نیوز، پس از این مناظره، 53 درصد اعلام کردند اوباما پیروز مبارزه است و 23 درصد اعلام کردند رامنی پیروز بوده است.
 
نتایج نظرسنجی شبکه خبری سی ان ان نیز نشان داد 48 درصد اوباما را پیروز و 40 درصد رامنی را پیروز مناظره اعلام کردند.
 
البته سیاست خارجی نقشی تعیین کننده در انتخابات آمریکا ندارد زیرا شهروندان آمریکایی بیشتر به فکر مسائل داخلی و اقتصاد بحران زده خود هستند.
 
اوباما همچنین در این مناظره ادعای رامنی مبنی بر کاهش تعداد نیروهای مسلح آمریکا و رسیدن آن به پایین ترین میزان از اوایل قرن بیستم را رد کرد و اظهار داشت: شما به عنوان مثال به نیروی دریایی اشاره کردید و اینکه ما دارای تعداد کمتری کشتی نسبت به سال 1916 هستیم اما ما هم اکنون دارای تعداد کمتری اسب و ... هستیم زیرا طبیعت ارتش ما تغییر کرده است.
 
پس از این اظهار نظر اوباما، حضار خندیدند.
 
رامنی که فرماندار سابق ایالت ماساچوست است، هشدار داد، "افراطگرایی اسلامی" بر جوامع پس از وقوع بهار عربی فراگیر شده و ضعف رهبری آمریکا در طول چهار سال گذشته را به باد انتقاد گرفت و هشدار داد "ما به سختی از این شرایط بیرون خواهیم آمد."
 
رامنی همچنین از اوباما خواست که اقدامات بیشتری برای پایان بخشیدن به خشونت در سوریه انجام دهد و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند.
 
رامنی در مورد مقامات ایران گفت: من فکر می‌کنم آنها زمانی که انتظار داشتند قدرت آمریکا را ببینند، شاهد ضعف بوده‌اند.
 
رامنی همچنین اوباما را متهم به ایجاد تنش‌های غیرسازنده میان آمریکا و متحدش، رژیم صهیونیستی کرد.
 
اوباما همچنین از سفرهای خارجی رامنی در اوایل سال جاری میلادی مانند سفر به سرزمین‌های اشغالی و همچنین بازدید از سربازان آمریکایی انتقاد کرد و اظهار داشت، رامنی برای جلب کمک مالی حامیان یهودی ثروتمند این اقدامات را انجام داده است.
 
اوباما که سربازان آمریکایی را از عراق خارج کرده است به اظهارات گذشته رامنی درباره حمایت از ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق اشاره و از آن انتقاد کرد.
 
اوباما هم‌چنین اظهارات گذشته رامنی را مبنی بر اینکه روسیه دشمن شماره یک ژئوپالتیک آمریکا است به باد سخره گرفت و اظهار داشت: آقای فرماندار زمانی که بحث سیاست خارجی می‌شود به نظر می‌رسد که قصد دارید سیاست خارجی دهه 80 میلادی را وارد کنید، دقیقا مانند سیاست‌های اجتماعی دهه 50 میلادی و سیاست‌های اقتصادی دهه 20 میلادی!
 
بحث در مورد سوریه یکی از مسائل اصلی مناظره شب گذشته بود. اوباما اظهار داشت: مردم سوریه باید خود آینده خود را رقم بزنند.
 
وی افزود: دخالت نظامی آمریکا در سوریه یک بار سنگین برای آمریکا خواهد بود حتی اگر با ایده کنار گذاشتن بشار اسد و یا مسلح کردن مخالفان سوری صورت گیرد.
 
اوباما خاطرنشان کرد: ما باید پیش از مسلح کردن مخالفان اطمینان یابیم که این اسلحه‌ها به دست گروه‌هایی نمی‌افتد که در نهایت در مقابل خود ما بایستند.
 
رامنی از مواضع سابق خود در قبال سوریه عقب‌نشینی کرد و به نوعی تلاش کرد تا خود را به موضع اوباما گره بزند.
 
وی از اوباما به خاطر واگذاری مسئولیت بسیار به سازمان ملل و روسیه انتقاد کرد اما در عین حال خواستار رهبری بیشتر آمریکا در مورد سوریه شد اما به طور شفاف نگفت که منظورش چیست.
 
وی افزود: ما هم اکنون در سوریه دخالت نظامی نداریم و نمی‌خواهیم گرفتار دخالت نظامی در این کشور شویم ما باید نقش رهبری را در آنجا ایفا کنیم و نه بر روی زمین و با نظامی‌گری.
 
رامنی در مناظره سوم یک رامنی متفاوت با مناظره‌های پیشین و گردهمایی‌ها انتخابات پیشین بود.
 
وی گفته بود که مخالفان سوری را مسلح خواهد کرد و گفته بود زمان آن فرا رسیده که نه تنها سوریه را تحریم کنیم بلکه در این کشور اقدامات مخفیانه انجام دهیم تا رژیم در سوریه تغییر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *