شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

اوباما و رامنی در مناظره نهایی چه می‌گویند؟

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 250977
یک شبکه آمریکایی محورهای کلیدی مناظره سوم و نهایی اوباما و رامنی و رخدادهایی که به وقوع خواهند پیوست را بررسی کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حالیکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و «میت رامنی» رقیب جمهوری‌خواه وی در انتخابات ریاست‌جمهوری امشب از ساعت 21:00 تا 22:30 به وقت محلی در فلوریدا سومین و آخرین دور مناظره خود را با محور سیاست خارجی برگزار می‌کنند، شبکه «سی‌ان‌ان» به بررسی مباحثی که در این رویداد انتخاباتی مطرح خواهند شد، پرداخت.
 
مناظره امشب نقش بسیار کلیدی برای هر دو کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا دارد و می‌تواند در جلب آراء رأی‌دهندگان تأثیر مهمی داشته باشد.
 
سی‌ان ان در گزارش خود اعلام کرد که امشب در مناظره تلویزیونی رامنی و اوباما شاهد پنج مورد خواهیم بود.
 
1) رامنی تا چه اندازه درباره مسئله لیبی اطلاعات دارد؟
 
این شبکه آمریکایی ادامه داد که به احتمال بسیار زیاد، رامنی سوالات زیادی در خصوص چگونگی رهبری اوباما در مواجهه با مسئله حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی مطرح خواهد کرد اما شانس خوبی برای اوباما در اینباره وجود دارد زیرا او قبلاً نیز پاسخ‌هایی در اینباره داده است.
 
فراموش نکنید، رامنی گزارش‌هایی از 17 سپتامبر تاکنون از جامعه اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده است که این امر در مراحل نهایی یک کمپین انتخاباتی برای یک کاندیدای ریاست‌جمهوری چالشگر مرسوم و متعارف است. اولین گزارش وی یک هفته پس از حمله به سفارت آمریکا در بنغازی و کشته شدن 4 آمریکایی و دومین گزارش وی در 27 سپتامبر در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» دریافت شده است.
 
سی ان ان ادامه داد از آنجایی که رامنی اطلاعات زیادی درباره سیاست خارجی ندارد، به احتمال بسیار زیاد وی اطلاعات زیادی درباره موضوعات مربوط به سیاست خارجی دریافت کرده است.
 
2) حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوباما را با رویکرد لیبرالی وی در تناقض قرار داده است
 
اوباما در یک مستند اخیر بعنوان «اولین برنده جایزه صلح نوبل با یک لیست کشتار» معرفی شده است.
 
جمهوری‌خواهان جنگ‌طلب در سال 2008 هشدار دادند مردی که کمپین انتخاباتی خود را بر پایه پایان دادن به جنگ عراق، بستن زندان گوانتانامو و تقویت آزادی مدنی در رویارویی با فرایند جاسوسی از شهروندان آمریکایی در دوران بوش قرار داده است، منجر به ایجاد عصر جدیدی از ضعف خارجی آمریکا می شود.
 
سی ان ان ادامه داد، البته اوباما به شدت تروریست‌های القاعده را در خارج از آمریکا تعقیب کرد و با کشتن «اسامه بن لادن» رهبر شماره یک القاعده موفق شد تا همچون جواهر تاج به دلیل احیای امنیت ملی آمریکا بدرخشد.
 
از جنبه دیگر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه گروههای تروریستی در پاکستان منجر به بروز خشم لیبرال‌هایی شده که می‌گویند این حملات به مرگ غیرنظامیان منتهی می‌شود.
 
شبکه سی ان ان با ذکر این مطلب ادامه داد اینکه در مناظره امشب اوباما چگونه مسئله جنگ هوایی مخفیانه علیه القاعده را هدایت می‌کند، از مسائل مهمی است که رأی‌دهندگان دموکرات بسیار به آن توجه خواهند کرد و تأثیر مهمی در رأی آنها در روز انتخابات خواهد داشت.
 
3)مسائل دیگر
 
عقل سلیم می‌گوید که مناظره درباره سیاست خارجی به نفع اوباما باشد زیرا به طور کلی کسی است که بن‌لادن را به دام انداخت و نظرسنجی‌های صورت گرفته در سال جاری میلادی نشان می‌دهد که اکثر مردم آمریکا در مسئله سیاست خارجی موضوعات مربوط به امنیت ملی بیش از رامنی، به اوباما اعتماد دارند.
 
سی ان ان ادامه داد، اما از آنجایی که گمانه‌زنی‌ها در دو هفته‌ پایانی کمپین انتخاباتی بسیار سخت‌تر شده است، واضح است که رئیس‌جمهوری آمریکا ترجیح می‌دهد بیشتر درباره موضوعات مربوط به زنان و طرح ناقص مالیاتی رامنی صحبت کند به امید آنکه بتواند در ایالاتی چون «اوهایو»، «ویرجینیا» و شماری از ایالات آمریکا که رقابت میان رامنی و اوباما بسیار تنگاتنگ است، اختلاف را تا حدودی بیشتر کند.
 
سی ان ان ادامه داد، مطرح کردن موضوع سقط جنین یا پیشگیری از بارداری در شبی که به بررسی دستکاری ارز چین، کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان و خطوط قرمز اسرائیل و ایران اختصاص دارد، آسان نخواهد بود اما به احتمال بسیار زیاد اوباما تلاش می‌کند تا این مسائل را مطرح کند.
 
بر اساس این گزارش، به طور قطع، همین پویایی درباره رامنی نیز صدق خواهد کرد اما یک مسئله بالقوه برای رامنی وجود دارد و آن این است که وی دوستی عمیق و طولانی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل داشته است که این مسئله به روزهایی برمی‌گردد که رامنی بعنوان مشاور تجاری در بوستن فعالیت می‌کرد.
 
4)هنر تغییر محور موضوعات
 
سی‌ان‌ان در گزارش خود ادامه داد که هرچند که مناظره امشب بر سیاست خارجی آمریکا متمرکز است اما هرکدام از دو کاندیدا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، لحظاتی را پیدا خواهند کرد که از موضوع اصلی خارج شده و بحث را به مسئله مورد علاقه و مورد توجه رأی‌دهندگان مردم آمریکا که همان مسئله اقتصاد است، تغییر جهت دهند.
 
بر اساس این گزارش، اوباما و رامنی هر دو در تغییر جهت دادن موضوع مباحثه بسیار خوب هستند به طوریکه هفته گذشته رئیس‌جمهور از یک سوال درباره نگرانی‌های یک دانشجو درباره یافتن شغل استفاده کرد تا برای نجات غول‌های بزرگ خودروسازی در داخل آمریکا مشتری جلب کند و رامنی نیز چندین مرتبه محور گفت‌وگوها را تغییر داد از عملکرد اوباما در 4 سال گذشته انتقاد کند.
 
بر اساس این گزارش، مناظره امشب 6 بخش 15 دقیقه‌ای خواهد بود و هر بخش با سوالی آغاز می‌شود و هریک از کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا 2 دقیقه وقت دارند پاسخ دهند، مجری این مناظره می‌تواند از توازن زمان در هر بخش استفاده کند تا بحث درباره موضوع مربوطه را ادامه دهد.
 
5)آیا جنجالی نیز صورت خواهد گرفت
 
مناظره هفته گذشته کاملاً مبارزه طلبانه بود، بارها به نظر می‌رسید که دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌خواهند وارد درگیری فیزیکی شوند اما اینبار ماهیت مناظره به شیوه‌ای است که رامنی و اوباما نمی‌توانند با یکدیگر درگیر شوند زیرا یک مجری و مدیر این برنامه را تحت کنترل دارد و هر سه نفر روی صندلی کوچکی خواهند نشست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *