پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

تحريم ميهن پرستي ملت را افزایش داد

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۱۸
کد مطلب: 249737
يك تحليلگر انگليسي متخصص در امور خاورميانه نسبت به عواقب زيانبار تحريم هاي ضد ايراني براي آمريكا و غرب هشدار داد.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، پاتريك ميل در اين تحليل كه براي انديشكده «شوراي منافع ملي» نگاشته شده، ضمن سرزنش وزراي خارجه انگليس و فرانسه و آلمان- به خاطر پيگيري تحريم ها عليه ايران- مي نويسد: آنها تصور مي كنند بدين ترتيب به اقتصاد ايران لطمه مي زنند و ايران به خاطر اين لطمه ها، خواست غرب و اسرائيل براي تعليق برنامه هسته اي خود را خواهد پذيرفت اما ممكن است آنها در اين محاسبه اشتباه كرده باشند. علت رويه اروپا مشخص نيست.

ايران با اروپا چه كرده كه سزاوار اين مجازات است؟ هيچ دليل قانع كننده اي كه نشان دهد ايران مايل به ساخت سلاح هسته اي باشد وجود ندارد بلكه برعكس، آيت الله خامنه اي رهبر عالي ايران ضمن صدور فتوايي با توليد سلاح هسته اي مخالفت كرده است. همچنين سرويس هاي جاسوسي غرب معتقدند ايران تا اين لحظه تصميم به ساخت سلاح اتمي نگرفته است هرچند كه با وجود تهديدهاي اسرائيل شگفت آور نيست كه تصميم ايران عوض شود.

وي با اشاره به اينكه «ايران بارها تاييد كرد در صورت دريافت سوخت 20درصد، نيازي به غني سازي 20درصد نمي بيند»، نوشت: با اين حال به نظر مي رسد دولت هاي غربي نمي خواهند موضع ايران را بشنوند و همين امر، موجب تقويت اين سوءظن مي شود كه هدف واقعي غرب نه فقط توقف غني سازي بلكه براندازي حكومت است.

تحليلگر امور خاورميانه مي نويسد: ايران كشوري پرافتخار با جمعيت 70 ميليوني است. تاريخ و تمدن آن به هزاران سال قبل بازمي گردد. ايراني ها همانطور كه در سالهاي تلخ جنگ 8 ساله با عراق نشان دادند به شدت ميهن پرست هستند. آنها فراموش نمي كنند كه در سال 1953 سرويس هاي جاسوسي انگليس و آمريكا با ترتيب دادن يك كودتا دولت منتخب محمد مصدق را ساقط كردند صرفاً به اين دليل كه وي جرأت كرده بود صنعت نفت ايران را از دستان شركت بريتانيايي نفت ايران و انگليس (كه بعدها به BP تغيير نام داد) خارج كند. قدمت بخش عمده اي از دشمني تاريخي ايران با آمريكا و انگليس به دخالت متكبرانه و امپرياليستي آنها در امور داخلي ايران برمي گردد.

پاتريك اضافه كرد: يكي از دلايل سقوط شاه در سال 1979 اين بود كه وي از غرب و به ويژه آمريكا و انگليس تبعيت مي كرد. جمهوري اسلامي، كه پس از آن انقلاب پديد آمد ارزش به سزايي به حق حاكميت و استقلال ايران گذاشته است؛ انقلاب مي خواست كه با ايران با احترامي كه شايسته يك قدرت بزرگ منطقه اي است رفتار شود. تسلط بر چرخه سوخت اورانيوم يك پيروزي براي نوخواهي ايرانيان بوده و پيشرفت علمي را به همراه داشته است.

وي با بيان اينكه اسرائيل، آمريكا و اروپا را به دشمني با ايران و تكرار اشتباهات گذشته تحريك مي كند، نوشت: در اقدام بي شرمانه اسرائيل، هيچ رازي نهفته نيست. اسرائيل مي خواهد بر منطقه مسلط شود و آمريكا را براي از بين بردن رقبايي كه غلبه تل آويو را به چالش كشيده اند، به خدمت بگيرد. آيا رئيس جمهور آتي آمريكا آنقدر سياستمدار هست كه به يك توافق با ايران برسد؟ آيا او آن قدر شجاعت دارد كه تحريم هاي ايران را لغو كند؟ مفهوم چنين رويكردي، چالش با كنگره نادان، رشوه خور، حامي اسرائيل و شست و شوي مغزي داده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *