شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

ايران زمان انتخابات كنست را تغيير داد

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 249377
انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي اين‌بار نيز زودتر از موعد مقرر برگزار خواهد شد. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي پس از عدم توافق بر بودجه عمومي سال آتي از برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني خبر داد.
به گزارش جهان، روزنامه ملت ما نوشت:   بنيامين نتانياهو در يك بياينه كوتاه تلويزيوني اعلام كرد كه انتخابات هر چه زودتر بايد برگزار شود اما از زمان دقيق آن سخني به ميان نياورد. با اين حال بسياري از تحليلگران موعد اين انتخابات را اوايل سال 2013 اعلام كرده‌اند. نتانياهو كه به گفته بسياري شانس اول انتخابات است، در صورت پيروزي قادر خواهد بود بودجه را كاهش داده و فشارها براي اقدام تهاجمي عليه ايران را افزايش دهد.
 
او ماه گذشته، طي سخنراني در سازمان ملل اعلام كرد؛ حساس‌ترين زمان براي تاسيسات هسته‌اي ايران بهار يا تابستان آتي است. از اين رو بسياري بر اين باورند كه نتانياهو مي‌خواهد با تشكيل زودهنگام دولت به روي مسئله هسته‌اي ايران تمركزكند. علاوه بر اين؛ انتخاب مجدد نتانياهو ممكن است فشار رئيس‌جمهور آتي ايالات متحده امريكا براي مذاكرات صلح با فلسطيني‌ها (كه حدود دو سال است متوقف شده است) را افزايش دهد. انتخابات پارلماني اسرائيل معمولا زودهنگام برگزار مي‌شود و از اين رو اعلام اين خبر از سوي نتانياهو قابل پيش‌بيني بود. 
 
به گزارش الجزيره، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در سخناني كه از تلويزيون اين رژيم پخش شد، اعلام كرد كه بر اساس مذاكراتي كه ميان گروه‌هاي مختلف اسرائيل انجام شده انتخابات پارلماني زودتر از موعد مقرر آن برگزار خواهد شد.

وي در اين سخنان گفت: در شرايط كنوني نمي‌توان بودجه عمومي را تصويب كرد و به همين دليل و براي حمايت از دستاوردهاي اسرائيل خصوصا در زمينه اقتصادي، سياسي و امنيتي مقرر شد انتخابات زودتر از موعد مقرر آن برگزار شود. 
 
اين در حالي است كه نتانياهو زمان دقيق برگزاري انتخابات پارلماني را در سرزمين‌هاي اشغالي مشخص نكرد و تنها به اعلام برگزاري زود هنگام آن بسنده كرد. نوزدهمين دوره انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي قرار بود در اكتبر 2013 برگزار شود كه با اين تصميم احزاب سياسي رژيم صهيونيستي انتخابات زودتر از موعد برگزار خواهد شد. رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي پيش‌بيني كرده‌اند كه انتخابات جديد پارلماني در زماني ما بين اوايل ژانويه تا اواخر فوريه برگزار شود. 
 
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در سخنان تلويزيوني خود علاوه بر مسئله انتخابات به پرونده هسته‌اي ايران نيز اشاره و بار ديگر تاكيد كرد كه بايد از دستيابي ايران به سلاح هسته‌‌اي جلوگيري شود. نتانياهو گفت: ما معاهده‌هاي صلح و توافقنامه‌هايي را كه اسرائيل با كشورهاي همجوار بسته است رعايت مي‌كنيم. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ادامه تاكيد كرد كه در دولت دو هدف اصلي را دنبال مي‌كند كه يكي از آنها تقويت امنيت در شرايط كنوني منطقه و دوم افزايش توان اقتصادي رژيم صهيونيستي است. 
 
نظرسنجي‌ها حاكيست كه نتانياهو و ليكود، حزب وي نسبت به رقبايشان از موقعيت بهتري برخوردارند و در واقع نتانياهو هيچ رقيب جدي نخواهد داشت. در نظر سنجي كه در اواخر سپتامبر توسط روزنامه ‌هاآرتص صورت گرفت، 35 درصد از شركت‌كنندگان نتانياهو را بهترين گزينه براي نخست‌وزيري آينده اعلام كردند. در اين نظرسنجي شلي ياشيموويچ، رهبر حزب كارگر با اختلاف در مقام دوم قرار گرفت. 
 
با اين حال منابع آگاه اعلام كردند كه ايهود اولمرت در حال بررسي بازگشت به سياست و شركت در انتخابات آتي پارلمان رژيم صهيونيستي است. به گزارش روزنامه اسرائيلي معاريو، نزديكان ايهود اولمرت، نخست‌وزير سابق رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه وي به صورت جدي به رقابت با بنيامين نيانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي فكر مي‌كند و طي چند روز آينده موضع نهايي خود را درباره شركت در انتخابات كنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) اعلام مي‌كند. دادگاه مركزي رژيم صهيونيستي در شهر قدس وي را از اتهامات مطرح شده عليه وي تبرئه كرد و به اين ترتيب المرت مي‌تواند به زندگي سياسي خود بازگردد. 
 
نزديكان اولمزت اعلام كردند كه وي در خود توانايي لازم را براي يكپارچه كردن گروه‌هاي ميانه‌رو و چپگرا در رژيم صهيونيستي مي‌بيند. منابع حزبي در رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه نخست‌وزير اسبق اسرائيل در حال فكر كردن در زمينه شركت در انتخابات آتي كنست و رقابت با بنيامين نتانياهو يا به عنوان رئيس حزب «كاديما» يا در چارچوب وحدت ميان دو حزب چپگرا و ميانه‌رو است. راديو «صوت اسرائيل» به نقل از منابع گزارش داد كه اولمرت هنوز تصميمي در اين خصوص اتخاذ نكرده است. 
 
نخست‌وزير اسرائيل روز سه‌شنبه همچنين در بيت‌المقدس گفت: «يك فصل انتخاباتي كوتاه‌تر بر يك فصل انتخاباتي طولاني‌تر كه مي‌تواند به‌طور جدي منافع دولت اسرائيل را به خطر بيندازد، ارجحيت دارد.»نخست‌وزير اسرائيل گفت كه انتخابات زودهنگام به اين علت برگزار مي‌شود كه دولت ائتلافي‌اش قادر به تصويب لايحه بودجه سال آينده نيست. به‌طور نمونه، حزب مذهبي شاس، كاهش هزينه‌هاي دولت به‌ويژه در بخش خدمات اجتماعي را رد كرده بود. اعلام خبر برگزاري انتخابات زودرس كمتر كسي را در اسرائيل غافلگير كرده است. 
 
از دو هفته گذشته حملات لفظي بنيامين نتانياهو و مشاورانش به ايهود باراك، وزير جنگ اسرائيل باعث شده بود كه خيلي‌ها بگويند اين دو متحد قديمي در حال آماده شدن براي انتخابات بعدي هستند. ايهود باراك و بنيامين نتانياهو كه در ماه سپتامبر براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك سفر كرده بودند، اختلافاتشان در همان امريكا آغاز شده بود. بنيامين نتانياهو هنوز رهسپار نيويورك نشده بود كه در اسرائيل شنيده شد وزير جنگش بدون هماهنگي با وي، به ديدار رام امانوئل، شهردار شيكاگو و مشاور سابق باراك اوباما كه گفته مي‌شود با نخست‌وزير اسرائيل ميانه خوبي هم ندارد، رفته است. 
 
همچنين انتشار اين خبر كه ايهود باراك در نيويورك با تزيپي ليوني، رئيس سابق حزب كاديما، نيز گفت‌وگوهايي داشته است، بر ظن و خشم نتانياهو و مشاورانش افزود. در عين حال برخي تحليلگران مي‌گويند نتانياهو اميدوار است با اين كار بتواند فرصت كمتري براي فعاليت انتخاباتي به رقبايش بدهد و شانس خود را براي پيروزي دوباره بالا ببرد. 
 
در عين حال پيش‌بيني شده وضع اقتصادي اسرائيل سال آينده با مشكلاتي روبه‌رو خواهد شد و انتخابات سرموعد مي‌توانست بر دردسرهاي نخست‌وزير اسرائيل در رقابت‌ها بيفزايد. هيچ كدام از احزاب اسرائيل كنترل پارلمان ۱۲۰ نفره اين كشور را در دست ندارد و معمولا تشكيل دولت نيازمند به ائتلاف است. نخست‌وزير اسرائيل اعلام كرد كه مانعي بر سر انتخابات زودرس وجود ندارد. به احتمال زياد، در روزهاي آينده پارلمان اسرائيل براي اين منظور منحل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *